Praktijk: mijn vakantie 2019 is rond!

Yes, mijn vakantie voor 2019 is eindelijk rond. De meeste mensen komen net terug van vakantie, maar zelf vind ik het lekker om in de winter een aantal weken weg te gaan. Daarnaast ben ik in maart al naar Bali geweest. Het is weer een gekke route: een mooie mix van “normale” tickets en award tickets. Daarom leek het me leuk om deze trip als praktijkvoorbeeld uit te werken.

Uiteindelijk ben ik tot de volgende route gekomen:

  • Amsterdam – Oslo: KLM Boeing 737-800 (Economy);
  • Oslo – Lissabon: TAP Portugal Airbus A320 (Business Class);
  • Lissabon – New York (JFK): TAP Portugal Airbus A330 Neo (Business Class);
  • New York (JFK) – Hong Kong: Cathay Pacific Boeing 777-300 (First Class);
  • Hong Kong – Hanoi: Cathay Dragon Airbus A321 (Business Class);
  • Hanoi – Seoul: Vietnam Airlines A350 (Business Class);
  • Seoul – Denpassar: Garuda Indonesia A330 (Business Class);
  • Denpassar – Lombok – Denpassar: Garuda Indonesia Boeing 737-800 (Economy);
  • Denpassar – Jakarta – Singapore: Garuda Indonesia Boeing 737-800 (Economy);
  • Singapore – Mumbai: Singapore Airlines Airbus A380 (First Class);
  • Mumbai – Dubai: Emirates Boeing 777 (Economy);
  • Dubai – Amsterdam: Emirates Airbus A380 (Economy).
mijn vakantie
De 27.370 miles tellende route

De start van mijn vakantie: Amsterdam – Oslo (KLM)

Zoals je hieronder kunt lezen heb ik een goedkoop Business Class ticket naar New York gevonden bij TAP Portugal. Maar ik had natuurlijk nog wel een vlucht nodig naar Oslo.

Naar Oslo heb je een aantal betaalbare opties, zoals Norwegian. Ook SAS is vaak wat goedkoper dan KLM. Op deze datum was KLM echter de goedkoopste. Of eigenlijk: de minst dure. Ik heb een vlucht geboekt in Economy en heb extra moeten betalen voor een koffer.

De vlucht duurt in totaal 1 uur en 45 minuten. Voor het vooraf reserveren van een stoel moet ik € 10,00 bijbetalen. Een Economy Comfort stoel kost € 17,90. Beide heb ik in dit geval niet gedaan. Mocht er bij het inchecken geen enkele raam- of gangpadstoel meer over zijn dan kan ik – waarschijnlijk – alsnog een Economy Comfort stoel kopen.

Goede start van de vakantie met KLM

Goedkoop Business Class: Oslo – Lissabon – New York (TAP)

Na wat zoeken kwam ik een enkele reis tegen van Oslo naar New York met TAP Portugal. Dit ticket moest slechts € 605,96 kosten. Dat is nog steeds veel geld, maar ik was in het bezit van een tweetal vouchers. Bij mijn American Express Platinum kaart had ik een travel voucher van € 150,00 ontvangen. Hierdoor bleef er een ticketprijs van € 455,96 over. Maar ik had ook nog een geldige travel voucher van mijn American Express Gold kaart van € 75,00. Normaliter kun je deze niet “stapelen”, maar ze maakten een uitzondering bij American Express. Hierdoor betaalde ik in totaal € 380,96. Een super deal! Tussen Lissabon en New York zet TAP haar nieuwste Airbus A330 Neo in.

Mijn vakantie
Tap A330 Neo (foto: TAP)

Voor deze enkele reis verdien ik ook nog eens 8732 Miles & More miles. Ten eerste is dat mooi meegenomen, ten tweede is dat eigenlijk een “cashback” van € 96,05, vanwege de waarde van de miles. De “netto prijs” is dus slechts € 284,91.

Ik start mijn vakantie met een kleine impressie van Lissabon. Daar kom ik zondagavond laat aan, maar de volgende dag vertrek ik pas om 17.00 richting New York. In New York slaap ik vervolgens twee nachten: een prima start van de vakantie!

