Garuda Indonesia Business Class Review A330-300

Met Garuda Indonesia Business Class van Seoul Incheon naar Denpassar Bali. Eindelijk kan ik vandaag eens met Garuda Indonesia vliegen! De maatschappij uit Indonesië staat al langere tijd op mijn wensenlijst, maar vandaag is het dan zo ver.

Eerder vloog ik van Hanoi naar Seoul met Vietnam Airlines in Business Class. Deze twee vluchten heb ik geboekt op één award ticket voor slechts 29.000 Flying Blue Miles. Het is daarmee een echte sweet spot, vooral omdat je met een gratis Flying Blue American Express kaart al 20.000 Miles cadeau krijgt.

In eerdere verslagen heb je kunnen lezen hoe ik deze reis heb geboekt en welke vluchten ik eerder maakte:

Route: Seoul Incheon (ICN) – Denpassar Bali (DPS)
Maatschappij: Garuda Indonesia
Toestel: Airbus A330-300
Stoel: 9K
Klasse: Business Class

Garuda Indonesia Business Class Airbus A330-300

Na aankomst op het vliegveld van Incheon moet ik nog een aantal uren doorbrengen in de lounge van Korean Air. Een vreselijke lounge die veel te druk is: niet echt lekker na een nachtje doorhalen.

De terminal van het vliegveld van Seoul Incheon is overigens wel splinternieuw en in goede staat. Het toestel waarmee ik vandaag naar Bali vlieg staat al klaar: de Airbus A330-300 van Garuda Indonesia.

Garuda A330-300

Bij binnenkomst begroet de bemanning mij vriendelijk en wijst me de weg naar mijn stoel. Garuda Indonesia heeft een behoorlijk incosistente Business Class configuratie in haar vloot:

  • Boeing 777-300 toestellen zijn uitgerust met Stelia Solstys III stoelen, net als (onder andere) Vietnam Airlines en Iberia.
  • Airbus A330-200 toestellen zijn uitgerust met verouderde 2-2-2 Business Class stoelen, waarbij niet iedereen directe toegang tot het gangpad heeft;
  • De nieuwste A330 Neo is uitgerust met Stelia Opal stoelen. Deze kun je ook terugvinden binnen de regionale vloot van Singapore Airlines, zoals op de Boeing 787-10. Onlangs plaatste InsideFlyer een aantal foto’s.
  • En dan is er de Airbus A330-300 waar ik vandaag mee vlieg. Deze is uitgerust met Super Diamond Business Class stoelen. In mijn optiek zijn dit veruit de beste stoelen binnen de Garuda vloot. Deze stoelen tref je ook aan bij Qatar Airways, American Airlines en anderen. De nieuwe Club Suites van British Airways zijn eveneens Super Diamond stoelen, maar dan voorzien van een deur.
Garuda Indonesia Business Class
Garuda A330-300 Business Class

De stoelen staan opgesteld in een 1-2-1 configuratie en daarmee hebben alle stoelen directe toegang tot het gangpad.

Garuda Indonesia Business Class
Cabine A330-300 Business Class

Vrijwel alle stoelen zijn gelijk. Bij raamstoelen hoef je dus minder zorgvuldig te kiezen dan bij andere Business Class configuraties.

Garuda Indonesia Business Class
De ruime Super Diamond Business Class stoelen

Het voordeel van de stoelen in het midden is dat ze een redelijke hoeveelheid privacy bieden, maar je hoeft niet overdreven ver naar voren te buigen om met je reisgenoot te spreken. Daarmee zijn deze stoelen het handigst voor stellen.

Garuda Indonesia Business Class
Stoelen in het midden

Super Diamond Business Class stoel

Voor vandaag heb ik stoel 9K geselecteerd, redelijk achterin de Business Class cabine. In tegenstelling tot veel andere Reverse Herringbone stoelen is bij deze Super Diamond stoel het In Flight Entertainment scherm continue beschikbaar. Deze hoeft niet uitgeklapt te worden, zoals bijvoorbeeld het geval is bij Cathay Pacific.

