Review: Turkish Airlines Economy Class (A321 Neo)

Met Turkish Airlines in Economy aan boord van de A321 Neo naar Istanbul. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze vlucht zou worden uitgevoerd in een Airbus A330. Een paar weken voor vertrek kreeg ik echter een melding van een Aircraft Configuration Change via Expertflyer. Jammer, want de Airbus heeft meer beenruimte en de 2-4-2 opstelling is voor ons prettiger dan de 3-3 opstelling.

Het mag de pret allemaal niet drukken, want mijn laatste vlucht is meer dan een jaar geleden inmiddels. De hoogste tijd dus om te vliegen!

Route: Düsseldorf (DUS) – Istanbul Airport (IST)
Maatschappij: Turkish Airlines
Toestel: Airbus A321 Neo
Stoel: 8F
Klasse: Economy Class

Turkish Airlines Economy Check in & boarding

Ruim drie uur voor aanvang van de vlucht arriveren wij op het vliegveld van Düsseldorf. Met opzet, want ik probeer op deze manier te voorkomen dat we al te lang in de rij moeten wachten. Helaas is er sprake van een computerstoring, waardoor we alsnog meer dan een uur moeten wachten voordat we aan de beurt zijn. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar vervelend is het wel.

Vroeg arriveren helpt ons vandaag niet

Na het inchecken gaat het allemaal vrij snel: binnen een kwartier zijn we langs de security en zitten we in de lounge. Dankzij mijn AMEX Gold kaart krijgen zowel mijn vrouw, mijn dochter als ik gratis toegang tot de “Open Sky Lounge”. Zoals je in mijn vorige review hebt kunnen lezen is deze lounge niet heel bijzonder, maar wel lekker rustig.

Bij de gate moeten we nog even wachten, maar omdat we met een kind reizen mogen we als eerste aan boord. De A321 Neo van Turkish Airlines ziet er fris uit van binnen. Het interieur is vrijwel identiek aan het interieur van de A320 Neo van Batik Air. Voor een Intra Europese vlucht is deze stoel dan ook significant beter dan de concurrentie, zoals je kunt zien in deze review van TAP, waar ik nota bene in Business Class vloog.

Turkish Airlines Economy
Turkish Airlines Economy Class A321 Neo

Naast moderne en redelijk comfortabele stoelen staan deze ook op acceptabele afstand van elkaar opgesteld. Ook hebben alle stoelen een individuele luchtregeling, wat prettig is.

Turkish Airlines Economy
Fris interieur

Alle stoelen hebben een In Flight Entertainment scherm, wat je op intra Europese routes ook bijna niet ziet.

Turkish Airlines Economy
In Flight Entertainment

De beenruimte is heel acceptabel, al is dit niet zo ruim als bij de Airbus A330 of Boeing 777 van Turkish Airlines. Met 1.83 meter heb ik nog voldoende ruimte over.

Voldoende beenruimte

Vlucht & catering

We hebben geluk vandaag: de middelste stoel blijft leeg, waardoor we extra ruimte hebben. Redelijk op tijd beginnen we aan de pushback vanaf onze gate. De relatief stille motoren van de A321 Neo starten op, wat een genot is om na zo’n lange tijd weer eens te horen.

Pushback

Na een betrekkelijk korte tijd taxiën komen we aan bij de startbaan: het is tijd voor actie!

Tijd voor de take off

Ondanks het feit dat de motoren relatief stil zijn is het nog altijd een sensatie om op te stijgen.

Take Off!

De initiële stijging verloopt rustig en geeft een mooi zicht op de Rijn.

Uitzicht op de Rijn

Na iets minder dan een uur komt de catering op gang. Er is keuze tussen rijst met Köfte of pasta zonder vlees. De maaltijd is behoorlijk compleet voor een drie uur durende vlucht. Naast het hoofdgerecht wordt de maaltijd geserveerd met een broodje, Cacik en een nagerecht. Daarnaast bestel ik een witte wijn. Ik vind het opvallend dat Turkish Airlines zelfs in Economy Class bestek van metaal gebruikt.

Turkish Airlines Economy
Turkish Airlines Economy Class Catering

Na de maaltijd is het tijd om nog wat te genieten van de vlucht en een filmpje te kijken via de Inflight Entertainment. Ik moet daarbij vermelden dat het In Flight Entertainment systeem behoorlijk uitgebreid is.

Voor COVID was er na de maaltijd nog ruimte voor koffie of thee, maar op dit moment biedt Turkish Airlines dit niet aan. Na de maaltijd zit de service er op.

Vervolgens zetten we de daling richting Istanbul Airport in. Het is een schitterende nadering…

Turkish Airlines Economy
Nadering Istanbul

Enkele minuten later landen we op het vliegveld van Istanbul Airport.

Touchdown Istanbul Airport

Turkish Airlines Economy Class: conclusie

Een plezierige vlucht met Turkish Airlines in Economy Class. Natuurlijk is het jammer dat de vlucht uiteindelijk in de A321 Neo is uitgevoerd en niet door de Airbus A330, maar desondanks is de vlucht heel comfortabel. In meerdere opzichten is vliegen met Turkish Airlines comfortabeler dan de gemiddelde maatschappij in Economy Class:

  • De stoelen zijn comfortabeler;
  • Je hebt de beschikking over een In Flight Entertainment Systeem met ruim aanbod;
  • De catering is bovengemiddeld goed.

Echte nadelen kan ik (behalve de toestel wijziging) niet bedenken. Natuurlijk is het prettig om na de maaltijd nog een kopje koffie-/thee of tweede drankje te kunnen krijgen, maar er zijn maatschappijen die veel minder goede service leveren.