Review: Korean Air Boeing 747-8 Business Class

Een review van een vlucht met Korean Air Boeing 747-8 in Business Class van Hong Kong naar Seoul.

Na mijn vlucht met Cathay Pacific van New York naar Hong Kong ben ik gelijk naar mijn hotel gegaan: Hilton Garden Inn Hong Kong Mongkok. Dat blijkt een prima keuze: met de trein en de metro ben je in minder dan een uur tijd bij het hotel. Bovendien ligt het hotel in Mongkok, een levendig deel van Hong Kong.

Na een onstuimige periode in Hong Kong is het vandaag prachtig weer. Dat komt goed uit, want vanmiddag is het weer tijd om een stukje te vliegen!

Bij het ontbijt ontdek ik dat er iets gewijzigd is voor mijn aankomende vlucht. Meestal is dit geen goed teken, maar vandaag is het fantastisch nieuws: ik vlieg met de Boeing 747-8 in plaats van de Airbus A330!

Lekker weer in Hong Kong

Een voormalig Flying Blue Sweet Spot

Deze vlucht heb ik geboekt in het voorjaar van 2018. Dit is voor de grote devaluatie van het Flying Blue programma, waardoor ik slechts 25.000 Flying Blue miles moet betalen voor twee vluchten in Business Class. Voor deze hoeveelheid miles vlieg ik vandaag van Hong Kong naar Seoul, om een dag later van Seoul naar Kuala Lumpur te vliegen. Dat is lang niet gek voor 10 uren in Business Class!

Helaas moet je vandaag de dag maar liefst 57.500 Flying Blue miles betalen, veel meer dan bij het gemiddelde frequent flyer programma.

Flying Blue, wat doe je nu….

In ieder geval: ik boekte Hong Kong – Seoul met de Boeing 787, voorzien van de nieuwste Apex Suites. Helaas kwam enige tijd later het bericht dat de vlucht door een Airbus A330 uitgevoerd zou worden, die niet allemaal voorzien zijn van de Apex Suites.

De – last minute – wijziging naar een Boeing 747-8 is dus geweldig. Ten eerste is dit mijn eerste keer in deze (nieuwe) versie van “the Queen of the Skies”. Ten tweede is dit toestel uitgerust met de nieuwe Apex suites. Tot slot kan ik een plekje veroveren op mijn favoriete plek: op het bovendek!

Vluchtgegevens:

Route: Hong Kong – Seoul Incheon
Maatschappij: Korean Air
Toestel: Boeing 747-8
Stoel: 18J
Klasse: Prestige Class (Business Class)
Prijs: 25.000 Flying Blue miles

De Skyteam Lounge Hong Kong

Het inchecken bij Korean Air heeft wel iets schattigs. Op de balie liggen een aantal kaarten waarop de stoelindelingen per type toestel afgebeeld staan. Natuurlijk staat mijn keuze al vast: vandaag zit ik op het bovendek van “the Queen”. Na een paar minuten kan ik mijn weg vervolgen richting de Skyteam Lounge.

De Skyteam lounge op Hong Kong is niet heel bijzonder, maar wel een plezierige plek. Er is voldoende ruimte om te zitten en ook het buffet is prima. Hoogtepunt van de lounge is de mogelijkheid om een verse noodle soep te laten bereiden.

Skyteam lounge Hong Kong

Jammer genoeg heb je vanuit deze lounge geen mogelijkheid om naar het platform te kijken, terwijl dit vanuit de terminal juist prima mogelijk is.

Skyteam Lounge Hong Kong

Nadat ik een heerlijk soepje heb genuttigd ga ik dus snel weer terug naar de terminal, waar het goed toeven is.

Hong Kong Terminal

Korean Air Boeing 747-8 Business Class: de cabine

Na een tijdje loop ik richting de gate voor de aankomende vlucht. Daar staat de Boeing 747-8 al klaar. Het blijft een plaatje om te zien in mijn ogen.

