Emirates A380 Business Class: eindelijk is het zover! Vandaag vlieg ik met Emirates in Business Class van Bangkok naar Hong Kong. Nog niet eerder vloog ik Emirates Business Class. Hun Economy Class probeerde ik in 2019, maar daar bleef het bij.
Na een verblijf bij Conrad Bangkok en een bezoek aan The Emirates Lounge is het tijd voor het echte werk: vliegen! Mijn exacte schema kun je in dit artikel terugvinden.
Route: Bangkok Suvarnabhumi Airport (BKK) – Hong Kong Internationale Airport (HKG)
Maatschappij: Emirates
Toestel: Airbus A380-800
Stoel: 9K
Klasse: Business Class
Emirates A380 Business Class
De check in counters zijn nog niet geopend als ik arriveer op de luchthaven. Ik heb geen idee hoe lang dit zal duren, maar ook weinig behoefte om hier lang op te wachten. Daarom besluit ik direct door te gaan naar de lounge met behulp van mijn digitale boarding pass. In de lounge vraag ik alsnog om een papieren versie van mijn boarding pass.

Check In
Na mijn bezoek aan de lounge zie ik de Airbus A380 al klaar staan. Wat is het toch geweldig: zo’n enorm toestel op een route van iets meer dan twee uren vliegen!

Emirates A380
Het boarden verloopt rommelig. Er is wat vertraging, maar ook is de volgorde van de diverse boarding groepen onduidelijk. In de jetbridge is vervolgens een opstopping, wat het allemaal nog wat chaotischer maakt. Een groep mensen voor me vliegt vandaag in First Class. Eerlijk is eerlijk: dat zou ik nog liever hebben gevlogen vandaag 😉 . Helaas zijn alle 14 First Class stoelen bezet en zit een upgrade met Skywards Miles er niet in.

Rommelige boarding
Na deze kleine opstopping mogen we onze weg vervolgen richting het Upper Deck van de Airbus A380. Bij binnenkomst ga ik rechtsaf richting de reuzachtige Business Class cabine die maar liefst 76 stoelen telt.

Business Class Cabine
De stoelen staan opgesteld in een 1-2-1 configuratie, waardoor iedereen directe toegang tot het gangpad heeft.

De cabine
De cabine is heerlijk ruim, maar de gigantische hoeveelheid glimmend hout moet je maar net kunnen waarderen. Wat mij betreft is het allemaal een beetje overdreven, maar het past wel helemaal bij Emirates.

Veel hout in de cabine
Stoel en amenity’s
De stoelnummers met een even getal staan wat meer naar het gangpad toe. Hierdoor heb je minder privacy en zit je verder van het raam af.

Verder van het raam
Mijn stoel van vandaag is stoel 9K. Deze stoel zit dichter tegen het raam aan en heb je wat meer privacy.

Stoel 9K
Met opzet heb ik gekozen voor een stoel voorin de Business Class cabine. Emirates doet alle service in Business Class van voor naar achter, waardoor ik effectief meer tijd heb om in de bar te kijken. Daarnaast heb je vanaf stoel 9K fantastisch uitzicht op de motoren.

Mooi zicht op de motoren
De stoel kan volledig plat, waardoor je de stoel als bed kunt gebruiken. De voetensteun laat wat slijtagesporen zien. Bovendien is de ruimte voor de voeten wat krap tijdens het slapen.

Voetensteun
Het voordeel van het upperdeck aan boord van de Airbus A380 is dat er wat ruimte over is. Hierdoor heb je – als je aan het raam zit – de beschikking over extra bagagebakken.

Extra Bagagebakken

Extra ruimte
De stoel is voorzien een stopcontact, USB poorten en een aansluiting voor de koptelefoon. Daarnaast is een tablet in de stoel gemonteerd voor de bediening van de In Flight Entertainment en het volgen van de vlucht, waarover hieronder meer. Tot slot is er een minibar aanwezig. Dit is vooral voor de show, want de drankjes zijn niet gekoeld.

Minibar en stopcontact
De tablet is uitneembaar en is een mooie toevoeging om de vlucht te kunnen volgen.

Tablet
Bij de stoel is een noise cancelling koptelefoon klaargelegd.

Koptelefoon
Op deze vlucht worden geen amenity kits uitgedeeld in Business Class. Wel liggen er slippers en een slaapmasker klaar. Gelet op de duur van de vlucht is dat heel compleet.

Slippers en een oogmasker
Opstijgen, eten en drinken
Tijd voor een welkomstdrankje! Ik kies voor een glas champagne. Emirates schenkt aan boord van deze fles Moët & Chandon Imperial Brut. Tevens krijg ik een verfrissingsdoekje.

Welkomstdrankje
Er is een wijnkaart aanwezig op deze vlucht. Dat is al indrukwekkend voor een vlucht van ca. 2 uren, maar er staan (op de champagne na) ook nog eens prima wijnen op! Naast de Möet is er keuze uit:
- Pouilly Fumé Blanc Fumé Pascal Jolivet 2022;
- Pouilly-Fuissé Louis Latour 2021;
- Chateau Larrivet Haut Brion 2009;
- Bouchard Père & Fils 2018 Les Avaux Premier Cru.