Twee dagen New York is een leuk begin!

New York – Hong Kong – Hanoi (Cathay Pacific & Cathay Dragon)

Je hebt kunnen lezen dat ik rond de jaarwisseling een geweldige deal heb geboekt bij Cathay Pacific. In maart heb ik daar het eerste stukje van gebruikt, als “terugweg” vanaf Bali. Nu gebruik ik de retourvlucht feitelijk als heenreis naar Azië.

Ondanks dat ik inmiddels drie keer met Cathay Pacific in First Class heb gevlogen kijk ik weer erg uit naar deze vlucht. De stoelen zijn heerlijk groot, het bed ligt heerlijk en zestien uur in je eigen bubbel leven is prima! Ook kijk ik er naar uit om een glaasje champagne te drinken in de Flagship Dining sectie van de American Airlines lounge.

Cathay Pacific First Class

In Hong Kong heb ik een layover: ik verwacht rond 18.00 uur aan te komen en de volgende dag om 8.20 uur vlieg ik verder naar Hanoi. Een mooie gelegenheid om even door de straten van Hong Kong te struinen. Hopelijk is er ter zijne tijd niet al te veel onrust meer in Hong Kong.

Een layover in Hong Kong: leuk!

Met Cathay Dragon vlieg ik van Hong Kong naar Hanoi. Dit is een vlucht van slechts 2 uur en ik vond Cathay Dragon afgelopen maart een prima service bieden. De vroege aankomst is perfect: de volle dag meepakken in Hanoi!

mijn vakantie
Cathay Dragon Business Class

Hanoi – Seoul (Vietnam Airlines)

Eerder schreef ik over deze sweet spot van Flying Blue. Voor slechts 29.000 Flying Blue miles kon ik een ticket boeken van Hanoi naar Denpassar. Oorspronkelijk vloog ik via Hong Kong, maar door een toestelwijziging was dit niet langer de door mij gewenste route.

Een voordeel van een award ticket is de flexibiliteit: ik kon dus vrij eenvoudig een nieuwe route kiezen. Om eerlijk te zijn: naar de korte vlucht met Vietnam Airlines kijk ik het minst uit. Dat ligt niet aan Vietnam Airlines: de Airbus A350 is uitgerust met een dezelfde moderne Business Class stoelen als Iberia. Maar: de vlucht vertrekt om 23.40 uur en komt om 5.50 uur aan. Enerzijds perfect: ik heb nog een volle dag te besteden in Hanoi en bespaar een hotelovernachting. Aan de andere kant: de vlucht duurt slechts 4 uur en 10 minuten. Een goede nachtrust zit er – ondanks de “Lie Flat” stoelen niet in.

De prachtige Vietnam Airlines Livery

Seoul – Denpassar (Garuda Indonesia)

Na aankomst op het vliegveld van Seoul heb ik nog een paar uren om wakker te worden. Dat zal vast wel lukken in de overvolle Korean Airlines lounge 😉 . Als ik echt gaar ben dan zou ik nog een paar uur een capsule hotel op het vliegveld van Seoul kunnen proberen, maar hopelijk valt het allemaal wel mee.

De overvolle Korean Lounge, zal ik daar tot rust komen?

Vliegen met Garuda Indonesia stond al een tijdje op “mijn lijstje”. Zowel in Economy als Business Class staat de maatschappij uitstekend bekend: goede catering, vriendelijk personeel en ruime stoelen (ook in Economy). De vlucht van Seoul naar Denpassar wordt uitgevoerd met een Airbus A330-300, voorzien van Garuda’s nieuwste Business Class product.

mijn vakantie
Garuda Indonesia A330

Ik hoop dan ook dat ik enigszins fit ben, zodat ik van de vlucht kan genieten. De vlucht duurt in totaal maar liefst 7 uren en 25 minuten. Mocht ik dus toch slecht hebben geslapen tijden mijn Vietnam Airlines vlucht dan kan ik hier ook nog een paar uurtjes tukken.

