Laatste update op 16 juni 2024 door Sander
EVA Air Business Class. Na lang wachten heb ik eindelijk eens de kans om EVA Air Business Class te kunnen vliegen. Sinds een aantal jaren stond dit product hoog op mijn wensenlijst. Mede dankzij COVID was het er tot nu toe niet van gekomen. Ook is het product door de jaren heen ietwat veranderd.
Mijn vlucht vertrekt vandaag vanaf Parijs Charles de Gaulle om 11.00 uur ’s ochtends en gaat rechtstreeks naar Taipei. Vanaf Amsterdam vertrekt de vlucht in de avond en vliegt dan via Bangkok naar Taipei. Voor een retourticket betaalde ik 94.000 ANA Mileage Club miles. Een koopje!
Route: Parijs Charles de Gaulle (CDG) – Taoyuan International Airport (TPE)
Maatschappij: EVA Air
Toestel: Boeing 777-300
Stoel: 9K
Klasse: Royal Laurel Class (Business Class)
EVA Air Business Class: boarding & cabine
Na een bezoek aan de fraaie Star Alliance Lounge is het tijd om richting de gate te lopen.

EVA Air Boeing 777-300
EVA Air doet een poging om het boarding proces zo goed mogelijk te laten verlopen, inclusief instructies met zone nummers op de boarding passes. Dit lukt redelijk en met enige vertraging is het tijd om aan boord te gaan.

EVA Air Boarding Proces
De Boeing 777-300 van EVA Air is uitgerust met reverse herringbone stoelen, opgesteld in een 1-2-1 configuratie. In totaal heeft dit toestel 39 Business Class stoelen, verdeeld over twee cabines.

EVA Air Business Class
Alle Business Class passagiers hebben directe toegang tot het gangpad. Als je alleen reist is een stoel met de letter A of K uiteraard de beste keuze.

Business Class cabine
Reis je met z’n tweeën dan zijn de middelste stoelen het meest geschikt. Je hebt dan allebei nog steeds directe toegang tot het gangpad. Daarnaast kun je relatief eenvoudig met elkaar praten, al staan de stoelen wel redelijk ver uit elkaar.

Center seats
Vlak na het boarden bekijk ik ook de Premium Economy cabine. Deze stoelen zijn lekker ruim en zien er comfortabel uit.

EVA Air Premium Economy
De Premium Economy cabine is opgesteld in een 2-4-2 configuratie. Daarnaast heeft EVA Air één van de grootste Premium Economy cabines binnen de luchtvaartindustrie. Op dit toestel zijn dit maar liefst 56 stoelen.

EVA Air Premium Economy
Stoel & eerste service
Op deze vlucht heb ik stoel 9K geselecteerd in het achterste deel van de Business Class cabine.

Reverse herringbone stoel
Hoewel de stoel niet meer “het nieuwste van het nieuwste” is, is deze nog altijd voldoende modern. Er zijn diverse opbergmogelijkheden, zoals naast de hoofdsteun.

Opbergruimte, controller en stopcontact
In de stoel is een uitklapbaar scherm gemonteerd, die tijdens de start en landing ingeklapt moet worden. Het scherm is compact maar de kwaliteit vrij goed.

Monitor
De voetensteun is bij sommige reverse herringbone stoelen te krap. Bij deze stoel valt dit mee en is er nog voldoende ruimte om de voeten te bewegen.

Voetensteun
Bij het boarden ligt er reeds een gedichtje en een stukje chocolade klaar bij de stoel.

Welkomstgedicht en chocolade
Ook ligt er een geluidsonderdrukkende koptelefoon klaar. Hoewel ik het merk “Thunder” niet ken is de kwaliteit van de geluidsonderdrukking uitstekend.

Koptelefoon
Er ligt een behoorlijk stevige deken klaar. In mijn ogen is deze deken wat te dik, vooral omdat de cabines redelijk warm kunnen zijn. De stevigheid van deze deken kan ik echter wel waarderen.

Deken
Slippers van Jason Wu worden uitgereikt. Deze zijn – zeker voor Business Class! – van hoge kwaliteit.

Jason Wu Slippers

Slippers
Naast slippers is er ook een pyjama van Jason Wu.

Pyjama
Menukaarten worden voor vertrek uitgereikt. Het menu is voor vertrek ook online te raadplegen. Er bestaat daarnaast de mogelijkheid om een aantal gerechten te bestellen die niet op de kaart staan.

Menukaart
Er zijn drie soorten welkomstdrankjes:
- Water;
- Jus ‘d Orange;
- Prosecco.
Ik kies in dit geval voor water. Naast het welkomstdrankje krijg ik een heet verfrissingsdoekje.

Welkomstdrankje
Opstijgen
Het grote voordeel van stoel 9K is dat deze een grandioos uitzicht op de motor van de Boeing 777-300 heeft.

Fantastisch uitzicht vanaf 9K
Met een beperkte vertraging beginnen we aan de pushback, worden de motoren gestart en taxiën we in de richting van de startbaan.

Taxi
Het opstijgen is een genot, vooral dankzij de enorm krachtige General Electric motoren van de Boeing 777.

Take Off
Tot nu toe heb ik vandaag alleen mist en bewolking gezien. Ik ben dan ook blij dat snel na het opstijgen de zon in beeld komt.

Hallo zon!
Na de take-off is het tijd voor de lunch. Het menu voor de lunch van vandaag ziet er als volgt uit:

Menukaart
De lijst met dranken is daarnaast zeer uitgebreid. Ik beperkt me dan ook tot de wijnkaart op deze vlucht.

Wijnkaart
Deze vlucht vertrekt aan het einde van de ochtend. Bij aankomst is het inmiddels ochtend in Taipei en dus zal er bij de landing een ontbijt worden geserveerd.

