Review: Iberia A330 Business Class MAD-PVG
Nadat ik met LATAM van Frankfurt naar Madrid vloog heb ik een dag gewerkt en een avond tapas gegeten in Madrid. Vandaag staat een 13 uur durende vlucht met Iberia A330 Business Class van Madrid naar Shanghai op het programma! Je kunt in dit artikel lezen hoe ik deze vlucht dankzij een lucratieve actie van Iberia Plus heb kunnen boeken.
De wekker gaat al redelijk vroeg: tijd om de doorrookte kamer van het Ibis hotel achter me te laten en de (overvolle) metro naar het vliegveld te pakken.
Bij de check in balie ben ik gelijk aan de beurt. Op naar de beveiliging! Fast track is op het vliegveld van Mardid ook echt fast track: geen wachtrijen. Vervolgens neem ik de airtrain naar terminal 4-S, zodat ik vijf kwartier na vertrek uit mijn hotel in de lounge ben aangekomen. Tijd voor een ontbijt op kosten van Iberia.
Na het ontbijt doe ik nog wat laatste dingen voor mijn werk. Als ik om 11.00 uur weer opkijk van het scherm van mijn laptop is de lounge volledig gevuld! Ik heb dan ook vrijwel geen foto’s gemaakt van de lounge. Ik kan nog even genieten van het fantastische uitzicht dat deze lounge te bieden heeft.

Vluchtgegevens:
Route: Madrid (MAD) – Shanghai Pudong (PVG)
Maatschappij: Iberia
Toestel: Airbus A330-200
Stoel: 4L
Klasse: Business Class
Prijs: 59.500 Iberia Plus Avios
Iberia A330 Business Class: boarding
Het boarden begint om 11.40 uur, zo’n 25 minuten voor de geplande vertrektijd. Het toestel is nagenoeg uitverkocht. Het valt me op dat het niet duidelijk is welke passagier waar moet staan. Er is – voor zover ik heb kunnen zien – geen speciale Business Class boarding rij. Er is dan ook sprake van een redelijk chaotische situatie. Vlak voordat het boarden begint doet een ietwat humeurige medewerker nog een poging om wat orde in de chaos te scheppen. Erg veel zin heeft dit niet meer.

Ik sta ergens aan de zijkant en weet alsnog redelijk snel mijn weg naar het toestel te vinden. De medewerker die mijn boarding pass scant zegt geen boe of bah en gunt mij zelfs geen enkele blik. Sommige medewerkers schijnen echt niets te begrijpen van een goede klantervaring.

Bij het toestel aangekomen mag nog niemand naar binnen. Het lijkt er op dat we een “speciale gast” hebben aan boord, die door de politie aan boord gebracht wordt.

Iberia A330 Business Class: cabine
Nadat ik aan boord ben gestapt word ik vriendelijk welkom geheten door het aanwezige cabinepersoneel. Ik zit vandaag in stoel 4L, gepositioneerd in de laatste rij aan de rechter kant van de businessclass cabine.


De Business Class stoelen zijn opgesteld in een 1-2-1 configuratie. De in totaal 19 stoelen tellende Business Class cabine is vandaag volledig gevuld. Voor een lange afstandsvlucht als deze is 19 stoelen relatief beperkt. Andere toestellen (de A330-300 en A340) van Iberia hebben 29 of meer Business Class stoelen aan boord.


De stoelen met een even nummer zijn de “echte” raamstoelen. De stoelen met oneven nummers zitten meer aan het gangpad. In de opbergruimte van de stoel is een amenity kit geplaatst en een koptelefoon. Op de stoel ligt een deken en een kussen klaar. Meer ruimte om spullen op te bergen is er helaas niet. Daarvoor ben je aangewezen op de bagagebakken boven de stoel.

De stoelen die ik hierboven als “echte raamstoelen” heb getypeerd bieden ruimschoots voldoende privacy. Heb je een andere stoel dan zit je in mijn ogen wat meer in de spotlight.


Het verstellen van de stoel gaat eenvoudig met een paar knopjes aan de zijkant van de stoel. Hier is ook de bediening van het In Flight Entertainment systeem gemonteerd.

Vertrek vanaf Madrid
Nadat ik enige tijd aan boord ben komt de purser langs om mijn maaltijdkeuze te bevestigen. Voorafgaand aan de vlucht kun je bij Iberia je maaltijdkeuze doorgeven. Dit kan handig zijn als je keuze wilt hebben. Ik heb in dit geval voor runderwang in rode wijnsaus gekozen. Iets later worden er welkomstdrankjes uitgedeeld. Ik kies voor een glas Cava.

Helaas lopen we enige vertraging op omdat één baan gesloten is voor renovatiewerkzaamheden. Tijd om even de menukaart te bestuderen.

