Iberia Business Class: Madrid – Chicago

Onlangs vloog ik met Iberia aan boord van de Airbus A330 in Business Class van Madrid naar Chicago. Ik keek daar naar uit, aangezien vorige ervaring prima was. In onderstaand artikel kun je mijn vorige ervaring teruglezen:

Review: Iberia A330 Business Class MAD-PVG

Daarnaast is het vrij voordelig om Business Class te boeken bij Iberia: voor slechts 34.000 Avios kun je deze vlucht boeken!

Vluchtgegevens:

Route: Madrid (MAD) – Chicago O’Hare (ORD)
Maatschappij: Iberia
Toestel: Airbus A330-300
Stoel: 4L
Klasse: Business Class

Iberia Business Class Lounge

Na een rit met de taxi arriveren we bij Terminal 4 van Madrid-Barajas. De Business Class rij is belachelijk lang, waardoor we besluiten om de self-check in te gebruiken. Na een ritje met de trein naar terminal 4-S en de paspoort controle is het tijd voor de Iberia Business Class Lounge.

Iberia Business Class
Iberia Business Class Lounge T4S Madrid

De Iberia Business Class lounge is enorm groot en biedt een mooi uitzicht over het platvorm en de landsbaan. In mijn optiek altijd een groot pluspunt van een lounge!

Prima uitzicht vanuit de lounge

Er is daarnaast een uitstekende bar aanwezig met meer dan voldoende wijn, sterke drank en bier. Daarnaast is er een prima koffiemachine aanwezig.

Iberia Business Class
Iberia Lounge bar

Daarnaast is er ruimschoots voldoende zitplaats aanwezig. Op sommige momenten kan de lounge bijzonder druk zijn, bijvoorbeeld rond het middaguur. Het buffet is daarnaast behoorlijk uitgebreid!

Voldoende zitruimte

Tot slot zijn er douches aanwezig in de lounge. Je kunt een code halen bij de balie, waarna je gebruik kunt maken van één van de aanwezige douches. Deze zijn vrij redelijk nieuw en de douche beschikt over een stortdouche. Kortom, een prima lounge waar je gerust een aantal uren kunt doorbrengen.

Iberia Business Class
Douche in de Iberia Lounge

Iberia Business Class Madrid – Chicago

Na zo’n anderhalf uur in de lounge te zijn geweest moeten we ons zowaar haasten naar de gate, die helemaal aan het einde van de terminal is. Ondanks het feit dat we gisteren nogal druk zijn geweest met het uploaden van alle informatie (ESTA, vaccinatiebewijs, testbewijs, etc.) moeten we dit allemaal opnieuw laten zien. Volstrekt onnodig, maar de betreffende medewerker is niet op andere gedachten te brengen.

Iberia Business Class is opgesteld in een 1-2-1 configuratie. De oneven stoelnummers staan dichter aan het gangpad en de even stoelnummers zijn “echte” raamstoelen. Ik zit vandaag in stoel 4L, een “echte” raamstoel.

Iberia Business Class
Stoel 4L vandaag

Vanuit stoel 4L heb je goed zicht op de motor, maar vanaf 6L is dit zicht nog een stuk beter. Het weer is vandaag helaas niet al te best.

Troosteloos weer

De Business Class cabine is vandaag volledig vol. Ook Premium Economy is volledig uitverkocht en ook in Economy is het toestel behoorlijk gevuld.

Business Class cabine

Tot mijn grote vreugde serveert Iberia weer een welkomstdrankje. Klaarblijkelijk moet de fles Cava echter met de gehele Business Class gedeeld worden…

Cava Welkomst druppel

Na het uitdelen van het welkomstdrankje komt de purser zich voorstellen. Hoewel ik een lage elite status heb bij British Airways mag ik als eerste mijn dinnerkeuze doorgeven. Dit begint allemaal goed!

Met wat vertraging is het vervolgens tijd voor de take off, welke soepel verloopt.

Doei Madrid!

Er is behoorlijk veel bewolking, waardoor het er helaas niet in zit om erg veel te zien buiten.

Veel bewolking

Na een paar minuten stijgen we echter boven het wolkendek uit en kan de zonnebril op.

Zonniger kant van de planeet

Iberia Business Class service

Het duurt niet lang voordat de service op gang komt. Allereest worden warme doekjes uitgedeeld. Het doekje is op zichzelf niet zo belangrijk, maar het is wel een duidelijk signaal dat de service weer grotendeels terug gaat naar normaal. Mooi!

