Review: Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi

Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi. Na mijn vorige vlucht met Singapore Airlines First Class van Tokyo Narita naar Singapore is het vandaag tijd om verder te vliegen naar Abu Dhabi.

Hier kun je weer zien hoe waardevol een award ticket soms kan zijn: bij American Airlines kun je voor 50.000 miles een ticket boeken van Azië naar het Midden Oosten in First Class. Bij American Airlines is een stopover niet toegestaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Alaska Mileage Plan of Singapore Airlines Krisflyer. Maar een stop die korter duurt dan 24 uur is wel gewoon mogelijk. En zo duurde mijn overstap 23 uur en had ik voldoende tijd om rond te wandelen in Singapore!

Naast het voordeel van een kort bezoek aan Singapore kun je op deze manier twee lange vluchten in First Class maken zonder extra miles te hoeven betalen!

Vluchtgegevens:

Route: Singapore (SIN) – Abu Dhabi (AUH)
Maatschappij: Etihad Airways
Toestel: Airbus A330-300
Stoel: 2A
Klasse: First Class
Prijs: 50.000 American Airlines miles

Het vliegveld van Singapore (Changi) is prachtig. Je kunt er urenlang rondlopen en als je wilt kun je zelfs zwemmen! Bij de check in balie lijkt het er even op dat er alweer iets mis is met mijn vlucht. De medewerker aan de balie zegt dat de supervisor met me wil spreken…. 🙁 . Het valt gelukkig mee: er staan twee boekingen op mijn naam. De supervisor lost dit snel op en binnen 10 minuten loop ik met mijn boarding pass door de security.

Etihad A330 First Class
Changi Airport

Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi: Cabine

Na een kort bezoek aan de Business Class lounge (Etihad heeft geen eigen lounge in Singapore) loop ik richting de gate. Mijn vlucht wordt vandaag uitgevoerd met een Airbus A330 in plaats van de geboekte Boeing 787. De First Class cabine is daardoor wat ouder, maar ziet er in mijn ogen nog steeds goed uit.

Etihad A330 First Class
Etihad A330 First Class stoel 2A

Etihad heeft 2 rijen in First Class in een 1-2-1 configuratie. De 8 suites zijn volledig afsluitbaar. Zelf vlieg ik vandaag in stoel 2A, wat de laatste rij is van de First Class cabine. In de Boeing 787 vliegen mensen in rij 1 “andersom”, maar in de Airbus A330 staan alle neuzen dezelfde kant uit.

Etihad A330 First Class
First Class Cabine

De stoelen zijn behoorlijk ruim en behoorlijk breed. De First Class stoelen bij Etihad zijn maar liefst 25 centimeter breder dan Business Class stoelen en bieden bijna 18 centimeter meer beenruimte. In de gewone zitmodus is het onnodig, maar tijdens het slapen een betekenisvol verschil.

Etihad A330 First Class
Etihad A330 First Class Suite

De stoel zit echt als gegoten maar het leer oogt wel enigszins gedateerd.

Etihad A330 First Class
Een fijne zetel

In de stoel is nog een kleine minibar aanwezig met flesjes water en een snack. Volstrekt onnodig, maar dat hoort er (in het Midden Oosten) nu eenmaal bij in First Class.

Etihad A330 First Class
Minibar

De stoel laat zich eenvoudig bedienen middels touch screen.

Etihad A330 First Class
Touch screen bediening

De raamstoelen zijn perfect als je alleen reist. De stoelen in het midden zijn meer geschikt voor als je samen vliegt.

Etihad A330 First Class
Middelste stoelen, met privacyscherm

Alles overziend vind ik de A330 cabine heel elegant, veel chiquer dan bijvoorbeeld de “bling-bling” cabine van Emirates.

 

Etihad A330 First Class
Etihad A330 First Class

Ook het enorme sfeerlicht in het midden van de cabine vind ik een erg mooi gezicht.

Etihad A330 First Class
Etihad A330 First Class Moodlight

Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi: service

Nadat ik plaatsgenomen heb in mijn suite komt de stewardess zichzelf persoonlijk voorstellen. De dame komt oorspronkelijk uit Ierland en is in één woord geweldig! Heerlijk amicaal en weinig poeha. Maar het allerbelangrijkste wat mij betreft: humor! Het ene grapje na het andere flapt ze er uit.

Natuurlijk kan ook hier een glas champagne niet ontbreken als welkomst drankje. Etihad schenkt Charles Heidsieck Vintage 2006 champagne. Deze champagne smaakt heerlijk. Wel valt op dat het First Class “champagne budget” bij Etihad aanzienlijk lager is dan bij andere maatschappijen. Charles Heidsieck Vintage 2006 heeft een winkelprijs van ca. € 79,95.

De champagne wordt geserveerd met een warm doekje en dadels. Tezamen met het dienblad is de presentatie chique. Bij het welkomst drankje wordt ook een 90 MB WiFi voucher verstrekt.

Etihad A330 First Class
Champagne voor vertrek

Er is slechts één andere passagier die in mijn ogen weinig manieren kent. In zo’n grote suite zou je verwachten dat er altijd wel ergens een plekje is om je voeten te laten rusten nietwaar? Deze gast vindt het klaarblijkelijk nodig om zo te gaan zitten…

Etihad A330 First Class
Aso gedrag….

