KLM Business Class Boeing 787-10 ORD – AMS

Een verslag van mijn vlucht met KLM Business Class aan boord van de Boeing 787-10 Dreamliner. Na een heenreis met Iberia Business Class en een weekend Chicago was het tijd om weer terug te vliegen.

Voor deze terugreis maakte ik gebruik van de KLM Promo Rewards. In totaal was ik net geen 40.000 Flying Blue miles kwijt voor een vlucht van Chicago naar Amsterdam: een keurige deal! Zeker als je nagaat dat je nu tijdelijk al 40.000 Flying Blue miles én 30 XP’s krijgt bij een Flying Blue American Express kaart. De kaart kost slechts € 85,00 per jaar: kun je nagaan hoe goedkoop deze vlucht was.

KLM heeft nogal wat variatie in de vloot qua Business Class uitvoeringen. Aanvankelijk zouden we met een sterk verouderde Boeing 777 Business Class vliegen, maar een maand voor vertrek werd het toestel gewisseld naar een Boeing 787-10. Deze heeft KLM’s meest nieuwe Business Class indeling, tot later dit jaar toestellen met suites geïntroduceerd worden.

Vluchtgegevens:

Route: Chicago O’Hare (ORD) – Amsterdam Schiphol Airport (AMS)
Maatschappij: KLM Royal Dutch Airlines
Toestel: Boeing 787-10
Stoel: 6A
Klasse: World Business Class

KLM Business Class: boarding

De check in verloopt spoedig met slechts één wachtende voor ons, waarna we onze reis kunnen vervolgen naar security. Na nog een bezoek aan de “lounge” (woorden schieten tekort voor de Swissport Lounge) begeven we ons richting de gate. Hier is het redelijk rustig en het boarden begint vrij vroeg.

Rustige gate

In de jetbridge moeten we nog even wachten totdat we definitief an boord kunnen gaan. Er is enige vertraging en de KLM medewerker aan het begin van de jedbridge legt uit dat dit door weersomstandigheden in Amsterdam komt.

Boarding….

Na enkele minuten zijn we aan boord van de Dreamliner. Deze KLM Business Class configuratie is strak en modern! De stoelen zijn opgesteld in een 1-2-1 configuratie. In totaal zijn er 38 stoelen in Business Class.

KLM Business Class
KLM Boeing 787-10 Business Class

In tegenstelling tot sommige maatschappijen zijn ook boven de middenstoelen bagagebakken geplaatst. Dit doen de andere maatschappijen om de cabine ruimtelijker te laten overkomen. Ondanks dat KLM gekozen heeft voor het plaatsen van bagagebakken voelt de cabine voldoende ruim aan.

KLM Business Class
Business Class cabine

De reverse herringbone stoelen aan het gangpad hebben allemaal dezelfde hoek richting het raam. Het maakt dus niet uit welke stoel je kiest, behalve de stoelen in rij 5: deze hebben geen raam.

KLM Business Class
De 787-10 Business Class stoel

De middenstoelen zijn beter geschikt voor mensen die samen reizen. De stoelen staan naar elkaar toe gekeerd, waardoor je gemakkelijk met elkaar kunt communiceren.

Middenstoelen zijn geschikt voor samenreizende passagiers

KLM Business Class stoel

De reverse herringbone stoel van KLM aan boord van deze Boeing 787-10 is een forse vooruitgang ten opzichte van de vorige stoelen. Je hebt altijd directe toegang tot het gangpad en behoorlijk veel privacy. Een positief punt is dat je de KLM kleuren en logo’s terugziet in de stoel.

Boeing 787-10 Stoel

Naast de hoofdsteun is de controller van het In Flight Entertainment systeem geplaatst, evenals een klein -open- opbergvakje.

IFE Controller en opbergvak

In de armleuning van de stoel is de bediening van de stoel gemonteerd. Dit ziet er mooi uit, maar wel is deze bediening ietwat gevoelig. Hierdoor begint de stoel soms vanuit het niets te bewegen, omdat je per abuis één van de knopjes indrukt.