Doekje en amenity kit

Vervolgens is het tijd voor een eerste drankje. Ik kies voor een glas Cava en ontvang een vrij gereneuse dosis. Er is daarnaast keuze uit nootjes, olijven of kaas. Ik kies voor de olijven.

Iberia Business Class
Cava en olijven na de take-off

AL vrij snel is het tijd voor een voorgerecht: salade met garnalen. Ik kies voor een glas witte wijn bij dit gerecht.

Iberia Business Class
Voorgerecht

Zodra ik het laatste stukje garnaal heb weggeprikt wordt het bord afgeruimd en is het tijd voor het hoofdgerecht. Ik heb hier gekozen voor kalfswang. Een glas rode wijn zou hierbij lekker zijn, maar helaas is de crew verdwenen voor ik het door heb.

Iberia Business Class
Hoofdgerecht – kalfsvlees

Ook het hoofdgerecht wordt zo spoedig mogelijk afgeruimd, waarna een keuze voor een nagerecht gemaakt kan worden. Ik kies voor een kaasplank. Ik vraag of ik hier een glas rode wijn bij mag drinken, maar ook dat blijkt lastig.

“De rode wijn serveren wij niet bij het nagerecht, maar ik heb wel een dessertwijn”. Gelukkig is de kaasplank lekker en de dessertwijn zoet genoeg om de zure nasmaak van deze service weg te spoelen.

Iberia Business Class
Kaasplank als nagerecht

Oneindige pauze en een ruige landing…

Nadat het nagerecht afgeruimd is worden flesjes water uitgedeeld en verdwijnt de crew volledig uit het zicht. Na een paar uur besluit ik eens in de galley te kijken, maar ik kan niemand vinden. Ik druk op het knopje voor service, maar ook daar komt geen reactie op.

Volgens de menukaart liggen er snacks in de galley, maar daar is geen sprake van. Na een tweede bezoek aan de galley tref ik wel een attendant aan. Na enig aandringen lukt het om een glas rode wijn te bestellen. Het glas wijn is echter wel goed gevuld, waardoor ik weer even vooruit kan.

Iberia Business Class
Goed glas wijn na enig aandringen

Ook in de uren die volgen is er geen enkele sprake van service. De crew laat zich niet zien, reageert niet op service verzoeken en zelfs in de galley proberen ze je zo veel mogelijk te negeren. Wat een enorm verschil met mijn vorige vlucht met Iberia!

Ongeveer anderhalf uur voor de geplande landing wordt nog een snack geserveerd. Ik kies daarbij voor de Spaanse tapas. Erg smaakvol!

Iberia Business Class
Snack voor de landing

Vervolgens wordt de landing ingezet. En deze verloopt…. doodeng! Ik ben nog nooit bang geweest aan boord van een vliegtuig, maar na het horen van een explosie en het zien van vlammen rond de motor breekt bij mij toch enige paniek uit. Ik weet dat een vliegtuig goed kan landen met één motor, maar het slechte weer en de turbulentie zorgen er voor dat de ratio volledig zoek is.

Via WhatsApp verneem ik dat de landing volledig normaal verloopt en na een flinke stresstest ben ik weer enigszin gerustgesteld. De landing verloopt inderdaad geheel normaal en de motor doet het ook gewoon. Na de landing blijkt dat ik geen explosie en vlammen gezien heb, maar dat dit een blikseminslag was. Dit is volledig onschuldig. Paniek om niets dus, maar de schrik zit er goed in!

Na de landing moeten we nog een kleine twee uur op het platform wachten: er is geen gate beschikbaar door het slechte weer. Ook hier schiet de service weer behoorlijk tekort: na zo’n anderhalf uur besluit de crew eens een glaasje water te brengen.

Slecht weer in Chicago…

Conclusie

Deze Iberia A330 Business Class vlucht begon uitstekend: een mooie lounge, prima stoelen, welkomstdrankje, heet doekje, nog een drankje, prachtig! Maar helaas veranderde dit vervolgens in een ronduit waardeloze service: erg gehaast en eigenlijk ontbrak de service volledig na de maaltijdservice.

Deze vlucht was dan ook een enorm verschil met mijn vorige Iberia Business Class ervaring. Natuurlijk mag je voor 34.000 Avios eigenlijk niet klagen: een koopje om naar de andere kant van de oceaan te vliegen. Ik schrijf Iberia dan ook niet helemaal af: als je een goede crew hebt kan het alsnog een prima ervaring zijn.