De lijst met beschikbare dranken is behoorlijk uitgebreid. Er is een ruime keuze aan wijnen maar ook sterke dranken zijn volop aanwezig.



Circa drie kwartier later dan gepland volgt de pushback en starten we het taxiën op het prachtige vliegveld van Madrid. Hier komen we een paar mooie toestellen tegen, waaronder een Cubana Ilyushin IL-96. Ik wist niet dat dergelijke toestellen nog op Europese luchthavens vliegen.


Vanaf baan 14R starten we de vlucht richting Shanghai. De start duurt redelijk lang, waarschijnlijk omdat het toestel vrijwel volledig vol zit is. Voor een vlucht van bijna 13 uren moet de nodige brandstof aan boord genomen worden tenslotte.





Eten en drinken aan boord
Na ongeveer 20 minuten worden warme doekjes uitgedeeld, tezamen met een landingskaart voor Shanghai. Ook wordt de tafel alvast gedekt. Bij Iberia worden drankjes geserveerd vanaf een trolley. Omdat de businessclass cabine klein is gaat het cabinepersoneel met dezelfde trolley langs beide gangpaden.

Bij de drankenkeuze kun je kiezen uit olijven en nootjes. Ik kies voor het laatste. Daarnaast kies ik voor nog een glas Cava, die samen met een glas water geserveerd wordt. Ondertussen begint het In Flight Entertainment er al behoorlijk op te lijken.


Na enige tijd volgt het voorgerecht, bestaande uit zalm, aardappelsalade, soep, kaas en nog een artisjoksalade. Het overstijgt mijn verwachtingen qua smaak. Omdat we op dat moment over de Pyreneeën vliegen hebben we wel aardig last van turbulentie.

Het hoofdgerecht smaakt beter dan het er uit ziet. Het vlees is super mals! Ik drink er een glas Rioja bij.

Het nagerecht (coffee cheesecake) is ontzettend lekker. De crew is van mening dat ik hier echt een glaasje sherry bij moet proberen. Ik stem daarmee in, maar de mierzoete sherry is niet echt mijn ding.

Slapen en relaxen
Nadat de crew de tafel weer afgeruimd heeft wordt de verlichting in de cabine gedimd. Zo kan iedereen die dat wil gaan slapen. Dat blijkt een beetje lastig natuurlijk voor een vlucht die rond het middaguur vertrekt.

Gedurende de vlucht is het mogelijk om een drankje te halen in de galley. Ook staan hier wat snacks opgesteld (broodjes, chocolade, fruit, etc.). Als ik hier een paar keer om een drankje kom vragen dan wordt daar heel enthousiast op gereageerd. Ook het bijvullen van mijn waterfles wordt zonder slag of stoot gedaan.
Tijdens de vlucht probeer ik even te slapen. Dit lukt hooguit voor een uurtje. De stoel ligt in volledige vlakke stand niet heel lekker in mijn ogen. Er is een rand in de stoel gemonteerd waardoor je maar beperkte bewegingsvrijheid hebt. Ook is er geen matras aanwezig, waardoor de stoel aan de harde kant is.

Ontbijt en aankomst Shanghai
Ongeveer anderhalf uur voor de landing in Shanghai wordt de cabineverlichting weer ingeschakeld. Buiten is het eveneens licht en ik besluit dan ook om de luikjes weer open te maken en van het uitzicht te genieten. Door het dikke pak wolken valt helaas weinig te zien.

Er wordt ontbijt geserveerd. Het betreft een compleet ontbijt met een omelet, yoghurt, ham en fruit. Ook kun je later nog een croissant krijgen. Daarnaast schenkt men sinaasappelsap en koffie. In mijn ogen is het ontbijt prima voor elkaar!

Boven Shanghai is het helaas behoorlijk mistig, waardoor je vrijwel niets kunt zien van de landing. Pas op een paar honderd voet hoogte is er enigszins zicht.



Iberia A330 Business Class: conclusie
Voorafgaand aan deze vlucht had ik geen flauw idee wat ik van Iberia Business Class kon verwachten. Ik had een aantal recente ervaringen gehoord en gelezen. Sommige waren ronduit slecht, anderen waren prima. En dus besloot ik maar niet al te hoge verwachtingen te hebben. Deze vlucht met Iberia was echter uitstekend! Een moderne Business Class cabine, lekker eten en drinken, een aardige crew en een prima lounge. Veel nadelen kan ik dan ook niet noemen over deze vlucht. Natuurlijk: echt goed slapen is me niet gelukt. Dit ligt echter vooral aan mezelf: ritmeverstoring, alcohol en een “kritische slaper” zijn hier vooral de oorzaak van.
Weer een leuk verhaal Sander. Je maakt wat mee.
Bedankt!
Thanks Sander Wij hadden vrij recent ook een prima ervaring met Iberia in BC.