Trip Outlook: First Class, Suites en La Première

Dit najaar heb ik een aantal mooie trips voor de boeg in First Class, Suites en La Première. In voorgaande jaren heb ik bij sommige programma’s aardig wat miles opgebouwd. Daarnaast kwamen er bij het weer op gang komen van de luchtvaart mooie kansen voorbij. Daar heb ik gebruik gemaakt met deze miles!

Ik moet er gelijk bij vermelden dat sommige vluchten inmiddels ongeveer een half jaar geleden of langer geboekt zijn. De hoeveelheid luxe is redelijk overdadig, maar dat is nu eenmaal onderdeel van deze hobby 😉.

De routes en timing zijn lang niet altijd meer ideaal, maar bij veel vluchten is het kiezen of delen: vliegen op de geboekte datum, of annuleren zonder herkansing. Simpelweg omdat er devaluaties zijn doorgevoerd en omdat award beschikbaarheid veel lastiger te vinden is. Typische voorbeelden van nadelen van award tickets!

Ik hoop dat dit artikel weer wat inspiratie biedt voor het besteden van miles en punten!

Air France First Class: La Première

Bij Air France KLM is na Business Class “La Première” het meest luxueze product. First Class dus. De meeste frequent flyers hebben wel een First Class gevlogen, maar La Première blijft meestal op de verlanglijst staan. Dit komt voornamelijk omdat Air France er alles aan doet om het product zo exclusief mogelijk te houden. Reguliere tickets zijn vrijwel nooit in de aanbieding. Wil je met miles boeken? Dat kan alleen als je Gold status of hoger hebt binnen Flying Blue. En dan nog is het prijzig: het goedkoopste award ticket kost 175.000 Flying Blue miles.

First Class La Première

Met wat creativiteit en een flinke stapel miles (met dank aan mijn Flying Blue American Express kaart, waar je momenteel 40.000 welkomstmiles krijgt) is het gelukt om een fraai ticket te boeken. Deze trip eindigt in Dubai.

Air France First Class: La Première (foto: Air France)

Air France La Première is luxe op alle vlakken: vanuit de lounge halen ze je op met een luxe auto en brengen ze je naar het vliegtuig. Je kunt zelf kiezen: wil je als eerste of als laatste aan boord? Ik kijk enorm uit naar deze unieke ervaring!

Na La Première: Qatar First- en Business Class

Vanuit Dubai wil ik zo spoedig mogelijk weer naar huis. Ticketprijzen zijn echter vrij stevig: al snel ruim € 400,00 in Economy Class. Daar heb ik dus geen zin in.

Ook wil ik niet al te veel miles uitgeven voor een relatief korte trip vanuit Dubai. Gelukkig herinnerde ik mij een mooie Sweet Spot van Asia miles. Voor 31.300 miles vlieg ik vanuit Dubai naar Doha in First Class en vervolgens in Business Class naar Wenen. Een prachtige deal! Ik gebruikte American Express punten om mijn miles saldo aan te vullen.

First Class La Première

Een nadeel is dat er slechts een korte nacht vooraf zal gaan aan deze trip: ik kom om 22.35 aan met Air France en vlieg om 5.30 uur van Dubai naar Doha. Oef. Ik ben van plan de Sleep ’n Fly pods te proberen op het vliegveld van Dubai.

Op de ca. 50 minuten durende vlucht tussen Dubai en Doha zet Qatar een Airbus A350-1000 met Qsuites in. Hoe cool!

First Class La Première
Qsuites op een 50 minuten durende vlucht? Nice!

Tussen Doha en Wenen staat op dit moment een van Oman Air geleasde Airbus A330-200 opgesteld. Ik hoop dat dit zo blijft, want dit toestel is uitgerust met APEX suites, die ik eerder vloog aan boord van Korean Air.

Singapore Airlines Business- en First Class

Nog geen week later staat Amsterdam – Singapore – Bangkok in Business Class op de planning. Zowel de A350 als de Boeing 787-10 vloog ik al eerder: absoluut iets om naar uit te kijken! Ik boekte deze vlucht voor 71.000 Miles & More miles: bij elkaar gesprokkeld met hotel reviews, een auto huren, etc.

Singapore Airlines A350 Business Class

Na een paar dagen Bangkok vlieg ik vervolgens met Malaysia Airlines in Economy Class naar Kuala Lumpur. Dit ticket kostte mij € 45,00. Vervolgens vlieg ik – na een paar dagen Kuala Lumpur – in Business Class naar Singapore. Een vlucht van ongeveer 45 minuten. Voor mij de eerste keer Singapore Airlines in een narrow body toestel: een Boeing 737.