Menukaart ontbijt
EVA Air Business Class Lunch
De service moet even op gang komen na de take-off. Eerst is het tijd voor de prelude met een glas champagne! De champagne op deze vlucht is Duval Leroy Clos des Bouveries 2007. Tot ongeveer een halve maand geleden serveerde EVA Air Laurent Perrier Grand Siecle op deze route, wat nog een flinke stap hoger is. Desondanks is dit een uitstekende Business Class champagne.

Tijd voor champagne
Zowel de prelude als de champagne smaken uitstekend.

Prelude
Na de prelude is het tijd om de tafel op te maken. Hierna volgt het eerste gerecht: gerookte zalm met panna cotta.

Eerste voorgerecht
Na het eerste voorgerecht is het tijd voor soep: erwten- en gekarameliseerde uiensoep.

Soep
Na de soep is het tijd voor de “garden vegetable salad”.

Salade
Ondertussen is de kruishoogte bereikt en kan ik tijdens dit uitgebreide dinner genieten van een prachtig uitzicht.

Cruising
Het hoofdgerecht (kip met foie gras) is uitstekend. Het enige nadeel is dat deze inmiddels behoorlijk afgekoeld is. En dat is misschien wel het enige nadeel van deze uitgebreide maaltijdservice: de belasting voor de crew is zo hoog dat het lastig is om kleine fouten te herstellen.

Hoofdgerecht
Op de route vanaf Parijs is een macaron van Laduree de “special” die bij de maaltijd geserveerd wordt.

Macaron
Na het hoofdgerecht is het tijd voor kaas en tot slot ijs. Het ijs is zo hard als beton, waardoor dit praktisch niet te eten is.

Nagerecht
Een glas Hermitage smaakt goed bij de kaas!

Rode Wijn
Nadat de crew is langsgeweest met kaas volgt er nog een ronde met koffie, thee en/of dessertwijn.

Koffie
De maaltijdservice wordt afgesloten met een heet verfrissingsdoekje. Alles overziend een zeer uitgebreide maaltijdservice. Perfect op een dagvlucht als deze.

Hot towel
Cruise en slaap
Na de maaltijd is het tijd om de amenity kit eens te bekijken. Deze Giorgio Armani amenity kit zit in een tas.

Giorgio Armani Amenity Kit

Amenity Kit
Ook qua inhoud stelt de amenity kit niet teleur. Het is één van de uitgebreidere amenity kits die ik heb gehad aan boord van een Business Class vlucht.

Amenity Kit inhoud
De toiletten worden gedurende de vlucht uitstekend schoon gehouden. Regelmatig zie ik iemand van de crew naar de toiletten gaan om deze weer tip top in orde te maken. Er zijn Acqua Colonia toilet artikelen aanwezig.

Toilet Artikelen
Na ongeveer 3,5 uur vliegen begint de zon al onder te gaan. De meeste mensen sluiten de luiken en maken zich klaar om te gaan slapen.

Begin zonsondergang
Zelf heb ik op deze vlucht wifi aangeschaft om nog te kunnen werken en besluit daarom nog even wakker te blijven. De prijs voor wifi is stevig. Business Class passagiers krijgen 30 minuten gratis wifi, voor de gehele vlucht moet je $ 39,95 betalen. Ik bestel een cappuccino, wat een “echte” cappuccino is.

Cappuccino
In de galley is opstelling met snacks, flessen water, wijn, etc. Vanzelfsprekend kun je daarnaast ieder gewenst drankje bestellen. Ook zijn er een aantal warme snacks te bestellen, zoals Noodles.

Snackbar
Voor ik uiteindelijk wat probeer te slapen bestel ik nog maar een glas champagne. Het is tenslotte een heerlijk bubbeltje. Kort na elkaar brengt de crew een glas champagne. Klaarblijkelijk een miscommunicatie, maar ik kan hier wel mee leven.

Champagne
Dan is het toch echt tijd om even (proberen) te slapen. Een leuk detail aan boord van EVA Air is de sterrenhemel.

Sterrenhemel
EVA Air Business Class Ontbijt en landing
Helaas pakt het slapen – zoals wel vaker – niet goed uit op deze vlucht. Ik besluit dan ook maar om een film te zien. Voor de landing volgt nog een ontbijt. Uiteraard begint de ontbijtservice met een heet doekje.

Heet doekje voor het ontbijt
Na het warme doekje wordt de tafel gedekt en krijg ik een kop koffie.

Koffie
Het eerste onderdeel van het ontbijt is vers fruit.

Ontbijt – Vers Fruit
Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor French Toast. De Franse cateraar heeft dit uitstekend gemaakt.

French Toast
En uiteraard: ook na het onbtbijt volgt opnieuw een heet doekje.

Hot towel
Voor de landing volgt nog een kopje thee.

Thee voor de landing
Ondertussen is de zon voorzichtig opgekomen en is het tijd om de landing in te zetten. Hiermee komt deze lange vlucht tot een einde.

Zonsopkomst
Conclusie
EVA Air Business Class: eindelijk heb ik het meegemaakt. En WOW, wat een complete service biedt EVA Air. Alles is tip top in orde, van amenity kit tot maaltijdservice. Juist omdat het zo enorm uitgebreid is kan dit door de crew soms niet goed uitgevoerd worden. Met name op piekmomenten, zoals de maaltijdservice, is dit te merken.
Het vliegen met EVA Air was een feest en ik kan dan ook niet wachten om opnieuw met ze te vliegen!




![Flying Blue Promo Rewards [December 2025]](https://bijzonderetickets.nl/wp-content/uploads/2022/06/IMG20220425232604-1024x768.jpg)


Dit ziet er super uit, mooie vlucht! Een leuk verslag om te lezen.