Review: Korean Air Boeing 777-300 Business Class

Voor een lange reis maakt een goede stoel een wereld van verschil. Dit is in economy class het geval, waardoor je vaak extra moet betalen voor een stoel met extra beenruimte. In business class is dit echter ook het geval. Je hebt kunnen lezen hoe ik met Korean Air in een Boeing 747-8 van Hong Kong naar Seoul vloog in business classEen supergoed product! Een dag later vlieg ik met Korean Air in een Boeing 777-300 van Seoul naar Kuala Lumpur. Een vlucht van ruim 6 uur en 40 minuten. Ik maak geen uitgebreide review van deze vlucht, omdat het product teveel lijkt op mijn vorige vlucht.

Vluchtgegevens:

Route: Seoul Incheon – Kuala Lumpur
Maatschappij: Korean Air
Toestel: Boeing 777-300
Stoel: 10J
Klasse: Prestige Class (Business Class)
Prijs: 25.000 Flying Blue miles

Korean Air lounge, Seoul Incheon

Een fantastische service van Korean Air is dat je op het centraal station van Seoul alvast je koffer kunt afgeven en kunt inchecken! Vervolgens kun je in de trein stappen om naar Seoul Incheon af te reizen. Als ik daar aankom, ga ik door de beveiliging en is het tijd om naar de Korean Air Lounge te gaan. Een splinternieuwe lounge, dus ik heb hoge verwachtingen. Helaas valt dit erg tegen, om de volgende redenen:

  • De lounge is heel druk, veel drukker dan de terminal;
  • Er is geen uitzicht op het vliegveld van Seoul, terwijl dit vanuit de terminal wel het geval is;
  • Het eten en drinken is behoorlijk basic;
  • Instant noodles komen voor een lounge op de thuisbasis wel erg karig over.

Kortom, hier heb ik het snel weer bekeken en loop richting de gate.

De Korean Air Lounge in Seoul, niet de moeite waard

Korean Air Boeing 777-300: de oude business class

Het boarden is al begonnen als ik aankom bij de gate. Hierdoor kan ik gelijk doorlopen naar het toestel. Bij Korean Air is er een separate jetbridge voor First- en Business Class passagiers.

Aparte jetbridge voor First- en Business Class

Ook dit toestel is uitgevoerd met drie reisklassen: First-, Business- en Economy Class. De Prestige Class (Business Class) cabine is in dit toestel uitgevoerd in een 2-3-2 configuratie. Korean Air schijnt haar bestaande Boeing 777-300 vloot niet om te bouwen naar  de nieuwe Apex Suites. Hierdoor is er een deel van de vloot uitgevoerd met heel moderne stoelen en een deel met gedateerde stoelen.

Korean Air Boeing 777-300
Korean Air Boeing 777-300 Prestige Class (Business Class)
Korean Air Boeing 777-300
Een 2-3-2 configuratie

De stoelen bieden door de 2-3-2 indeling heel weinig privacy. De persoonlijke ruimte en mogelijkheden om wat op te ruimen zijn beperkt. Als je met z’n tweeën reist zijn deze stoelen waarschijnlijk best oké, maar als je alleen reist is de stoel verre van ideaal.

De stoel zit redelijk goed en gaat – in theorie – volledig plat. In praktijk lijkt er echter een lichte helling in de stoel te zitten. Voor veel mensen resulteert dit in een minder goede slaap.

Korean Air Boeing 777-300
Korean Air Boeing 777-300 Prestige Class

Business Class was tijdens deze vlucht vrijwel volledig vol. De stoel naast me is dan ook bezet, waardoor ik het nadeel van deze indeling goed kan merken. Begrijp me niet verkeerd overigens: de man naast me was een plezierige medereiziger. Hij heeft prima manieren, stinkt niet en ik heb er dan ook helemaal geen last van.

Natuurlijk is de stoel vele malen comfortabeler dan Economy Class, maar het verschil met mijn vorige vluchten is nogal groot.

Korean Air Boeing 777-300: eten, drinken en service

Op het platform van Seoul Incheon is het voornamelijk lichtblauw gekleurd door de toestellen van Korean Air. Maar ook het blauw van KLM is vandaag present.

KLM 747-400

Mooi op tijd vertrekken we vanaf Seoul Incheon met de vlucht naar Kuala Lumpur. De omstandigheden qua weer zijn helaas niet optimaal, maar goed genoeg om alles te kunnen volgen.

Take off vanaf Seoul Incheon
Opstijgen vanaf Seoul Incheon

De service is in hoofdlijnen identiek aan de service van gister:

  • welkom aan boord (stewardess 1);
  • welkom aan boord (stewardess 2);
  • welkomstdrankje;
  • heeft u al een keuze gemaakt voor een hoofdgerecht;
  • purser stelt zich voor en bedankt voor vliegen met Korean Air.

Nadat het lampje “stoelriemen-vast” uitgegaan is, komt de service op gang. In tegenstelling tot de vlucht van Seoul naar Hong Kong wordt het eerste drankje hier vergezeld van een amuse-bouche. Ook vandaag kies ik weer voor een glas Perrier Jouët Grand Brut.

Korean Air Boeing 777-300
Perrier Jouët Grand Brut met een Amuse-Bouche.

Enige tijd later wordt het tafelkleed gebracht, gevolgd door het voorgerecht: een salade met garnalen. Deze is oké, maar niets speciaals.

Korean Air Boeing 777-300
Korean Air 777-300 Business Class garnalen salade

En als hoofdgerecht volgt Bibimbap. “Meneer, heeft u dit al eens eerder gegeten?”. “Natuurlijk”. 🙂

Korean Air Boeing 777-300
Korean Air Boeing 777-300 Bibimbap

Ook dit keer is de service weer supersnel. Zo snel zelfs, dat pas gedurende halverwege het hoofdgerecht het eerste glas wijn ingeschonken wordt. Dit wordt namelijk niet vanaf dezelfde trolley geserveerd, maar achteraf. Strakke procedures!

Na het eten gaan de lichten uit en is het gedaan met de service. De vlucht is dan ook voornamelijk saai, omdat het buiten al snel donker begint te worden.  Het In Flight Entertainment Systeem biedt weinig vertier. Gelukkig heb ik mijn e-reader mee en wat goede muziek..

Korean Air Boeing 777-300: conclusie

Het verschil met de nieuwe business class van Korean Air vind ik zeer groot. Vandaag vlieg ik comfortabel van Seoul naar Kuala Lumpur, maar de cabine voelt toch vooral gedateerd aan. Een volledig volle business class cabine in combinatie met een 2-3-2 opstelling zorgt er ook voor dat de premium ervaring een stuk minder groot is. Dus is het goed? Nee. Is het slecht? Nee. Het is gewoon niet bijzonder. Reden tot klagen is er overigens niet: ik betaalde slechts 25.000 Flying Blue miles voor deze vlucht.

Als je dus ook eens met Korean Air in business class wilt vliegen, adviseer ik de configuratie vooraf te checken. Met Korean Air’s nieuwe business class stoel heb je een super product, met Korean Air’s oude business class vind ik dit hooguit middelmatig.