Review: Air France Premium Economy

Air France Premium Economy van Parijs naar Washington. Recent vloog ik voor een korte trip naar Washington DC in de Verenigde Staten. Daarbij was het relatief voordelig om Premium Economy te boeken met behulp van Flying Blue miles.

In totaal betaalde ik voor een retourticket 60.000 Flying Blue miles. Voor Economy Class zou ik circa 45.000 miles kwijt geweest zijn en voor Business Class 120.000 miles. Ik vond de toeslag voor Premium Economy heel acceptabel en besloot dit product eens te proberen.

Deel van de overweging is het feit dat deze vlucht uitgevoerd zal worden met een omgebouwde Boeing 777-300 met de nieuwe Premium Economy van Air France. Bovendien heb ik goede verhalen gezien, gelezen en gehoord over KLM’s Premium Comfort: goede stoelen en prima service!

Vluchtgegevens:

Route: Parijs Charles de Gaulle (CDG) – Washington Dulles International Airport (IAD)
Maatschappij: Air France
Toestel: Boeing 777-300ER
Stoel: 22L
Klasse: Premium Economy

KLM naar Parijs en Air France lounge

De vlucht van Amsterdam naar Parijs is inbegrepen in het ticket van Washington en is geboekt in Economy Class. Je kunt als Premium Economy passagier niet kosteloos een Economy Comfort stoel selecteren. Vanwege mijn Flying Blue Gold status is het echter mogelijk om 72 uur voor vertrek alsnog een gratis Economy Comfort stoel te kiezen.

Met KLM Economy Comfort naar Parijs

Na een korte vlucht van Amsterdam naar Parijs, de paspoortcontrole en een korte wandeling van terminal 2F naar 2E is het tijd om de lounge te bezoeken. Toegang is normaliter niet inbegrepen bij een Premium Economy ticket, maar wederom biedt de Flying Blue Gold status hier uitkomst.

Air France Lounge in Terminal 2E

In de lounge is een redelijk goed aanbod aan eten en drinken beschikbaar. Zo is er een salade, broodjes, kazen en vleeswaren.

Eten in de Air France Lounge

Daarnaast is er een koffiemachine. Ook is er soep en zijn er enkele warme gerechten verkrijgbaar.

Koffie en eten in de lounge

Ook is er voldoende zoetigheid aanwezig.

Zoetigheid

En uiteraard zijn er ook voldoende alcoholische versnaperingen verkrijgbaar.

Wijnen in de Air France Lounge

Om de reis goed te beginnen is het tijd voor een glas champagne, vergezeld met een glas Perrier water.

Tijd voor bubbels

Air France Premium Economy: boarden

Na enige tijd in de lounge is het tijd om te boarden. Het is al behoorlijk druk bij de gate. Zelfs voor Zone 1 en Zone 2 is een behoorlijke wachtrij aanwezig.

Wachtrij voor het boarden

Het boarden begint op tijd, maar helaas blijft de vliegtuigdeur daarna nog enige tijd gesloten. Na ongeveer twintig minuten kan het boarden alsnog hervat worden.

Boarden Air France 777-300

We vliegen vandaag met een 8 jaar oude Boeing 777-300 die is voorzien van de nieuwste Business Class en vernieuwde Premium Economy. De oudere Premium Economy schijnt vreselijk te zijn en de Business Class hoorde in het museum thuis.

Boeing 777-300

Bij binnenkomst passeren we de nieuwe Business Class van Air France. Een reversie herringbone stoel die is voorzien van een deur. Je kunt hier een review van Air France in de nieuwe Business Class lezen.

Air France Business Class

Deze nieuwe Business Class stoelen zien er goed uit. Bij de check in kreeg ik nog een upgrade aanbod voor € 399,00 maar ik heb besloten hier geen gebruik van te maken.

Nieuwe Business Class van Air France

Air France Premium Economy: de stoel

Na een korte blik in Business Class komt de stoel waar het vandaag om draait in zicht: Air France Premium Economy. De cabine is gescheiden van de reguliere Economy cabine.

Air France Premium Economy
Air France Premium Economy

De stoelen staan in een 2-4-2 opstelling en zijn daarmee aanzienlijk breder dan de stoelen in Economy Class. Daar hanteert Air France een 3-4-3 indeling. Hierdoor is iedere stoel 2,1 inch (ruim 5 centimeter) breder dan de Economy Class stoelen.

Air France Premium Economy
Air France Premium Economy

KLM en Emirates gebruiken dezelfde stoel in Premium Economy. De stoel oogt modern en comfortabel.

Air France Premium Economy
Moderne en ruime stoel

Het meest comfortabel is de bulkhead stoel op rij 21. Hier heb je iets meer beenruimte en bovendien heb je geen last van iemand voor je die de stoel kan reclinen. En dat is wel een belangrijk detail, want de stoelen gaan maar liefst 10 inch naar achteren. Hierdoor heb je het idee dat je voorganger bijna bij je op schoot ligt.

Air France Premium Economy
De bulkhead stoel is het meest comfortabel

In de (brede) armsteun is een uitklapbare tafel aanwezig. De beenruimte is uitstekend, alleen de behuizing van de Inflight Entertainment computer is enigszins irritant.

Prima beenruimte, behoudens de IFE Box

Bij het voeteneind is tevens een uitklapbare voetensteun aanwezig.

Air France Premium Economy
Voetensteun

In de stoel is een 13,3 inch touchscreen scherm aanwezig met 4K beeldkwaliteit. Je kunt via Bluetooth verbinding maken met je eigen koptelefoon of je kunt gebruik maken van de noice cancelling koptelefoon bij de stoel. Naast een USB poort in het scherm is er een USB-C lader aanwezig in de armleuning.