Korean Air Boeing 747-8
Korean Air Boeing 747-8
Korean Air Boeing 747-8
Is ze niet prachtig? Korean Air Boeing 747-8

Het boarden begint stipt op tijd. Er is een speciale jetbridge voor First- en Business Class passagiers. Korean Air biedt ook First Class aan op deze route, maar dit is niet te boeken met Flying Blue miles. Bij binnenkomst in het toestel sla ik vervolgens rechtsaf, door de business class cabine op het benedendek. Deze is uitgevoerd in een 2-2-2 configuratie.

Korean Air Boeing 747-8
Korean Air Boeing 747-8 benedendek

Vervolgens is het tijd voor het “magische momentje”: het trappetje op naar het bovendek!

Korean Air Boeing 747-8
Het blijft speciaal: met de trap naar boven in een vliegtuig

Op het bovendek van deze Korean Air Boeing 747-8 zijn 22 business class stoelen geplaatst in een 2-2 configuratie. Korean Air noemt business class “Prestige Class”. In dit geval is Business Class uitgerust met Apex Suites. Een prettig product met veel privacy. Bovendien belemmeren de stoelen het zicht naar buiten niet, zoals bij reverse herringbone stoelen het geval is.

Korean Air Boeing 747-8
Korean Air Boeing 747-8 bovendek

Door de Apex Suites heeft iedereen directe toegang tot het gangpad. De stoelen kunnen volledig plat en zijn allemaal naar voren gericht. Voor optimale privacy is er een scherm aanwezig, waardoor je als het ware een gesloten suite creëert. De suite is echter niet volledig te sluiten, zoals de Delta One suite.

Korean Air Boeing 747-8
Korean Air Boeing 747-8 Apex Suites
Korean Air Boeing 747-8
Korean Air Boeing 747-8 Apex Suite stoel
Korean Air Boeing 747-8
Korean Air 747-8

Korean Air Boeing 747-8 Business Class: service en vertrek

Er zijn weinig stoelen verkocht in business class, waardoor het bovendek behoorlijk leeg is. Ook op het benedendek zijn slechts een handjevol stoelen gevuld. Het risico is aanwezig dat men iedereen naar het benedendek verhuist en zo bespaart op het cabinepersoneel, maar dat is gelukkig niet het geval.

De twee medewerkers die op het bovendek werken komen gelijk langs om me vriendelijk welkom te heten. De basisfuncties van de stoel worden uitgelegd en nog wat informatie over de vlucht.

Op de stoel ligt een dekentje klaar en – tot mijn verbazing – zelfs slippers. Een amenity kit is niet aanwezig. Nadat ik mijn spullen een plekje heb gegeven komt de stewardess weer langs en biedt me een drankje aan. Ik kies voor champagne, welke met een zakje geroosterde nootjes geserveerd wordt.

Korean Air 747-8 Business Class: Champagne en nootjes vooraf

Al vrij snel worden de bestellingen voor het hoofdgerecht opgenomen. De service is dus heel efficiënt. Omdat ik kies voor de Bibimbap vraagt de stewardess of ik weet hoe ik dit moet eten. Omdat ik aangeef dat het “mijn eerste keer” is, krijg ik een gebruiksaanwijzing van haar.

Nadat alle bestellingen zijn opgenomen volgt een tweede ronde drankjes, waarna ook de purser nog langs komt. Hij heet iedereen persoonlijk welkom, wat heel attent is. En de purser is een optimist eerste klas, zo blijkt uit een gesprek met een medepassagier:

Passagier: “Zo zeg, deze vlucht is ook bij de lange na niet vol”.

Purser: “Haha nee, maar gelukkig wel half vol”.

Takeoff op Hong Kong

We worden keurig op tijd weggedrukt bij de gate, maar helaas lopen we wel enige vertraging op. Met dit mooie weer is het zeker geen straf om het vliegverkeer op Hong Kong in de gaten te houden.

Korean Air Boeing 747-8
Hong Kong Airport

Het leuke aan Hong Kong Airport is dat een gedeelte van het onderhoud gewoon in de open lucht plaatsvindt. Leuk om te zien dat een complete motor uit elkaar ligt te wachten in de buitenlucht.

Een motor vervangen

Voor de startbaan moeten we helaas wederom behoorlijk lang wachten (ongeveer 20 minuten). Hierdoor lopen we al met al wel een aardige vertraging op. Maar gelukkig draaien we uiteindelijk de startbaan op.

