flying blue promo rewards

De waarde van Frequent Flyer miles

De waarde van frequent flyer miles is een belangrijk item om als spaarder voordeel te behalen uit Frequent Flyer programma’s. Het is goed om je er bewust van te zijn dat miles een betaalmiddel is en dus een waarde vertegenwoordigd. Ook sta ik er bij stil wat nu bepalend is voor deze waarde. Als je weinig met getallen hebt kan dit artikel een beetje droog zijn, maar hopelijk geeft dit enig inzicht.

Als je een goede afweging wilt maken tussen een ticket dat je koopt met geld en een award ticket zijn de volgende zaken van belang:

Eerder al kon je hier een aantal basisbeginselen van een “gratis” ticket (een award ticket) lezen. Mocht je nog niet zo bekend zijn in de wereld van miles dan kun je dat artikel misschien eerst lezen.

De waarde van Frequent Flyer miles
Voor bijna niets vliegen is aantrekkelijk….

In dit artikel doe ik steeds alsof een Frequent Flyer Programma een op zich zelf staande onderneming is. In sommige gevallen is dit ook zo. Het is in ieder geval zo dat een Frequent Flyer Programma vaak een apart onderdeel is bij een maatschappij, die zelf verantwoordelijk is voor hun eigen bijdrage in de winst.

In dit artikel:

  • De waarde van Frequent Flyer miles;
  • Voorbeeld (met fictieve bedragen);
  • De waarde per frequent flyer programma;
  • Hoe is de waarde bepaald;
  • Welke waarde haal jij uit je miles?

De waarde van Frequent Flyer miles

Frequent Flyer miles hebben waarde. Je kunt er immers iets mee kopen, in de meeste gevallen een award ticket. Frequent Flyer Programma’s erkennen deze waarde ook: de waarde van de uitgegeven miles zijn in hun balans opgenomen.

Omdat miles een bepaalde waarde vertegenwoordigen kunnen de Frequent Flyer Programma’s extra inkomsten genereren. Denk daarbij aan de volgende voorbeelden:

  • Credit Card maatschappijen kopen grote hoeveelheden frequent flyer miles. Ze geven deze weg als welkomstbonus bij aanschaf van een creditcard. Een voorbeeld is de American Express kaart, waarbij je een welkomstbonus krijgt bij een gratis credit card;
  • Hotelketens geven klanten Frequent Flyer miles in plaats van hotelpunten. De hotelketens betalen het Frequent Flyer Programma;
  • Autoverhuurbedrijven die bonusmiles weggeven bij huur van een aantal dagen. Ook hierbij moet het verhuurbedrijf de miles kopen.
Zet hotelpunten om naar miles

Nadat de miles zijn verkocht worden ze in de balans opgenomen. Het zijn op dat moment dus nog geen inkomsten voor het Frequent Flyer programma. Op bijvoorbeeld de volgende momenten is er sprake van inkomsten voor het Frequent Flyer Programma;

  • de miles worden ingewisseld voor een vlucht of ander aangeboden product;
  • Miles verlopen waardoor ze niet meer in te wisselen zijn.

Het Frequent Flyer Programma moet vervolgens vaak een vergoeding betalen aan de maatschappij voor de stoel die gekocht wordt. Aan het einde van de rit maakt het Frequent Flyer Programma (als het goed is) winst.

Voorbeeld (met fictieve bedragen):

Voorbeeld 1:

Een creditcardmaatschappij koopt in totaal 40.000 Flying Blue Miles voor Willem en geeft daarvoor een vergoeding van € 400,00 (€ 0,01 per mile). Willem neemt ook een retourvlucht bij Delta van Amsterdam naar New York in Business Class. De miles (in totaal 14.574) laat hij bij Flying Blue crediteren. Delta moet hiervoor € 145,74 aan Flying Blue betalen. In New York huurt Willem een auto bij Avis en krijgt daarvoor 3.000 miles. Avis moet Flying Blue daarvoor € 30,00 betalen.

Willem boekt enkele maanden later een Promo Award naar Calgary voor 45.750 miles. Flying Blue koopt de stoel bij KLM voor slechts € 350,00. Award tickets worden vaak tegen kostprijs doorbelast, omdat het stoelen zijn die anders “leeg” zouden blijven. Promo Awards worden – waarschijnlijk – tegen een nog lager tarief verkocht.

De 45.750 miles zijn voor € 457,50 verkocht en dus maakt Flying Blue € 107,50 winst op deze transactie. Willem is tevreden maar vergeet daarna de resterende 11.824 miles en na een tijdje zijn deze verlopen. Daarmee is nog eens € 118,24 winst voor Flying Blue.

