Review: Singapore Airlines First Class Tokyo – Singapore

Singapore Airlines First Class stond op verlanglijst, maar deze vlucht stond helemaal niet gepland. Na mijn fantastische vlucht met Cathay Pacific in First Class verbleef ik slechts twee nachten in Tokyo.

Vandaag sta ik vroeg op, want om 10.20 uur vertrekt mijn vlucht met Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur. Oorspronkelijk stond deze vlucht gepland met de nieuwe Airbus A350 van Malaysia, in First Class. Inmiddels was duidelijk dat de vlucht zou worden uitgevoerd met een Airbus A380.

Vanaf het Radisson Narita is het ongeveer een half uur met de shuttle bus naar het vliegveld Narita. Op dat moment weet ik al dat er “gedoe” zal zijn want via Tripcase heb ik een notificatie gekregen van een vertraging. En niet zo’n beetje ook: de nieuwe vlucht staat gepland om half twaalf ’s avonds! Dan ga ik mijn aansluiting naar Singapore in ieder geval niet halen.

Vluchtgegevens:

Route: Tokyo Narita (NRT) – Singapore (SIN)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Boeing 777-300ER
Stoel: 1D
Klasse: First Class
Prijs: 50.000 American Airlines miles

Malaysia Airlines First Class Check In

Eenmaal aangekomen op het vliegveld loop ik gelijk door naar de check in balie van Malaysia Airlines. Ik ben zeker niet de enige: een flinke groep mensen heeft zich verzameld. Op dat moment is de balie nog gesloten omdat het personeel wordt ingelicht over de vertraging.

Drukte bij de check in balie

Omdat ik First Class passagier ben hoef ik in eerste instantie niet lang te wachten. Mijn American Airlines award ticket bestaat uit drie vluchten: van Tokyo naar Kuala Lumpur, vervolgens naar Singapore en de volgende dag van Singapore naar Abu Dhabi met Etihad in First Class. De check in agent geeft aan dat ik ben omgeboekt op een rechtstreekse vlucht van Tokyo naar Abu Dhabi met Etihad in Business Class. Dit is voor mij niet acceptabel omdat ik al een niet te annuleren hotel heb geboekt in Singapore. Bovendien wil ik vliegen in de klasse die ik geboekt heb.

Gelukkig heb ik zelf de oplossing voor handen: er is nog één stoel vrij bij Singapore Airlines in First Class. Dit is de enige optie om op tijd Tokyo naar Singapore te vliegen. De agent geeft aan dat ze hiervoor het kantoor in Kuala Lumpur moet bellen en vraagt me even te wachten. Ik moet me ongeveer ieder half uur melden, waarna ik de mededeling krijg dat het nog niet gelukt is.

Singapore Airlines First Class
Nog 1 plaats vrij in First Class

Na vijf uren wachten zie ik eindelijk op Expertflyer dat de laatste stoel in First Class inmiddels verkocht is. De check in agent komt op me aflopen en zegt tot mijn verbazing: “helaas is de laatste First Class stoel net weg, ik kan je niet helpen”.  Binnen vijf minuten krijg ik vervolgens een papiertje met daarop een vlucht in Business Class met Singapore Airlines.

ANA Suite Lounge Tokyo Narita

Nadat ik van Terminal ben gewisseld met een shuttle bus kom ik aan bij de check in desk van Singapore Airlines. Bij de First Class check in raak ik in gesprek met de supervisor van de Singapore Airlines Check In. Ik leg uit wat er aan de hand is en hoe slecht Malaysia Airlines omgaat met deze situaties. Ik zie haar bedenkelijk kijken, waarna ze zegt:

“Vreemde situatie. Malaysia Airlines heeft namelijk net een First Class ticket gekocht, maar inmiddels weer geannuleerd. Er is dus weer plek in First Class. Het enige probleem is dat ik toestemming nodig heb van Malaysia Airlines. Malaysia Airlines moet namelijk de rekening betalen en op dit moment heb je een Business Class ticket. Ik ga er mee aan de slag, want ik ben van mening dat je First Class zou moeten vliegen. Kijk, hier heb je alvast een uitnodiging voor de First Class Lounge”. Wat een service.

