Review Cathay Pacific First Class HKG-NRT

Cathay Pacific First Class is een schitterend product. Al eerder vloog ik van New York naar Hong Kong met Cathay Pacific First Class. Bij Alaska Mileage Plan is een gratis stopover inbegrepen op een award ticket. Hierdoor kon ik aan het einde van mijn vakantie nog een keer genieten van dit product, maar dan op een kortere vlucht van Hong Kong (HKG) naar Tokyo Narita (NRT).

Na twee dagen Hong Kong heb ik besloten om vroeg op te staan. Op het vliegveld van Hong Kong heeft Cathay Pacific namelijk twee fantastische First Class Lounges, waar ik eens rustig wil kijken. Mijn vlucht vertrekt al om 10.30 uur, dus om iets voor zessen sta ik al op station Knowloon. En hier begint het “feest” helaas niet al te best….

Vluchtgegevens:

Route: Hong Kong (HKG) – Tokyo Narita (NRT)
Maatschappij: Cathay Pacific
Toestel: Boeing 777-300
Stoel: 1A
Klasse: First Class
Prijs: 70.000 Alaska Mileage Plan Miles

Cathay Pacific First Class HKG-NRT: vlieg ik überhaupt?

Net als in Seoul en Kuala Lumpur kun je ook op het Knowloon Station Hong Kong je bagage inchecken. Cathay Pacific heeft zelfs een speciale incheckbalie voor First Class passagiers. Nadat ik mijn paspoort heb overhandigd zie ik de check in agent driftig typen op de computer. Hij geeft aan dat mijn ticket niet geldig is en dat hij niet in staat is om mijn boarding pass uit te printen.

Enigszins in paniek vraag ik hoe de situatie op te lossen is. De agent verwijst me echter naar Alaska Mileage Plan die het ticket heeft uitgegeven: Cathay Pacific kan niets voor me doen. Ik begin te bellen met Alaska Mileageplan in Seattle en gelukkig krijg ik gelijk iemand aan de lijn. Na een telefoongesprek van ruim een uur – met een super behulpzame medewerker van Alaska-  ben ik alsnog in het bezit van mijn boarding pass. Ik zal er in een separate post nog bij stil staan wat er nu precies mis was met mijn ticket en wat ik hier van geleerd heb.

Door het oponthoud op het Knowloon station ben ik wat later op het vliegveld van Hong Kong. Gelukkig kost het vrijwel geen tijd om door de security te gaan. Cathay Pacific heeft verschillende lounges op dit vliegveld. Vlieg je in First Class, dan heb je de keuze uit The Wing en The Pier. Ik kies voor de laatste en het is ongeveer een kwartier lopen naar deze lounge.

The Pier First Class Lounge

Tijd voor ontbijt na deze stressvolle ochtend! In het a la carte gedeelte van de lounge ziet het menu er deze ochtend als volgt uit:

Cathay Pacific
Cathay Pacific The Pier ontbijt menu

Ik ga voor een Dan Dan Mien noodle soep en een glas champagne.De soep is erg lekker, al combineert de champagne er iets minder goed bij. Het is lekker rustig in dit gedeelte van de lounge en de service is bijzonder goed.

Cathay Pacific
Soep en Champagne

Naast het a la carte restaurant is er ook nog een buffet aanwezig in de lounge. En dat buffet is behoorlijk uitgebreid, met zowel zoete als hartige snacks.

Cathay Pacific
The Pier Buffet
Cathay Pacific
Brood en eiergerechten

In de hoofdruimte van de lounge is een bar aanwezig met een ruim assortiment aan dranken. Er is ook een menukaart aanwezig zodat je een keuze kunt maken.

Cathay Pacific
Bar in The Pier First Class Lounge

Ondanks dat er nog maar weinig tijd over is besluit ik nog even een half uurtje in een cabana te zitten. De cabana is af te sluiten met een gordijn, zodat je in alle rust even kunt bijkomen van een eerdere vlucht. Het is hier heel rustig, maar bovenal een schitterende plek voor vliegtuigliefhebbers.

Cathay Pacific
Cabana, ik weet het: volgende keer schoenen uit

Het uitzicht op het vliegveld van Hong Kong is fantastisch. Vandaag is het ook nog eens schitterend weer, waardoor het erg goed toeven is vanaf deze plek.

Kun je iets beters wensen?

Man, wat een gave plek is dit om op je vlucht te wachten…

Uitzicht op HKG

De First Class cabine

Ik vind het jammer dat ik niet zo veel tijd heb om te genieten van de lounge. Want de First Class Lounge op het vliegveld van Hong Kong is echt zo’n lounge waarvoor je graag wat eerder naar het vliegveld komt.

Omdat het nog zo’n twintig minuten lopen is naar de gate is het boarden al begonnen als ik aankom. Cathay Pacific maakt gebruik van een separate First- en Business Class jetbridge.

Boarding, separate ingang

Eenmaal aan boord mag ik weer plaatsnemen op de enorme zetel die Cathay Pacific heeft in First Class. Daar blijf ik me ook deze keer weer over verbazen. Voor een vlucht van ongeveer vier uren is dit compleet overbodig, maar geeft wel veel privacy.

Cathay Pacific
Cathay Pacific First Class 1A
Cathay Pacific
Wat een ruimte
Cathay Pacific
Open suite

Ondanks het feit dat mijn vorige vlucht nog maar kortgeleden heeft plaatsgevonden, verwonder ik me weer over de gigantische hoeveelheid ruimte.

Cathay Pacific
Middelste stoel

Ten opzichte van mijn vorige vlucht valt me op dat het In Flight Entertainment systeem iets moderner is. Sommige toestellen zijn ook uitgerust met Wifi, maar dat is op deze vlucht niet het geval.

Cathay Pacific
In Flight Entertainment Systeem

Nadat ik ben geïnstalleerd komen diverse crew leden zich voorstellen. Het blijkt dat deze vlucht dient als training voor First Class cabinepersoneel. Twee mensen hebben promotie gemaakt vanaf Business Class en draaien vandaag mee. Voor 3 passagiers zijn vandaag 4 crewleden aanwezig. Wow!

Een drankje voor vertrek wordt aangeboden en ik kies voor champagne. Tot mijn verbazing schenken ze op deze route Krug 2004! Dit is een champagne met een winkelwaarde van ca. € 250,00 per fles. Normaal gesproken schenken ze deze champagne niet op deze korte route, dus dit is een leuke verrassing.

Cathay Pacific
Krug 2004

De champagne wordt geserveerd met nootjes en een warm doekje.

Cathay Pacific
Champagne en nootjes bij het boarden

Alles verloopt soepel en we worden op tijd weggedrukt bij de gate. Ook hoeven we vandaag niet lang te wachten bij de startbaan, waardoor we snel airborne zijn in de richting van Tokyo Narita.

We draaien op tijd de startbaan op
Richting Tokyo Narita

Eten en drinken aan boord

Na de rustige start in de richting van Tokyo Narita begint de maaltijdservice van deze vlucht. Deze begint met champagne en nootjes. Verder is er keuze uit een Japans hoofdgerecht of diverse westerse hoofdgerechten. Ik kies voor de Japanse versie.

Cathay Pacific
Nootjes en champagne

De Japanse maaltijd begint met een garnaal, een broodje met varkensvlees, kastanje Japanse aardappel en Zeeoren. Je moet het allemaal maar weten, maar het smaakt heerlijk.

Cathay Pacific
Canapes

De tweede gang bestaat uit Makreel, Tonijn en Zalm. Daarnaast een glaasje “Choya Plum”, een zoete pruimenwijn.

Cathay Pacific
De tweede gang

Het volgende gerecht bestaat uit soep en een bijgerecht dat ik niet goed opgeschreven heb.

Cathay Pacific
Soep

Het hoofdgerecht bestaat uit zeebaars en allerlei bijgerechten. Het smaakt voortreffelijk.

Cathay Pacific
Het hoofdgerecht

Als wijn kies ik dit keer voor Chateau Branaire-Ducru Saint Julien 2006. Een erg lekkere Grand Cru wijn die je alleen in First Class terug zult vinden.

Cathay Pacific
Chateau Branaire-Ducru Saint Julien 2006

Bij zo’n heerlijke rode wijn kan een kaasplank niet ontbreken. Ondanks dat ik al – ruimschoots – voldoende heb gegeten besluit ik toch te gaan voor een kaasplank.

Cathay Pacific
Kaasplank. Wat smaakt dat lekker met de wijn!

Ondanks het feit dat ik rode wijn eigenlijk het lekkerst vind bij een kaasplank, is de bemanning van mening dat ik toch echt de port moet proberen. De port is een Warre’s Otima Colheita 2006 en smaakt goed.

Cathay Pacific
Daar MOET een portje bij

Na de kaasplank zit ik mudvol en enigszins onder invloed van de glazen heerlijke alcohol. Een koffie is dan ook een must. Bij Cathay Pacific schenken ze Illy koffie, een van mijn favorieten. “Meneer de Jonge, bij de espresso serveer ik u een dessert. Dan kunt u zelf bepalen of u deze wilt opeten. Maar het is verrukkelijk, dus ik adviseer u er zeker van te proeven”.

Ik kan alleen maar zeggen: het klopt. Verrukkelijk.

Cathay Pacific
Gekkenwerk, al dat eten.

Het doosje met Pralines – echt zo’n detail waar ik van kan genieten – stop ik maar in mijn tas.

Pralines

Uitbuiken na deze hoeveelheid eten

Na deze gigantische maaltijd kan ik geen boe of bah meer zeggen en is het tijd om uit te buiken. Gelukkig voorziet de hoeveelheid ruimte die je tot je beschikking hebt daar in.

Cathay Pacific
De suite leent zich goed om uit te buiken

Ook blijft de crew langskomen met nieuwe kopjes koffie. De crew is tijdens deze vlucht ongelooflijk attent. Natuurlijk zijn ze in overvloed aanwezig, maar ze doen er ook echt alles aan om dit een geweldige vlucht te laten zijn.

Cathay Pacific
Koffie om bij te komen

Een leuk detail is dat Cathay Pacific de First Class cabine altijd van verse bloemen voorziet. Dit zijn van die kleine dingen…..

Cathay Pacific
Bloemen voor iedere stoel. Mooie details

Naast een goed boek, lekkere koffie en verse bloemen is het beste In Flight Entertainment natuurlijk weer buiten. Circa een uur voor de landing in Tokyo besluit ik nog een glas Krug te nemen. Je weet tenslotte niet wanneer je het ooit weer zult krijgen.

Cathay Pacific
Ultieme weelde op foto

En dan is het al weer tijd om de landing in te zetten. Gelukkig zit het weer redelijk mee, waardoor ik nog wat meekrijg van het Japanse landschap.

Daling Tokyo

Ruim op tijd komen we aan op het vliegveld van Tokyo Narita. De landing verloopt soepel.

Landen Tokyo Narita

Cathay Pacific First Class Hong Kong – Tokyo Narita: conclusie

Deze dag leek bijna in het water te vallen. Maar gelukkig kon ik – mede dankzij de goede hulp van Alaska – toch nog aan boord. En wat een geweldige vlucht was dit! Ondanks dat de vlucht maar vier uur duurde, vond ik het echt één van mijn beste vluchten ooit. Een fantastische crew die super attent is en alles tot in de puntjes verzorgt.

Ook qua catering zijn kosten noch moeite gespaard tijdens deze vlucht: Krug 2004 champagne, goede rode wijn, een geweldige Japanse maaltijd en heerlijke koffie. Tel daar een goede lounge in Hong Kong bij op en dan kan krijgt deze vlucht van mij een tien met een griffel!