Singapore Airlines A350 Business Class Review

Singapore Airlines A350 Business Class Review van Düsseldorf naar Singapore. Vandaag is het dan eindelijk zover: ik vlieg met Singapore Airlines van Düsseldorf naar Singapore met de Airbus A350-900. Bijna 12 uur lang genieten van een chique stoel, een mooi vooruitzicht!

Deze review is van een vlucht die ik bijna een jaar geleden heb genomen. Gedurende een jaar heb ik bijna niet geschreven op deze pagina, daar kom ik nog wel op terug. Omdat deze vlucht plaatsvond vlak voordat de wereld langzaam maar zeker dicht ging is het minder representatief voor het heden. Wel kun je zien hoe mooi vliegen is en hoe mooi business class vliegen kan zijn.

In ieder geval: deze vlucht komt voort uit het eerdere reisplan dat je op deze pagina kunt teruglezen. Je kunt hier ook lezen hoe ik de reis geboekt heb.

Route: Düsseldorf (DUS) – Singapore Changi (SIN)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Airbus A350-900
Stoel: 19A
Klasse: Business Class

Singapore Airlines A350 Business Class: check in & lounge

Na een nacht in het Maritim Hotel Düsseldorf Airtport loop ik ‘s ochtends mooi op tijd richting de check in balie. Het is nog rustig en ik ben gelijk aan de beurt. Ik vraag of mijn koffer ook mee kan op de volgende vlucht naar Bali. Dit is geen probleem, maar nog net voordat de koffer weg is zie ik dat er “SIN” op de koffer staat. De agent blijkt het verkeerd te hebben begrepen, vooral omdat mijn vlucht naar Bali niet in dezelfde reservering is opgenomen. Even later is alles alsnog geregeld en krijg ik ook alvast mijn boarding pass voor de vlucht naar Bali.

Düsseldorf Airport in de vroege ochtend

Voor de veiligheidscontrole staan vandaag lange rijen, maar dankzij mijn Business Class ticket kan ik deze voorbij lopen. Tijd om naar de lounge te gaan. Singapore Airlines maakt gebruik van de Open Sky Lounge. Eerder konden Business Class gasten gebruik maken van de Lufthansa Business Class Lounge. Deze lounge bevindt zich echter in een andere terminal.

Open Sky Lounge entree

De Open Sky Lounge is toegankelijk voor Business Class en passagiers met elite status voor diverse maatschappijen, waaronder Turkish Airlines, Etihad en Singapore Airlines. Daarnaast kun je losse toegang kopen of heb je toegang met Priority Pass (gratis bij de American Express Platinum kaart) of Lounge Club (twee gratis loungebezoeken bij de gratis Amex Gold kaart).

Open Sky Lounge Dusseldorf

De lounge is eenvoudig, maar biedt voldoende zitplaatsen. Het buffet heeft daarnaast een redelijk vergelijkbaar aanbod met de Lufthansa Business Lounge.

Open Sky Lounge Buffet
Open Sky Lounge buffet

Qua dranken is het aanbod, zowel alcoholisch als non alcoholisch, ruim voldoende.

Open Sky Lounge (fris)drank
De meest essentiële zaken zijn aanwezig 😉

Tijd om te boarden

Na twee koffie en een croissant heb ik het in de lounge wel gezien. Het is er vrij druk en bovendien ontbreekt een uitzicht over het platform. Ik besluit daarom bij de gate nog wat vliegtuigen te spotten. Een Airbus A330 van Turkisch Airlines in retro livery komt voorbij, evenals een mooie Etihad Boeing 787.

Etihad met speciale livery

De Airbus A350 van Singapore Airlines staat eveneens al geparkeerd aan de gate. Helaas staat deze in een moeilijke hoek en is amper zichtbaar. De vlucht is in Premium Economy en Economy bijna helemaal vol, maar Business Class is vrijwel leeg.

Tijd om te boarden

Omdat het nog rustig is neem ik eerst een kijkje in de Premium Economy sectie van Singapore Airlines. Deze bevindt zich achter de tweede Business Class cabine. De stoelen staan opgesteld in een 2-4-2 configuratie. Een flinke upgrade ten opzichte van de reguliere economy class.

Premium Economy
Singapore Airlines Premium Economy

Dan de cabine waar het vandaag om draait: Business Class. Vandaag zit ik in de “mini cabine” van de A350, welke gepositioneerd is achter de galley en voor Premium Economy. Business Class is opgesteld in een 1-2-1 configuratie. Misschien ben ik bevooroordeeld, maar is deze cabine niet ronduit schitterend?

