Batik Air Economy Review Lombok – Jakarta

Batik Air Economy Review. Na een prettige vakantie op Bali en Lombok is het weer tijd om richting Europa te vliegen. Zoals je hebt kunnen lezen vlieg ik terug in Singapore Airlines in First Class. Oorspronkelijk was het idee om het eerste stuk tussen Bali en Singapore in Business Class af te leggen. Niks mis mee, maar door een schemawijziging moest ik de boel toch overhoop gooien. Daarom koos ik er uiteindelijk voor om tussen Jakarta en Singapore in First Class te vliegen: uniek op zo’n korte route!

Natuurlijk moest ik eerst nog naar Jakarta. Al eerder vloog ik met Garuda Indonesia in Economy Class. Daarnaast vloog ik met Malindo Air (wat hetzelfde bedrijf is als Batik Air) in Business Class van Kuala Lumpur naar Bali. De Batik Air vlucht in Economy Class moest slechts € 70,00 kosten inclusief bagage, waardoor de keuze snel gemaakt was.

Dit verslag stamt uit de periode voor Covid, net als mijn vorige review van Singapore Airlines in Business Class. 

Route: Lombok International Airport (LOP) – Jakarta Soekarno-Hatta Airport (CGK)
Maatschappij: Batik Air
Toestel: Airbus A320 Neo
Stoel: 21A
Klasse: Economy Class

Batik Air Economy, welkom aan boord

Omdat ik vandaag in Economy Class vlieg, kan ik geen gebruik maken van een airport lounge. Eventueel is het mogelijk om hiervoor mijn Priority Pass te gebruiken. Bij mijn American Express Gold kaart heb ik slechts twee gratis loungebezoeken, en daarom besluit ik hier geen gebruik van te maken: de lounge op Lombok is niet zo bijzonder.

Vanaf de gate heb ik echter een prima uitzicht over het platform en de landingsbaan. Helaas is het relatief rustig, waardoor je niet – zoals op Bali – iedere paar minuten een toestel ziet landen.

Een prima uitzicht op het platform en landingsbaan

Ruim op tijd komt de splinternieuwe Airbus A320 Neo van Batik Air aan op het vliegveld van Lombok. Een bijzonder mooi toestel om te zien in mijn ogen!

Aankomst Batik A320 Neo op Lombok
Aan de gate

Het toestel is slechts voor de helft gevuld. Toch deelt men bij het inchecken iedereen naast elkaar in, waardoor het toestel voorin tjokvol zit maar achterin volledig leeg is. Aan de gate wijzig ik daarom mijn stoel naar 21A. Het boarden start op tijd.

Tijd om aan boord te gaan

De Business Class van deze A320 Neo ziet er ook prima uit. De configuratie is hetzelfde als bij Malindo Air, maar omdat het allemaal nieuw is ziet het er veel strakker uit.

Batik Air A320 Neo Business Class
Business Class

Ook Economy Class zit er prima – en hagelnieuw – uit in deze Airbus A320 Neo.

Batik Air Economy
Batik Air Economy

De stoelen zijn breed genoeg en bieden een redelijke steun in de rug. De stoelen zijn veel comfortabeler dan bijvoorbeeld de harde stoelen die TAP in haar A320 Neo Business Class heeft.

Batik Air Economy
Voor een binnenlandse vlucht uitstekend!

Iedere stoel heeft een scherm voor entertainment. Voor een vlucht van nog geen twee uur behoorlijk relaxed!

Batik Air Economy
Batik Air A320 Neo Economy Class

Takeoff, eten & drinken

Vanwege de relatieve rust duurt het boarden niet zo lang. De pushback begint dan ook op tijd en zo is het dan tijd om – helaas – Lombok te verlaten.

Tijd om Lombok te verlaten

Er gaat weinig tijd verloren aan het taxiën, waardoor we vrij snel klaar zijn voor vertrek. De A320 Neo motoren zijn stil, waardoor – ook als je achter de vleugels zit – het comfort aanzienlijk beter is.

Take Off Lombok

Na nog een laatste blik op Lombok klimmen we een wolkendek binnen. Na nog een korte klim bereiken we de cruisehoogte van 30.000 voet.

Batik Air Economy
Cruisehoogte bereikt

Ongeveer 20 minuten na de take-off werd gestart met de service. Je kunt kiezen tussen kip of een vegetarische maaltijd. De door mij gekozen kip maaltijd is simpel maar smaakt prima.

Batik Air Economy
Batik Air Economy Lunch

Tegelijk met de maaltijd serveert de crew koffie, water en een broodje. Het geheel is wat eenvoudiger dan bij Garuda Indonesia, maar voor een binnenlandse vlucht is het veel meer dan we binnen Europa gewend zijn.

Batik Air Economy
Midflight Batik Air

Na deze lunch kijk ik nog wat rond op het entertainment systeem. Dit is wat uitgebreider dan het systeem bij Garuda Indonesia. Gelet op de korte vluchtduur (nog geen twee uur) is het geen optie om echt een film te kijken. Al snel wordt de landing ingezet en vliegen we het – door overstromingen geteisterde – gebied rondom Jakarta binnen.

Bijna in Jakarta

En zo komen we keurig op tijd aan op het vliegveld van Jakarta na deze korte binnenlandse vlucht.

Laatste meters voor de landing op Jakarta Soekarno-Hatta

Na de landing valt op hoe trots de medewerkers zijn op dit nieuwe toestel. En ik begrijp dat wel: het is een plaatje om te zien. Een nieuw toestel is altijd mooi, maar in de Batik Air kleuren ziet het er allemaal gewoon prachtig uit.

Na de landing

Een groepje medewerkers ziet dat ik druk foto’s aan het maken ben van het toestel. Ze reageren daar enthousiast op en als ik wil mag ik gerust bij ze komen voor het maken van meer foto’s. Top!

Batik Air Economy
Voorkant Batik A320 Neo
Batik Air Economy
Batik Air A320 Neo

Batik Air Economy: conclusie

Mijn vlucht met Batik Air Economy Class was prima! Als je met bagage reist is vliegen met Batik Air al snel een voordelige keuze. Het prijsniveau ligt iets onder dat van Garuda Indonesia. En ik moet zeggen: de twee ontlopen elkaar nauwelijks. Het eten en drinken is iets beter bij Garuda. Bovendien is het warme doekje voor vertrek een ongekende service die je normaliter alleen in Business Class tegenkomt. Maar daar staat tegenover dat Batik Air een beter Inflight Entertainment Systeem heeft met een uitgebreider aanbod.

Zonder twijfel zou ik opnieuw Batik Air Economy boeken.