Promo Rewards April 2019
Promo award naar Calgary

Voorbeeld 2:

Willem vliegt van Amsterdam naar Oslo en koopt een Economy Comfort stoel voor 5400 miles. Deze stoel zou anders € 16,20 kosten en dat is ook de vergoeding die Flying Blue aan KLM moet betalen. De miles zijn verkocht voor € 54,00, waardoor er een mooie winstmarge van € 37,80 voor Flying Blue overblijft.

5400 miles (!) voor een Economy Comfort stoel

De waarde per Frequent Flyer Programma

Om inzicht te geven in de waarde van miles heb ik hieronder de waardering van Gary Leff van Viewfromthewing of Ben Schlappig van Onemileatatime omgerekend naar Euro’s.

  • Aegean Miles+Bonus: € 0,013 (OMAAT);
  • Air Canada Aeroplan: € 0,013 (VFTW);
  • KLM Air France Flying Blue: € 0,011 (VFTW);
  • Alaska Mileage Plan: € 0,016 (OMAAT);
  • American Airlines Aadvantage: € 0,013 (VFTW);
  • ANA Mileage Club: € 0,013 (VFTW);
  • Asiana Club: € 0,013 (OMAAT);
  • Avianca Lifemiles: € 0,013 (VFTW);
  • British Airways Executive Club: € 0,012 (OMAAT);
  • Cathay Pacific Asia Miles: € 0,012 (VFTW);
  • Delta Skymiles: € 0,010 (VFTW);
  • Emirates Skywards: € 0,010 (VFTW);
  • Etihad Guest: € 0,011 (VFTW);
  • Japan Mileage Bank: € 0,012 (OMAAT);
  • Korean Air SkyPass: € 0,013 (VFTW);
  • Lufthansa Miles & More: € 0,011 (VFTW);
  • Qatar Privilege Club: € 0,008 (OMAAT).
  • Singapore Airlines Krisflyer: € 0,013 (VFTW);
  • United Mileage Plus: € 0,013 (VFTW);
  • Virgin Atlantic Club: € 0,009 (VFTW).

Zoals je ziet zijn de miles van Qatar gemiddeld het minste waard met 0,8 cent per mile. De miles van Alaska Mileage Plan scoren met 1,6 cent per mile het hoogst.

Ik denk dat dit een realistische weergave is: Alaska Mileage Plan is een programma met genereuze stopover mogelijkheden. Ook Singapore Airlines Krisflyer scoort relatief hoog: je kunt hier mooie award tickets in First Class scoren.

Singapore Airlines Krisflyer
Singapore Airlines Krisflyer miles hebben een relatief hoge waarde.

De waarde van American Express Rewards punten heb ik zelf ingeschat op € 0,01 per punt. Dit omdat je voor iedere 5 punten slechts 4 miles krijgt in Nederland. Daartegenover staat dat je wel flexibel bent: je kunt de punten omzetten naar Singapore Airlines Krisflyer (€ 0,013 per mile) of Flying Blue (€ 0,011 per mile). Ik ga er vanuit dat je pas overboekt als je de miles nodig hebt en dat je bij dit programma de waarde maximaliseert. Daarom heb ik 4/5 van de hoogste waarde (Singapore Airlines Krisflyer) heb aangehouden.

Hoe is de waarde bepaald?

De waarde van een frequent flyer mile wordt aangeduid in “Cent Per Mile” (CPM). Zo weet je per Frequent Flyer Programma wat 1 mile waard is. Je moet dit zien als een leidraad en niet als een “absolute waarheid”. Je kunt geen één op één koppeling maken tussen de prijs van het ticket en de waarde van miles om de volgende redenen:

  • Award beschikbaarheid wordt bepaald door de maatschappij. Je kunt niet iedere beschikbare stoel kopen met miles;
  • Voor – met name-  premium cabines zijn veel consumenten niet bereid het normale tarief te betalen. Hierbij zijn de miles dus geen “puur substituut” van geld;
  • Je verdient geen miles; en je bouwt geen status op;
  • Een award ticket kun je (meestal) niet upgraden;
  • Zoeken en boeken van awards kan veel tijd kosten;
  • Hoewel je bij sommige programma’s miles en geld kunt “mixen”, zijn bij sommige programma’s je miles waardeloos tot je genoeg hebt gespaard voor een award ticket.

Bovenstaande punten had je al kunnen in mijn artikel over de nadelen van award tickets. Ik zal dit toelichten aan de hand van een aantal voorbeelden:

  • Stel, ik boek een First Class Ticket voor 70.000 Alaska Mileage Plan miles. Ik vlieg met Cathay Pacific van New York van Hong Kong. De normale prijs is ongeveer € 16.000,00. Op basis daarvan kun je zeggen dat een Alaska Mileage Plan mile € 0,23 waard is. Maar dat is niet reëel. Ik zou immers nooit € 16.000,00 betalen voor dat ticket. Bovendien is een enkele reis vaak duurder of net zo duur als een retourticket. En dus moet je een flinke afwaardering toepassen voor dat ticket;
Cathay Pacific First Class is mooi, maar ik zou er geen € 16.000,00 voor betalen….
  • De waarde van een Flying Blue mile wordt geschat op € 0,011. Voor een enkele reis van Amsterdam naar Oslo betaal je 7.500 miles en € 25,61. In totaal dus € 108,11. Een gewoon ticket kost € 108,00. Een slechte deal? Niet beslist, want één van de voordelen van een award ticket is dat de koffer (normaal € 15,00) inbegrepen is;
  • Stel, je boekt een vlucht van Amsterdam naar Calgary in Business Class. Je maakt gebruik van de Promo Rewards en daardoor hoef je “slechts” 90.750 miles en € 424,35 aan toeslagen te betalen. Omgerekend dus € 1513,35. Een normaal ticket kost € 2813,00. Daar ga je dus duidelijk over de € 0,012 cent per mile heen, waarmee je aan de “veilige” kant zit.
de waarde van frequent flyer miles
90.750 miles voor Amsterdam – Calgary in Business
  • Boek je dezelfde Promo Reward vanaf Brussel, dan hoef je nog wat minder miles te betalen, namelijk 79.500 en € 455,19. Omgerekend betaal je dan dus € 1329,69.
De waarde van Frequent Flyer miles
Vanaf Brussel rek je de waarde van je miles nog wat op

Welke waarde haal jij uit je miles?

Hierboven heb je een inschatting van de waarde van Frequent Flyer miles kunnen lezen. Maar het gaat er uiteindelijk om wat je er mee doet. Om te bepalen hoeveel waarde je uit je miles haalt kun je de volgende berekeningen toepassen:

Eenvoudig: ticketprijs : aantal miles = cent per mile.

Gemiddeld: ticketprijs-toeslagen : aantal miles = cent per mile.

Ingewikkeld: ticketprijs-toeslagen-waarde misgelopen miles : aantal miles = cent per mile.

Bovenstaande rekenmethodes moet je vooral gebruiken om te bekijken of je een goede deal scoort. Om een afweging te maken. In sommige gevallen is het redelijk duidelijk, zoals het voorbeeld met de promo reward hierboven.

Daarnaast is het niet voor iedereen even belangrijk om de waarde van miles te maximaliseren. Dat komt omdat de kostprijs van miles voor sommige mensen erg laag zijn, bijvoorbeeld voor mensen die veel voor hun werk vliegen. Als je een award ticket koopt blijft je portemonnee grotendeels gesloten.

Flying Blue Promo Awards geven soms een goede waarde

Grofweg kun je de volgende waarde uit je miles halen per cabine:

Economy (korte vlucht): ~ € 0,01 per mile;

Economy (lange vlucht): < € 0,01 per mile;

Premium Economy: > € 0,01 per mile;

Business Class: ~ € 0,02 per mile;

First Class: > € 0,02 per mile.

Aan de hand van bovenstaande indicatie kun je ook nagaan of het gunstig is om miles aan te kopen. Vanwege een risico op devaluatie is dit sowieso een risicovolle investering. Maar voor minder dan € 0,02 per mile en het voornemen om een Business- of First Class award te boeken kan dit nog steeds een prima deal zijn. Voor (Premium) Economy heeft dit doorgaans weinig zin.

De waarde van Frequent Flyer miles
Bij een First Class ticket pas je de grootste hefboom toe

De waarde van Frequent Flyer Miles: conclusie

Frequent Flyer miles is een heel bijzonder betaalmiddel. Nadat een luchtvaartmaatschappij ze voor veel geld heeft verkocht bepalen ze wanneer je ze wel en wanneer niet kunt uitgeven. En van het ene op het andere moment kunnen ze bepalen dat je er minder voor kunt kopen.

Ik hoop dat ik je met dit artikel enig inzicht heb gegeven in de waarde die frequent flyer miles vertegenwoordigen. Bovendien ben ik natuurlijk benieuwd wat miles in jouw ogen waard zijn!

Gebruikte bronnen: Viewfromthewing en Onemileatatime.

7 gedachten over “De waarde van Frequent Flyer miles”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven