Review: LATAM Business Class Frankfurt – Madrid

Mijn reis naar Bali start met LATAM Business Class Frankfurt – Madrid. Deze vlucht is ontzettend populair bij “aviation-geeks”. Al eerder schreef ik hoe je deze vlucht betaalbaar kunt boeken.

Om 16.15 uur kom ik, na een treinreis met de ICE, op het vliegveld van Frankfurt aan. Het station staat in directe verbinding met Terminal 1. De LATAM incheckbalie bevindt zich bij de C gates. Vanaf het het station is dit ongeveer tien minuten á een kwartier lopen. Het inchecken gaat snel. De beveiliging gaat – voor fast track begrippen – redelijk langzaam, waardoor ik uiteindelijk om 17.00 uur in de Air Canada Maple Leaf lounge ben. Nog steeds ruim voldoende op tijd om nog even van de Maple Leaf Lounge te genieten!

Air Canada Maple Leaf Lounge Frankfurt

De Air Canada Maple Leaf Lounge heeft bij mij een streepje voor. Dat is totaal niet rationeel, maar het is de eerste businessclass lounge waar ik ooit geweest ben. Nadat mijn boarding pass is gescand kan ik naar binnen. Tijd om me even wat op te frissen en vervolgens een cappuccino met een donut!

LATAM Business Class
Cappu en donut in de Air Canada Lounge

De lounge heeft een mooi uitzicht over het vliegveld. Het kan er aan het begin van de middag vrij druk zijn, maar op dit tijdstip is het nog lekker rustig. Er zijn genoeg zitplaatsen aanwezig.

Uitzicht vanaf de Maple Leaf Lounge
Maple Leaf Lounge Frankfurt

Er is een zelf-service buffet met koude items, enkele warme items en wat snacks. Qua drinken is er een uitgebreid aanbod aan sterke dranken. Daarnaast zijn er twee taps aanwezig met gewoon bier en Frankziskaner witbier. Tot slot zijn er wijnen verkrijgbaar, waaronder bubbels.

Drankjes in de Maple Leaf Lounge
Buffet Maple Leaf Lounge
Snacks in de Maple Leaf Lounge

Ik heb me al de gehele treinreis verheugd op een lekker glas witbier. Normaal begin ik bijna altijd met een glaasje bubbels, maar een Franziskaner is een feestje!

LATAM Business Class Frankfurt Madrid: boarden

De Boeing 787-9 die ons vandaag van Frankfurt naar Madrid zal vliegen komt te laat aan vanuit Madrid. Het boarden staat oorspronkelijk gepland om 18.35 uur, maar het toestel komt pas om 18.15 uur aan.

Rond 18.40 uur loop ik richting de gate, waar het behoorlijk druk is. Het toestel is in Economy nagenoeg uitverkocht. Ook in Businessclass is het druk met nog twee vrije stoelen.

Boarding zone

Uiteindelijk start het boarden om 19.10 uur, waardoor het vrij zeker is dat we de geplande vertrektijd van 19.25 niet zullen halen.

LATAM heeft in Buisness Class een 2-2-2 configuratie. Hoewel voor internationale Business Class directe toegang tot het gangpad de norm is, is dit binnen Europa een fantastische configuratie. De stoelen zijn in prima conditie.

LATAM Business Class 787-9
LATAM Business Class
LATAM Boeing 787-9 Business Class

Business Class is nagenoeg uitverkocht. Desondanks blijft de stoel naast me leeg. Altijd prettig. Aan boord zijn voornamelijk mensen die in hun vrije tijd reizen: stelletjes of “aviation geeks”. Er worden volop selfies gemaakt en foto’s van de cabine.

Na enige tijd komt Paula zichzelf voorstellen als stewardess en vraagt of ik zin heb in een drankje. De bubbels zijn helaas al op, maar Paula stelt een jonge Sauvignon Blanc voor. Deze wordt geserveerd met nootjes. Voor een Europese Business Class vlucht is het echt uniek dat men voor de vlucht nootjes en een drankje serveert!