Singapore Airlines A350 Business Class
Singapore Airlines A350 Business Class
Singapore Airlines A350 Business Class
Business Class “Mini Cabin”

De grotere editie van de Buiness Class bevindt zich voor de galley, achter de cockpit. Er is geen First Class aan boord van de A350 bij Singapore Airlines. Dit is voorbehouden aan de Airbus A380 en sommige 777-300 toestellen.

De grotere Business Class
A350 Business Class

Singapore Airlines A350-900 Business Class Stoel

Voor deze vlucht heb ik stoel 19A kunnen selecteren. Dit is een “bulkhead stoel”, waarbij je meer beenruimte hebt dan de normale Business Class stoelen. Normaal gesproken is er sprake van een klein “hokje” voor je voeten. Tijdens het slapen moet je hierdoor “verplicht” in een soort hoek liggen

Singapore Airlines A350 Business Class
Stoel 19A
Singapore Airlines A350 Business Class
A350 Business Class, Singapore Airlines

In onderstaande foto kun je de vreemde hoek zien bij de reguliere Business Class stoel. Ook merk je dat deze stoel iets minder ruim is.

Singapore Airlines A350 Business Class
De reguliere Business Class stoel

Ik verwacht dat niemand zal klagen over een krappe stoel, want de stoel is echt super breed!

Singapore Airlines A350 Business Class
De zeer brede stoel

In de armsteun is een opberg vak aanwezig, waar voorafgaand aan de vlucht reeds een koptelefoon en een fles water zijn geplaatst.

Opbergruimte

Verder laat de stoel zich eenvoudig bedienen, maar om de stoel in de slaapstand te zetten heb je wel wat hulp nodig. Daarvoor moet de leuning omgeklapt worden.

Stoelbediening

Verder is er een stopcontact aanwezig, inclusief een USB en HDMI aansluiting. Deze is geplaatst op een redelijk handige positie, onder het LED leeslampje.

Aansluitingen voor mobiele devices en leeslampje

Het entertainment systeem kun je niet middels touchscreen bedienen. Je hebt hiervoor de (touchscreen) controller nodig die in de stoel zit.

Bediening entertainment systeem

 

De eerste service & take-off

Zodra je de Business Class cabine van Singapore Airlines binnenstapt dan weet je: dit wordt feest. Iedere medewerker is enorm vriendelijk en heeft oog voor detail. Steevast spreken ze me daarbij aan bij mijn achternaam. Nu zou dat wat mij betreft niet beslist hoeven, maar het is heel knap dat ze het kunnen en bovendien weerspiegeld het de absolute topklasse van Singapore Airlines.

Vrij snel nadat ik ben gaan zitten krijg ik een welkomst drankje aangeboden. Ik hoef denk ik niet meer toe te lichten dat de keuze valt op champagne. Altijd een prettig begin van een nieuwe reis.

Welkomstdrankje

Singapore Airlines biedt ten tijde van deze vlucht nog geen amenity kits aan in Business Class. Inmiddels is dit gewijzigd. Jarenlang deelde men uitsluitend slippers, sokken en oogmaskers uit. Bovendien kun je in het toilet ruimschoots voldoende spullen vinden die normaliter in een amenity kit aanwezig zijn. Een negatieve afwijking van Singapore Airlines.

Singapore Airlines A350 Business Class
Sokken, slippers en een oogmasker

Nadat het welkomst drankje en bovengenoemde artikelen zijn uitgedeeld is het tijd voor een warm doekje.

Warm doekje voor vertrek

Hoewel Economy en Premium Economy behoorlijk vol zitten, is het boardingsproces op tijd afgerond. De pushback begint dan ook eveneens op tijd.

Pushback

Het taxiën neemt relatief weinig tijd in beslag, zeker als je het vergelijkt met een vertrek vanaf de Polderboon op Schiphol. Hierdoor zijn we vrij snel klaar voor vertrek.

Klaar voor vertrek
Take-off

Het is behoorlijk regenachtig, waardoor er weinig van de omgeving te zien is. Na een korte blik op het vliegveld van Düsseldorf zitten we in een wolkendek.

Bye Düsseldorf
Flink wolkendek
Weinig te zien

Eten & Drinken

Spoedig na het opstijgen volgt het eerste drankje: champagne! Singapore Airlines serveert Laurent Perrier aan boord van Business Class. Voorheen was dit Charles Heidsieck. Hoewel ik laatstgenoemde (iets) lekkerder vind, smaakt de Laurent Perrier mij prima!

Champagne na take-off

Vrij snel nadat de eerste drankjes zijn uitgedeeld is het tijd voor de Signature Amuce Bouche: Saté! Ondertussen schenkt men mijn glas champagne zeer fanatiek bij. Aangezien het mijn eerste alcohol in 2020 is mag het vandaag en ik laat het me lekker smaken.

