Een vlucht met Scoot: geen tegenvaller!

Eerder deze week maakte ik een vlucht met Scoot, de low cost airline van Singapore Airlines. Mijn verwachtingen van deze airline waren laag, maar ik ben positief verrast!

Waarom een vlucht met Scoot?

Ik was op zoek naar een vlucht van Lombok naar Kuala Lumpur. Normaliter is AirAsia daarvoor de aangewezen partij, aangezien die een rechtstreekse vlucht aanbieden op deze route. Tarieven waren echter stevig en bovendien zou de vlucht pas ’s avond laat aankomen in Kuala Lumpur. Scoot was aanzienlijk goedkoper, maar indien je met ruimbagage wilt reizen gaat het tarief alsnog fors omhoog. Niet echt aantrekkelijk dus.

Na nog wat zoeken vond ik een mooie oplossing voor bovenstaande. Een vlucht van Lombok naar Singapore met Scoot en vervolgens een aansluitende vlucht met Singapore Airlines naar Kuala Lumpur. Dit was een tientje duurder dan bij volledige uitvoering door Scoot. Beide vluchten kregen een Singapore Airlines vluchtnummer. Hierdoor was het volgende inbegrepen:

  • 25 KG ruimbagage;
  • Een maaltijd naar keuze met een blikje frisdrank;
  • Krisflyer miles voor beide vluchten.

Daarnaast kon ik als Krisflyer elite lid gratis stoelen selecteren op de vlucht met Singapore Airlines. Voor de vlucht met Scoot moest ik hiervoor wel bijbetalen. Aangezien Scoot niet garandeert dat je als gezin naast elkaar kunt zitten koos ik ervoor om € 6,00 per persoon bij te betalen.

Een prima vlucht!

Scoot heeft drie check in balie’s op Lombok International Airport en deze gaan stipt 3 uur voor vertrek open. Het check in proces verloopt redelijk soepel en vervolgens krijgen we de boarding passes voor beide vluchten.

Vlucht met Scoot
Scoot Check in Lombok International Airport

Uiteraard is lounge toegang niet inbegrepen bij een vlucht met Scoot, maar dankzij mijn Prioriy Pass kaart hebben we toegang tot de Concordia Lounge. Dit is een prima wachtkamer, maar verder niets bijzonders.

Concordia Lounge Lombok

Na enige tijd in de lounge is het tijd om aan boord te gaan. Het toestel van vandaag is 11 jaar oud en dat is redelijk goed terug te zien in de cabine. Desondanks ziet de cabine er in goede staat uit.

Vlucht met Scoot
Scoot A30 cabine

In tegenstelling tot nieuwere toestellen uit de vloot van Scoot is deze cabine voorzien van stoelen met stoelzakken. De beenruimte is aan de krappe kant, maar met 1.83 meter zit ik niet klem.

Vlucht met Scoot
A320 cabine

Het boarden is efficiënt en we kunnen dan ook op tijd beginnen aan de pushback. Nadat de medewerkers van de pushback truck ons uitzwaaien is het tijd om te vertrekken.

Het pushback team zwaait uit

Met een kleine vertraging van enkele minuten vetrekken we vanaf Lombok in de richting van Singapore.

Bye bye Lombok

De service komt vrij snel op gang. Je kunt online vooraf een maaltijd bestellen, maar kunt tevens iets kiezen vanuit de catalogus.

Vlucht met Scoot
Maaltijden

Met name alcoholische dranken zijn stevig geprijsd.

Drankjes zijn aan de prijs

De vooraf bestelde maaltijden worden als eerste geserveerd. Naast de geselecteerde Black Pepper Beef with Rice krijg ik een zakje blueberry-vanilla koekjes en de keuze uit water of Cola. Het bestek is van hout, wat op regionale vluchten van Singapore Airlines ook de norm is.

Vlucht met Scoot
Maaltijd op de vlucht met Scoot

Voor Wifi moet je betalen. Daar waar Singapore Airlines vanaf 1 juli op alle vluchten gratis wifi aanbiedt, moet je bij Scoot zelfs voor een kleine bundel betalen. En als je dit niet vooraf koopt betaal je het dubbelen. Ik ben heel benieuwd of er ooit iemand 53 (!) USD heeft betaald voor wifi met een limiet van 1 gigabyte.

Wifi prijzen

De vlucht verloopt verder zonder spannende gebeurtenissen en na ruim 2 uur komen we aan op de luchthaven van Singapore.

Aankomst Singapore

Conclusie

Deze vlucht met Scoot was alles overziend prima. Omdat het ticket is uitgegeven door Singapore Airlines is er zelfs relatief weinig verschil met een full-service maatschappij. Wat is nu het voornaamste verschil met een regionale vlucht in Economy Class met Singapoer Airlines?

  • In beide gevallen is 25KG bagage inbegrepen;
  • Stoelselectie is tegen altijd tegen betaling bij Scoot, bij Singapore afhankelijk van eventuele elite status;
  • In beide gevallen spaar je miles;
  • Bij Singapore Airlines kun je kiezen uit verschillende soorten frisdrank en alcoholische dranken. Bij Scoot moet je voor alcohol betalen;
  • In beide gevallen krijg je een maaltijd, al is de maaltijd van Singapore Airlines uitgebreider;
  • Wifi is ontzettend duur bij Scoot, terwijl dit bij Singapore Airlines gratis is vanaf 1 juli 2023;
  • Je kunt bij Singapore Airlines gebruik maken van eventuele elite voordelen, zoals lounge toegang of inchecken bij de business class balie.

Wat mij vooral opvalt is dat vliegen met een low cost airline helemaal niet veel afwijkt van de meeste full-service airlines op Europese vluchten:

  • De meeste maatschappijen hebben “Buy On Board” principe;
  • KLM heeft zelfs in Europe Business Class houten bestek;
  • Beenruimte is overwegend krap, met name bij British Airways;
  • Ruimbagage is meestal niet inbegrepen.

De standaard ligt in Azië aanzienlijk hoger, maar de vlucht met Scoot is prima acceptabel. Persoonlijk zou ik dan ook zonder twijfel opnieuw met Scoot vliegen op een korte afstand.