De stoel is daarnaast lekker ruim en je kunt de armsteunen naar beneden laten zakken. Met name tijdens het slapen is dat handig.

Garuda Indonesia Business Class
Garuda Indonesia Super Diamond Business Class

De voetensteun is aan de krappe kant.

Voetensteun

Aan de raamkant van de stoel is nog een klein kastje om wat spullen in op te bergen. Hier is ook een stopcontact, USB plugs en de controller van het In Flight Entertainment Systeem geplaatst.

Opbergmogelijkheden

De privacy van de stoelen is redelijk goed. Ik kan vanuit mijn stoel wel zien wat de persoon naast me kijkt op het In Flight Entertainment scherm. Persoonlijk maakt me dat niet zo veel uit.

Voldoende privacy

Het In Flight Entertainment scherm is voldoende scherp. Het aanbod van films en series is echter aan de karige kant bij Garuda Indonesia.

In Flight Entertainment

Welkom en take-off

Nadat ik het plaatsgenomen op mijn stoel krijg ik na enige tijd een warm doekje en een welkomstdrankje aangeboden. Garuda Indonesia biedt geen alcohol aan op de grond (althans niet op Incheon) en ik kies dan ook voor een vruchtensap.

De Business Class cabine is voor ongeveer 70% vol. De meeste reizigers zijn jonge stellen uit Korea. Wat je niet terugziet op de foto’s is dat de geur aan boord niet helemaal fris is: het lijkt wel alsof er is gerookt aan boord.

Garuda Indonesia Business Class
Garuda Indonesia Business Class welkomstdrankje

Een amenity kit en slippers liggen al klaar.

Sokken en amenity kit

Ook de menukaarten liggen al klaar op de stoel. De presentatie is erg leuk, met een menukaarthouder.

Menukaarthouder
Garuda Indonesia Menukaart

Het boarding proces verloopt soepel waardoor we op tijd beginnen aan de pushback en het taxiën naar de startbaan.

Pushback

Tijdens het taxiën komen we langs een paar mooie toestellen, zoals deze Boeing 747-400 van Korean Air.

Korean Air Boeing 747-400

Verderop wordt net een Thai Boeing 747-400 in Star Alliance kleurstelling bij de gate weggedrukt. Een prachtig toestel in een mooie uitvoering.

Thai Airways Boeing 747-400 Star Alliance

Nu de Queen of the Sky steeds schaarser wordt is het extra genieten als je dit 4 motorige pareltje op het vliegveld ziet manoeuvreren.

Prachtig

Na enige tijd taxiën komen we aan bij de startbaan en is het tijd voor actie.

Bijna klaar voor actie.

Het opstijgen verloopt soepel. Het toestel is niet helemaal vol, waardoor we in redelijk korte tijd de lucht in gaan.

Take off!
Bye Bye Incheon

Het is een mooie dag om te vliegen vandaag, maar helaas is het zicht niet helemaal helder.

Mooie dag om te vliegen

Eten en drinken

Waar ik vooral naar uitkijk is de service aan boord bij Garuda. Bij Garuda gebruikt men geen trolley in Business Class voor het uitserveren van drankjes en gerechten. Dat is een mooi concept, maar het proces verloopt wel redelijk langzaam.

Alles wordt klaargemaakt in de galley tussen Economy en Business Class in. Twee stewardessen bedienen de Business Class cabine. De purser is in de galley tussen Business Class en de cockpit aanwezig. Je zou denken dat die af en toe bijspringt en de snelheid er wat in brengt, maar dat is niet het geval.

Na enige tijd is het tijd voor een eerste drankje. Ik heb gekozen voor een glas champagne, welke in een mooie flûte geserveerd wordt. Garuda schenkt 2005 Castelnau Cuveé Brut Millésimée. Een goed smakende Vintage champagne.