Stoelinstellingen

Eveneens is de tafel onder de armleuning gemonteerd. Ik heb begrepen dat de tafel van KLM’s Boeing 787-9 niet heel solide is. Deze tafel is echter voldoende stevig.

Tafel, stoelininstellingen

Verder is er nog een vak voor tijdschriften aanwezig.

Tijdschriftenvak

De hoeveelheid ruimte voor je voeten kan een Business Class stoel maken of breken. Het bepaalt in grote mate of je comfortabel slaapt of niet. De voetenruimte is hier voldoende: het is niet overdreven ruim, maar genoeg om comfortabel te kunnen liggen.

Voetenbank

Aan de rechterkant is een verstelbare armsteun gemonteerd. Hierdoor kun je relatief eenvoudig je stoel verlaten.

Verstelbare armsteun

World Business Class service & take off

Enkele minuten nadat we hebben plaatsgenomen worden amenity kits uitgedeeld. Separaat wordt daarbij nog een tube met handreiniger uitgereikt. Het boarden van de Business Class cabine is inmiddels compleet en deze is volledig vol.

Vervolgens komt de pursur langs en heet ons van harte welkom. Ze neemt alle tijd voor iedere passagier en wij hebben een leuk gesprek over Chicago. Top om te zien hoe hartelijk KLM haar gasten ontvangt!

Amenity Kit

Van al dat gepraat krijg je natuurlijk dorst, maar gelukkig is de oplossing daarvoor dichtbij. Tijd voor een welkomstdrankje. Je kunt daarbij kiezen uit water, sinaasappelsap, Heineken of champagne. Traditiegetrouw kies ik voor champagne.

KLM schenkt al vele jaren Nicolas Feuillatte champagne aan boord van haar World Business Class cabines.

KLM Business Class
Champagne als welkomstdrankje

Even later worden de menu- en wijnkaart uitgedeeld.

Menu- en wijnkaart

Ietwat later dan gepland volgt de pushback. We zien daarbij een oude bekende, namelijk Iberia’s A330.

Pushback, doei Iberia A330

Na een overzichtelijke taxirit komen we aan bij de baan en zijn we klaar voor vertrek.

Klaar voor vertrek!

De take-off verloopt soepel. Na een vlucht met de A330 valt me weer op hoe stil de motoren van de Dreamliner zijn.

Bye Bye Chicago….

Snel stijgen we boven het wolkendek uit en is het tijd voor een heerlijke zon op deze namiddag.

Tijd voor de zon!

Vlak na de start probeer ik de noise cancelling koptelefoon van KLM even. Deze werken goed genoeg en het geluid van de cabine wordt voldoende onderdrukt.

KLM Business Class
Noise cancelling koptelefoon

Eten en drinken aan boord

Nadat de stoelriemen los mogen komt de service onmiddelijk op gang. Hoewel op sommige oostwaartse Trans-Atlantische vluchten gelijk een maaltijd geserveerd wordt, begint men op deze vlucht met een drankje en noten. De noten worden nog wel in een zakje geleverd, één van de weinige COVID beperkingen op deze vlucht. Ik kies voor nog een glas Nicolas Feuillatte champagne.

KLM Business Class
Champagne na de take-off

Niet lang daarna komt de crew opnieuw langs met de vraag of ik nog een glaasje champagne wil. Top!

Weer iets later is het tijd voor het voorgerecht: romige morillesoep met salade en een warm broodje. De soep is erg smaakvol.

KLM Business Class
Morillesoep als voorgerecht

Bij het voorgerecht schakel ik over naar een glas witte wijn: Casa de Santar Single Estate Branco Encruzado (Portgual). Een lekkere witte wijn die wat steviger smaakt dan een Sauvignon Blanc maar minder pittig is dan een Chardonnay. Ook hiervan wordt een tweede glas aangeboden, wat door mij zonder weerstand geaccepteerd is.

