Review: Singapore Airlines A330 Business Class

Na een super vlucht met de nieuwste Singapore Airlines A380 suites, vlieg ik vandaag door naar Bali. Ik vlieg daarom Singapore Airlines Business Class van Changi (Singapore) naar Denpassar (Bali).

Aanvankelijk zou ik deze vlucht in Economy Class boeken voor slechts 7.500 Singapore Airlines Krifsflyer miles. Een prima deal en bovendien duurt de vlucht slechts 2,5 uur. Voor zo’n korte vlucht is Business Class leuk, maar niet nodig. Na een aantal American Express Rewards punten te hebben overgeboekt bleek de vlucht echter niet meer beschikbaar in Economy. Er zat dus niets anders op dan nog een paar punten over te boeken en in Business Class te vliegen. Een trip introductie lees je in dit artikel (klik). 

Voordat mijn vlucht vertrekt wil ik nog een paar uur gebruik maken van “The Private Room” van Singapore Airlines. Ik neem daarom aan het begin van de middag een taxi vanaf het Hilton Garden Inn Serangoon naar Changi. Een lunch op kosten van de luchtvaartmaatschappij is altijd een goed idee, toch?

Vluchtgegevens:

Route: Singapore (SIN) – Denpassar Bali (DPS)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Airbus A330-300
Stoel: 16K
Klasse: Business Class
Prijs: 15.000 Singapore Airlines Krisflyer miles

The Private Room

Je kunt alleen van The Private Room gebruik maken als je met Singapore Airlines First Class vertrekt of aankomt. Ik ben echter na twaalf uur uit de Private Room vertrokken en heb gevraagd of ik “later vandaag” terug kon komen. “Meneer de Jonge, ik heb u op de lijst geplaatst, we zien u straks”. Bij binnenkomst kijken ze een beetje vreemd, maar een minuut later word ik naar The Private Room gebracht.

Het is enorm rustig in de lounge en heb de plaatsen voor het uitkiezen. Iedere stoel heeft voldoende privacy, dankzij grote privacyschermen. Zodra het echt druk wordt in de lounge heb je hier niet zoveel aan, maar op dit moment heb je echt het gevoel dat je de lounge voor jezelf hebt.

The Private Room
Genoeg privacy

Naast een open ruimte is er ook een restaurant waar je kunt zitten. Hier is een klein buffet maar daarnaast kun je dineren “van de kaart”.

The Private Room Restaurant

Ik besluit een stoel te kiezen die een goed uitzicht heeft op de landingsbaan. De ober is er als de kippen bij en komt even later met een menukaart, water en een fles Dom Perignon 2009. De meeste luchtvaartmaatschappijen schenken hun first class champagne uitsluitend aan boord en niet in de First Class Lounge. Dat Singapore Airlines dit wel doet is in mijn ogen echt super.

Dom Perignon 2009

Ondanks een zonnescherm kan ik royaal genieten van de vele toestellen die voorbij komen op het platform en de landingsbaan.

Een prima uitzicht vanuit de Lounge

Als lunch kies ik voor dumplings en kip met rijst. Ik vraag of ik misschien hier mag eten, in plaats van in het restaurant gedeelte. Geen probleem! Binnen een paar minuten wordt er speciaal een tafel gebracht: zo werkt dat bij Singapore Airlines!

Dumplings

Zowel de dumplings als de kip is van prima kwaliteit. Samen met een paar glazen bubbels is het weer goed toeven in deze lounge!

Kip en Rijst

Ik sluit af met twee koppen koffie en geniet nog even van de vliegtuigen die voorbij komen. Daarna is het tijd om nog een rondje over het mooie vliegveld van Changi te wandelen. Er is hier altijd genoeg te doen en te zien!

Koffie

Singapore Airlines A330 Business Class: cabine

The Private Room bevindt zich in Terminal 3 van Changi Airport maar mijn vlucht vertrekt vanaf Terminal 2. Ik moet dus met de Airtrain. Bij veel vliegvelden wordt je bagage gecheckt als je binnenkomt, maar hier doet men dit bij de gate. Hierdoor moet ik enige tijd wachten.

De vlucht is vandaag behoorlijk vol, mede omdat het vliegveld op Bali gister de hele dag gesloten is geweest vanwege Nyepi.

Een drukke vlucht vandaag

De Airbus A330 van Singapore Airlines staat inmiddels al gereed voor vertrek. Het duurt dan ook niet lang voordat het boarden begint.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines A330

Het is goed om te weten dat Singapore Airlines deze Airbus A330 alleen inzet op regionale vluchten. Daar waar het binnen Europa de norm is om Business Class uit te voeren met “gewone” Economy Class stoelen, is dat binnen Azië het geval.

