Laatste update op 27 december 2019 door Sander
Met Garuda Indonesia Economy Class van Jakarta naar Singapore. Om mijn vlucht met de fantastische Singapore Airlines A380 First Class Suites te halen moet ik eerst nog van Bali naar Singapore zien te komen.
Een Economy ticket van Denpassar Bali naar Singapore (via Jakarta) is gelukkig goed te betalen. De eerste vlucht van Denpassar naar Jakarta zal ik niet reviewen, maar is qua stoel en service redelijk hetzelfde.
In eerdere verslagen heb je kunnen lezen hoe ik deze reis heb geboekt en welke vluchten ik eerder maakte:
- Praktijk: mijn vakantie 2019 is rond!
- TAP A320 Neo Business Class Review;
- TAP A330 Neo Business Class Review;
- First Class Review: Cathay Pacific JFK – HKG;
- Vietnam Airlines Business Class Review Airbus A350;
- Garuda Indonesia Business Class Review A330-300
Route: Jakarta International Airport (CGK) – Singapore (SIN)
Maatschappij: Garuda Indonesia
Toestel: Boeing 737-800
Stoel: 25K
Klasse: Economy Class
Garuda Indonesia Economy
Al vroeg ben ik aanwezig op het vliegveld van Jakarta. Ik ben hier gisteravond aangekomen vanuit Denpassar en na een overnachting ben ik weer naar het vliegveld gereden. In Denpassar heb ik al kunnen regelen dat mijn koffer doorgelabeld is naar Singapore. Ook heb ik al een boarding pass, waardoor ik rechtstreeks naar de paspoortcontrole en beveiliging kan doorlopen. Ik heb geen enkele elite status bij Skyteam of Garuda Indonesia, maar de “gewone” wachtrij is gelukkig slechts kort.
Omdat ik nog wat tijd over heb ga ik naar de lounge om de tijd door te komen. Normaliter kun je geen gebruik maken van de Business Class lounge, maar dankzij de Priority Pass die ik bij mijn American Express kaart kreeg kan dit gelukkig wel gewoon.
Na enige tijd wachten is het tijd om aan boord te gaan. Ik ben blij om te zien dat het toestel is uitgevoerd in een retro kleurenschema!

Garuda Indonesia Boeing 737-800 in een retro kleurenschema
Het boarden verloopt soepel. Het toestel is vrijwel helemaal uitverkocht maar desondanks is er geen sprake van chaos.

Boarden
De Boeing 737-800 van Garuda Indonesia is nog vrij leeg bij het instappen. De cabine ziet er nieuw uit en alles oogt fris en netjes.

Boeing 737 Garuda Economy
De stoelen zijn redelijk zacht en beschikken over behoorlijk veel beenruimte. In de middenstoel is wel een kast aanwezig die in de weg kan zitten voor je voeten. Ik heb vandaag stoel 25K geselecteerd, wat de vierde rij in Economy Class is.

Genoeg beenruimte in economy

Stoelen in Economy
Iedere stoel beschikt over een In Flight Entertainment systeem. Het aanbod is hier hetzelfde als in Business Class. En dat aanbod is aan de magere kant. Voor een korte vlucht als deze is het echter al luxe dat er überhaupt een In Flight Entertainment systeem is: Europese maatschappijen doen dit niet.

In Flight Entertainment
Take off & Service
Vanaf mijn stoel heb ik een mooi zicht op de motor. Omdat het boarden allemaal soepel verloopt beginnen we ruim op tijd aan de pushback.

Zicht op de motor
Tot mijn verbazing krijgt iedereen in Economy Class een warm doekje voordat we vertrekken. Dat is redelijk uniek: voor zover ik weet doet alleen Singapore Airlines dit ook in Economy.

Heet doekje voor het opstijgen
Spoedig is het tijd voor de take-off. Deze verloopt rustig, met het kenmerkende geluid van de Boeing 737 Next Generation motoren.

Takeoff vanaf Jakarta
Helaas is het zicht boven Jakarta niet al te best, ondanks het redelijk goede weer.

Geen goed zicht
Na het opstijgen komt de service vlot op gang. Op deze ochtendvlucht serveert Garuda een ontbijt. Ik kies voor rijst met kip. Op de binnenlandse vluchten serveert Garuda geen frisdranken en alcohol. Tijdens deze vroege vluchten pronken de blikjes Bintang al weer op de trolleys. Ik kies voor een bekertje Cola Zero. De maaltijd smaakt behoorlijk goed. Alleen het broodje is van lage kwaliteit.

Garuda Indonesia Economy Maaltijd
Na de maaltijdservice verloopt de vlucht verder niet zo spectaculair. Er is geen tweede ronde met drankjes bijvoorbeeld, maar dat is ook wel logisch op een vlucht van nog geen twee uur.
BIj de daling komt het typische beeld van Singapore weer in beeld: honderden tankers voor de kust van Singapore.

Singapore
Even later komt het groene vaste land van Singapore in zicht en zit deze korte vlucht er al weer op.

Approach Singapore
Garuda Indonesia Economy Review: conclusie
Na een goede ervaring in Business Class vond ik ook deze vlucht met Garuda Indonesia prima! Een stoel met voldoende beenruimte, vriendelijke service, een warm doekje voor vertrek en een prima maaltijd: geen enkele reden om te klagen.
Natuurlijk kun je aan kleine dingen nog wel wat verbeteren: het In Flight Entertainment aanbod zou beter kunnen bijvoorbeeld. Spijkers op laag water in mijn ogen. Het is weer duidelijk dat de standaard in Azië een stuk hoger ligt dan in Europa.



![KLM Economy Comfort: hoeveel kost het? [2025]](https://bijzonderetickets.nl/wp-content/uploads/2020/01/IMG_4168-1024x768.jpg)