Ondertussen komt de purser zich nog voorstellen, maar dit komt op mij behoorlijk gehaast en onpersoonlijk over. Ik begrijp dat het protocol is dat de purser zichzelf introduceert aan de passagiers, maar als je er geen zin in hebt moet je het misschien achterwege laten.

Een mooie nieuwe aanwinst is de amenity kit van Acqua di Parma! In deze amenity kit zit een klein flesje Acqua di Parma Colonia eua de cologne, lippenbalsem en body crème. Daarnaast is de gebruikelijke inhoud (tandenborstel, oogmasker, etc.) nog aanwezig.

Etihad A330 First Class
Acqua di Parma amenity kit

Nadat ik de Acqua di Parma amenity kit in ontvangst heb genomen komt de “onboard chef” zichzelf voorstellen. Een beetje een merkwaardige man die lastig te verstaan is. Hij geeft aan dat ik het allemaal even rustig door kan nemen zodat hij straks mijn keuze kan noteren.

Etihad A330 First Class
Menukaarten, champagne en Acqua di Parma amenity kit

Het regent behoorlijk in Singapore, maar desondanks vertrekken we op tijd. Ook verloopt de start van de vlucht heel soepel.

Etihad A330 First Class
Klaar voor vertrek vanaf een regenachtig Singapore

Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi: eten en drinken

Ook Etihad heeft een neuscamera geplaatst in haar toestellen. Door het donkere en regenachtige weer kun je hier helaas niet zo veel mee vandaag.

Etihad A330 First Class
Neuscamera

Nadat we zijn opgestegen van Singapore duurt het niet lang of de grappige stewardess komt al weer langs voor een volgende drankenronde. Een glas Charles Heidsieck gaat er wat mij betreft nog wel in!

Etihad A330 First Class
Onderweg vanaf Singapore

De champagne wordt geserveerd met olijven, gewone nootjes en wasabi nootjes. Bij elkaar een zeer elegante presentatie.

Etihad A330 First Class
Champagne, nootjes en olijven na vertrek

Als voorgerecht heb ik gekozen voor de Arabic Mezze. Dit valt beslist niet tegen qua presentatie en smaakt goed.

Etihad A330 First Class
Arabic Mezze

Even later komt de onboard chef een tussengerecht brengen. Dit is sorbet ijs en smaakt heerlijk. De chef is er kennelijk niet zo enthousiast over. Als ik hem vraag wat hij voor mijn neus heeft gezet zegt hij: “oh, gewoon wat ijs als tussendoortje”.

Etihad A330 First Class
Tussengerecht: sorbetijs

Het hoofdgerecht dat ik vandaag gekozen heb is Lamb Boukhari en valt me een beetje tegen. De foto is overigens ook niet al te best….

Etihad A330 First Class
Lamb Boukhari

Na het hoofdgerecht besluit ik geen dessert te nemen. Wel bestel ik nog een koffie, want ik ben behoorlijk slaperig na het eten. De koffie wordt geserveerd met pralines en een warm doekje.

Etihad A330 First Class
Koffie als dessert

Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi: een dutje

Na de koffie wordt het helaas niet veel beter qua vermoeidheid. De cabineverlichting is uit en buiten is het donker. Het begint op deze manier behoorlijk aantrekkelijk te worden om ook maar te gaan slapen. Ik besluit er aan toe te geven en mijn bed wordt opgemaakt.

Bij het slapen kun je weer echt het verschil merken tussen Business Class en First Class. Het bed is heerlijk breed en je hebt (ruimschoots) voldoende ruimte om languit te kunnen liggen. Het matras ligt daarnaast zacht. Tot slot merk je hier het voordeel van een afsluitbare suite: volledige privacy.

Etihad A330 First Class
Een heel comfortabel bed

Na zo’n drie uren slaap wordt ik weer wakker. Na enige tijd komt de onboard chef om mijn bed weer op te ruimen. Hij brengt me vervolgens nog een glas jus ‘d orange zodat ik rustig wakker kan worden.

Etihad A330 First Class
Wakker worden met jus ‘d orange

Niet veel later is het al weer tijd om te landen op het vliegveld van Abu Dhabi. Vooraf wordt nog een fasttrack kaart uitgedeeld voor de douane op het vliegveld van Abu Dhabi.

Etihad A330 First Class Singapore – Abu Dhabi: conclusie

Voorafgaand aan deze vlucht wist ik werkelijk niet wat ik kon verwachten. Etihad Airways is een maatschappij die het overduidelijk lastig heeft. De ene besparing na de andere volgt. Bovendien had ik al drie keer in de A380 First Class Appartementen gevlogen, wat zonder twijfel een veel beter “hard product” is. Toch viel deze vlucht beslist niet tegen.

De First Class suite is – ondanks de leeftijd – heerlijk ruim en biedt veel privacy. Het verschil tussen business- en first class is overduidelijk. Ook de service viel me niet tegen. De super enthousiaste stewardess en de Acqua di Parma amenity kit speelden hier overigens wel een grote rol in. Het hoofdgerecht was “oké” en de onboard chef was niet zo geïnteresseerd.