Singapore Airlines A350 Business Class
Saté

Na de Saté wordt de tafel klaargemaakt voor de lunch, waarna het voorgerecht volgt: Coquilles. De tafel is voor Business Class begrippen overigens zeer ruim en ook stabiel.

Tafel klaar voor de lunchHet voorgerecht is heerlijk! Uiteraard kan ik kiezen uit diverse soorten brood. Ik kies voor een knoflookbroodje.

Singapore Airlines A350 Business Class
Voorgerecht

Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor kip met rijst. Book The Cook was niet beschikbaar, maar ik kon wel reeds mijn hoofdgerecht reserveren. Een goed werkend systeem waarvan helaas nog niet alle maatschappijen gebruik maken. Bij het hoofdgerecht bestel ik een glas rode wijn.

Singapore Airlines A350 Business Class
Hoofdgerecht

Na het hoofgerecht is het tijd voor dessert: truffelijs en een kaasplank. Pfoeh…… Een kopje koffie na al die drank is vervolgens wel lekker.

Singapore Airlines A350 Business Class
Nagerecht(en)
Koffie

Loungen en slapen

Omdat de vlucht rond het middaguur vertrekt is de behoefte aan slaap nog niet zo groot bij mij. Ondanks de stevige lunch besluit ik daarom eerst maar even een film te zien en nog een paar drankjes te nuttigen. Een Singapore Sling lijkt mij wel een goed idee.

Singapore Sling

Ondertussen gaat de zon al onder. Ik kijk ook even aan de andere kant van het gangpad, waar de zonsondergang beter te zien is. Omdat het toch rustig is in het toestel kan ik bijna overal gaan zitten waar ik maar wil.

Zonsondergang
De “echte” zonsondergang

Zodra de zon helemaal onder is gegaan en het donker is in de cabine val ik tijdens het kijken van een film in slaap. Een van de stewardessen legt een dekentje over mijn benen. Omdat ik hier wakker van wordt besluit ik maar om de stoel helemaal in de bed modus te laten zetten. Dit is wat ingewikkelder dan bij de meeste Business Class stoelen. De hulp van het cabine personeel is eigenlijk wel gewenst. Daarna ontstaat een comfortabel bed.

Singapore Airlines A350 Business Class
Het bed is opgemaakt

Nadat het bed eenmaal is opgemaakt lukt het helaas niet om nog serieus te slapen. Het blijft bij een beetje dommelen en ondertussen wat films kijken. Beslist geen straf allemaal.

Tijd voor ontbijt!

Ondanks het ontbreken van slaap is het zo’n anderhalf uur voor de landing al weer tijd voor ontbijt. Het ontbijt bestaat uit meerdere gangen, waarbij in eerste instantie een bord fruit wordt geserveerd. En wat drinken we bij het ontbijt? Een glaasje champagne natuurlijk!

Singapore Airlines A350 Business Class
Fruit, champagne, koffie als ontbijt

Vervolgens is het tijd voor het hoofdgerecht: “Supreme Soy Sauce Fried Noodles”. Natuurlijk wordt het glas champagne weer op royale wijze bijgevuld!

Singapore Airlines A350 Business Class
Hoofdgerecht

Na het ontbijt komt het einde van de vlucht al weer in zicht.

We zijn er bijna

En als je de enorme hoeveelheid schepen voor de kust ziet dan weet je: we zijn bijna in Singapore.

Bijna in Singapore

Na de landing heb ik nog een leuk gesprek met een van de stewards. Omdat hij gaandeweg merkt dat ik een “aviation geek” ben nodigt hij me uit een kijkje te nemen in de cockpit van de A350. Dat is altijd leuk! Helaas verzoekt de bemanning me om hier geen foto’s van te maken. Hierna is het tijd om het toestel te verlaten en een paar uur te wachten op het prachtige vliegveld van Singapore.

Singapore Changi

Singapore Airlines A350 Business Class: conclusie

Ik kan er omheen draaien, maar deze vlucht was nagenoeg perfect. De Singapore Airlines cabine is zeer chique en stijlvol om te zien. De stoelen zijn ontzettend breed en bij mijn specifieke stoel was de beenruimte perfect. Daar komt de fenomenale service van Singapore Airlines bij met een goede wijnkaart en goed eten en drinken.

De combinatie van een extreem brede stoel, een uitstekend soft product en de bulkhead zorgt er voor dat dit neigt naar First Class.

Natuurlijk zijn er wel nadelen: de reguliere Business Class stoel is een tikkeltje krap bij de voeten en je ligt in een vreemde hoek. Ook kun je de stoel niet heel eenvoudig wijzigen naar een bed. Een “tussenvorm” tussen het bed en een stoel is dan ook niet echt aanwezig.