Air France Premium Economy
Scherm Air France PE

Air France Premium Economy “service”

In de stoel is een flesje water aanwezig en dat is maar goed ook. Er wordt namelijk geen welkomstdrankje aangeboden. Dit is opmerkelijk omdat het merendeel van de concurrentie dit wel doet, zoals Cathay Pacific, Swiss, Singapore Airlines en zelfs Lufthansa. Ik vind het dan ook opmerkelijk dat Air France er voor kiest om dit niet te doen.

Na een vertraging van ruim een half uur beginnen we aan de pushback en taxiën we naar de startbaan.

Taxiën naar de startbaan

Het is geweldig om ook vooruit te kunnen kijken met de camera in het neuswiel.

Air France Premium Economy
Camera

Dan is het tijd om de krachtige motoren van de triple seven hun werk te laten doen en stijgen we op in de richting van Washington.

Air France Premium Economy
Bye Bye Parijs!

Ongeveer 20 minuten na de take-off komt de crew langs met een amenity kit. Deze bevat de gebruikelijke items: oordopjes, tandpasta, een tandenborstel,

Air France Premium Economy
Amenity Kit

Bij de daarop volgende ronde worden verfrissende doekjes uitgedeeld.

Verfrissend doekje

Ruim een uur later is de cruisehoogte van 34.000 voet al enige tijd bereikt en is het tijd voor een drankje en de maaltijd. Air France serveert alles in één keer in Premium Economy. Air France serveert champagne in Economy Class: Heidieck Monopole. Dezelfde champagne is ook in Premium Economy verkrijgbaar en tijdens de hoofdmaaltijd serveert men dit in een “echt” glas. Het bestek is van hout en dat komt het geheel niet ten goede. Maar bovendien: andere airlines zoals Singapore Airlines, Emirates en Turkish Airlines gebruiken echt bestek in hun reguliere Economy Class.

Het hoofdgerecht is een Shepherds Pie met eend. Helaas valt de smaak tegen.

Air France Premium Economy
Maaltijd Air France Premium Economy

Ongeveer drie kwartier na het serveren van de hoofdmaaltijd komt de crew langs op de tray op te halen. Een tweede glas champagne is helaas niet mogelijk. Wel kan ik koffie, thee, cognac of rode wijn krijgen. Ik kies voor het laatste en Air France serveert dit met een papieren beker. Het gehele aanbod is vanaf nu exact gelijk aan het aanbod in de reguliere Economy Class.

Air France Premium Economy
Rode wijn

Snack en aankomst

Na deze ronde laat de crew zich vrijwel niet meer zien. Ongeveer 5 uren na de take-off komt de crew een keer langs om water te serveren. Na het indrukken van de “call-buton” is het wel mogelijk om nog een extra flesje wijn te bestellen.

Witte wijn

Het In Flight Entertainment systeem biedt gelukkig wel een redelijk uitgebreid aanbod van films en series. Het beeldscherm is daarnaast haarscherp. Ik besluit daarom maar even een klassieker te kijken.

Een klassieker op de IFE

De stoel is comfortabel genoeg voor een ruim acht uur durende dagvlucht. Je kunt een aanzienlijk verschil merken met de reguliere stoelen in Economy Class. Je stapt gewoon fitter van boord.

Ongeveer een uur en een kwartier voor aankomst op de luchthaven van Washington komt de crew met een tweede maaltijdronde. Alhoewel, maaltijd is een groot woord. Ook hier serveert Air France exact hetzelfde als in de reguliere Economy Class. De kwaliteit van de artikelen zijn slecht en bevatten voornamelijk snelle koolhydaten. En dus verdwijnt alles weer ongebruikt in het tasje….

Air France Premium Economy Pré Arrival Snack

Na dit feestelijke avondmaal is het al bijna tijd voor de landing. De daling is dan ook ingezet (met speedbrakes) en de cabine wordt gereed gemaakt.

Daling ingezet

Het is geweldig om de nadering en de landing te kunnen volgen met de camera.

Landing volgen met de camera

En zo zit de reis er na ruim 8 uur al weer op. Op Washington staat de legendarische people mover op ons te wachten. Gelukkig is er daarnaast geen rij van de TSA en ben ik binnen een halfuur bij het Hampton Inn.

Touchdown in Washington

Conclusie

Aan de éne kant heb ik een fantastische vlucht gehad met Air France Premium Economy. De stoel zit goed en is ook na 8 uur nog altijd comfortabel. Daarnaast vloog ik in goed gezelschap. Dat was niet alleen leuk en gezellig, maar daardoor heb je ook minder behoefte aan optimale privacy zoals in Business Class. Ik zou dan ook kunnen zeggen dat deze stoel – zeker op een dagvlucht – meer dan voldoende comfortabel is. Ook het In Flight Entertainment systeem is prima: een 4K scherm, bluetooth connectie mogelijkheid en natuurlijk de camera mogelijkheid.

De service van Air France Premium Economy is echter bedroevend. Zeker als je bedenkt dat het product ongeveer het dubbele kost ten opzichte van Economy Class. Maar ook in vergelijking tot andere aanbieders van Premium Economy is het bij Air France allemaal treurig gesteld. Op het glas bij de maaltijd na is er eigenlijk geen enkele differentiatie. Daarnaast is de crew niet erg vriendelijk.

Ik heb begrepen dat de service bij KLM Premium Economy (Premium Comfort) aanzienlijk beter is. In combinatie met dezelfde stoel zou ik hier een volgende keer voor kiezen.

 

2 gedachten over “Review: Air France Premium Economy”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven