Review: Qatar A350 Business Class DOH-ZRH
Qatar A350 Business Class was zo’n typische vlucht die al heel lang op mijn lijstje stond. Veel mensen vinden dat Qatar Airways de beste Business Class ter wereld heeft. Qatar’s CEO claimt zelfs dat First Class volstrekt overbodig is, omdat hun Business Class product net zo goed is. Een op zijn minst interessante stelling.
Nadat ik met Etihad Airways van Singapore naar Abu Dhabi ben gevlogen volgt een lastig onderdeel van mijn reis: ik moet via Muscat naar Doha vliegen vanwege de Golf Blokkade. Erg omslachtig, aangezien je normaal gesproken in ongeveer drie kwartier van Abu Dhabi naar Doha kunt vliegen.
Na nog een nachtje Doha is het vandaag eindelijk tijd om naar huis te gaan. In de vroege ochtend kom ik aan bij de Premium Check-in van Qatar Airways. Hoewel een hoge muur nogal kil overkomt, is het zeker imposant te noemen.

De check in is binnen anderhalve minuut geregeld en na ongeveer drie minuten ben ik langs de beveiliging. Het is lekker rustig op het vliegveld van Doha.
Vluchtgegevens:
Route: Doha (DOH) – Zürich (ZRH)
Maatschappij: Qatar Airways
Toestel: Airbus A350-900
Stoel: 5A
Klasse: Business Class
Prijs: 37.500 British Airways Executive Club Avios
Na een kort bezoek aan de Al Mourjan Lounge is het tijd om te boarden. Het vliegtuig staat bij een zogenaamde remote gate, waardoor we met de bus gebracht worden. Er is een separate bus voor Business Class Passagiers.

Qatar A350 Business Class Doha – Zürich: cabine
Bij binnenkomst in de Airbus A350 kan ik linksaf slaan richting mijn stoel van vandaag: 5A in de voorste sectie van de Business Class cabine. Dit toestel is niet uitgevoerd met de Qsuites maar met de reguliere business class stoelen. De stoel is een reverse herringbone stoel die ongeveer 55 centimeter breed is.
Een amenity kit, een kussen en een deken liggen alvast klaar in de stoel.

De reverse herringbone stoelen zijn geplaatst in een 1-2-1 opstelling. In het gangpad zijn geen bagagerekken geplaatst, zodat er sprake is van een heel ruimtelijke cabine. In tegenstelling tot de meeste reverse herringbone configuraties is hier sprake van weinig privacy. Voor een ochtendvlucht zoals deze is dat geen enkel probleem, maar voor nachtvluchten is de Qsuite waarschijnlijk een beter alternatief.

De Business Class cabine ziet er fris en strak uit, zeker in combinatie met de moodlight aan boord van de Airbus A350.

Het aantal bezette stoelen is vandaag zeer laag: slechts 8 van de 36 business class stoelen zijn bezet. De achterste sectie van de Business Class cabine blijft dan ook leeg.

Take off vanaf Doha
Nadat ik heb plaatsgenomen op mijn stoel krijg ik de menukaart van vandaag uitgereikt. Mij wordt uitgelegd dat ik iets kan bestellen wanneer ik maar wil. Ook wordt een welkomstdrankje aangeboden. Ik kies vandaag – zet je schrap – niet voor champagne. In plaats daarvan neem ik een glas Lemon Mint, wat ontzettend goed smaakt. Bij het glas Lemon Mint wordt ook een warm doekje gegeven.

We vertrekken mooi op tijd vanaf de remote gate en taxiën richting de startbaan.

Een van de mooiste functies van de Airbus A350 is de staartcamera. Het beeld is ook nog eens heel scherp, waardoor je als “aviation-geek” absoluut je lol op kunt.

Het is vandaag vrij helder in Doha, waardoor de start mooi is om te zien.

Het uitzicht over Doha is in mijn ogen spectaculair te noemen.

Doha blijft natuurlijk één grote zandvlakte, maar met behulp van de staartcamera is het een prachtig gezicht om over de stad te vliegen.

Eten en drinken aan boord
Nadat we zijn opgestegen vanuit Doha is het tijd voor de service. Inmiddels gaat een glas champagne er wel in. Qatar serveert Pommery champagne van € 32,95 per fles en dit smaakt prima. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Qatar afscheid heeft genomen van de uitstekende Billecart Salmon champagne. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt is dit begrijpelijk, aangezien de Billecart Salmon met € 52,95 een stuk duurder is. De champagne wordt geserveerd met nootjes.

Even later wordt mijn tafel gedekt en kies ik ondertussen een film uit het In Flight Entertainment Systeem. Na twee keer The Big Lebowski aan boord van Cathay Pacific kies ik opnieuw voor een klassieker: The Shawshrank Redemption.
De tafel ziet er buitengewoon chique uit. Met name het peper en zout stel en de (imitatie) kaars maken het een mooi geheel.

De eerste gang bestaat uit een fruitplaat.

Als hoofdgerecht van het ontbijt kies ik voor de Arabic Mezze. Deze smaakt uitstekend en ziet er qua decoratie “oké” uit.

Vanwege het lage aantal passagiers neemt de crew alle tijd voor de passagiers. Ik maak bijna altijd wel een praatje met één van de crewleden, maar tijdens deze vlucht raak ik zo’n 45 minuten aan de praat.
Nadering van Zürich
Aan boord van de A350 van Qatar Airways is ook een bar. Dit is geen bemande bar, zoals in de Airbus A380 van Qatar, maar een self service bar. Deze bar staat tussen het voorste en het achterste deel van de business class cabine. Ondanks dat de bar niet zo spectaculair is als de A380 bar is het een prettige plek om even de benen te strekken. Gezellig is het er vandaag in ieder geval niet.


De vlucht van Doha naar Zürich duurt in totaal slechts iets langer dan vijf uren. Na een flink ontbijt, een film en een leuk gesprek zit het grootste deel van de vlucht er dan ook al weer op. Verschillende keren krijg ik nog een tweede maaltijd aangeboden, maar daar is de vlucht in mijn ogen echt te kort voor. Ik zit nog vol van het ontbijt.
Als je naar Zürich vliegt dan weet je dat er een mooie nadering aankomt! Gelukkig is het weer ook niet slecht, waardoor ik inderdaad kan genieten van een mooie aanvliegroute.

Na ongeveer een maand weg te zijn geweest voelt het heerlijk om weer Europees land te zien!

De landing verloopt uiterst soepel, mede dankzij het kalme weer in Zürich.

Met de staartcamera is ook de landing weer mooi te volgen.

Qatar A350 Business Class Doha – Zürich: conclusie
En zo ben je weer terug in Europa na talloze vluchten in Business- en First Class. De laatste vluchten van mijn reis vonden allemaal in First Class plaats. Deze Qatar A350 Business Class vlucht was absoluut een fijne toevoeging. Is Qatar Business Class inderdaad net zo goed als First Class? In mijn ogen niet. Maar wat mij betreft hoeft dat ook niet.
Bij een relatief korte ochtendvlucht krijg je misschien niet het meest complete beeld van wat een maatschappij te bieden heeft. Desondanks was deze vlucht op vele fronten goed:
- Het personeel was vriendelijk en pro-actief;
- De manier waarop de tafel gedekt was, zag er goed uit;
- Er is een bar aan boord, inclusief prima champagne;
- De business Class cabine is fris en modern.
Een nadeel vind ik dat de stoelen relatief weinig privacy bieden, zeker voor een reverse herringbone stoel. Kortom, ik vlieg graag nog eens met Qatar Airways. Wel kies ik de volgende keer liever de Qsuites op een middag- of avondvlucht 🙂 .
Geef een reactie