Casa de Santar Single Estate Branco Encruzado

En dan is het tijd voor het hoofdgerecht: Sousvide gegaard rundvlees. Een prima stuk vlees dat goed combineert met een glas Rioja!

KLM Business Class
Hoofdgerecht: rundvlees

Na het hoofdgerecht zit ik behoorlijk vol. Maar de enthousiaste crew geeft aan dat nog een glas Rioja of Port aan te bevelen is, zeker in combinatie met een kaasplank. Ik kies voor nog een glas Rioja. De kaasplank is eenvoudig maar smaakvol. Vooral de Cambozola smaakt erg lekker bij een glas rode wijn.

KLM Business Class
Kaasplank met Rioja

Na de kaasplank is het tijd voor koffie met chocolade. De koffie sla ik over in de hoop dat ik wellicht nog wat slaap kan pakken. Voor de chocolade is gek genoeg nog ruimte. Ook hierna komt de crew not tot twee keer toe langs om te vragen of ze nog iets kunnen betekenen.

Chocolade huisje

Ontbijt en landing

Na de uitgebreide maaltijdservice kijk ik voornamelijk nog een paar films. Ik probeer wat te slapen, maar meestal lukt me dit maar matig in het vliegtuig. Daarom besluit ik gewoon te ontspannen en te genieten van de vlucht. Ondanks het feit dat iedereen slaapt loopt het cabine personeel regelmatig door de cabine om te checken of mensen nog iets nodig hebben. Verder staat er een opstelling met snacks in de galley en voorin de Business Class cabine. Goede service!

De zon komt al weer op

Zo’n anderhalf uur voor de landing is het tijd voor ontbijt. Dit bestaat uit een strata van kalkoenbacon en kaas, gerookte zalm, overnight oats en warme broodjes. Een smaakvol ontbijt!

KLM Business Class
Een vrij uitgebreid en smaakvol ontbijt

Bij het ontbijt kun je kiezen uit sinaasappelsap, koffie en champagne. Dit keer kies ik voor een kop koffie.

Koffie

De zo is inmiddels helemaal opgekomen. Gezamenlijk met de koffie zorgt dit er voor dat ik – ondanks vrijwel geen slaap – weer redelijk helder van geest ben.

KLM Business Class
Helemaal licht buiten

Na het ontbijt komt de bemanning langs met een dienblad met huisjes: voor velen hét hoogtepunt van een KLM Business Class vlucht. Voor mij is het gemakkelijk kiezen omdat mijn verzameling beperkt is. De keuze valt op huisje nummer 30: de Hippolytusbuurt in Delft.

KLM Business Class
Huisje nummer 30 van KLM

Ondertussen naderen we Schiphol en het is vandaag behoorlijk goed weer. De nadering over de Noordzee is dan ook een schitterend gezicht!

KLM Business Class
Kustlijn Nederland

Vlak voor de touchdown op Schiphol zien we dat Nederland inmiddels langzaam ontwaakt en het verkeer al weer op gang gekomen is.

Goedemorgen Nederland!

De landing verloopt verder soepel en rond zeven uur komen we aan op de luchthaven. Welkom op Schiphol.

Landing op Schiphol

Na de landing op Schiphol is het tijd om een douche te nemen in de KLM Crown Lounge. Na nog een kop koffie op het fraaie terras van de Crown Lounge is het tijd op huiswaarts te keren.

KLM Crowne Lounge terras

KLM Business Class: conclusie

Dit was een bijzonder goede vlucht met KLM. Vanaf het moment van instappen tot de landing op Schiphol: het was allemaal goed. Vooral de ontspannen manier waarop de crew aandacht geeft is erg prettig. Ook is het service niveau voor Business Class goed, vooral voor een nachtvlucht.

Ook de catering op deze vlucht was prima: een prima wijnkaart, uitgebreide maaltijdservice en een smaakvol ontbijt.

Tot slot zijn de stoelen aan boord van deze Boeing 787-10 modern en voldoende comfortabel.