Singapore Airlines Business Class Boeing 787-10

Een review van twee vluchten met Singapore Airlines Business Class in de Boeing 787-10. Na twee weken vakantie op het prachtige Bali is het tijd om weer richting Nederland te vertrekken. Rond de jaarwisseling boekte ik de First Class deal van Cathay Pacific: Hanoi – New York JFK voor iets meer dan duizend euro. Vanuit Bali moest ik dan ook richting Vietnam.

Naar Hanoi waren de mogelijkheden beperkt. Om deze reden koos ik voor een vlucht vanuit Denpassar Bali naar Ho Chi Minh stad. Dit had als voordeel dat ik met de relatief nieuwe Boeing 787-10 kan vliegen op beide vluchten. Op mijn heenreis had ik al een vlucht met de Airbus A330 van Singapore Airlines in Business Class genomen. Een overzicht van alle vluchten op mijn heenreis staan hieronder:

Deze twee vluchten heb ik geboekt op één ticket met een overstap van twee uur op het vliegveld van Singapore. Voor beide vluchten was ik 20.000 Krisflyer miles kwijt (tegenwoordig betaal je 21.500 miles) en een paar euro’s aan toeslagen. Niet gek voor zo’n vijf uur business class vliegen.  De miles kreeg ik door American Express Rewards punten over te zetten naar Krisflyer. Via voorgaande link krijg je de kaart het eerste jaar gratis én 20.000 punten cadeau. Gratis punten dus.

De route van vandaag

Route: Denpassar (Bali) – Singapore (SIN) – Ho Chi Minh (SGN)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Boeing 787-10
Stoel: 19K / 19A
Klasse: Business Class
Prijs: 20.000 Singapore Airlines Krisflyer miles

Singapore Airlines Business Class Boeing 787-10: cabine

Op het vliegveld van Denpassar Bali verloopt de beveiliging en paspoortcontrole soepel voor Business Class passagiers. Het duurt dan ook niet lang voordat ik “airside” ben op het vliegveld. Na een kort bezoek aan de lounge loop ik richting de gates, waar je een fantastisch uitzicht hebt op de landingsbaan.

Goed uitzicht op de landingsbaan vanaf de gate. Hier een AirAsia A330 die aankomt.

De Boeing 787-10 staat inmiddels al gereed voor vertrek.

Singapore Airlines Boeing 787-10

Het boarden is netjes geregeld, waarbij een separate rij voor Business Class en PPS Club passagiers aanwezig is. Ook is er een separate jetbridge aanwezig: Business Class passagiers boarden door deur L1, terwijl Economy passagiers boarden door deur L2. Hierdoor ben ik redelijk snel aan boord van het toestel.

Boarding verloopt soepel
Separate ingang door deur L1

De Business Class cabine van de Boeing 787-10 ziet er bijzonder goed uit. Er is gekozen voor een 1-2-1 opstelling, waarbij iedere stoel directe toegang tot het gangpad heeft. Voor een toestel dat alleen ingezet wordt op regionale routes is dat een heel prettige configuratie. Turkish Airlines heeft dezelfde stoelconfiguratie in haar Boeing 787-9, die op internationale routes wordt ingezet.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines Boeing 787-10 Business Class
Singapore Airlines Business Class
Een 1-2-1 stoelconfiguratie

De Business Class cabine bestaat uit 9 rijen, waardoor er plaats is voor 36 passagiers. In Economy is sprake van een 3-3-3 configuratie en de Dreamliner biedt plaats aan 301 passagiers.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines Boeing 787-10 Business Class
Singapore Airlines Business Class
787-10 Business Class

Singapore Airlines 787-10 Business Class stoel

Op mijn vlucht van Denpassar naar Singapore heb ik gekozen voor stoel 19K. De vlucht van Singapore naar Ho Chi Mingh zit ik in stoel 19A. Beide stoelen betreffen de “echte raamstoelen”, waarbij je veruit de meeste privacy hebt.

Singapore Airlines Business Class
Stoel 19K
Singapore Airlines Business Class
En stoel 19A
De even stoelen zitten meer naar het gangpad en hebben minder privacy

De stoel is een stuk compacter dan de Business Class stoelen in de langeafstandsvloot van Singapore Airlines. Ook ten opzichte van de Business Class stoel in de Airbus A330 is de stoel wat krapper uitgevoerd. Zelf ben ik iets breder dan gemiddeld maar toch voelt de stoel helemaal niet krap aan. Voor een nachtvlucht waarbij je wilt slapen kan ik me wel voorstellen dat het allemaal wel wat krap wordt.

Voetenbankje

Naast de hoofdsteun is een opbergvak aanwezig. Hier kun je een koptelefoon vinden en een (kleine) menukaart. In dit opbergvak is tevens een tweetal USB oplaadpunten en een 110 Volt stopcontact aanwezig.

Opbergvak met USB- en netstroomaansluiting

Voorin is nog een vak aanwezig voor tijdschriften en de veiligheidsinstructies van het toestel. Voor grotere apparatuur zoals een laptop is dus geen ruimte gereserveerd.

Ruimte voor tijdschriften

Aan de zijkant van de stoel is het bedieningspaneel gemonteerd waarmee je de stoel naar wens kunt verstellen. Ook kun je hier de bediening van het In Flight Entertainment systeem terugvinden.

Stoel- en IFE bediening

Het In Flight Entertainment systeem is significant beter dan het relatief oude IFE systeem aan boord van de Airbus A330. Het beeld is scherp en er is sprake van een ruim aanbod aan films, series en muziek.

Prima IFE!

Denpassar – Singapore

In Denpassar is sprake van een volle vlucht: in Business Class zijn nog slechts twee plaatsen vrij. De service heeft een hoog niveau bij Singapore Airlines maar met een volle cabine op een korte vlucht is de bemanning aan de krappe kant. Nadat ik plaats heb genomen wordt een welkomstdrankje aangeboden: water, jus ‘d orange of champagne. Ik kies voor champagne en even later volgt een goed gevuld glas Charles Heidsieck: een prima champagne die Singapore Airlines serveert in Business Class op korte vluchten, lange vluchten en in de Business Class Lounges.

Singapore Airlines Business Class
Charles Heidsieck Pre Departure Drink

Even later worden kranten uitgedeeld voor de liefhebber. Vervolgens volgt een warm doekje.

Singapore Airlines Business Class
Warm doekje en champagne voor vertrek

Het boarden verloopt ondanks de drukte op een nette manier en we zijn op tijd gereed voor vertrek naar Singapore. Tijd voor de pushback.

Pushback

Vanaf de gate is het slechts een klein stukje taxiën naar baan 27, waar we moeten wachten op een paar aankomende en vertrekkende toestellen. Even later volgt het typische gezoem van de moderne Dreamliner.

Rotatiepunt vertrek Denpassar
Bye bye Bali

Op mijn vlucht van Singapore naar Bali kon ik vooraf een “Book The Cook” gerecht kiezen, maar op deze vlucht is dit niet mogelijk. Wel is er een kleine menukaart aanwezig voor de lunch die geserveerd wordt op deze vlucht.

Singapore Airlines Business Class
Lunchkaart

De volle Business Class cabine zorgt voor een relatief langzaam tempo. De lunchkeuze wordt aangenomen, op één tray uitgeserveerd en enige tijd later volgt een drankenronde. Het cabinepersoneel doet eerst de rechterkant van de cabine en begint vooraan. Na ongeveer één uur vliegen kan ik mijn keuze bekend maken en ik kies voor kip met zwartebonensaus en noodles. De presentatie is redelijk maar de smaak erg goed.

Singapore Airlines Business Class
Singapore Airlines Lunch

Als drankje kies ik nogmaals voor een glas Charles Heidsieck, die aan de stoel ingeschonken wordt.

Singapore Airlines Business Class
Champagne

Voordat ik het in de gaten heb zijn we al weer aan het dalen. Als je ooit wakker wordt, uit het vliegtuigraam kijkt en talloze schepen ziet zoals in onderstaand plaatje dan weet je: dit is Singapore!

Hallo Singapore!
Landing Singapore

Singapore – Ho Chi Mingh

Na aankomst op het vliegveld van Singapore besluit ik even naar de Krisflyer Silverkris lounge te gaan. Deze lounge heeft een goed aanbod van eten en drinken maar is verder niet bijzonder: het is er vrij donker en er is weinig vertier. Na een drankje besluit ik het er voor gezien te houden en wat rond te wandelen in de Terminal.

Charlies Heidsieck in de Singapore Airlines Krisflyer lounge

De vlucht naar Saigon is aanzienlijk rustiger: Business Class is vrijwel leeg en ook Economy is maar halfvol. De service is daardoor een stuk sneller. Snel nadat ik aan boord ben wordt een glas champagne aangeboden.

Wederom champagne voor vertrek

Het is inmiddels behoorlijk regenachtig in Singapore. Daarnaast is er sprake van onweer. Desondanks worden we op tijd weggedrukt bij de gate en taxiën we richting de startbaan.

Regenachtig Singapore, op de achtergrond een Boeing 777 van KLM

De start is wederom rustig, zoals gebruikelijk aan boord van een Dreamliner.

Take-off tijd
Het rotatiepunt voorbij

Er is weinig te zien door het slechte weer, maar na de take-off zien de verschillende lagen bewolking er prachtig uit.

Mooie wolken

De service werkt exact hetzelfde als op de vlucht van Bali naar Singapore. Dit keer heb ik echter wel gebruik gemaakt van de “Book the Cook” optie. Daarbij heb ik me laten vertellen dat een Lobster Thermidor erg goed moet zijn bij Singapore Airlines. Mwoah. Laat de foto voor zichzelf spreken….

Kots Thermidor?

De smaak van de Lobster was oké, maar niets bijzonders. Gelukkig maakt de zonsondergang buiten veel goed. De vlucht verloopt verder weinig spectaculair. Bij aankomst op het vliegveld van Ho Chi Minh city is het inmiddels donker.

Singapore Airlines Business Class
Zonsondergang

Singapore Airlines Business Class Boeing 787-10: conclusie

Twee korte vluchten in Business Class. Wat kun je hier van verwachten? Binnen Europa vlieg je meestal met een klein toestel in een Economy stoel. In Business Class krijg je wat lekkerder eten en drankjes. Van die kant bekeken kun je gerust stellen dat je bij Singapore Airlines een spectaculair product krijgt:

  • De cabine is modern;
  • In Business Class heb je splinternieuwe stoelen die volledig in slaapstand kunnen met optimale privacy;
  • Voor vertrek een warm doekje en een welkomstdrankje;
  • Een volledige maaltijdservice, waarbij op één vlucht zelfs “Book The Cook” mogelijk was.

Aan de andere kant blijft het natuurlijk een korte vlucht waarbij efficiency voorop staat en waar weinig tijd is om echt uit te blinken. De “Book the Cook” maaltijd was qua presentatie ronduit slecht. Ook heeft de bemanning wel even de tijd nodig om de service volledig te verlenen.

Desondanks was de trip van Bali naar Vietnam heel comfortabel. Mocht je de kans krijgen om voor een acceptabel aantal miles met de Dreamliner van Singapore Airlines te kunnen vliegen dan kan ik dat zeker aanraden.