ANA Suites Lounge champagne

De ANA Suites Lounge is een verademing nadat ik meer dan vijf uren aan de check in balie heb gehangen. Een warm doekje en een glas champagne volgt direct bij binnenkomst. Vanuit de stoel heb ik een mooi uitzicht op de luchthaven. Verder is de lounge lekker rustig.

ANA Suites Lounge

Het Singapore Airlines toestel staat al aan de gate en na een glas champagne en een kop koffie is het al bijna tijd om naar de gate te gaan. Ik heb echter nog niets vernomen over mijn vlucht.

De Boeing 777-300 ER van vandaag

Maar ongeveer een kwartier voordat het boarden begint is daar dan eindelijk mijn nieuwe boarding pass. Persoonlijk gebracht door de check in agent. Wat een super service van Singapore Airlines!

Yes! First Class vandaag

Singapore Airlines First Class: Boeing 777-300 Cabine

Het boarden verloopt soepel, waarbij First Class passagiers als eerste aan boord kunnen. Deze Boeing 777-300 ER is uitgevoerd in vier reisklasse’s: First, Business, Premium Economy en Economy. De First Class cabine bestaat uit slechts één rij van vier stoelen, opgesteld in een 1-2-1 configuratie. De stoelen zijn “open suites” die niet met een deur af te sluiten zijn.

Singapore Airlines First Class
Singapore Airlines First Class

De stoelen zijn groot en zowel de voorkant als de achterkant van de stoel is niet direct tegen de wand geplaatst. Door de “loze” ruimte voelt de cabine vrij ruim aan.

Stoel 1F

Ondanks het feit dat Singapore Airlines vier stoelen op rij heeft, is de stoel slechts 3 centimeter minder breed dan de First Class Stoel bij Cathay Pacific met een 1-1-1 configuratie.

De cabine voelt vrij ruim aan

Ook heb je – ondanks dat de suites niet af te sluiten zijn – voldoende privacy. Je ziet degene die naast je zit vrijwel niet.

Singapore Airlines First Class
Uitstekende privacy

De enige beschikbare stoel is stoel 1D. Vandaag kan ik dus niet uit het raam kijken.

Mijn stoel van vandaag: 1D

Onder het In Flight Entertainment systeem is een opbergruimte en tevens voetensteun. In Business Class is de ruimte bij de voetensteun beperkt bij Singapore Airlines, maar in First Class is dat niet het geval.

Singapore Airlines First Class
Voetensteun en opbergruimte

De stoel kan eenvoudig ingesteld worden de gewenste stand.

Singapore Airlines First Class
Eenvoudige mogelijkheden om je stoel te verstellen.

De Business Class cabine is eveneens uitgevoerd in een 1-2-1 configuratie, maar deze stoelen zijn iets compacter. De Business Class stoel is ongeveer 71 centimeter breed, terwijl First Class ca. 89 centimeter breed is. Ook is de afstand tussen de stoel en de TV monitor maar liefst 66 centimeter langer in First Class. Desondanks ziet de Business Class stoel er heel comfortabel uit in mijn ogen.

Singapore Airlines Business Class

Singapore Airlines First Class Tokyo – Singapore: service en voorzieningen

De First Class stoel beschikt over een zeer groot In Flight Entertainment scherm.De resolutie van het scherm is haarscherp.

Singapore Airlines First Class
Groot scherm

Het systeem laat zich bedienen met een handset met touchscreen.

Singapore Airlines First Class
IFE bediening

Naast het IFE scherm zijn een aantal oplaadmogelijkheden geplaatst. Maar ook in een zijvak naast de stoel zijn twee USB poorten. Daarvan is er een om media mee te streamen en een andere om je apparatuur mee op te laden.

Singapore Airlines First Class
USB Poort

Kort nadat ik me heb geïnstalleerd komen diverse cabine medewerkers, waaronder de purser, zich voorstellen. De crew is bijzonder attent en neemt uitgebreid de tijd voor me. “Meneer de Jonge, kan ik u iets te drinken aanbieden?”. Alleen het antwoord “Champagne graag” is bij Singapore Airlines niet voldoende.

