TAP A320 Neo Business Class Review

Met TAP in de A320 Neo Business Class naar Lissabon. Eindelijk is het zover, de vakantie is begonnen! Deze zondag zal echter vooral in het teken van reizen staan. Na een vlucht met KLM van Amsterdam naar Oslo is het ‘s avonds tijd om van Oslo naar Lissabon te vliegen met TAP Portugal.

Met KLM naar Oslo

Deze vlucht hoort bij mijn vlucht van TAP naar New York. Vertrek vanaf Oslo was significant goedkoper dan vertrek vanaf Amsterdam. Je kunt daarover in dit artikel meer lezen. Hoewel de route Amsterdam – Oslo – Lissabon niet ideaal is, vond ik het de moeite waard om voor het lage tarief een stuk om te vliegen.

Route: Oslo – Lissabon
Maatschappij: TAP Portugal
Toestel: Airbus A320 Neo
Stoel: 2A
Klasse: Business Class

Boarden begint redelijk op tijd (5 minuten na de geplande boarding tijd) en Business Class passagiers mogen eerst aan boord. Helaas moet ik even wachten op het stel voor mij omdat hun boarding pass niet in orde is. Hierdoor zijn er al redelijk wat mensen aan boord waardoor het lastig is om goede foto’s van de cabine te maken.

Tap A320 Neo Business Class

De cabine van de A320 Neo ziet er behoorlijk strak uit. Het toestel is nog maar een paar maanden oud en ruikt zelfs nog enigszins nieuw. Zowel Economy als Business Class kent een 3-3 indeling, waarbij “het gordijn” gemakkelijk een paar meter naar voren of achteren verschoven wordt.

TAP A320 Neo
TAP A320 Neo Business Class

De stoelen in Business Class zijn dan ook gelijk aan de stoelen in Economy. Ze zijn redelijk hard en geven weinig steun aan je rug. Voor een korte vlucht is dat allemaal geen probleem. Voor een vlucht van bijna vijf uren is het niet ideaal.

TAP A320 Neo
TAP A320 Neo Business Class

De beenruimte is aan de andere kant prima! Met 1.83 meter ben ik niet heel groot, maar voor de meeste passagiers zijn deze hoeveelheid beenruimte ruimschoots voldoende.

TAP A320 Neo
Uitstekende beenruimte

Iedere stoel heeft de beschikking over een USB en 110 Volt stopcontact. Het toestel beschikt helaas niet over Wifi.

TAP A320 Neo
Oplaadpunt onder iedere stoel

Het toestel heeft geen ingebouwd In Flight Entertainment Systeem. Soms zie je nog wel eens dat er tenminste één of twee monitors hangen in het toestel, maar dat is hier niet het geval. Wel is er een handige clip in de stoel gemonteerd, waaraan je een tablet kunt bevestigen.

TAP A320 Neo
Clip voor het bevestigen van een tablet

Economy Class is vandaag behoorlijk vol. Van de 8 Business Class stoelen zijn er vandaag 7 gevuld, waarbij “mijn” rij vandaag verder leeg blijft. Hierdoor heb ik drie stoelen voor mezelf. Jammer genoeg is het niet mogelijk om de armsteun omhoog te doen, zodat je niet “overdwars” kunt hangen.

Eten en drinken

Voor de vlucht is er geen sprake van service: geen welkomst drankje. De captain geeft aan dat de vliegtijd vandaag maar liefst 4 uur en 45 minuten zal bedragen dankzij een sterke tegenwind. Daarnaast lopen we een kleine vertraging op omdat er nog een aantal formaliteiten afgehandeld moeten worden.

Zo’n 30 minuten na de geplande vertrektijd stijgen we uiteindelijk op. De motoren van de A320 Neo zijn behoorlijk stil en de start verloopt rustig.

TAP A320 Neo
Take off vanaf Oslo

Ongeveer 40 minuten na het opstijgen komt de bemanning langs met een koud doekje, welke voorverpakt is. Het uitreiken gebeurd zonder al te veel charme. De purser, een wat oudere man, lijkt niet al te geïnteresseerd in zijn werk.

Een koud doekje

Naast het koude doekje worden er menukaarten uitgedeeld. Dat is iets wat ik wel kan waarderen op een intra Europese vlucht. Bovendien zien de gerechten er veelbelovend uit. Jammer genoeg is ook hier sprake van weinig enthousiasme bij het personeel.

Menukaart

Er is daarnaast een aardige lijst met drankjes aanwezig.

Menukaart

Na zo’n 50 minuten vraagt de crew of ik een keuze heb kunnen maken voor een hoofdgerecht. Ik heb gekozen voor Lamsvlees met pompoenpuree. Ik heb inmiddels ook wel trek in een drankje, maar daarvoor moet ik nog even wachten tot het gerecht daadwerkelijk uitgedeeld wordt. Dit duurt tot ongeveer 1 uur en 15 minuten na het opstijgen. Het voor- hoofd- en nagerecht worden allen ineens op een dienblad geserveerd. Dat is jammer en totaal onnodig bij een vlucht die bijna 5 uren duurt.

De tray met hoofd, voor en nagerecht

De kwaliteit van het eten laat helaas te wensen over. Het hoofdgerecht is smakelijk, maar het voorgerecht heeft kraak nog smaak. Opvallend genoeg is er ook geen peper en zout aanwezig om het wat op te fleuren. Ik kies voor een glas rode wijn bij het eten, wat heerlijk smaakt.

Rode wijn en water

Na de maaltijdservice biedt de crew nog koffie of thee aan. Ik vraag of ik nog een rode wijn kan krijgen en dat is geen probleem. Nadien worden de lichten gedimd. Wel komt de crew zo nu en dan nog langs om nog wat extra wijn in te schenken.

Hoe ongeïnteresseerd de crew en dan met name de purser ook is tijdens deze vlucht: vrijwel de gehele reis kijkt hij over het schot tussen de cabine en de galley. In mijn ogen is zo’n schot er juist om de passagiers enige privacy te geven. Heel apart.

De ogen en oren van de purser

Conclusie

Normaliter heb ik weinig moeite met de Europese Business Class standaard. Ja, de stoelen zijn precies hetzelfde als in Economy. Maar de meeste vluchten duren dan ook slechts anderhalf á twee uren. Beter eten en drinken en een lege middenstoel is dan meer dan voldoende voor wat extra comfort.

Deze vlucht duurde echter zo lang dat de stoel na verloop van tijd oncomfortabel aanvoelt. Het niet kunnen verstellen van de armleuningen draagt hier ook aan bij.

Landing in Lissabon

En dan de service. Enerzijds kun je er weinig op aanmerken: menukaart, een warme maaltijd en een goed wijntje erbij. Daarom is het zo jammer dat de crew zo ongeïnteresseerd was. Je zou denken dat het voor de crew zelf ook een stuk leuker is als ze het werk met wat meer enthousiasme uitvoeren. De service was dus niet slecht, maar ook niets speciaals.