Nadelen van een award ticket

Nadelen van een award ticket. Het lijkt voor de hand te liggen: minder geld uitgeven en (soms) luxe vluchten maken. Toch zijn er meerdere zaken die van belang zijn om te weten. Als je een goede afweging wilt maken tussen een ticket dat je koopt met geld en een award ticket zijn de volgende zaken van belang:

Eerder al kon je hier een aantal basisbeginselen van een “gratis” ticket (een award ticket) lezen. Mocht je nog niet zo bekend zijn in de wereld van miles dan kun je dat artikel misschien eerst lezen.

In onderstaande tekst gaan we dieper in op een aantal nadelen van een award ticket:

  • Afhankelijk van beschikbaarheid;
  • Laagste in rang: je vangt als eerste problemen op;
  • Je spaart geen miles;
  • Telt niet mee voor elite status;
  • Soms hoge bijkomende kosten;
  • Risico op devaluatie;

Nadelen van een award ticket: afhankelijk van beschikbaarheid

Een award ticket kun je makkelijk wijzigen of annuleren. Dat kon je al lezen in het artikel over de voordelen van een award ticket. Maar je bent wel afhankelijk van award beschikbaarheid. Anders kun je het ticket niet met miles betalen. Sommige maatschappijen verkopen vrijwel iedere beschikbare stoel in ruil voor miles, maar dan betaal je belachelijk veel.

Nadelen van een award ticket
210.000 miles voor een business class ticket naar San Francisco? Nee!

Je moet dus zelf ook behoorlijk flexibel zijn bij het gebruik van award tickets. Vooral als je met meerdere personen reist moet je wat meer puzzelen. Ook als je in een bepaalde cabine wilt reizen moet je soms extreem flexibel zijn. Lufthansa maakt bijvoorbeeld pas 14 dagen voor vertrek een aantal First Class stoelen beschikbaar.

Sommige producten zijn nagenoeg niet beschikbaar. Wil je Air France La Premiere (First Class) vliegen? Niet alleen ben je dan op zijn minst 200.000 Flying Blue miles kwijt, ook moet je beslist elite status hebben bij Flying Blue. Anders is het niet mogelijk. Ook Swiss maakt haar First Class awards alleen beschikbaar voor eigen elite status houders.

Singapore Airlines A380 First Class Suites, alleen te boeken bij Krisflyer

Laagste in rang: je vangt als eerste problemen op

Het komt soms voor dat er problemen zijn op een vlucht. De ernst van de problemen kan variëren, maar denk aan het volgende:

  • er zijn onvoldoende maaltijden geladen;
  • de vlucht is overboekt;
  • er is een kapotte stoel aan boord van het toestel;
  • etc.

Voor het cabine personeel, check-in agenten en gate agenten zijn dit heel vervelende situaties. Want ze weten dat er iemand teleurgesteld moet worden.

Binnen een cabine zijn er diverse tariefsoorten. Zo kun je een Business Class ticket met een hoge korting hebben gekocht, maar ook een (kostbaar) volledig flexibel Business Class ticket. Een award ticket zit daar vervolgens weer onder en is dus “laagste in rang”. Eigenlijk wel raar: mensen die een award ticket bij elkaar sparen zijn loyale klanten. Maar eerlijk is eerlijk: het levert de maatschappij vaak minder op dan een gewoon ticket.

Moet er vervolgens iemand gekozen worden die de klappen moet opvangen (lees: geen voorkeursmaaltijd, een downgrade, etc.) dan ben je met een award ticket vaak als eerste aan de beurt.

Nadelen van een award ticket
Daar ging mijn first class vlucht met Malaysia Airlines

Gelukkig gaat het bijna altijd goed, maar het kan wel degelijk een nadeel zijn van een award ticket. En bij grote problemen kan dit een grote teleurstelling zijn….

Je spaar geen miles

Ik heb hier al eens stilgestaan bij de vraag of je ook miles spaart bij een award vlucht. Het antwoord daarop is: nee, met een paar uitzonderingen. Op zich is dat helder: je geeft miles uit en krijgt daar geen nieuwe miles voor terug. Omdat miles ook een waarde hebben, moet je daar wel rekening mee houden.

Een voorbeeld:

Stel een normaal ticket kost € 400,00. Je zou in dat geval 3.500 miles verdienen. De miles zijn € 0,01 per mile waard, waardoor je € 35,00 aan miles terugkrijgt.

Netto prijs normaal ticket: € 365,00.

Een award ticket kost 25.000 miles + € 115,00 aan belastingen. Als de miles € 0,01 per mile waard zijn, dan betaal je met miles dus € 365,00.