Korean Air Boeing 747-8
Ahhhh eindelijk

Onder perfecte weersomstandigheden begint de Boeing 747-8 aan de start. En dan is het echt een feest om vanaf Hong Kong te vliegen: prachtige beelden levert het op. De Boeing 747-8 is ook aanzienlijk stiller dan de Boeing 747-400. Het blijft geweldig om twee motoren aan iedere vleugel te zien bungelen.

Korean Air Boeing 747-8
Rotate!
Korean Air Boeing 747-8
Bye Bye Hong Kong

Laat de beelden maar voor zichzelf spreken:

Korean Air Boeing 747-8
Prachtig
Korean Air Boeing 747-8
Dit verveelt nooit

Door de korte vluchtduur en het lage aantal passagiers bereiken we in heel korte tijd onze kruishoogte.

Eten en drinken aan boord

Snel na het bereiken van onze kruishoogte komt de service op gang. De tafel wordt gelijk gedekt en vervolgens wordt een drankje aangeboden. Ik kies opnieuw voor een glas champagne, samen met een glas water. Korean Air schenkt Perrier Jouët Grand Brut in business class en dat is een prima champagne.

Korean Air Boeing 747-8
Korean Air 7478 business drankenservice

Ondertussen neem ik even de handleiding door voor de Bibimbap maaltijd die traks zal volgen. Het ziet er niet al te ingewikkeld uit gelukkig.

Bibimbap handleiding

Na slechts twee slokken champagne staat de trolley opnieuw naast mijn stoel en wordt het voorgerecht uitgeserveerd. Het voorgerecht is tonijn met paddenstoelen en sesam. Dit smaakt heerlijk. De tweede stewardess komt vervolgens met diverse wijnen langs. Ik kies een Sauvignon Blanc bij mijn salade, wat een prima combinatie blijkt.

Korean Air Boeing 747-8
Voorgerecht

De snelheid zit er echt ontzettend in! Hoewel efficiency natuurlijk mooi is, lijken de stewardessen momenteel wel aan een soort race bezig te zijn. Nadat ik mijn laatste stukje tonijn in mijn mond steek wordt het bord al weer afgeruimd. Tijd voor Bibimbap! De “tube” waarmee je zelf de scherpte kan instellen knijp ik volledig uit en het smaakt verrukkelijk!

Korean Air Boeing 747-8
Bibimbap!

Echt tijd om lekker te dineren heb je niet, want mijn bord Bibimbap is slechts half leeg als de trolley opnieuw voor mijn neus staat: een nagerecht meneer? Nou ja, een Häagen-Dazs ijsje is altijd lekker, dus die bestel ik dan maar. Er volgt ook een kop koffie.

Ijs en koffie na

Korean Air Boeing 747-8 Business Class: conclusie

Na deze supersnelle service worden de tafels afgeruimd en worden de lichten in de cabine gedimd. Bij sommige maatschappijen vragen ze iedere passagier om dan ook alle ramen te sluiten, maar dat is hier (gelukkig) niet het geval. Vanaf dit moment komt de crew nog een paar keer door de cabine lopen om te bekijken of iemand nog iets nodig heeft.

Ik kan nog een paar uur werken op mijn laptop als vervolgens de landing al weer ingezet wordt. Buiten is het dan al weer schemerig.

Korean Air Boeing 747-8
Al weer schemerig

Niet veel later volgt de landing, die heel rustig verloopt.

Korean Air Boeing 747-8
Nadering Seoul Incheon Airport
Korean Air Boeing 747-8
Landing op Seoul Incheon

Voor zo’n korte vlucht van Hong Kong naar Seoul is dit natuurlijk geweldig. Het toestel is prachtig, zitten op het upperdeck is een waar feest en de Apex suite is gewoon een heel goede stoel. Daarnaast is de service ook heel beleefd en uiterst efficiënt. Wat mij betreft een beetje te efficiënt, want de turbo stond er teveel op. Voor zo’n korte vlucht is het geweldig dat ze een volledig menu aanbieden, inclusief prima champagne en verschillende soorten wijnen.

Hadden we zulke vluchten maar binnen Europa!