Vietnam Airlines Business Class Review Airbus A350

Een Vietnam Airlines Business Class review. Na twee dagen Hanoi vlieg ik vandaag op een nachtvlucht verder naar Seoul. Van daaruit zal ik vervolgens verder vliegen naar Denpassar Bali. Deze twee vluchten heb ik geboekt op één award ticket voor slechts 29.000 Flying Blue Miles. Het is daarmee een echte sweet spot, vooral omdat je met een gratis Flying Blue American Express kaart al 20.000 Miles cadeau krijgt.

In eerdere verslagen heb je kunnen lezen hoe ik deze reis heb geboekt en welke vluchten ik eerder maakte:

Route: Hanoi (HAN) – Seoul Incheon (ICN)
Maatschappij: Vietnam Airlines
Toestel: Airbus A350-900
Stoel: 6K
Klasse: Business Class

Vietnam Airlines Business Class Lounge en Boarding

Mijn vlucht vanuit Hanoi vertrekt rond middernacht. Daardoor kan ik nog de gehele dag in Hanoi rondlopen, een superleuke stad.  De taxi zet me rond negen uur ‘s avonds af op het moderne vliegveld van Hanoi. Bij de incheckbalie staan drie mensen voor mij te wachten. Normaliter ben je dan binnen no-time aan de beurt, maar in dit geval sta ik toch nog ongeveer 20 minuten te wachten.

Het proces bij de paspoortcontrole en beveiliging verloopt soepel, waardoor ik ongeveer 30 minuten na aankomst bij de Vietnam Airlines lounge ben. Er vertrekken redelijk veel vluchten rond dit tijdstip en het is dan ook ontzettend druk.

Vietnam Airlines Lounge

In de lounge is ook een buffet aanwezig, maar dit stelt weinig voor. Ik besluit dan ook om het vrij snel voor gezien te houden in deze lounge. De naastgelegen lounge kan ik bezoeken met mijn Priority Pass.

Klein buffet

Bij de gate staat de Airbus A350-900 van Vietnam Airlines al klaar. De Airbus A350 is sowieso een prachtig toestel, maar het Vietnam Airlines kleurenschema is prachtig!

Vietnam Airlines Airbus A350

Het boarden verloopt ordelijk en begint op tijd.

Boarding

Airbus A350-900 Business Class cabine

Vietnam Airlines Business Class aan boord van de Airbus A350 is voorzien van Stelia Solstys III stoelen. Deze stoelen kun je ook vinden aan boord bij Iberia, Garuda Indonesia en Thai Airways. De stoelen zijn geplaatst in een 1-2-1 opstelling.

Vietnam Airlines Business Class
Vietnam Airlines Business Class

De stoelen staan opgesteld in een verspringende configuratie. Stoelen met een even nummer zijn meer richting het raam geplaatst en oneven stoelnummers zijn meer richting het gangpad geplaatst.  Hoewel de stoelen in feilloze staat verkeren maakt de kleurstelling een ietwat ouderwetse indruk.

Vietnam Airlines Business Class
A350 Business Class
Vietnam Airlines Business Class
Verspringende configuratie

Ook de stoelen in het midden zijn opgesteld in een verspringende configuratie. Vietnam Airlines heeft echter geen “honeymoon seats”: twee stoelen direct naast elkaar. Je hebt dus altijd voldoende privacy.

Vietnam Airlines Business Class
Center seats

De Business Class Stoel

Op de vlucht van vandaag heb ik een “echte” raamstoel geselecteerd: stoel 6K. De stoel heeft een ruimte console, waar je eenvoudig je laptop kwijt kunt tijdens de maaltijdservice.

Vietnam Airlines Business Class
Mijn stoel van vandaag
Vietnam Airlines Business Class
Een “echte” raamstoel

De stoelen zijn niet echt fleurig gekleurd, maar zijn in goede conditie. De hoofdsteun van de Business Class stoel is verstelbaar.

Verstelbare hoofdsteun

De voetensteun is redelijk qua hoeveelheid ruimte.

Voetensteun

De stoelbediening is eenvoudig en is op een handige plaats gemonteerd.

Stoelinstellingen

Aan de binnenkant van de console is een leeslampje geplaatst. Ook is er een flessenhouder aanwezig. Erg handig, want je ziet regelmatig lege flesjes door de cabine vliegen tijdens de landing.

Leeslampje en fleshouder

Service aan boord

Snel nadat ik plaats heb genomen in mijn stoel komt een vriendelijke stewardess naar me toe om een welkomstdrankje aan te bieden. Ik kies voor een glas champagne. Vietnam Airlines schenkt Heidsieck & Co Monopole en gebruikt daarvoor een echte flûte. Dat zie je vandaag de dag niet zo vaak meer in Business Class. Naast de champagne krijg ik een warm doekje aangeboden.

Vietnam Airlines Business Class
Monopole champagne

Bij mijn stoel is ook een geluid dempende koptelefoon aanwezig. Deze is helaas van zeer lage kwaliteit.

Koptelefoon

Voor deze vlucht van 3 uur en 45 minuten worden slippers uitgedeeld en een amenity kit. Geweldig voor zo’n korte vlucht! Ook is een deken aanwezig.

Slippers, deken en amenity kit

Ook zijn er maar liefst twee menukaarten aanwezig: een (zeer uitgebreide) dranklijst en een menukaart voor het eten. Op de dranklijst zijn behoorlijk wat cocktails opgenomen.

Twee menukaarten

Hoewel Economy Class bijna geheel is uitverkocht is Business Class voor slechts een derde gevuld. De pushback begint op tijd en omdat Hanoi redelijk compact is zijn we vrij snel “airborne”.

Takeoff vanuit Hanoi

Na de take-off begint de service, welke begint met (wederom) een warm doekje.

Warm doekje na de takeoff

Ik besluit geen maaltijd te nuttigen, maar bestel wel een voorgerecht als snack. Ook bestel ik een glas champagne.

Vietnam Airlines Business Class
Voorgerecht

De lichten in de cabine zijn voor de maaltijd al gedimd en ik probeer wat te slapen. De Stelia Business Class stoelen zijn echter behoorlijk oncomfortabel om te slapen. Normaliter slaap ik op mijn rug, maar omdat de armsteunen niet naar beneden gaan heb je minder schouderruimte.

Na zo’n anderhalf uur woelen besluit ik dat het genoeg is geweest en zet ik mijn stoel weer overeind.  Ik luister nog wat muziek en voor ik het weet zijn we ook al weer bijna op het vliegveld van Seoul. Voor de landing wordt nog een warm doekje en water aangeboden.

Water en een warm doekje
Bijna in Seoul

Vietnam Airlines Business Class: conclusie

Op deze korte vlucht van Vietnam Airlines heb ik een bijzonder goede service gekregen van de service die Vietnam Airlines te bieden heeft! Op een korte vlucht als deze is het eigenlijk overdone, maar Vietnam Airlines verwent haar Business Class passagiers zonder enige twijfel. Het personeel is daarnaast vriendelijk en toch ook heel efficiënt.

Een nadeel is de Business Class stoel aan boord van deze Airbus A350: de Stelia stoelen zijn gewoon te krap om lekker te kunnen slapen. Aan de andere kant is het geweldig dat Vietnam Airlines een Airbus A350 inzet op een vlucht van slechts 3,5 uur.

Voor een lange nachtvlucht zou ik de Airbus A350 met Stelia stoelen vermijden. Een dagvlucht met de goede service van Vietnam Airlines lijkt me daarentegen erg goed toeven!