Vier keer Garuda Indonesia Boeing 737 Economy

Het grootste deel van de vakantie breng ik door op Lombok. Op Bali ontmoet ik mijn reisgenoot, die met Garuda vanaf Amsterdam vliegt. Vanaf Bali vliegen we samen verder naar Lombok. Mijn reisgenoot is niet zo’n fan van vliegen. Op uitdrukkelijk verzoek vliegen we dan ook met een Boeing 737-800, die Garuda inzet op deze vlucht van 76 mijl.

mijn vakantie
Slechts 78 mijl van Bali naar Lombok

Nog nooit eerder heb ik op zo’n korte vlucht gezeten. Het toestel haalt meestal een kruishoogte van slechts 7000 voet. Grappig genoeg krijg ik voor deze vlucht nog meer Flying Blue miles dan mijn vlucht van Amsterdam naar Oslo: 500 miles per vlucht. Overigens is een retourvlucht behoorlijk goedkoop: voor nog geen zestig euro boek je dit ticket. Met andere maatschappijen kan dit nog goedkoper, maar dan vlieg je met een turboprop.

Na nog een paar dagen Bali vlieg ik samen met mijn reisgenoot naar Jakarta. Vanaf daar zal mijn reisgenoot verder vliegen naar Amsterdam. Zelf vlieg ik de volgende dag verder naar Singapore.

mijn vakantie
Afsluiten op Bali: geen gek vooruitzicht!

Singapore –  Mumbai (Singapore Airlines)

Eerder vloog ik met Singapore Airlines nieuwste A380 First Class Suites van Shanghai naar Singapore. Voor $ 100,00 en slechts 22.000 extra miles kon ik hier nog een vlucht “aan vast plakken”: van Singapore naar Mumbai in de A380.

Op het moment van boeken werd deze vlucht nog uitgevoerd in de oude First Class Suites, maar enige tijd geleden maakte Onemileatatime bekend dat deze route met de nieuwste suites uitgevoerd zullen worden. Yes!

Singapore Airlines A380 First Class Suites

Mijn vlucht vanuit Jakarta komt aan het einde van de ochtend aan. Ik kijk er dan ook erg naar uit om The Jewel te bekijken en een paar uur in The Private Room door te brengen.

The Private Room bij Singapore Airlines: alleen voor First Class Passagiers

De afsluiting van mijn vakantie: Mumbai – Dubai – Amsterdam (Emirates)

Na de vlucht met Singapore Airlines zit mijn vakantie er echt op: ik moet nu zo spoedig mogelijk naar huis. Rond tien uur ‘s avonds kom ik aan in India. Dan heb ik er al een lange dag opzitten. Daarom zie ik het niet zitten om gelijk door te vliegen naar huis. De vluchten van Air France en KLM vertrekken midden in de nacht en die vallen dus af.

Met Emirates heb ik nog nooit gevlogen. Tickets zijn iets duurder dan bij KLM, maar de vlucht naar Dubai vertrekt om 10.00 uur. Ik kan dus mooi nog een nacht slapen voordat ik aan mijn “definitieve” terugreis begin. De vlucht van Dubai naar Amsterdam wordt uitgevoerd in de A380.

mijn vakantie
Emirates A380 (foto: Emirates.com)

Emirates vluchten kun je laten crediteren bij Alaska. Voor deze vlucht krijg ik 50% miles over de gevlogen afstand. Omdat ik MVP status heb bij Alaska, komt daar nog eens 50% bonus overheen. In totaal verdien ik daarom 3309 Alaska Mileage Plan miles: een prima cashback!

Mijn vakantie: conclusie

En zo bevat mijn vakantie wederom de nodige vluchten. De route is gedurende het jaar langzaam in elkaar gepuzzeld.

Het is natuurlijk heel luxe om zo veel mooie vluchten te mogen maken. Je zou bijna vergeten dat ook de bestemmingen geweldig zijn. Zie ik – behalve de luchthavens – nog iets tijdens mijn vakantie? Jazeker!

  • Een dag rondkijken in Lissabon;
  • Twee dagen New York;
  • Een avond Hong Kong;
  • Twee dagen Hanoi;
  • Zes dagen Bali;
  • Een ruime week Lombok.

Overbodig om te vermelden dat ik erg uitkijk naar alle vluchten, de mooie steden, Bali en Lombok. Natuurlijk maak ik van een aantal vluchten ook een review!