Review: Singapore Airlines First Class SIN-FRA
Review Singapore Airlines First Class van Singapore naar Frankfurt. Let op, het gaat hier om een verslag uit maart 2020. Hier heb ik destijds geen verslag van gemaakt. Aangezien mijn eerste longhaul vlucht – als alles goed gaat – aanstaande is leek het mij een goed moment om dit alsnog te doen.
Na een fantastische heenreis met Singapore Airlines Business Class ben ik gister met Batik Air naar Jakarta gevlogen in Economy Class. Daarna volgt een vlucht met Singapore Airlines First Class tussen Jakarta en Singapore en een flink aantal uren in The Private Room.
Er gaan twee vluchten per dag van Singapore naar Frankfurt: een nachtvlucht met de A380 en een dagvlucht met de Boeing 777-300. De dagvlucht is over het algemeen beter te boeken met een Saver-award. Bovendien vind ik een dagvlucht prettiger. En dus koos ik voor de vlucht met de Triple Seven. Ik heb de vlucht geboekt met Krisflyer miles via een transfer met American Express punten.
Route: Singapore Changi (SIN) – Frankfurt International Airport (FRA)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Boeing 777-300ER
Stoel: 1A
Klasse: First Class
Singapore Airlines First Class: boarding
De luchthaven van Singapore heeft capaciteit voor een flinke hoeveelheid passagiers op dagelijkse basis. Vandaag is het vanwege de Corona uitbraak uitzonderlijk rustig: ik heb het nog niet eerder zo uitgestorven gezien. De winkels zijn nog wel allemaal geopend.

Als ik aankom bij de gate staat het toestel al klaar. Enkele minuten later beginnen we met boarden.

Bij binnenkomst begroet het enthousiaste personeel mij hartelijk: “Welcome back mr. De Jonge!”. Singapore Airlines is vrij consequent in het bij naam aanspreken van passagiers in Business- en First Class.
De First Class cabine van Singapore Airlines bestaat uit één rij, in een 1-2-1 configuratie. De stoel is ontworpen door BMW en oogt chique.


De stoel is nog breder dan de Business Class stoel. Bovendien is de beenruimte onbeperkt. Vooral tijdens het slapen is First Class een stap omhoog ten opzichte van Business Class.

Ondanks het feit dat First Class uit slechts één rij bestaat voelt de cabine niet claustrofobisch. Zowel voor als achter de stoelen is wat extra ruimte overgelaten.

Daarnaast speelt mee dat er geen bagage vakken zijn boven de middelste stoelen, waardoor alles ruimtelijker aanvoelt.

De stoelen hebben geen deur, maar desondanks is de privacy uitstekend. De middelste stoelen zijn bezet door een stel, maar ik krijg weinig mee van wat er zich daar afspeelt. Wat daarbij helpt is dat de stoelen iets versprongen zijn opgesteld.

Onder de voetensteun is voldoende ruimte voor een kleine koffer of tas, zodat je alles dicht bij je hebt.

Service en take-off
Vlak nadat ik plaats heb genomen is het gelijk tijd voor een moeilijke keuze: “Meneer De Jonge, wilt u een glas Dom Perignon of Taittinger”. Deze vraag krijg ik jammer genoeg niet elke dag. Ik kies voor Dom Perignon, welke na een korte tijd arriveert.

Even later krijg ik een amenity kit van Lalique, slippers en een pyjama. Er lag al een noice-cancelling koptelefoon van Bang & Olufsen klaar. Dit kan mooi allemaal in het afsluitbare kastje voor de stoel.

Natuurlijk volgt er nog een glas Dom Perignon voordat we op tijd beginnen we aan de pushback. Tot ziens Singapore Changi Airport!

Tijdens het taxiën passeren we een prachtige Airbus A380 van Singapore Airlines.

Na een korte tijd taxiën komen we aan bij de startbaan en zijn we klaar voor vertrek.

Green lights, blue skies, it’s a beautyfull day for flying 🙂 .