“Meneer de Jonge, kan ik u verblijden met een glas Dom Perignon of zal ik de fles Krug 2004 voor u openen?”. Beide zijn geweldig en ik kies in dit geval voor de Dom Perignon. Het betreft een Dom Perignon 2009 met een winkelprijs van ~ € 160,00 per fles. De wijze van presenteren is stijlvol: het glas staat op een dienblad en wordt voor je neus ingeschonken.

Singapore Airlines First Class
Dom Perignon bij het boarden

Ook worden Pyjama’s uitgedeeld voor vertrek. Deze zal ik waarschijnlijk niet gebruiken omdat de vlucht slechts zeven uren duurt, maar het is beslist een leuke toevoeging. Tot slot ontvang ik nog een amenity kit. Deze bestaat uit lotions en een geurkaars en in die zin is het meer een “cadeau voor na de vlucht” dan tijdens de vlucht. De overige amenities zijn allemaal los verkrijgbaar.

Singapore Airlines First Class
Singapore Airlines First Class Pyjama

Als je in Business- of First Class reist krijg je ook gratis Wifi. Voor First Class passagiers is dit 100 MB. Hiermee kun je een heel eind komen als je het data gebruik een beetje in de gaten houdt.

Singapore Airlines First Class
Gratis Wifi

Singapore Airlines First Class Tokyo – Singapore: eten en drinken

De vlucht vertrekt zonder vertraging. Omdat ik vandaag dus geen raamstoel heb moet ik het mooiste In Flight Entertainment dus missen. Gelukkig begint “de show” qua eten en drinken al vrij snel na het opstijgen.

Als eerste ontvang ik de “Singature Satay” van Singapore Airlines. Ik kan er veel woorden aan spenderen maar het smaakt fantastisch! In de tussentijd wordt mijn glas Dom Perignon steeds aangevuld. Zuinig zijn ze beslist niet bij Singapore Airlines!

Singapore Signature Satay

Na de Signature Satay is het tijd voor de Kaviaar service. “Meneer de Jonge, het lijkt me toch echt het beste dat u hier een glas Vodka bij neemt”. Zo gezegd zo gedaan. Kaviaar eten aan boord van een vliegtuig blijft een “Golden Age of Travel” moment wat mij betreft. Persoonlijk vind ik het ook nog eens erg lekker.

Kaviaar en Champagne

“Meneer de Jonge, zal ik nog maar even bijschenken?”. En waarom ook niet?

Dom Perignon

Na de kaviaar volgt een Miso soep, wat goed smaakt doch weinig speciaal is.

Singapore Airlines First Class Miso Soup

Na de Miso Soep volgt een salade, die wat mij betreft qua presentatie en ingrediënten wel erg eenvoudig is.

Salade

Na de salade is het tijd voor het hoofdgerecht, bestaande uit eendenborst met rijst. De eendenborst smaakt erg goed. Hoewel de champagne erg lekker is lijkt een overstap naar rode wijn een goede zaak. De Château Cos d’Estournel 2006 smaakt voortreffelijk!

Eendenborst als hoofdgerecht

Het nagerecht is goed.

Nagerecht

Singapore Airlines First Class Tokyo – Singapore: conclusie

Na de maaltijd vraagt de alcohol toch enigszins zijn tol: ik sukkel in slaap en slaap zo nog anderhalf uur. Voordat ik het weet is het al weer tijd om te landen in Singapore!

Na de vlucht loop ik in de imposante terminal van het vliegveld van Singapore. Nadat ik verbinding heb gemaakt met WiFi krijg ik een notificatie dat de vlucht van Malaysia Airlines helemaal niet meer heeft plaatsgevonden. Wat een geluk dat ik met Singapore Airlines mee kon!

Singapore Terminal

Deze vlucht met Singapore Airlines First Class was in mijn ogen fantastisch. Nee, de First Class cabine is niet uitgerust met appartementen of afsluitbare suites. Het is een “gewoon goede” stoel zonder poespas. Maar de crew die continu voor je klaarstaat, de hele tijd je glas bijschenkt en altijd steeds even enthousiast is: dat is geweldig! Qua catering aan boord vond ik de kaviaar en Dom Perignon en rode wijn uitblinken. Het overige eten was erg lekker, maar qua presentatie wat minder.