Review: Lufthansa Business Class LUX-FRA

Na mijn Hahn Air Privé Jet ervaring vlieg ik vandaag Lufthansa Business Class. Een korte vlucht van 110 mijl. Daarmee is de vlucht zelfs korter dan de vlucht tussen Düsseldorf en Luxemburg.

De dag begint pijnlijk: om 4.30 uur gaat de wekker. Ik verblijf in het Doubletree Hotel Luxemburg, wat op ongeveer een kwartier rijden van het vliegveld ligt. Normaal gesproken kun je dit ook prima met de bus doen en ben je slechts € 2,00 kwijt (voor € 4,00 heb je een dagkaart). Maar voor mijn vroege vlucht is dit niet mogelijk, waardoor ik genoodzaakt ben een taxi te nemen. Dat is met € 35,00 helaas aanzienlijk duurder 🙁 .

Route: Luxemburg – Frankfurt
Maatschappij: Lufthansa (Lufthansa City Line)
Toestel: Bombardier CRJ-900
Stoel: 4A
Klasse: Business Class

Ondanks het belachelijk vroege uur is het al behoorlijk druk op de luchthaven. Bij de check in kan ik gelijk doorlopen. Er is – voor zover ik heb kunnen ontdekken – geen fasttrack security en ik sluit aan in de rij. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Gelijk na de beveiliging bevindt zich de enige lounge die Luxemburg Findel Airport kent: “The Lounge”. Met deze lounge heb ik toegang omdat ik in Business Class reis, maar Priority Pass kaarthouders kunnen hier eveneens gebruik van maken. Na een kopje koffie in de lounge loop ik richting gate B10.

Lufthansa Business Class: boarden en cabine

Het boarden staat gepland om 6.30 uur, 30 minuten voordat de vlucht vertrekt. Vaak zie je in praktijk dat het boarden veel later begint. In dit geval begint het boarden echter stipt om 6.30 uur. Business Class en Miles & More elite leden mogen eerst boarden.

Vanaf Luxemburg vertrekken veel regionale vluchten en er is bij deze gate dan ook geen jetbridge aanwezig. Je loopt zo vanuit de gate het toestel in. Buiten staat een Bombardier Q-400 van Luxair.

Luxair Q-400

De Bombardier CRJ-900 van Lufthansa staat al gereed, maar we moeten nog even wachten voordat we daadwerkelijk aan boord mogen.

Lufthansa Business Class
Lufthansa Bombardier CRJ-900
Wachten voor het boarden

Na ongeveer een minuut of vier mogen we doorlopen richting het toestel.

Lufthansa Business Class

De CRJ-900 heeft een 2-2 indeling in zowel Business Class als Economy Class. Dit is de norm bij regionale toestellen binnen Europa. Je ziet dit bijvoorbeeld ook bij de Embraers van KLM Cityhopper en British Airways.

Lufthansa Business Class
Lufthansa Business Class

Lufthansa Business Class

Lufthansa Business Class heeft wel een belangrijk voordeel ten opzichte van haar concurrenten: de stoel naast je wordt vrijgelaten. Dit doen KLM en British Airways (helaas) niet in de regionale toestellen. Ondanks de korte vluchtduur vind ik dit veel beter aansluiten bij de prijs van een gemiddeld Business Class ticket.

Lufthansa Business Class

De beenruimte is redelijk beperkt, maar omdat ik slechts 1.83 meter lang ben heb ik hier geen last van.

Lufthansa Business Class

Lufthansa Business Class: service

We beginnen keurig op tijd met taxiën. Omdat de motoren aan de staart van het toestel gemonteerd zijn hoor je bijna geen motorgeluid. Luxemburg is een vrij klein vliegveld, waardoor we maar een klein stukje hoeven te taxiën. Tijdens het taxiën kan ik nog genieten van een opstijgende Q-400 van Luxair.

Luxair Q-400

Tijdens de start van de vlucht hoor ik wederom bijna geen motorgeluid. Als “avgeek” is dat natuurlijk wel jammer, maar aan de andere kant is het ook wel comfortabel. De aanloop van het kleine toestel is slechts kort, waardoor we in een mum van tijd airborne zijn.

Airborne!
Tot ziens Luxemburg!

Helaas vliegen we dit keer niet over Luxemburg stad, waardoor het uitzicht beperkt blijft tot de bosrijke omgeving.

Luxemburg

Vandaag vliegen we op slechts 16.000 voet hoogte en al vrij snel komt de service op gang. De service bestaat uit een ontbijt met als keuze JA of NEE.

Het ontbijt bestaat uit een aantal koude hapjes: ham, kaas, zalm, een paar stukjes paprika en een soort appeltaart. De mogelijkheid bestaat om er nog een broodje bij te nemen, maar dat sla ik over.

Lufthansa Business Class

Echt veel tijd om van het ontbijt te genieten heb ik overigens niet. Voor ik het weet dalen we al weer en komt de vriendelijke stewardess vragen of ze mijn dienblad weer mag meenemen.

De daling is al weer ingezet

Zowel de nadering als de landing verloopt rustig. Zo’n twintig minuten na vertrek vanuit Luxemburg staan we al weer op de landingsbaan in Frankfurt, waarop een lange rit naar een remote gate volgt. Bijna denk ik dat we helemaal terug rijden naar Luxemburg, maar gelukkig arriveren we na een minuut of vijftien eindelijk.

Nadering Frankfurt

Conclusie

Deze vlucht is vlekkeloos verlopen. Natuurlijk was de vlucht alles behalve spectaculair, maar al met al vond ik het heel comfortabel. De meerwaarde van Business Class vliegen op zo’n korte vlucht is beperkt.

Een groot voordeel van Lufthansa Citiline ten opzichte van haar regionale concurrenten (KLM Cityhopper, British Airways) vind ik het feit dat Lufthansa een stoel vrijlaat. En daarmee is de Bombardier CRJ-900 in Business Class misschien nog wel comfortabeler dan een Boeing 737 of Airbus. Door de 2-2 indeling met één vrije stoel heeft iedere passagier directe toegang tot het gangpad. Een tas kun je onder de stoel voor de vrije stoel plaatsen, waardoor dit je eigen beenruimte niet beperkt.