Eten en Drinken
Vrijwel onmiddellijk nadat de stoelriemen los mogen komt de service in First Class op gang. Bij Singapore Airlines heerst er niet bepaald een taboe op het gebruik van alcohol: “Meneer de Jonge, welke fles kunnen we nu voor u openen: Dom Perignon of Taittinger? Of allebei zodat u het allemaal eens rustig kunt vergelijken?”. Echt: ik hartje Singapore Airlines….
De Dom Perignon komt met nootjes.

Niet veel later is het tijd voor Singapore Chicken Satay, maar vanwege een eerdere maaltijd in The Private Room sla ik dit deze keer over. Ik begin daarom met Kaviaar, welke mooi gepresenteerd is met Melba toast en verdere toebehoren. Het zal de kritische lezer wel opvallen, maar de “Mother of Pearl” lepel ontbreekt hier. Kaviaar op kruishoogte met Dom Perignon champagne blijft speciaal.


Het hoofdgerecht heb ik vooraf besteld via de “Book The Cook” optie. Ik heb gekozen voor Beef Rendang, welke altijd uitstekend smaakt bij Singapore Airlines.

Het nagerecht is daarnaast prima en komt met een flink glas 2007 Château Léoville-Poyferré, Saint-Julien, Bordeaux, France. Een vrij stevige wijn die verder uitstekend smaakt.

Het kaasplankje moet ik resoluut afwijzen: ik kan dit op dit moment echt niet meer op. Uiteraard is het mogelijk om deze later alsnog te bestellen, wat ik in mijn achterhoofd zal houden.
Singapore Airlines First Class: uitbuiken en ontspannen
De maaltijd neemt al met al iets meer dan een uur in beslag. Met een vluchtduur van 13 uren naar Frankfurt is er dus nog meer dan genoeg ruimte om te ontspannen. Ik gebruik deze tijd om een film te kijken, muziek te luisteren, uit het raam te kijken en een rondje door het toestel te maken. In Premium Economy is slechts één passagier aanwezig.

Na deze vermoeiende reis door het toestel is het tijd om mezelf te belonen met een mierzoete Singapore Sling.

En het is daarnaast tijd voor een snack. Singapore Airlines biedt tussen de maaltijden door voornamelijk noodles aan in Business- en First Class, naast de reguliere snacks zoals chips, chocoladerepen, mueslirepen, etc. Mij lijkt het echter een goed idee om het kaasplankje te proberen, tezamen met een glas Taittinger Comptes de Champagne.

Een voordeel van overdag vliegen is het uitzicht naar buiten. En als het een beetje meezit kun je van de ondergaande zon genieten. Vandaag is zo’n dag.

De tweede ronde
Na ongeveer 11 uur vliegen is het tijd voor een tweede maaltijd. Het voorgerecht is – wat mij betreft – het beste gedeelte van deze maaltijd.

Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor een Japanse Maaltijd via de “Book the Cook” optie. Het betreft hier Kyo-Kaiseki en het is leuk om eens te proberen maar niet helemaal mijn smaak.

De notentaart als nagerecht is heerlijk. Qua alcohol is het voor vandaag wel leuk geweest en ik laat het dan ook bij de thee.

En dan zit ook deze vlucht er weer bijna op. We naderen Frankfurt in een koud en donker Duitsland.

Bij aankomst parkeert ons toestel bij een remote gate. Een Boeing 777 via de bus verlaten is – zeker na een vlucht in First Class – geen goede afsluiter.
Conclusie
Singapore Airlines in First Class aan boord van de Boeing 777-300 ER draait vooral om fenomenale service en goed eten en drinken. En dat zorgt er voor dat vliegen een groot feest is.
De realiteit is natuurlijk wel dat Singapore Airlines Business Class al zo ontzettend goed is dat het bijna onnodig is om First Class te vliegen. Toch is First Class op verschillende vlakken nog een mooie stap omhoog: The Private Room voor de vlucht, een (nog) ruimere stoel, twee uitstekende champagnes en de service is nog persoonlijker.
Is er dan nog wat aan te merken op deze vlucht? Jazeker. Als bijna alles perfect is valt wel op dat het eten aan boord nauwelijks afwijkt van het eten in Business Class. Dit kan allemaal wat verfijnder, zowel qua presentatie als kwalitatief. Het is beslist niet slecht, maar het haalt het niveau van de rest van het aanbod gewoon niet.
Geef een reactie