Het verschil tussen First Class en Business Class

Regelmatig krijg ik de vraag wat het verschil is tussen Business Class en First Class. Een heel terechte vraag: business class lijkt steeds meer op first class. Bovendien verdwijnt first class steeds vaker. Er zijn diverse maatschappijen die geen First Class meer aanbieden, zoals bijvoorbeeld KLM en Delta.

Toch zijn er een aantal verschillen tussen business- en first class. En dat gaat verder dan alleen een douche of een appartement in de lucht. In dit artikel sta ik stil bij deze verschillen, nadat ik al eerder stilstond bij de verschillen tussen Economy Comfort en Premium Economy.

Ten opzichte van Business Class biedt First Class:

  • Meer persoonlijke ruimte;
  • Voordelen aan de grond;
  • Een hoger service niveau;
  • Betere Catering.

In onderstaand artikel staan gaan we dieper in op de verschillen. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om Business en First Class op lange afstandsvluchten. Niet over First Class in de Verenigde Staten of Business Class in Europa.

Het verschil tussen First Class en Business: meer ruimte

Voor de eeuwwisseling was het ongebruikelijk dat je een vliegtuigstoel volledig kon omtoveren tot een bed. En als dit zo was, dan was het meestal in First Class mogelijk. Tegenwoordig kunnen bijna alle Business Class stoelen volledig plat. Ook hebben de meeste Business Class stoelen directe toegang tot het gangpad. Hierdoor is het verschil tussen First- en Business Class lastiger te duiden.

Het verschil tussen First Class
American Airlines’ oude Business Class in 2-3-2 opstelling.
Het verschil tussen First Class
American Airlines’ nieuwe business class: volledig plat en directe toegang tot het gangpad

Toch heb je in First Class nog altijd significant meer persoonlijke ruimte tot je beschikking. Op een A380 zijn deze verschillen extreem, zoals je bij Singapore Airlines First Class suites en Etihad Appartementen kunt zien.

Gratis vliegen
Etihad First Class Appartement

Op kleinere toestellen, zoals de Boeing 777, zijn de verschillen minder extreem. Dat neemt niet weg dat je nog altijd significant meer persoonlijke ruimte tot je beschikking hebt in First Class. Op onderstaande foto zie je dat First Class stoelen nogal wat extra ruimte innemen ten opzichte van Business Class.

Het verschil tussen First Class
Cathay Pacific Boeing 777 bron: seatguru.com

Je zult je afvragen of je dat verschil nu echt nodig hebt. Persoonlijk vind ik dat je in Business Class al heel comfortabel en met een zee aan ruimte kunt zitten. Om te slapen maakt de ruimte in First Class wel echt een verschil. In Business Class heb je vaak relatief weinig ruimte om te liggen zoals je wilt.

De immense Cathay Pacific First Class stoel

Voordelen aan de grond

Als je Business Class vliegt dan is alles er op gericht om je meer gemak en comfort te bieden dan de gemiddelde passagier heeft. Zo kun je extra snel langs de beveiliging, gebruik maken van de Business Class Lounge en kun je met voorrang aan boord van het toestel. Bij First Class gaat het allemaal nog een stapje verder, al is dit wel per maatschappij verschillend.

Vrijwel iedere maatschappij geeft First Class passagiers toegang tot een speciale lounge. Soms moet deze gedeeld worden met Top Tier Elite passagiers. De meeste maatschappijen hebben een lounge die exclusief voor First Class Passagiers is. Lufthansa maakt het nog gekker: First Class passagiers hebben toegang tot een exclusieve First Class Terminal!

Het verschil tussen First Class
The Private Room bij Singapore Airlines: alleen voor First Class Passagiers

Over het algemeen kun je in de First Class lounge gebruik maken van een gratis massage. Daarnaast worden er vaak exclusieve dranken geserveerd: American Airlines schenkt bijvoorbeeld Krug champagne in de Flagship Dining Lounge.

Naast een aparte lounge zijn er nog een aantal voorbeelden van een betere service aan de grond:

  • Lufthansa en Air France brengen hun passagiers met een luxe personenauto van de lounge naar het vliegtuig;
  • Onder andere Singapore Airlines en American Airlines escorteren hun klanten totdat ze door de beveiligingscontrole zijn;
  • Qatar Airways wachten klanten met een overstap op bij het toestel en begeleiden ze bij hun overstap;
  • Thai Airways brengt je met een golfkar van de lounge naar het toestel.

Een hoger service niveau & voorzieningen

In Business Class zijn meer stoelen aanwezig dan in First Class. Natuurlijk zorgt dit er voor dat er sprake is van meer rust aan boord. Dit zorgt er ook voor dat het cabine personeel meer tijd heeft voor First Class Passagiers. Bij Cathay Pacific First Class werkt men normaliter met twee personen in de First Class cabine met zes stoelen.

Waar kun je dit nu aan merken als passagier? Ik noem een aantal voorbeelden:

  • In First Class is alle ruimte voor een gesprek met het cabine personeel. In Business Class kan dit vaak alleen als de cabine niet vol is;
  • Bij Business Class moet je wachten totdat je aan de beurt ben met eten en drinken. In First Class sta jij centraal: jij bepaalt wanneer je een drankje krijgt en wanneer je gaat eten;
  • Service in First Class is pro-actief, terwijl je in Business Class vaak op de “Call-Button” moet drukken.
Douchen aan boord van de A380 bij Etihad

Bij Lufthansa is het bijvoorbeeld een goed gebruik dat de piloot voor aanvang van de vlucht een praatje maakt met iedere First Class passagier. Het zijn van die dingen die de ervaring net wat meer speciaal maken.

Ook zijn de voorzieningen vaak wat beter in First Class. Dit verschilt natuurlijk per maatschappij, maar denk aan de volgende voorbeelden:

  • Douchen aan boord. Het kan bij Emiraties en Etihad aan boord van de A380;
  • In Business Class krijg je op sommige vluchten een deken en een kussentje, in First Class krijg je ook een matras;
  • Slippers en Pyjama’s zijn standaard, terwijl die in Business Class lang niet altijd standaard verkrijgbaar zijn.
Het dubbele bed bij Singapore Airlines First Class

Betere Catering

Natuurlijk is het eten in Business Class al een stuk beter dan in Economy, het cateringbudget in Business Class is behoorlijk gelimiteerd. In First Class is dit budget significant hoger. En dat kun je merken!

Als je in First Class vliegt wordt er gelijk nadat je aan boord bent een fles exclusieve champagne geopend. En de verschillen zijn soms extreem: krijg je in Business Class een glas Nicolas Feuillatte Brut (KLM) van € 30,00 per fles, in First Class schenkt men Krug 2004 van € 245,00 per fles. Enkele voorbeelden van wat je in First Class kunt verwachten:

  • Emirates: Dom Perignon P2 van € 371,00 of Dom Perignon 2009 van € 159,00;
  • Cathay Pacific: onder andere Krug 2004 van € 245,00 en Piper Heidsieck Rare 2002 van € 144,99;
  • Singapore Airlines: Krug 2004 en Dom Perignon 2009;
  • Japan Airlines: Louis Roederer Christal 2009 van € 255,00. Voorheen schonk JAL Salon Blanc de Blancs vintage van ca. € 400,00 per fles;
  • Lufthansa & Air France circuleren met hun champagnes in First Class.
Dom Perignon 2009

Naast deze kostbare flessen champagne gaan er ook de nodige blikjes Kaviaar mee aan boord. Lufthansa claimt zelfs dat ze vijf procent van de wereldwijde kaviaar productie afnemen.

Kaviaar en vintage champagne bij Cathay Pacific

Hoewel er per maatschappij het nodige verschil aanwezig is, is de catering in First Class een flinke stap omhoog ten opzichte van Business Class. Niet alleen zijn de wijnen en gerechten zelf van hogere kwaliteit: ook de presentatie is mooier.

Dineren in First Class bij Cathay Pacific
Dineren in Business Class bij Cathay Pacific

Het verschil tussen First Class en Business Class: conclusie

Een nuchtere lezer zou nu kunnen zeggen: dus eigenlijk is First Class hetzelfde als Business Class met een paar over de top toevoegingen? Dat zou je kunnen zeggen, maar is in mijn optiek te simpel gesteld. Lang niet iedereen hecht veel waarde aan extra ruimte, dure champagne en kaviaar. Maar je hebt ook niet beslist een BMW nodig om van A naar B te komen.

Je zou kunnen stellen dat Business Class een comfortabele en luxe manier van reizen is, waarbij efficiency voorop staat. First Class is een exclusieve, verfijnde manier van reizen waarbij de beleving voorgaat op efficiency.

De vraag blijft natuurlijk: zijn er voldoende reizigers bereid om te betalen voor First Class?