Qatar Airways First Class Review (2023)

Qatar Airways First Class op een regionale vlucht van Doha naar Dubai aan boord van de Airbus A350-1000. Gedurende langere tijd was het niet mogelijk om tussen Dubai en Doha te vliegen vanwege onderlinge onenigheid tussen de landen. Dit was nog wel eens onhandig, zo vloog ik eens via Muscat naar Doha om vervolgens mijn weg naar huis te vervolgen met Qatar Airways.

Regionale vluchten worden door Qatar Airways aangeduid als First Class. Over het algemeen worden hiervoor widebody toestellen ingezet en als je een First Class ticket hebt dan kun je rekenen op dezelfde stoel als Business Class op internationale routes. Bij deze vlucht is dit een Qsuite aan boord van de Airbus A350-1000.

Route: Doha Hamad International Airport (DOH) – Dubai International Airport (DXB)
Maatschappij: Qatar Airways
Toestel: Airbus A350-1000
Stoel: 7A
Klasse: First Class (regionaal)

Qatar Airways First Class Check in & lounge

Passagiers in First & Business Class kunnen gebruik maken van een separate ingang. Vanaf het hotel in Doha Old Town is het ongeveer 15 minuten rijden naar het vliegveld.

Qatar Airways First Class
Qatar Business- en First Class Check in

Na binnenkomst kun je linksaf richting de incheck balies voor Al Mourjan Business Class. Aan de rechterkant is de Al Safwa First Class check in.

Qatar Airways First Class
First Class Check In

Het First Class Check In gedeelte is behoorlijk groot. Er is dan ook ruimschoots voldoende zitgelegenheid en het voelt nooit druk aan in deze ruimte.

Genoeg zitgelegenheid

Ook tijdens het inchecken zelf kun je plaatsnemen.

Qatar Airways First Class
Check in counter

Na het inchecken kun je gelijk doorlopen naar de First Class imigration en security. Het is wellicht overbodig om te vermelden, maar dit is een fluitje van een cent en duurt slechts enkele minuten. Nadat je langs de beveiliging bent kun je rechtstreeks de lounge binnenlopen. De Al Safwa lounge is een spectaculaire lounge en het is tijd voor een glas rode wijn.

Qatar Airways First Class
Al Safwa Lounge

Airbus A350-1000: Doha naar Dubai

In sommige gevallen is het mogelijk om rechtstreeks vanuit de Al Safwa lounge te boarden. Bij deze vlucht is dat echter niet het geval, waardoor ik mij op tijd richting de gate begeef. Daar staat de A350 al te wachten.

Qatar Airways A350-1000

Bij Qatar Airways kent de Airbus A350-1000 twee soorten configuraties. Een uitvoering met 46 stoelen in Business Class en 281 in Economy Class. De andere uitvoering heeft 24 stoelen in Business Class en 372 in Economy Class, voornamelijk voor vakantiebestemmingen zoals Bali. Vandaag vlieg ik in het toestel met 46 Business Class stoelen.

Qatar Airways First Class
Stoel 7A

De Business Class stoel betreft in dit geval een Qsuite, wat een prettige stoel is voor zowel lange als korte vluchten.

Qatar Airways First Class
Fijne Qsuite

Je kunt kiezen uit een stoel waarbij je vooruit vliegt of achteruit. Het voordeel van de stoel die achteruit vliegt is dat je daarmee ook dicht tegen het raam aan zit. Bij de stoel waarmee je vooruit vliegt zit je dichter tegen het gangpad.

Vooruit of achteruit

De stoel beschikt over een 21,5 inch televisiescherm met scherpe beeldkwaliteit.

21,5 inch televisie

Een voordeel van de Qsuite is dat je relatief veel ruimte hebt voor je voeten tijdens het slapen. Bij andere Business Class stoelen wil deze footwell soms aan de krappe kant, maar dit is geen issue bij de Qsuite.

De ruime footwell

Qatar Airways First Class service

De vlucht van Doha naar Dubai duurt ongeveer 45 minuten. Een simpele hop van A naar B zou je dus kunnen zeggen. Nou, niet bij Qatar Airways in hun regionale First Class! In de Qsuite ligt reeds een kussen en een deken klaar. Zodra ik in mijn stoel zit komen diverse crewleden zich voorstellen en bieden een welkomstdrankje aan. Ik kies voor champagne en Qatar Airways schenkt Charles Heidsieck op regionale First Class vluchten: uitstekend! De champagne komt met een verfrissend doekje.

Qatar Airways First Class
Qatar Airways First Class Champagne

Even later worden er menukaarten uitgedeeld. Menukaarten op een vlucht van 45 minuten? Jazeker.

Menukaart op een vlucht van 45 minuten…

Vanzelfsprekend is de menukaart niet super uitgebreid, maar twee keuzes is nog altijd meer dan JA of NEE.

Menukeuze

Daarnaast is de lijst met drankjes behoorlijk uitgebreid.

Drankenlijst

Om dit allemaal op tijd voor elkaar te krijgen neemt de crew mijn keuze op voordat we vertrekken. Tevens komt de crew langs met Arabische koffie en een dadel.

Qatar Airways First Class
Arabische koffie en een dadel

Na al deze voorbereidingen is het tijd voor vertrek. Een voordeel van de Airbus A350 is dat deze is uitgerust met een fantastische camera.

Camera

Vrijwel onmiddelijk na de take-off komt de crew in actie. Om iedereen te voorzien van een maaltijd en een drankje is efficiënt en effectief werk nodig. Allereerst maakt de crew mijn tafel op.

Tafel is gedekt

Na ongeveer 10 minuten volgt de snack, wat echt ruimschoots voldoende is voor zo’n korte vlucht.

Qatar Airways First Class
De snack aan boord

Na een paar minuten wordt ook een glas Charles Heidsieck geserveerd.

Charles Heidsieck

Nadat ik rustig mijn drankje opgedronken heb is het ook al weer tijd om te landen.

Bijna in Dubai

Conclusie

Ik ben echt onder de indruk van de service die Qatar Airways levert op een vlucht van slechts 45 minuten! Het is enorm hard werken voor de crew om dit allemaal gedraaid te krijgen. Maar wow: vanaf het moment dat je instapt tot het moment dat je weer uitstapt is de verzorging uitstekend. Tel daarbij op dat je zelfs voor een korte regionale vlucht als deze toegang hebt tot de Al Safwa lounge en het feest is compleet.

Deze vlucht heb ik geboekt als onderdeel van een Business Class award ticket van Amsterdam naar Dubai voor 45.000 Avios, waarbij ik een lange tussenstop in Doha wist in te bouwen.