De regionale Business Class cabine van deze Airbus A330 bestaat uit 30 stoelen in 5 rijen, uitgevoerd in een 2-2-2 configuratie. Bij binnenkomst word ik vriendelijk welkom geheten en naar mijn stoel verwezen.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines A330 Business Class
Singapore Airlines Business Class
2-2-2 Singapore Airlines Business Class

Voor deze vlucht heb ik gekozen voor stoel 16K, een stoel aan het raam op de laatste rij van de Business Class cabine.

Singapore Airlines Business Class
Stoel 16K

Hoewel de stoel enigszins gedateerd oogt qua design, zit het leer er goed onderhouden uit.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines A330-300 Business Class

De stoelen kunnen niet volledig plat. Voor deze vlucht is dat ook niet nodig, maar sommige vluchten met dit type toestel duren ongeveer 5,5 uur. Dan kan het – zeker als het een aansluitende vlucht betreft – wel handiger zijn.

Singapore Airlines Business Class
Zee aan beenruimte

Een extra voordeel van stoel 16K is een goed zicht op de motor. Voor mij als liefhebber is dat natuurlijk mooi meegenomen!

Singapore Airlines Business Class
Engine view: check!

Service, eten en drinken

Vandaag is er nog slechts één stoel beschikbaar in Business Class: stoel 16H. Net als bij mijn vorige 2-2-2 Business Class vlucht met LATAM heb ik dus wat extra ruimte om mijn spullen op te ruimen.

Nadat iedereen plaats heeft genomen worden kranten uitgedeeld en even later warme doekjes. Vervolgens is het tijd voor een welkomstdrankje, waarbij de keuze bestaat uit water, champagne of jus ‘d orange. Ik kies voor een glas champagne. Singapore Airlines schenkt Charles Heidsieck champagne in Business Class.

Singapore Airlines Business Class
Welkomstdrankje: Charles Heidsieck

Nadat ik het glas champagne in ontvangst heb genomen komt een stewardess bij me om mijn maaltijdkeuze te bevestigen. Bij Singapore Airlines kun je namelijk gebruik maken van “Book The Cook”. Bij veel maatschappijen is het mogelijk om je voorkeursmaaltijd vooraf online door te geven, maar Book the Cook werkt anders. Hier heb je de mogelijkheid uit een zeer uitgebreide lijst met gerechten. Ik heb gekozen voor de Beef Rendang en ik ben blij om te horen dat deze inderdaad aan boord is.

Even later volgt de pusback en na een korte taxi zijn we gereed voor vertrek richting Denpassar Bali.

Singapore Airlines Business Class
Klaar voor vertrek

Het weer is vandaag vrij redelijk, waardoor het uitzicht goed is bij de take-off.

Singapore Airlines Business Class
Takeoff Singapore
Singapore Airlines Business Class
Vrij goed zicht bij de take-off
Singapore Airlines Business Class
Bye Singapore

De service aan boord van deze vlucht is ontzettend vriendelijk. Wel duurt het vrij lang voordat de maaltijd (en het eerste drankje) geserveerd wordt. De gehele Business Class cabine wordt door twee personen bediend: een krappe bezetting. Tot mijn (positieve) verbazing spreekt iedereen me steeds aan bij mijn achternaam: erg knap op zo’n korte vlucht met een (bijna) volle Business Class cabine!

Op deze vlucht wordt het voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht op één dienblad geserveerd. Het voorgerecht – een garnalensalade – smaakt prima.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines voorgerecht

De “Book the Cook” Beef Rendang ziet er misschien eenvoudig uit: het is misschien wel de lekkerste hoofdmaaltijd aan boord van een vliegtuig die ik ooit heb gehad!

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines Book The Cook Beef Rendang

Als nagerecht is nog een Chocolade Truffel Cake toegevoegd aan het dienblad. Nadat het dienblad weer afgeruimd is zijn we al bijna weer toe aan de landing. Het duurt niet lang meer voordat de zon onder zal gaan. De landing verloopt rustig.

Singapore Airlines Business Class
Bijna zonsondergang

Singapore Airlines A330 Business Class: conclusie

Een prima Business Class vlucht met Singapore Airlines! Natuurlijk is de Airbus A330 niet voorzien van de meest moderne Business Class: het is een 2-2-2 configuratie waarbij de stoelen niet helemaal plat kunnen. Beide zijn niet meer helemaal van deze tijd. Aan de andere kant maakt dat voor een korte vlucht zoals deze natuurlijk helemaal niets uit. Er zijn voldoende maatschappijen die een dergelijke vlucht met een klein toestel zouden uitvoeren.

De service in Business Class is prima: ietwat aan de langzame kant vanwege de volle vlucht. Wat ik enorm knap vind is het feit dat het cabine personeel je consequent bij de achternaam aanspreekt. De maaltijdservice is normaliter gewoon goed, maar de extreme keuzelijst die je dankzij “Book the Cook” hebt is fenomenaal goed.

Singapore Airlines Business Class is op deze route zeker aan te bevelen!