LATAM Business Class
LATAM Business Class Welkomstdrankje

LATAM Business Class Frankfurt Madrid: de vlucht

Om iets voor acht uur begint de pushback en start een veiligheidsdemonstratie. De captain informeert ons dat de vluchttijd vandaag ca. 2 uren zal bedragen. Uiteindelijk vertrekken we iets na achten. De start van de vlucht verloopt rustig, met het zoemende geluid van de Dreamliner motoren. Buiten is het donker en er is weinig te zien.

LATAM Business Class
Weinig te zien in het donker

Zodra we de 10.000 voet grens gepasseerd zijn gaat het lampje “stoelriemen vast” uit. Ik pak hierop mijn laptop uit mijn tas om nog wat te werken. Al vrij snel worden er warme doekjes uitgedeeld.

Warme doekjes

Ongeveer 50 minuten na het opstijgen komt Paula opnieuw langs. Ze spreekt me bij mijn achternaam aan met de vraag of ik ook interesse heb in de gerookte zalm die vanavond op het menu staat. In de lounge heb ik een donut en een soepje gehad dus de salade is welkom! De Sauvignon Blanc smaakte mij zojuist prima, dus ik besluit nog een glas te nemen.

Bij de gerookte zalm wordt een salade met mozzarella en artisjok geserveerd. Daarnaast kan ik kiezen uit diverse soorten brood. Hoewel het een relatief eenvoudige maaltijd is vind ik de smaak en presentatie prima. Veel beter gaat het waarschijnlijk niet worden op een route binnen Europa!

LATAM Business Class
LATAM Business Class maaltijd

Zodra ik uitgegeten ben komt de crew opnieuw langs met de vraag of ik koffie of thee wil. Ik kies voor een kop koffie. De koffie is veel te heet en smaakt helaas niet.

LATAM Business Class
LATAM Business Class koffie

Als het lege kopje opgehaald wordt staat er nog maar 55 minuten vliegtijd op de teller. Ik besluit vriendelijk te vragen of ik een glas rode wijn mag. Natuurlijk! Ik kan kiezen uit een Malbec en een Pino Grigio. Ik kies de Malbec. Deze smaakt verrukkelijk. Nadat deze op is cirkelen we nog zo’n 20 minuten boven Madrid, waarna we rustig landen.

LATAM Business Class
Bijna in Madrid

LATAM Business Class Frankfurt Madrid: conclusie

Misschien ben ik een beetje vooringenomen, maar ik blijf deze vlucht een belevenis vinden. De Frankfurt – Madrid route die door LATAM aangeboden wordt is uniek en biedt gigantisch veel “waar voor je geld”.

Natuurlijk kost het wat meer tijd om eerst naar Frankfurt te reizen. Maar als je de reis naar Madrid ook als een belevenis ziet dan krijg je hier zo ontzettend veel plezier voor terug! Hoe leuk is het om eerst in een (goede) lounge een paar drankjes te doen, vliegtuigen te spotten en wat te eten? En vervolgens in een luxe stoel te zitten en te genieten van een mooie vlucht. Kan niet beter.

De service die LATAM op deze route geeft ga je niet snel elders vinden op een Europese route: nootjes en een drankje vooraf, een prima maaltijdservice, lekkere wijnen.

Als je deze vlucht ook wilt boeken dan adviseer ik wel om deze in de late lente, het zomerseizoen of de nazomer te doen. Dan is het lekker lang licht en kun je extra genieten van de beelden buiten het toestel. Dat blijft in mijn ogen namelijk de mooiste vorm van In Flight Entertainment. Qua stoel adviseer ik op de Boeing 787-9 rij 5. Je hebt dan drie ramen voor jezelf. Bovendien heb je overzicht over de gehele cabine. In rij 1 ontbreekt een raam en bovendien worden deze stoelen vaak geblokkeerd. Ook rij 4 heeft een raampje minder. Allemaal niet het einde van de wereld, maar toch.

Een prima start van de reis naar Bali!