Review: Gulf Air Business Class (A321 Neo CDG-BAH)

Een Review van Gulf Air in Business Class van Parijs Charles de Gaulle naar Bahrein.

Gulf Air is een maatschappij die niet zo heel bekend is. In de afgelopen jaren is de vloot aardig vernieuwd met A321 Neo toestellen en Boeing 787-9 Dreamliners. Dit wilde ik wel eens proberen! Daarnaast heeft Gulf Air redelijk uitgebreide award beschikbaarheid, wat vlak voor de kerstdagen erg goed uitkomt. Ik boekte daarom een vlucht van Parijs naar Bangkok (via Bahrein en Singapore) via Aeroplan voor 80.000 miles.

Route: Parijs Charles de Gaulle (CDG) – Bahrein International Airport (BAH)
Maatschappij: Gulf Air
Toestel: Airbus A321 Neo
Stoel: 4A
Klasse: Business Class

Gulf Air Business Class: check in & boarden

Rond 8.15 uur arriveer ik in Terminal 2E van Parijs Charles de Gaulle. Het is er al behoorlijkd druk, maar de check in voor Gulf Air is op dit moment nog gesloten. Na nog een kwartier wachten gaat de check in open, waarna ik mijn boarding pass kan bemachtigen. Daarnaast krijg ik een uitnodiging voor de Air France lounge, welke helaas veel te druk is.

Gulf Air Business Class
Gulf Air Check In

Het boarden is gepland om 10.20 uur, maar als ik om exact dit tijdstip arriveer bij de gate is het boarden nog niet begonnen. Wel is de Airbus A321 Neo inmiddels gearriveerd.

Guld Air Airbus A321 Neo

Met zo’n 10 minuten vertraging start uiteindelijk het boarding proces. Passagiers in Business Class mogen als eerste boarden, gevolgd door alle overige passagiers.

Boarding Proces

Bij binnenkomst volgt een vriendelijke begroeting door de mannelijke purser, waarna ik de fraaie Business Class bewonder. De Airbus A321 is voorzien van 16 Business Class stoelen in een 2-2 opstelling.

Gulf Air Business Class
Gulf Air A321 Business Class

Helaas is het tijdens het boarden gelijk een drukte van belang, waardoor het maken van goede foto’s enigszins lastiger is. Zelf zit ik vandaag in stoel 4A, de laatste rij van Business Class.

Gulf Air Business Class

Business Class aan boord van dit type toestel biedt overduidelijk minder privacy dan een widebody toestel. Wel kan het privacy scherm omhoog geschoven worden. Tijdens deze vlucht is Business Class vrijwel volledig vol. Vermoedelijk komt dit door vluchtverstoringen in verband met storm Pia. Daags voor de vlucht zijn er namelijk nog veel tickets verkrijgbaar en veel van de passagiers stappen over op deze vlucht.

Gulf Air Business Class
Volle Business Class vandaag

De cabine oogt nog behoorlijk nieuw. Naast de hoofdsteun is een (beperkte) ruimte voor opslag. Bovendien is hier de aansluiting voor de koptelefoon en een USB aansluiting.

Aansluiting koptelefoon en USB

Gulf Air heeft beslist voor een aantal chique afwerkingsmethodes gekozen. Het Gulf Air logo op de stoelriem is daar een mooi voorbeeld van.

Gulf Air Business Class
Fraaie afwerking

Het Inflight Entertainment systeem is te bedienen met een touchscreen afstandsbediening. Deze werkt goed gedurende de vlucht.

Gulf Air Business Class
In Flight Entertainment Controller

Gulf Air Business Class Service & Take Off

Vrij vlot na het boarden komt de bemanning langs met welkomstdrankjes. Er is keuze uit Lemon and Mint juice en water. Jus ‘d Orange of Champagne wordt niet aangeboden.

Gulf Air Business Class
Lemon and Mint Juice

Vervolgens worden menukaarten uitgereikt. Deze ziet er als volgt uit:

Gulf Air Business Class Menukaart

En qua dranken is het volgende opgenomen:

Gulf Air drankenlijst

Alhoewel Gulf Air geen “droge” luchtvaartmaatschappij is kun je nergens terugvinden welke wijnen er aangeboden worden. Na ongeveer 20 minuten worden de bestellingen opgenomen voor de lunch. Daarna moeten de menukaarten weer ingeleverd worden, wat enigszins vreemd is. Nadat alle bestellingen zijn opgenomen komt de crew nog door de cabine met Arabische koffie en een dadel.

Arabic Coffee

Ongeveer 25 minuten te laat beginnen we aan de pushback. Na een relatief korte rit over de taxibaan is het tijd om te vertrekken. De Airbus A321 motoren zijn opmerkelijk stiller dan de 737 Max motoren, zo lijkt het.

Bye Bye Parijs!

Eten & Drinken

In eerste instantie lijkt de service vrij vlot na de take off van start te gaan. Ik zie dat mensen op rij 1 vrij snel een maaltijd geserveerd krijgen. Daarna duurt het echter vrij lang voordat de crew zich weer laat zien. Na ruim drie kwartier gaat het ineens snel en worden de voorgerechten uitgedeeld. De crew zet de maaltijd op tafel en loopt direct daarna weg. Terwijl een drankje er bij wel lekker zou zijn….

Gulf Air Business Class
Voorgerecht

Ik probeer een paar keer de aandacht te krijgen van de crew zodat ik om een drankje kan vragen. Helaas zonder succes. Gelukkig is het uitizcht ondertussen wel fantastisch.

Prachtig uitzicht

Als de crew de lege borden weer ophaalt kan ik gelukkig eindelijk vragen of ik misschien een drankje mag. Dat is geen enkel probleem en even later staat er een fijn glas Duval Leroy voor me.

Gulf Air Business Class
Proost!

Niet veel later arriveeert ook het hoofdgerecht. Ik heb gekozen voor de Mixed Grill. Helaas is de smaak hiervan niet zo geweldig als ik vooraf verwacht had.

Gulf Air Business Class
Gulf Air Mixed Grill

Nadat de borden bij een ieder weer zijn opgehaald en de tafelkleden zijn verwijderd komt de crew met een trolley vol desserts langs.

Gulf Air Business Class
De trolley met nagerechten

Ik kies voor een citrus- met carameltaart. Dit is beslist het beste onderdeel van de gehele maaltijdservice!

Gulf Air Business Class
Citrus met Caramel taart

Nadat de lunch is afgerond moet ik even naar het toilet en maak ik een praatje met de crew. Aan het begin van de vlucht komt de crew afstandelijk en gehaast op me over. Nadat ik een praatje heb gemaakt is men ineens een stuk vriendelijker en komt regelmatig langs om te vragen of ik nog iets wil drinken.

Gulf Air Business Class
Glas rode wijn

Tijdens de verder rustige vlucht werk ik op mijn laptop. Voor Wi-Fi moet betaald worden: dit kost $ 15,00 voor de gehele vlucht. Al snel belanden we aan het einde van de middag en gaat de zon onder.

Zonsondergang

Ruim twee uur voor de landing komt de crew langs met een snack. Deze is relatief eenvoudig maar smaakt goed.

Gulf Air Business Class
Snack

Na deze snack kan ik nog wat verder werken op mijn laptop en daarna is het tijd voor de landing. Deze verloopt rustig, waarna ik ongeveer 4 uren moet wachten op mijn volgende vlucht naar Singapore.

Conclusie

Gulf Air heeft mooie toestellen die zijn voorzien van een fraaie Business Class configuratie. De 2-2 indeling zorgt er – ondanks een privacy scherm – voor dat je iets minder ruimte voor jezelf hebt. De crew is vriendelijk. Toch zit het geheel nog niet op het niveau van andere maatschappijen uit het Midden Oosten, zoals bijvoorbeeld Qatar Airways. Met name op het gebied van eten en drinken was het allemaal een niveau minder.

Het was echter beslist geen slechte vlucht. Voor een zes uur durende vlucht was dit comfortabel en ik vond het leuk om Gulf Air eens meegemaakt te hebben!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven