Een vlucht met de Hahn Air Privé Jet: het stond al een tijdje op mijn bucket list. Maar toen ik eerder dit jaar een mooie mogelijkheid ontdekte om de vlucht spotgoedkoop te boeken heb ik de trekker overgehaald.
De vlucht kon ik combineren met de LATAM vlucht naar Madrid. Eerder dit jaar boekte ik een retourvlucht vanaf Frankfurt naar Madrid omdat dit maar een fractie duurder was dan een enkele reis. De retourvlucht had ik dus nog tegoed en een enkele reis naar Madrid was voldoende. Ik besloot er een echt vliegweekend van te maken, met een dag Luxemburg er bij. Het reisschema is als volgt:
- Hahn Air Düsseldorf Luxemburg (Cessna Citation, privé jet);
- Lufthansa Luxemburg – Frankfurt (Bombardier CRJ-900, Business Class);
- LATAM Frankfurt – Madrid (Boeing 787-9, Business Class);
- LATAM Madrid – Frankfurt (Boeing 787-9, Business Class).

De route dit weekend
Van de LATAM vlucht heb ik al eerder een review geschreven op deze website. Bovendien zijn er talloze reviews van te vinden op internet, dus dit keer maak ik daar geen verslag van.
Route: Düsseldorf (DUS) – Luxemburg (LUX)
Maatschappij: Hahn Air
Toestel: Cessna Citation
Stoel: 2A
Klasse: Business Class
Hahn Air Privé Jet: inchecken en lounge
De Hahn Air Privé Jet vertrekt al om 8.30 uur vanaf Düsseldorf. Daarom overnacht ik in het Best Western hotel in Ratingen. Na een autorit van slechts 10 minuten wandel ik de terminal in. Hahn Air vliegt slechts twee maal per week naar Luxemburg, maar desondanks hebben ze een eigen check in desk. Vanzelfsprekend is er geen rij en een paar minuten later ben ik in het bezit van mijn boarding pass.
Als je met Hahn Air vliegt kun je gebruik maken van de fastlane en daardoor ben ik binnen twee minuten “airside”. Bij de balie is me verteld dat ik gebruik kan maken van de Lufthansa Business Class lounge. Dit is een prima lounge met een leuk uitzicht op het platform.
Er zijn diverse lounge opties op het vliegveld van Düsseldorf. Ik zou toegang kunnen krijgen tot dezelfde Lufthansa Lounge met mijn American Express Platinum kaart, maar ook tot de Hugo Junkers lounge met mijn Priority Pass.

Uitzicht Lufthansa Business Class lounge

Lufthansa Business Class lounge Luxemburg
In de lounge nuttig ik twee kopjes koffie en maak ik een sanitaire stop. Om acht uur vertrek ik richting gate A51, waar het boarden zal plaatsvinden.
Een gate voor 3 personen
Gate A51 is op de begane grond, waardoor je een mooi en ongehinderd zicht hebt op de vliegtuigen. Bovendien sta je dichtbij de toestellen. Bij aankomst is er een Airbus A330 van Eurowings te bewonderen.

Eurowings A330
Een tikkeltje apart is het wel: in de Cessna van Hahn Air kunnen slechts zes personen plaatsnemen. Toch wordt er een volwaardige gate ingericht voor vertrek. Bij aankomst is het dan ook erg rustig: ik ben vooralsnog de enige.

Gate A51 naar Luxemburg
De vriendelijke mevrouw aan de gate geeft aan dat het heerlijk is om bij deze gate te mogen zitten. Het is de afgelopen dagen behoorlijk druk geweest op het vliegveld van Düsseldorf. Voor deze vlucht hoef je vrijwel niets te doen en ontsnap je dus even aan de hectiek.

Een verademing
Er zijn nog twee andere passagiers aan boord vandaag, maar die zijn nog niet bij de gate als het boarden begint. De chauffeur staat al een beetje ongeduldig te wachten als de twee zakenmannen eindelijk aan komen lopen. Met drie personen gaan we in een veel te grote bus richting het toestel.

Bus Boarding
Aan board van de privé jet!
De Hahn Air Privé Jet staat geparkeerd bij de hangar van Jet Aviation. Hier staan een aantal andere privé vliegtuigen geparkeerd, waaronder een Beechcraft. Ook staan er een aantal ambulance vliegtuigen en helikopters.

Beechcraft
Als we aankomen bij de Cessna Citation staat de captain ons al op te wachten.

De captain staat al bij de Cessna Citation
De captain verwelkomt ons vriendelijk en geeft aan dat we plaats mogen nemen waar we maar willen. Eenmaal aan boord valt me pas op hoe ontzettend klein het allemaal is. Je kunt niet rechtop staan in het toestel. De zes stoelen staan – zoals je kunt verwachten in een privé jet – opgesteld in een 1-1 opstelling.

Aan boord van de Cessna Citation
De eerste vier stoelen zijn tegenover elkaar geplaatst. Daar achter staan nog twee “losse” stoelen. Overigens zijn de stoelen in alle mogelijke richtingen te verplaatsen. Dat is dus ideaal als je wilt overleggen. Daarnaast is het mogelijk om de stoel enorm ver achterover te hellen. En dat is weer ideaal als je wilt slapen.

Hahn Air Cessna Citation
Helemaal achterin is nog een opbergruimte voor bagage. Deze ruimte fungeert ook als kast voor kleding. Er is geen toilet aanwezig.

Achterste twee stoelen
Aan boord krijgen we een kleine uitleg van de captain. Hij legt uit dat we vandaag in zo’n 25 minuten naar Luxemburg zullen vliegen. Naast de vliegers is er geen andere bemanning aan boord. Voorin het toestel is koffie en thee klaargezet, maar ook een koeltas met frisdrank en water. We kunnen pakken waar we zin in hebben!

Welkom aan boord
Het leuke van de Cessna Citation is dat er geen deur in de cockpit aanwezig is. Je kunt dus meekijken met de piloten!

Open cockpit
De hele cabine oogt bijzonder chique, zoals dat “hoort” bij een privé jet. De lederen stoelen zijn in perfecte conditie en de afwerking is luxe.

Vol notenhout
Er is zelfs een soort “In Flight Entertainment” systeem aanwezig naast de stoel. Verwacht hier geen scherm waarop je films kunt kijken, maar wel een scherm met informatie over vlieghoogte, tijd tot bestemming, et cetera. Het toestel is niet uitgerust met Wifi.

“In Flight Entertainment” systeem
Hahn Air Privé Jet Düsseldorf – Luxemburg
Nadat we aan boord hebben plaatsgenomen duurt het nog ongeveer 10 minuten voordat we ook daadwerkelijk beginnen met taxiën. De Duitse medepassagiers praten volop over hun zaken. Dit wil zeggen: één van de twee mannen spreekt continu en de ander zegt af en toe “Jaja, ich verstehe”. De piloten testen uiteraard het waarschuwingssysteem, en het moment waarop te horen is “Warning, engine 1 Fire” kijkt de Duitser verschrikt op en is zowaar 10 seconden stil.
Het taxiën naar baan 23L neemt ongeveer vijf minuten in beslag.

We draaien 23L op

Ready for take-off!
Als de piloot eenmaal de gashendels vooruit schuift barst het feest echt los. In een gewoon vliegtuig is dit soms al een spektakel, maar in dit kleine toestel wordt je echt in je stoel gedrukt. Het duurt dan ook niet lang voordat het rotatiepunt is bereikt en we loskomen van de grond.

Het rotatiepunt is snel bereikt
Door het mooie vliegweer hebben we een mooi zicht over de luchthaven van Düsseldorf. Voorheen stond het hier vol met Air Berlin toestellen, maar tegenwoordig is het Eurowings wat de klok slaat.

Byebye Düsseldorf

Climb out vanuit Düsseldorf
Het stijgen doen we met een behoorlijke hoge “pitch” waardoor we binnen een korte tijd onze kruishoogte van 21.000 voet bereikt hebben.

We stijgen met een flinke pitch

Kruishoogte bereikt
Zo’n vlucht is snel voorbij helaas….
Na zo’n 20 minuten vliegen, we zitten dan nog boven België, wordt gas teruggenomen en de daling ingezet. In een normaal vliegtuig kun je dit al duidelijk horen, maar in dit kleine toestel lijkt het net alsof alles uitvalt.

De daling is alweer ingezet

De bocht om richting Luxemburg
Vlak voor Luxemburg stad zitten we op ongeveer 2600 voet, waarna we een laatste draai maken in de richting van het vliegveld.

Al weer gedaald tot 2500 voet
De nadering is spectaculair, met een mooi zicht op Luxemburg Stad.

Uitzicht op Luxemburg stad vanuit het vliegtuig
En natuurlijk kun je de landing ook “live” volgen door mee te kijken met de piloten. Door de felle zon is het helaas lastig om dit op foto vast te leggen. In ieder geval zie je hoe enorm groot de landingsbaan is ten opzichte van de “mini” privé jet.

Vlak voor touchdown
De landing verloopt verder rustig en dan zit deze bijzondere en unieke vlucht er helaas al weer op.

Landing op LUX
Even later rijden we in de richting van de enige terminal van het vliegveld van Luxemburg: een mooi compact vliegveld.

Luxemburg Findel Airport
Nadat het toestel geparkeerd is heet de captain ons van harte welkom in Luxemburg. Ik bedank hem voor deze speciale vlucht en stap vervolgens de bus in.

De Cessna in Luxemburg
De bus brengt ons vervolgens naar de Terminal, wat toch al snel 300 meter rijden is.
Conclusie
Wat een gave ervaring! Als vliegtuigliefhebber vind ik vliegen toch al geweldig, maar in een privé jet vliegen is een unieke belevenis. Gelet op de extreem lage prijs van deze vlucht (ik zal daar nog een separaat artikel over schrijven) was dit echt een buitenkans.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er nog twee andere passagiers aan boord waren, waardoor ik iets minder goede foto’s heb kunnen maken. Buiten dat zat eigenlijk alles mee: goede prijs, goed weer, vlekkeloze ervaring op het vliegveld en een mooie vlucht.
Als je de kans krijgt om deze vlucht te boeken dan kan ik dat absoluut aanraden!
Lekker hoor 🙂 Deze staat nog op mijn bucketlist
Zeker doen Sanne!
Mooie ervaring en leuk beschreven!
Dank Matthijs!