Wijnkaart
Op de reguliere menukaart is er vandaag de keuze uit de volgende hoofdgerechten:
- Geroosterde Kip;
- Thaise Garnalen;
- Wilde champignon ragoux (vega).
De bestellingen worden voor de take-off opgenomen.

Menukaart
We vertrekken redelijk op tijd en hoewel ik de motoren bijna geen geluid hoor maken zijn we airborne. Op naar Hong Kong!

Bye Bye Bangkok!
De camera functie op het In Flight Entertainment systeem is fantastisch.

Camera
De service doet Emirates zoals gezegd van voor naar achter. Enige tijd na het opstijgen komt de crew langs met een leeg glas. Als je frisdrank of een cocktail hebt besteld krijg je het drankje gelijk, maar omdat ik een wijntje heb besteld krijg ik eerst alleen een glas. Ik krijg een schaaltje nootjes aangeboden, maar hiervoor bedank ik vriendelijk.

Een leeg glas
Ongeveer een kwartier nadat ik mijn glas heb ontvangen komt de fles langs, zodat het glas gevuld kan worden. Een lekker glas Pouilly-Fuissé!

Pouilly Fuissé
Nog nog ongeveer 20 minuten volgt de maaltijd. Alle gerechten worden geserveerd op één tray. Het voorgerecht smaakt wel prima. Voor het hoofdgerecht heb ik gekozen voor de champignon ragoux. Een matige keuze waar weinig smaak aan zit. Na een paar happen vind ik het wel genoeg geweest: tijd om naar de bar te gaan!

Maaltijd
De Bar en landing
De strategie om zo ver mogelijk voorin de Business Class te gaan zitten heeft gewerkt: bijna iedereen is nog bezig met de maaltijd zodat ik de bar even rustig kan verkennen. Wat een geweldige toevoeging!

De bar!
Een beide kanten van de bar zijn banken om te zitten. Normaal gesproken zijn er aan weerskanten ook nog opstellingen om aan te kunnen staan, maar gelet op de beperkte vluchtduur is dit hier niet aanwezig.

De bar
Vanuit de bar worden ook alle drankjes voor de rest van de cabine geserveerd. Zo maakt de attendant die “bardienst” heeft ook de cocktails die besteld worden door mensen die gewoon in hun stoel zitten. Ook alle wijnen worden van hieruit geserveerd.

Wijnen in de bar

Rode wijnen en port

Sterke dranken
Er zijn ook voldoende snacks beschikbaar in de bar. Zo kun je een stuck cake nemen als je wilt.

Cake in de bar
Ook fruit, chips en nootjes zijn beschikbaar.

Chips, fruit en nootjes
Naast de beschikbare versnaperingen is de bar vooral een leuke plek om te socializen. Tijdens deze vlucht is er een vlot babbelende Roemeense attendant aanwezig. Op deze korte vlucht komen veel mensen even langs voor een Polaroid foto, die Emirates aanbiedt. De tijd vliegt voorbij onder het genot van een glas Aperol Spritz.

Aperol Spritz
Achter de bar zijn de meeste toiletten van de Business Class. Daarom is het vlak voor de landing erg druk in de bar. Ik besluit weer terug te keren naar mijn stoel en krijg daar een verfrissingsdoekje aangeboden.

Verfrissingsdoekje
Niet veel later is het tijd voor de daling richting Hong Kong. Deze vlucht is veel te snel voorbij gegaan.

Bijna in Hong Kong
Uiteraard is de landing weer te volgen via het In Flight Entertainment Systeem. Na iets meer dan 2 uur vliegtijd komen we aan op de luchthaven van Hong Kong.

Touchdown
Emirates A380 Business Class: conclusie
Wat een fantastische vlucht was dit! Voorafgaand had ik niet zulke hoge verwachtingen van Emirates. Ik vind het Business Class product aan boord van de Boeing 777-300 bijvoorbeeld onder de maat. Op deze korte vlucht tussen Bangkok en Hong Kong was het qua fun-factor echter geweldig. Met name de bar aan boord maakt deze vlucht een feest. Ik kan me voorstellen dat dit ook op een langere vlucht een mooie toevoeging is.
In zijn algemeenheid denk ik dat Emirates Business Class aan boord van de Airbus A380 vrij goed is. Het In Flight Entertainment Systeem is goed, inclusief de camera. Ook de wijnen zijn ruimschoots prima voor Business Class. Het eten was bij deze vlucht niet zo geweldig, maar goed genoeg. De stoel is goed, maar wel een flink stuk minder dan bijvoorbeeld de Qatar Qsuites of de Apex Suites die je bij andere maatschappijen uit het Midden Oosten kunt vinden.


![Flying Blue Promo Rewards [November 2025]](https://bijzonderetickets.nl/wp-content/uploads/2022/06/IMG20220425232604-1024x768.jpg)



