TAP A330 Neo Business Class Review

TAP A330 Neo Business Class van Lissabon naar New York. Na een dag in het prachtige (maar regenachtige) Lissabon is het tijd om halverwege de middag af te reizen naar het vliegveld van Lissabon. Vandaag staat een vlucht voor de deur waar ik naar uitkijk: met de splinternieuwe Airbus A330 Neo van Lissabon naar New York!

Gister vloog ik met TAP Portugal in de A320 Neo van Oslo naar Lissabon. Mede dankzij een travel voucher (nu € 75,00 en 20.000 punten bij een gratis creditcard) was dit een spotgoedkope vlucht! Een uitleg over het hoe en waarom kun je teruglezen in dit artikel.

Route: Lissabon (LIS ) – New York (JFK)
Maatschappij: TAP Portugal
Toestel: Airbus A330 Neo (A330-900)
Stoel: 7A
Klasse: Business Class

TAP A330 Neo Business Class: check in & boarding

Na een korte taxirit arriveer ik op de luchthaven van Lissabon. TAP Portugal heeft een aparte hoek voor premium passagiers (Economy passagiers met Star Alliance elite status en Business Class passagiers). Daar ben ik redelijk snel aan de beurt en kan ik mijn koffer afgeven. De dame achter de balie is vriendelijk en wijst me de weg naar de lounge.

TAP Premium Check In

Zodra je langs de beveiliging bent zie je dat dit vliegveld ver over z’n maximale capaciteit is. Het is overal ontzettend druk. Ook in de lounge is dit het geval: er is nauwelijks een vrije plek te vinden. Aan de bar kan ik uiteindelijk een zitplaats bemachtigen. Dat is dan ook gelijk het hoogtepunt van de lounge, want hier maken ze overheerlijke Gin Tonics!

Een Gin Tonic in de lounge

Na een kort bezoek aan de lounge is het tijd om te boarden. Dit lijkt in eerste instantie allemaal vrij ordelijk te verlopen: Business Class passagiers mogen als eerste boarden. Dat wil zeggen: mogen als eerste de bus instappen. En daar mogen we vervolgens maar liefst 35 minuten wachten. De ergernis is dan ook groot bij de meeste mensen in de bus, omdat het behoorlijk warm is.

Bus Boarding

Aangekomen bij het vliegtuig blijkt dat de laatst gevulde bus eerst aan boord van het toestel kan. Dat is dus in ieder geval niet de bus met “Priority” passagiers. Normaal kan me dit niet zoveel schelen, maar in dit geval wil ik graag een paar goede foto’s van de cabine maken. Bovendien is het na 35 minuten in een snikhete bus wel leuk geweest.

Boarding

Nadat bus 1 is vertrokken kunnen we dan eindelijk aan boord van de splinternieuwe Airbus A330 Neo van TAP Portugal. Qua uiterlijk zie je niet heel veel verschil met de oudere A330. Vooral de moderne motoren vallen op.

Eindelijk aan boord

TAP A330 Neo Business Class

Bij binnenkomst van de – helaas al behoorlijk gevulde – Airbus valt op dat de cabine heerlijk fris en modern oogt.

TAP A330 Neo Business Class
TAP A330 Neo Business Class

Tevens valt me het gebrek aan identiteit op: je hebt niet gelijk door dat je in een toestel van TAP Portugal zit. De kleuren zijn behoorlijk neutraal en nergens is een logo van TAP te bekennen.

Business Class is ingedeeld in een 1-2-1 configuratie met Recaro CL6710 stoelen. De stoelen zijn opgesteld in een verspringende configuratie, waarbij de even stoelnummers meer richting het gangpad staan en de oneven nummers meer richting het raam. De oneven stoelen bieden minder privacy. Je moet dus goed opletten welke stoel je uitkiest.

TAP A330 Neo Business Class
TAP A330 Neo Business Class

Vooral bij de stoelen in het midden van het toestel moet je goed opletten. Als je samen reist kan het prettig zijn om dicht tegen elkaar aan te zitten. Reis je met een onbekende dan is het prettiger om een stoel te kiezen die dichter richting het gangpad staat.

TAP A330 Neo Business Class
Middelste stoelen
TAP A330 Neo Business Class
En de middelste stoelen die dichter richting het gangpad staan.

TAP A330 Business Class stoel

Vandaag heb ik gekozen voor stoel 7A. Een bewuste keuze omdat ik graag een “echte” raamstoel wil en graag wat verder achterin de cabine zit. Dat heeft vaak als voordeel dat je goed kunt zien wat er zich allemaal afspeelt in de cabine en bovendien heb je vaak beter zicht op de motoren. Bij stoel 9A ontbreekt er een raam, waardoor je deze stoel beter kunt vermijden.

TAP A330 Neo Business Class
Stoel 7A

De stoel beschikt over een grote middenconsole. Hier heb je voldoende ruimte om tijdelijk wat spullen op te bergen, maar bijvoorbeeld ook om je laptop neer te zetten tijdens de maaltijd.

De (leuke) amenity kit, menukaart en koptelefoon liggen al klaar.

TAP A330 Neo Business Class
Amenity kit, menu en koptelefoon

Een opbergkast voor wat kleine spullen is aanwezig naast de stoel. Hier is ook de controller voor het In Flight Entertainment aanwezig.

Opbergkastje

De beenruimte is, zoals je mag verwachten in Business Class, uitstekend. De voetenruimte is een tikkeltje smal, vergelijkbaar met reverse herringbone stoelen.

TAP A330 Neo Business Class
Beenruimte

Take Off

Vanzelfsprekend heb ik zo langzamerhand wel weer zin in een drankje. Er is één flight attendant die drankjes rondbrengt in de gehele – uitverkochte – business class cabine.

Een zuinig glas heb ik wel eens vaker meegemaakt, maar bij het ontvangen van dit welkomstdrankje breekt mijn klomp. Kosten noch moeite gespaard TAP! Bij het slokje bubbels krijg ik ook een zakje met nootjes.

Welkomstdruppel en snack

Na wat vertraging beginnen we aan de taxirit naar de startbaan. Twintig minuten achter op de geplande vertrektijd stijgen we op vanuit Lissabon. Het toestel is behoorlijk stil, maar toch nog iets luidruchtiger dan de A350.

Line up voor take off
Byebye Lissabon
Een mooie dag om te vliegen

Al vrij snel na het opstijgen naderen we de Atlantische oceaan, waarna er niet zo heel veel meer te zien valt.

Klaar voor de oversteek
Cruising

Eten en drinken

Van dat ene slokje Portugese bruiswijn heb ik eigenlijk alleen maar meer dorst gekregen, dus ik hoop dat we snel een drankje krijgen. Na ongeveer 60 (!) minuten volgt er een warm doekje.

Warm doekje

Het duurt uiteindelijk anderhalf uur voordat ik uiteindelijk aan de beurt ben voor een eerste drankje. Ik kies voor een glas bruiswijn, welke prima smaakt. Bij de bruiswijn serveert TAP een canapé en nootjes.

TAP A330 Neo Business Class
Eerste drankje en canapés

Ongeveer 30 minuten na het drankje volgt het voorgerecht: soep en kabeljauwcarpaccio. Op de vraag welke wijn ik graag zou drinken bij mijn voorgerecht pak ik de wijnkaart er bij. Maar de stewardess legt uit dat ik geen moeite hoef te doen: “de kaart klopt toch niet met wat we aan boord hebben”. Helaas doet ze ook geen enkele moeite om de wijnen die ze wel heeft toe te lichten. De witte wijn die ik krijg smaakt overigens prima.

De kabeljauwcarpaccio heeft weinig smaak en ik zou graag wat peper en zout toevoegen. Net als de intra-europese vlucht naar Lissabon is ook hier echter geen peper en zout aanwezig. Het broodje is van lage kwaliteit.

TAP A330 Neo Business Class
Voorgerecht

Het hoofdgerecht, kalfsvlees met aardappelpuree smaakt beter dan het er uit ziet. De rode wijn (merk onbekend 😉 ) smaakt daarnaast uitstekend!

Hoofdgerecht

Als nagerecht kies ik voor een “kaasplank” met nog zo’n heerlijke rode wijn. De kaas smaakt prima, maar de presentatie is slecht voor Business Class. Laat de foto voor zichzelf spreken.

Kaasplankje

Na de kaasplank volgt een kop koffie met chocolade. De verpakking van de chocolade is leuk.

TAP A330 Neo Business Class
Koffie en chocolade

Slaap, nog een maaltijd en landing in New York

En zo komt er na ruim 2,5 uur een einde aan de service. Buiten zorgt de natuur weer voor een mooi stuk In Flight Entertainment.

TAP A330 Neo Business Class
Golden hour
Mooi

De moodlight van TAP Portugal is overigens prima, net zoals in de nieuwere toestellen zoals de Airbus A350.

TAP A330 Neo Business Class
TAP A330 Neo Mood lighting

Nadat de zon onder is gegaan worden ook de lichten in de cabine volledig gedimd. Ik besluit nog een serie te kijken. Het aanbod van het In Flight Entertainment systeem is prima! Vervolgens probeer ik even de slaapstand van de stoel uit. Deze is, mede omdat je de armleuningen naar beneden kunt brengen prima. Ik kan zo’n anderhalf uur slapen, wat prima is voor een “dagvlucht” naar New York.

Zo’n anderhalf uur voor de landing volgt er nog een pre-landing snack. Deze is simpel, maar voor een redelijk korte vlucht als deze vind ik dat wel prima.

TAP A330 Neo Business Class
Simpele snack voor de landing

Na de snack is het tijd om te landen in New York, waar het op dat moment 20.00 ‘s avonds is.

Hallo NYC!
De laatste meters voor touchdown

TAP A330 Neo Business Class: conclusie

Deze vlucht naar New York was spotgoedkoop. En in een splinternieuw toestel met een prima Business Class stoel. Voldoende privacy, genoeg opbergmogelijkheden, goede mogelijkheden om goed te slapen, prima In Flight Entertainment, etc. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de service zoveel te wensen overlaat. Het is goed mogelijk dat ik het gewoon slecht getroffen heb: de crew maakt tenslotte het verschil.

Als je in dit toestel een enthousiaste crew treft dan heb je een uitstekend product! Tijdens deze vlucht is dat niet het geval geweest, maar gelet op het lage tarief kan ik daar wel mee leven. Ik zou dus zo weer boeken 🙂 .