Netto prijs award ticket: € 365,00.

Kortom: een award ticket heeft hier dezelfde prijs als een gewoon ticket. Is het erg dat je geen miles spaart? Op zich niet, want je kunt immers geld op zak houden door miles te besteden. Van belang is daarbij ook hoeveel moeite je hebt moeten doen om de miles te verzamelen. Ook is het van belang om te beseffen dat een award ticket niet meetelt voor elite status.

Nadelen van een award ticket
Check hoeveel miles je misloopt

Telt niet mee voor elite status

Als je een award ticket boekt bouw je geen elite status op. Zo krijg je bij Flying Blue bijvoorbeeld 5 XP voor een korte internationale vlucht. Nu hoeft dit beslist geen probleem te zijn, maar als je wilt (her)kwalificeren voor elite status dan moet je hier wel rekening mee houden.

Award ticket of toch maar betalen?

Het zou sneu zijn als je nu € 400,00 op zak houdt door een ticket met miles te boeken, maar volgend jaar ineens te moeten betalen voor het inchecken van je koffer. Of voortaan weer € 5,00 voor een glas fris moet neertellen omdat je de lounge niet in kunt. Neem dit dus goed mee in je overwegingen voordat je een award ticket koopt!

Nadelen van een award ticket: soms hoge bijkomende kosten

Het klinkt zo mooi: vliegen zonder dat het je geld kost. Toch komen er soms de nodige kosten bij. En dan heb ik het niet alleen over de toeslagen die sommige maatschappijen in rekening brengen. Dit had je al kunnen lezen in mijn artikel over “gratis vliegen”. Soms kunnen de andere kosten ook nog flink oplopen.

Door de afhankelijkheid van beschikbaarheid kan het zijn dat je een award ticket boekt die niet vanaf Schiphol vertrekt. Dan moet je dus eerst nog naar die andere stad rijden, vliegen of treinen.

Ik zal dit verduidelijken met een voorbeeld. Eind vorig jaar vloog ik van Doha naar Zürich met Qatar Airways in Business Class. Omdat Doha – Zürich 38.500 avios kost en Doha – Amsterdam maar liefst 62.000 is dit een voordelige optie. Deze mooie deal moest ik dus bekopen met nog een relatief duur enkeltje van Zürich naar Amsterdam.

Qatar A350

Eerder dit jaar heb ik de Singapore Airlines Krisflyer stopover mogelijkheid toegepast. Hierdoor vlieg ik later dit jaar nogmaals in Singapore Airlines nieuwe suites van Singapore naar Mumbai. Dat is hartstikke leuk, maar voor een enkele reis van Mumbai naar Amsterdam was ik nog wel ca. € 350,00 kwijt.

Risico op devaluatie

Het Frequent Flyer programma heeft volledige grip op de waarde van de miles die je spaart. Dat is redelijk uniek, vooral als je nagaat dat deze Frequent Flyer Programma’s de miles voor miljoenen verkopen aan Credit Card maatschappijen, auto verhuurbedrijven, etc.

Zo nu en dan voert een programma een devaluatie door. Je hebt dan meer miles nodig voor een award ticket. Sommige maatschappijen doen dit met kleine stapjes. Zo voerde Miles & More een kleine devaluatie door aan het begin van dit jaar.  Ook Krisflyer deed dit eerder dit jaar, evenals British Airways met haar partner awards.

Aankondiging BAEC devaluatie

Maar soms gaat het er rigoureuzer aan toe. Enkele jaren geleden voerde American Airlines bijvoorbeeld een enorme devaluatie aan. Voor een First Class ticket van Europa naar het Midden-Oosten moest je ineens geen 40.000 maar 62.500 miles betalen.

Gelukkig passen Frequent Flyer programma’s de devaluatie niet te pas en te onpas toe. Wel is het goed om hier rekening mee te houden.

Nadelen van een award ticket: conclusie

Als je een aantal nadelen gaat opsommen dan kun je bijna negatief gestemd worden. Laten we niet vergeten dat het vooral leuk is om een award ticket te boeken. Toch vind ik het belangrijk dat je een goede afweging maakt tussen een gewoon ticket en een award ticket. Zo nu en dan zie ik mensen enorme hoeveelheden miles betalen voor een award ticket of een upgrade. Gelet op de nadelen kun je je afvragen of dit wel verstandig is, want miles vertegenwoordigen ook een bepaalde waarde. Daar ga ik de volgende keer dieper op in.

Heb jij ooit last gehad van deze nadelen?