Ik heb ontzettend zin om weer naar Kuala Lumpur te gaan!

Ik heb vervolgens een zeer lange overstap op Singapore om vervolgens in First Class naar Jakarta te vliegen. Deze vlucht zal worden uitgevoerd met de Boeing 777-300 die ik eerder vloog tussen Singapore en Frankfurt. Voor de route Kuala Lumpur – Singapore – Jakarta in Business- en First Class betaalde ik slechts 27.500 Krisflyer Miles. Ook hier boekte ik American Express punten over om mijn miles saldo aan te vullen.

First Class La Première
First Class op een 5 kwartier durende vlucht. Prima!

De lange overstap gebruik ik om eens uitgebreid kennis te maken met de nieuwe Private Room en First Class Lounge van Singapore Airlines.

Singapore Airlines A380 Suites!

Na een paar dagen Jakarta is het vervolgens tijd om weer terug te keren naar huis. We beginnen in de Boeing 777-300 in First Class richting Singapore. Na een korte overstap is het vervolgens tijd voor de nieuwe suites aan boord van de Airbus A380 naar Frankfurt!

First Class La Première
Fantastisch: met de A380 in Suites naar Frankfurt!

De nieuwe suites van Singapore Airlines vloog ik eerder tussen Shanghai en Singapore en van Singapore naar Mumbai. Langere routes zijn erg lastig te boeken, vooral tegen het goedkopere “Saver Award” tarief. Ik zal later in een separaat artikel uitleggen hoe ik deze vlucht geboekt heb.

First Class La Première
Dom Perignon aan boord van Singapore Airlines Suites Class

Een paar weken na terugkomst vlieg ik vervolgens opnieuw in de Airbus A380 in Suites naar New York! Inmiddels kan dit niet meer, maar ik heb nog gebruik gemaakt van de “stopover op saver awards”. In totaal betaalde ik daarom slechts 132.000 Krisflyer miles voor deze drie (!) vluchten in First Class.

Japan Airlines First- en Business Class

Uiteindelijk hoef ik helemaal niet in New York te zijn, maar in Jakarta. En dus vertrek ik vervolgens met Japan Airlines in First Class naar Tokyo Haneda. Japan Airlines First Class schijnt fantastisch te zijn, vooral op culinair gebied. Ik ben dus reuze benieuwd!

Japan Airlines First Class (foto: Japan Airlines)

Japan Airlines gebruikt twee vliegvelden: Haneda en Narita. Dit maakt het enorm ingewikkeld qua overstap, vooral omdat Japan nog steeds gesloten is. Mijn vlucht in First Class komt aan op Haneda. Japan Airlines vliegt wel naar Jakarta, maar alleen vanaf Narita. En dat kan dus niet… En dus vlieg ik naar Bangkok vanaf Haneda. Uiteraard breng ik eerst een paar uur door in de First Class Lounge!

De vlucht van Tokyo naar Bangkok wordt uitgevoerd in Business Class. Voor deze twee vluchten betaal ik in totaal 75.000 Alaska Miles: een koopje!

Singapore Airlines Business Class

Mijn vrouw en dochter doen (uiteraard?) niet mee aan al deze gekke vluchten. Ze vliegen “op eigen gelegenheid”, dat wil zeggen dat ik voor nog eens 71.000 Miles & More miles een Business Class award ticket geboekt heb. En zo vliegen ze met de A380 van Singapore Airlines in Business Class naar Jakarta.

Nieuwe Spontaneous Escapes
Vrouw en dochter vliegen “op eigen gelegenheid” naar Jakarta

Aan het eind van 2022 vliegen we vervolgens met het gehele gezin weer richting Europa. Helaas kan onze dochter dan niet meer tegen een gereduceerd tarief mee: het volle pond betalen dus!

Drie stoelen in Business Class tikken hard aan, dus ik ben erg blij met de “Istanbul Deal” van Krisflyer. Voor 49.000 Krisflyer miles per persoon vliegen we van Bali naar Istanbul met Singapore Airlines in Business Class. Een top deal!

Voor 49.000 miles van Bali naar Istanbul met Singapore Airlines: top!

First Class, Suites en La Première: conclusie

Een heerlijk programma, al zeg ik het zelf! Zowel Japan Airlines First Class als Air France La Première stonden al lang op mijn verlanglijstje. Ik ben dan ook blij dat het gelukt is om een paar mooie award tickets te boeken.

Het is jammer om te concluderen dat sommige vluchten nu al niet meer tegen dezelfde voorwaarden te boeken zijn, zoals de stopover van Singapore Airlines.

Uiteraard zal ik an zoveel mogelijk vluchten reviews maken!