Een matige start bij Hilton Schiphol

Hilton Schiphol: ik was er nog nooit geweest, las er redelijke recensies over en het hotel ligt direct aan de terminal. Het leek me dan ook een perfecte start van onze reis naar Indonesië.

Het is geen geheim dat ik een fan ben van het Hilton Honors programma, gelet op de hoeveelheid artikelen die ik daarover heb geschreven. Ik heb daarnaast ook uitstekende ervaringen met een aantal hotels, zoals je in onderstaande artikelen kunt lezen:

Het kan natuurlijk niet altijd feest zijn. Helaas is deze ervaring met Hilton Schiphol tegengevallen. Ik zal hieronder uitleggen waarom.

Hilton Schiphol: kamerkeuze

Na wat onderzoek te hebben gedaan op onder andere Flyertalk en Tripadvisor heb ik gekozen voor de duurste “reguliere” kamer: een King Executive Corner Room”. Deze kamer heeft namelijk uitzicht op Schiphol, is iets groter en bovendien heb ik als Diamond lid een kans op een suite upgrade met uitzicht op Schiphol.

De kamer is ongeveer 50% duurder dan de reguliere kamers. Dat is aan de ene kant vreemd, omdat ik nu dus betaal voor voordelen die ik reeds krijg als Diamond lid. Aan de andere kant wil ik voor mezelf het zicht op Schiphol garanderen. Tezamen met een kans op een suite upgrade besluit ik daarvoor extra te betalen.

In de vroege ochtend op de dag van aankomst is het kamertype aangepast naar….. een familiekamer? Serieus? Volgens de Hilton Honors app is dit een upgrade. Hoewel de kamer iets duurder is kan dit niet logischerwijs als upgrade worden gezien:

  • Er is een extra bed aanwezig op de kamer, maar dat is alleen maar onpraktisch als je dit niet nodig hebt;
  • De kamer is gelegen op de lagere verdiepingen van het hotel, terwijl je met de geboekte kamer juist betaalt voor een hoger gelegen kamer;
  • Ook alle overige specificaties laten zien dat het extra bed en iets meer ruimte het enige voordeel is ten opzichte van de instap kamer. De voordelen van de Executive kamers komen verder niet terug bij dit kamertype.
Upgrade?

Hilton Schiphol: liever geen upgrades

In principe is er niets mis met de oorspronkelijke geboekte kamer: dit is de kamer waar ik voor heb betaald en is voor één nacht goed genoeg. Aan de andere kant: er zijn ruimschoots voldoende upgrades beschikbaar, waaronder suites met uitzicht op Schiphol en een Diamond Suite.

Hilton Schiphol
Check In bij Hilton Schiphol

Het probleem is echter: Hilton Schiphol wil helemaal geen upgrades toekennen aan Diamond leden. De meest merkwaardige redenen worden gezocht, zoals:

  • we hebben een upgrade toegekend naar de familiekamer, maar die wilde u niet (flauw);
  • een upgrade naar een suite kan wel, maar die heeft geen uitzicht op Schiphol (flauw);
  • we hebben inderdaad ook nog genoeg suites met uitzicht op Schiphol, maar die mogen we niet toekennen volgens de Hilton Honors voorwaarden.

Dat laatste is tegen het zere been, want dit is gewoon liegen. Meerdere mensen van dit hotel (waaronder de assistent van de General Manager) bleven volharden in deze bizarre stelling.

Nadat ik bij Hilton Honors om opheldering heb gevraagd heeft Hilton Honors onmiddelijk excuses aangeboden en een passende compensatie aangeboden.

De kamer

Uiteindelijk hebben we dus de sleutels ontvangen van de geboekte kamer: Een King Executive Corner kamer. Een redelijk ruime kamer. Dankzij de bank kun je ook goed ontspannen op de kamer. Wel voelt de kamer aanzienlijk kleiner aan door deze bank.

Hilton Schiphol
Hilton Schiphol Executive Corner

Het hoogtepunt van de kamer is absoluut het prettige uitzicht op Schiphol. En het is goed om de Airbus 380 van Emirates weer op Schiphol te zien. Het is heerlijk om vliegtuigen te kijken vanuit je kamer.

Hilton Schiphol
Hoogtepunt: het uitzicht

Verder is de kamer voorzien van een bureau, wat voldoende ruimte biedt om te kunnen werken. Daarnaast is de kamer voorzien van een (relatief) kleine televisie (40 inch).

Hilton Schiphol bureau

De badkamer is daarnaast behoorlijk compact. Wel is het een groot voordeel dat de badkamer voorzien is van een separate douche, zodat je niet in het bad hoeft te douchen. Helaas loopt het water niet goed weg in de douche, waardoor de badkamer volledig onder water staat na het douchen.

Hilton Schiphol
Hilton Schiphol badkamer

Verder is de kamer voorzien van een minibar. Deze is (voor uw veiligheid 😉 ) leeg. Daar is Hilton Schiphol natuurlijk niet uniek in, dit zie je helaas veel bij hotels vandaag de dag.

Een lege minibar

Een positief punt is de aanwezigheid van een Nespresso machine. Deze is wel voorzien van een aardig laagje stof, maar na een spoelbeurt smaakt de koffie prima.

Hilton Schiphol
Nespresso machine

Verder zijn de meeste zaken uit de kamer verwijderd, zoals een badjas. Voor een full-service hotel toch bijzonder.

Executive Lounge

Normaliter kun je vanuit de Executive Lounge genieten van uitzicht op Schiphol, maar deze is tijdens ons bezoek gesloten. Wel is er een alternatief: in het restaurant is een hoek ingericht als Executive Lounge.

Executive Lounge alternatief

In mijn optiek is het positief dat het hotel een alternatief biedt voor Executive gasten.

Hilton Schiphol lounge alternatief

Overdag kun je frisdrank en wat snacks vinden in de lounge.

Hilton Schiphol snacks

In de avond is er daarnaast een opstelling met enkele warme snacks en wijn. Je kunt daarnaast ook een tap biertje bestellen, evenals sterke drank.

Drankjes in de avond

De snacks zijn relatief eenvoudig: mini-loempia’s en een griekse salade.

Eenvoudige snacks in de Executive Lounge
Griekse Salade

Na een paar drankjes in de Executive Lounge besluiten wij een Indische rijsttafel te bestellen bij het restaurant. Nadat deze zo’n 30 minuten later dan gepland arriveert ziet het eten er niet uit. Daarom stuur ik deze retour naar de keuken.

Hilton Schiphol: conclusie

Al met al een tegenvallend verblijf. Natuurlijk is het hotel perfect gelegen en het uitzicht vanaf de kamer is ook mooi. Toch kun je voor € 250,00 normaliter een goed hotel boeken met dito service. Ik begrijp dat een airport hotel over het algemeen wat anders werkt, maar bij Hilton Schiphol is echt volop ruimte voor verbetering.

Een volgende keer zou ik daarom een hotel in de stad boeken en vervolgens per taxi naar Schiphol reizen. Ook het – veel goedkopere – Citizen M hotel is een goed alternatief.