Garuda Indonesia Business Class
Champagne en nootjes

We vliegen bijna boven Taiwan (toch zo’n 1 uur en 50 minuten verder) als mijn tafel gereed is voor het voorgerecht. In mijn optiek is de manier waarop Garuda de tafel dekt erg mooi.

Garuda Indonesia Business Class
Tafel gereed voor lunch

Als voorgerecht heb ik gekozen voor Soto Bandung en deze smaakt goed. Ook de temperatuur is goed.

Garuda Indonesia Business Class
Soto Bandung

Bij mijn voorgerecht heb ik gekozen voor nog een glas champagne. Tussendoor moet ik even naar het toilet: hier ruikt het opnieuw behoorlijk naar rook. Ik maak hier melding van bij de purser, maar die kijkt me een beetje vreemd aan. Merkwaardig.

Garuda Indonesia Business Class
Champagne bij de lunch

Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor Ossenhaas met champignonsaus. Een typisch Indonesisch hoofdgerecht ontbreekt namelijk op de kaart.De kwaliteit van het hoofdgerecht maakt echter veel goed.

Garuda Indonesia Business Class
Bief als hoofdgerecht

De Ossenhaas is precies zoals ik deze graag eet. Mooi!

Prima!

Bij mijn hoofdgerecht neem ik een glas rode wijn, welke uitstekend smaakt.

Rode wijn

Nog een half glas rode wijn met een kaasplankje is wat volgt. Heerlijk!

Kaasplankje

Slapen en landen op Bali

Na de lunch is er nog genoeg tijd over om uit te rusten. Met de moodlight wordt de cabine alvast wat minder fel verlicht. Omdat ik tijdens mijn vorige vlucht niet heb geslapen, besluit ik mijn stoel in de bed stand te zetten. De stoel slaapt goed en is beduidend ruimer dan de Stelia Solstys stoel.

Moodlight

Na een paar uur slaap is het nog ongeveer anderhalf uur vliegen naar Denpassar Bali. Voor de landing wordt nog een pre-landing snack geserveerd. Hierbij kun je kiezen uit diverse gerechten. Ik kies voor de “Beef, chicken, and lilt satay”. Een heerlijke snack!

Pre Landing Snack

Na de snack krijg ik nog een warm doekje.

Warm doekje voor de landing

Tijdens de nadering naar het vliegveld van Denpassar vliegen we eerst over Bali heen. Een prachtige uitzicht!

Spectaculaire nadering richting Denpassar Bali

Als de zon al bijna weer ondergaat komen we vervolgens aan op het vliegveld van Denpassar Bali.

Vlak voor de landingop Denpassar Bali

Garuda Indonesia Business Class: conclusie

Een heerlijke vlucht met Garuda Indonesia! Een goede stoel, goed eten en drinken en een vriendelijke service. Eigenlijk is het jammer dat Garuda er niet voor heeft gekozen om de Super Diamond stoel niet te installeren in de nieuwe A330 Neo. Beide toestellen bieden plaats aan 24 Business Class passagiers en op de seatmap lijkt het ook dezelfde hoeveelheid ruimte in te nemen. En ik ben er van overtuigd dat de Super Diamond stoel veel comfortabeler is dan de Stelia stoel.

Op deze vlucht vond ik het volgende positief:

  • Een prima Business Class stoel;
  • De presentatie van het eten, drinken, menukaart, etc. is erg goed. Veel oog voor detail;
  • Het eten en drinken zelf is ook van goede kwaliteit.

Natuurlijk is er altijd wel iets te zeuren. In dit geval ben ik minder positief over het volgende:

  • De cabine rook bij binnenkomst niet helemaal fris. Alsof er gerookt was aan boord;
  • Qua service zou het allemaal wat sneller kunnen. Het leek er op alsof de Business Class cabine niet op volle sterkte was. Met name de purser zou wat actiever kunnen meewerken naar mijn idee.

Al met al zou ik graag nog eens het genoegen hebben om met Garuda Indonesia te vliegen!