Review: Cathay Pacific First Class New York – Hong Kong

Na een paar dagen in New York rondgelopen te hebben is het tijd om mijn reis te vervolgen. Eigenlijk was mijn trip naar New York vooral gepland omdat ik graag eens met Cathay Pacific in First Class wilde vliegen.

Na een ontbijt in het Intercontinental hotel ga ik met de metro en de trein naar John F. Kennedy Airport. Het laatste stukje moet ik afleggen met de skytrain. Het is fantastisch weer en vanuit de skytrain heb je een goed uitzicht over het vliegveld. Ik ben dan ook in enthousiaste stemming als ik tegen twaalf uur aankom in terminal 8. Tijd om in te checken!

Cathay Pacific First Class
Airtrain JFK

Vluchtgegevens:

Route: New York John F. Kennedy – Hong Kong
Maatschappij: Cathay Pacific Airways
Toestel: Boeing 777-300
Stoel: 1A
Klasse: First Class
Prijs: 70.000 Alaska Mileageplan miles

Cathay Pacific First Class: check in

Bij sommige maatschappijen begint je First Class ervaring al bij het inchecken. Helaas is dit niet het geval in New York bij Cathay Pacific. Het is nog vroeg en rustig bij de balie, waardoor iedereen een beetje verveeld zit te kijken. Desondanks stoor ik kennelijk een beetje, want van enthousiasme is geen sprake:

“Hallo, hoe gaat het? Ik vlieg vandaag met de CX 831 en Hong Kong is mijn eindbestemming, hier is mijn paspoort!”.

Na een knikje, een paar keer typen op de computer gaat de conversatie eindelijk verder:

Koffers?”

Ja, slechts één koffer. Ik plaats ‘m op de band”.

Hier is uw instapkaart. Uw stoel is 1A en dat is een stoel aan het raam. Het boarden begint een uur voor vertrek.”

En dat was dat. Bij de instapkaart is zijn ook twee lounge uitnodigingen bijgevoegd. Een uitnodiging voor de Flagship Lounge van American Airlines en een uitnodiging voor de “Arrivals Lounge” in Hong Kong.

Je zou misschien verwachten dat je nog te horen krijgt waar de beveiliging is en hoe je de lounge het eenvoudigst kunt vinden, maar nope. Ach, er zijn ergere dingen in het leven, maar echt chique is het niet.

Cathay Pacific First Class Check in

American Airlines Flagship Dining JFK

Gelukkig is het redelijk rustig bij de beveiliging op JFK. Al met al ben ik ongeveer 15 minuten bezig en is het tijd om naar de lounge te gaan. Deze weet ik uit mijn hoofd te vinden, omdat ik al redelijk vaak in de Flagship Lounge in New York ben geweest.

Bij de receptie overhandig ik mijn uitnodigingskaart voor Flagship Dining. De dame aan de receptie heet me hartelijk welkom en vraagt me vervolgens achter haar aan te lopen. Ze laat me het algemene gedeelte van de lounge even kort zien en vervolgens lopen we door naar het “Flagship Dining” gedeelte. Deze ruimte is uitsluitend toegankelijk door First Class passagiers van American Airlines & Cathay Pacific. Passagiers met elitestatus kunnen geen gebruik maken van dit deel van de lounge.

Er is gedurende mijn bezoek slechts één andere gast aanwezig. En ik ben gelijk onder de indruk van de gastvrijheid, de kalmte en vooral: het uitzicht! Voor een “aviation geek” is dit echt het paradijs. Je kijkt niet alleen uit op het platform, maar voor je neus maken toestellen ook nog eens hun “final turn” naar de landingsbaan. Vervolgens kun je de toestellen zien landen.

American Airlines First Class Dining JFK – Krug met een view!

Maar het feest is nog niet compleet, want sinds twee weken schenken ze Krug Grande Cuvée in deze lounge. Een heerlijke champagne. Normaal gesproken ligt deze champagne met € 145,00 per fles boven mijn budget.

Maar het idee achter deze lounge is natuurlijk dat je iets gaat eten voor je vlucht. Dit komt perfect uit, want het is inmiddels lunchtijd en mijn vlucht vertrekt in de namiddag. Als voorgerecht bestel ik de Coconut Calamari en als hoofdgerecht Risotto met zeevruchten. Beide zijn verrukkelijk. Bij het hoofdgerecht bestel ik een witte wijn, welke eveneens heerlijk is.

Ameican Airlines Flagship Dining hoofdgerecht

Na het hoofdgerecht neem ik een kop koffie. Daarnaast is het de hoogste tijd om even te stoppen met alcohol drinken, want ik moet straks nog 16 uur vliegen. De bediening is net zo enthousiast over de Krug als ik en heeft me inmiddels van vier glazen voorzien.

Over deze lounge kan ik simpel zijn: een betere start voor je vlucht kun je eigenlijk niet wensen. American Airlines staat niet bepaald bekend om z’n goede catering, maar deze lounge is zeker een uitzondering. Vooral voor de zakenreiziger op korte vluchten (zoals New York – Londen) ideaal: eten in de lounge en slapen aan boord.

Cathay Pacific First Class, welkom aan boord!

Na nog een paar kopjes koffie in het “algemene” gedeelte van de Flagship Lounge is het tijd om richting de gate te lopen. Hier is het al behoorlijk druk. Niet zo vreemd, want de vlucht is in iedere reisklasse stijf uitverkocht.

De Boeing 777-300 is uitgevoerd met vier reisklassen: Economy, Premium Economy, Business Class en First class.

Cathay Pacific Boarding zone

Na nog een paar minuten wachten begint het boarden. Bij de deur volgt een vrolijke begroeting en één van de medewerkers neemt me mee naar de First Class cabine. De stoel is gigantisch! Laat de foto’s voor zichzelf spreken:

Cathay Pacific First Class
Stoel 1A, Cathay Pacific First Class
Cathay Pacific First Class
Met hoeveel personen vandaag? Cathay Pacific First Class

Je kunt ook prima met twee personen naast elkaar zitten op deze stoel. Maar ook in de hoek is nog ruimte voor één persoon. Dit is overigens met opzet gedaan, zodat je met twee personen kunt dineren.

Cathay Pacific First Class
Cathay Pacific First Class

De First Class cabine beschikt over zes stoelen verdeeld over twee rijen in een 1-1-1 configuratie. Vandaag is First Class volledig uitverkocht. Stoel 1A en 2A bieden de meeste privacy, omdat de middelste stoelen hun “opening” aan de andere kant hebben. Hierdoor is het eigenlijk niet erg dat de “suite” geen deur heeft. Je hebt niet het gevoel dat je privacy tekort komt.

Cathay Pacific First Class
Stoelen in de middelste rij
Cathay Pacific First Class
De First Class cabine

Al snel nadat ik mijn spullen heb opgeborgen in de kledingkast bij de stoel, komt de purser zich persoonlijk voorstellen. Ook komen Amy & Heidi, de stewardessen vandaag in First Class, zich voorstellen. En natuurlijk volgt al snel de vraag of ik zin heb in een glas champagne. Uiteraard! Cathay Pacific rouleert met verschillende soorten champagne in First Class. De champagne van vandaag is Deutz Cuvée William Deutz 2006. Met een winkelprijs van € 120,00 is dit zeker een champagne uit het hogere segment. Hij smaakt me goed en wordt geserveerd met nootjes.

Cathay Pacific First Class
Champagne met nootjes

Cathay Pacific First Class, vertrek vanaf New York

Een extra glas champagne is geen enkel probleem en wordt pro-actief aangeboden door de bemanning. Mooi op tijd wordt het toestel weggedrukt vanaf de gate. De captain (gelet op het accent verwacht ik dat hij in New York woont) geeft aan dat de vlucht ongeveer 16 uur zal duren, afhankelijk van de drukte op Hong Kong.

Op New York JFK is het echter ook erg druk. De rit naar de startbaan duurt normaliter helemaal niet zo lang. De rij met wachtende toestellen is echter enorm.

Extreme drukte op JFK

Ondertussen kan ik nog mooi even het In Flight Entertainment systeem bekijken. Aan boord van dit toestel is een camera aanwezig, cool toch?

Een camera vlakbij het neuswiel. Nice.

Na een lange tijd wachten is het dan toch echt tijd om te vertrekken. Vanwege het mooie weer worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over New York.

Ahhh, die camera
Mooi weer, dus goed uitzicht
Wauw!

Eten & Drinken aan boord

Zodra de captain het “stoelriemen vast” lampje heeft uitgeschakeld, begint de service in First Class op gang te komen. De service begint met een glas champagne en – nogmaals – een schaaltje nootjes.

Cathay Pacific First Class
Drankenservice na het opstijgen

Na enige tijd was het tijd voor de Kaviaar service. Veel maatschappijen serveren Kaviaar in First Class, maar Cathay Pacific heeft toch wel een prachtige presentatie in mijn ogen. Een belangrijk detail is dat men gebruik maakt van een Kaviaar lepel, zodat de smaak niet aangetast wordt. Nice!

Cathay Pacific First Class
Cathay Pacific First Class Kaviaar service

Een mooi onderdeel van de service is het persoonlijke kaartje. Gelet op de gesprekken die ik met Ami & Heidi had over de orkaan Mangkhut raakt de tekst me.

Cathay Pacific First Class
Kaartje….

Na de kaviaar service is het tijd voor het hoofdgerecht: kreeft. Deze smaakt heerlijk, al is de presentatie niet zo mooi als bij de Kaviaar.

Cathay Pacific First Class
Cathay Pacific First Class kreeft

En na zo’n heerlijke maaltijd kan een goed nagerecht natuurlijk niet ontbreken. En deze bestaat uit twee onderdelen. Allereerst ijs met toffee smaak.

Cathay Pacific First Class
Eerste nagerecht

Gevolgd door een kaasplank, welke uitstekend smaakt met een glas Bordeaux.

Cathay Pacific First Class
Kaasplank, tweede nagerecht

Ram maar dan ook ramvol laat ik mijn stoel vervolgens zakken in de relaxmode. Een kop koffie lijkt me een goed plan om niet onmiddellijk in slaap te vallen. Dit is een heerlijke vers gemaakte lungo, vergezeld door pralines.

Cathay Pacific First Class
Koffie met Pralines

Cathay Pacific First Class: met de ondergaande zon meevliegen

Na de koffie hebben we nog een lange tijd te gaan naar Hong Kong. Alle tijd om lekker muziek te luisteren, boek te lezen, wat op mijn laptop te werken, enzovoort. Maar het mooiste deel van de vlucht komt na enkele uren. Door onze vliegbeweging kan ik werkelijk uren genieten van de ondergaande zon. Een fenomenaal gezicht dat nooit zal vervelen.

Cathay Pacific First Class
De zon gaat onder

Door de rust in de cabine en alle ruimte die je hebt kun je optimaal genieten van het uitzicht dat je aangeboden wordt door de natuur.

Cathay Pacific First Class
Prachtig, loungen met een ondergaande zon

Op zulke momenten besef je weer even hoe bevoorrecht je bent door zo luxe te kunnen vliegen. Natuurlijk heb je vanuit iedere willekeurige andere stoel net zo’n mooi uitzicht, maar door dit comfort kun je er extra van genieten.

Cathay Pacific First Class
Ondergaande zon in de cabine, wat een rust.

Het mooie is dat de zon maar niet onder wil gaan. Urenlang kan ik genieten van dit fenomenale uitzicht. Zo nu en dan komen Amy en Heidi even langs voor een praatje, of om te vernemen of ik nog iets nodig heb.

Cathay Pacific First Class
Fenomenaal

Tja, en wat kun je er verder van zeggen? Eigenlijk kunnen de foto’s nog niet goed vertellen hoe mooi het uitzicht is. Het is in ieder geval weergaloos en tot op de dag van vandaag kan ik er kippenvel van krijgen.

Kippenvel
Cathay Pacific First Class
Nog een kopje koffie en gewoon doorgaan met genieten
Cathay Pacific First Class
Het ging maar door

Een fantastisch bed!

Na enige tijd begin ik toch behoorlijk moe te raken. In het toilet kleed ik me om en trek mijn Cathay Pacific pyjama aan. Als ik terugkom is mijn bed opgemaakt.

Cathay Pacific First Class
Het bed is opgemaakt

Het bed heeft een goed matras waardoor je lekker zacht ligt. In business class wil een matras nog wel eens ontbreken, waardoor de stoel toch relatief hard kan liggen.

Voor ik ga slapen bestel ik nog een thee. Amy adviseert om een slappe thee te nemen, zodat mijn slaap er niet negatief door beïnvloed wordt. Ondertussen kijk ik één van mijn favoriete films: the Big Lebowski.

Cathay Pacific First Class
Thee voor het slapen

Door het goede matras en omdat de stoel zo groot is, slaap ik uitstekend. Qua ruimte is het toch een heel verschil met business class. Daar heb je veel minder ruimte om te bewegen. Je komt soms net ruimte tekort om echt comfortabel te kunnen liggen. Tijdens deze vlucht vind ik dat ik echt een kwalitatief goede slaap van zo’n acht uren heb gehad.

Vergeten om nog iets te eten

Zodra ik wakker ben, bestel ik een Hong Kong Style Milk  Thea. Deze mierzoete thee smaakt lekker. In het vaasje tussen de ramen is inmiddels een bloemetje geplaatst, wat ik een leuk detail vind.

Cathay Pacific First Class
Lekker wakker worden

Een ontbijt sla ik nog even af, liever eet ik later nog iets van de kaart. Het ritme is namelijk een beetje vreemd: ik heb zojuist geslapen, maar de zon gaat over een paar uren al weer onder. Ik ga er daarom vanuit dat voor de landing nog een diner volgt, omdat er ook meerdere opties op de kaart zijn aangegeven.

Wel ben ik inmiddels wel benieuwd naar de Oriental Breeze, de “Signature Mocktail” van Cathay Pacific. Het drankje is wederom vrij zoet, maar smaakt zeker niet onaardig.

Cathay Pacific First Class
Oriental Breeze, de “Signature Mocktail” van Cathay Pacific

Na een paar uur krijg ik toch wel flinke trek. Omdat ik denk dat de maaltijdservice nog zal starten, besluit ik maar een cappuccino te bestellen.

Cathay Pacific First Class
Cathay Pacific Cappuccino

Ongeveer 45 minuten voor de landing besluit ik toch maar eens te vragen of we nog iets te eten krijgen. Dit blijkt echt een “First Class Rookie” vraag te zijn, want ik had dit gewoon kunnen bestellen.

“Meneer de Jonge, mijn welgemeende excuses maar dit is First Class. U kunt eten en drinken wanneer u wilt en wanneer het u uitkomt. Alleen ehm, tja, het is nu nog maar 45 minuten en we moeten eigenlijk al beginnen met opruimen”. Maar met wat improvisatie volgt een hamburger. Zeker niet mijn eerste keuze, maar prima als ontbijt / lunch / diner.

Cathay Pacific First Class Hamburger

Al snel begint het inderdaad al weer schemerig te worden. Als afsluiter bestel ik nog een glaasje champagne. Niet veel later landen we in Hong Kong, waar het leven na de typhoon weer is opgestart.

Cathay Pacific First Class
Een laatste glas champagne voor de landing

Cathay Pacific First Class: conclusie

Deze vlucht stond hoog op mijn verlanglijstje. Hoewel dit misschien niet de meest hippe First Class cabine is in vergelijking met bijvoorbeeld Emirates of Etihad, is het een heel goed product. Het personeel is simpelweg grandioos: vriendelijk, snel, spraakzaam en humorvol. De kaviaar service ziet er prachtig uit, goede champagne en lekker eten.

Het feit dat je acht uren in een heerlijk bed kunt slapen is een echte verbetering ten opzichte van business class. Maar wat me het meest zal bijblijven van deze vlucht is de fenomenaal mooie ondergaande zon: prachtig!

Zo’n vlucht zou ik iedere week wel willen maken!