Review: Gulf Air Business Class (Boeing 787 BAH-SIN)

Gulf Air Business Class van Bahrein naar Singapore in de Boeing 787. Na mijn vlucht vanaf Parijs naar Bahrein in de Airbus A321 Neo is het – na een overstap van zo’n vier uren – tijd om verder te vliegen naar Singapore.

De vlucht van Bahrein naar Singapore vertrekt iets voor middernacht en duurt nog geen zeven uren. Normaliter niet de meest spectaculaire vucht voor een review, maar ik wil toch graag het verschil in beeld brengen ten opzichte van de Airbus A321 Neo Service.

Route: Parijs Charles de Gaulle (CDG) – Bahrein International Airport (BAH)
Maatschappij: Gulf Air
Toestel: Boeing 787-9
Stoel: 1K
Klasse: Business Class

Gulf Air Business Class Boeing 787: transit ervaring

Bahrein International Airport is een prettige luchthaven om over te stappen. Nadat ik uitgestapt ben moet mijn handbagage eerst opnieuw gescreend worden. Er is een separate rij voor Business Class passagiers, waardoor dit zomaar klaar is.

De terminal is vervolgens heel overzichtelijk. Je hoeft nooit ver te lopen naar je gate en feitelijk zijn alle gates in dezelfde hal gevestigd.

Bahrein International Airport

Daarnaast is het vliegveld behoorlijk modern, zonder zeer uitbundig te zijn. Natuurlijk pakt men goed uit met luxe winkels, flinke schermen en een paar dure auto’s, het komt op mij niet schreeuwerig over.

De moderne terminal van Bahrein International Airport

Verder is er een flink uitgebreide kinderspeelplaats aanwezig, inclusief goede relax mogelijkheden voor ouders. Een enorm pluspunt!

Ruime kinderspeelplaats

De Falcon Gold Lounge is daarnaast een prima lounge. Er is ruim voldoende zitgelegenheid, het restaurant is goed en er is een bar met prima wijn. Ook dit is allemaal niet over de top, maar gewoon prettig en goed.

Falcon Gold Lounge Bahrein

Boarding Boeing 787-9 Dreamliner

Voor ik het weet zijn er drie uren voorbij gevlogen en is het alweer tijd om te boarden. Op naar Singapore! Je hebt van die dagen dat bijna alles soepel lijkt te verlopen: zodra ik aankom bij de gate begint het boarden! Dit begint met Business Class passagiers, waardoor ik ook daadwerkelijk direct kan doorlopen.

Jetbridge naar de Dreamliner

De cabine van de Boeing 787-9 is werkelijk prachtig! Gulf Air heeft gekozen voor de Apex Business Class suites. Deze mocht ik één keer eerder vliegen met Korean Air aan boord van de Boeing 747-8. Qua stoel is de Apex Business Class stoel één van de meest comfortabele opties. Toch zijn er maar weinig maatschappijen die hiervoor kiezen, omdat de stoelen wat meer ruimte kost. Hierdoor gaat dit ten koste van het totaal aantal Business Class stoelen.

Gulf Air Business Boeing
De schitterende cabine van Gulf Air Business Class

Net als bij de Airbus A321 Neo is de afwerking van de cabine prachtig. De stoelen staan in een geschakelde opstelling waardoor het niet storend is dat je naast een onbekende zit. Bovendien kun je het privacy scherm omhoog schuiven waardoor een ieder zijn eigen “hokje” heeft.

Gulf Air Business Boeing

Stoel en service

Voor deze vlucht heb ik stoel 1K geselecteerd. Ten tijde van het boeken van mijn vlucht was dit de enige raamstoel die nog beschikbaar was. De Business Class cabine is tijdens deze vlucht volledig uitverkocht.

Gulf Air Business Boeing
De stoel voor vandaag: 1K

De raamstoelen zijn in mijn optiek significant beter dan de stoelen aan het gangpad. De stoelen aan het gangpad bieden simpelweg minder privacy. De Apex suites bieden namelijk geen deur.

Gulf Air Business Boeing
De stoel van de buurman, die het met minder privacy moet doen

Een nadeel van de Apex suties is dat er weinig opbergruimte is. Je hebt de voetensteun en een piepklein vakje waar nu water en een amenity kit geplaatst is. En dat was het wel zo’n beetje.

Gulf Air Business Boeing
Veel pricacy, weinig opbergruimte

De spreiding van de stoelen is zodanig dat je nooit in een rechte lijn naast elkaar zit. Dit komt de privacy ten goede. De eerste rij van de middenstoelen zijn wel ongeveer naast de toiletten geplaatst, wat ik persoonlijk minder prettig zou vinden.

Spreiding van de stoelen

Al snel nadat ik heb plaatsgenomen in de stoel krijg ik een welkomstdrankje aangeboden. Ik kan kiezen uit een Lemon Mint Juice, water of champagne. De keuze valt toch weer op het laatste.

Gulf Air Business Boeing
Gulf Air Boeing 787 Business Class Champagne

Een deken ligt al klaar bij het boarden, maar even later komt de crew langs met slippers en een pyjama. Een pyjama is een groot pluspunt wat mij betreft.

Deken, slippers en een pyjama

Daarnaast is er een amenity kit aanwezig en een fles water.

Amenity Kit en Water

In tegenstelling tot de vorige vlucht is er dit keer ook een wijnkaart aanwezig. De aanwezige wijnen zijn prima.

Gulf Air Business Boeing
Wijnkaart

Nadat ik de wijnkaart heb doorgenomen en de crew vraagt of ik iets wil eten na de take-off komt er vervolgens een heet doekje. Ook deze keer worden de menukaarten onmiddelijk na het opnemen van de bestelling weer meegenomen.

Verfrissend doekje

Weer iets later komt de crew langs met Arabische koffie en een dadel.

Gulf Air Business Boeing
Arabische koffie en een dadel

Nog wat later vraagt de crew of ik nog een glas champagne wil. En waarom niet? En zo begint deze vlucht toch heel anders dan de eerdere vlucht vanuit Parijs.

We beginnen op tijd aan de pushback en het taxiën duurt vervolgens niet zo lang. Na de take-off begin ik met een glas Escudo Rojo Chardonnay.

Drankje na het opstijgen

Gulf Air biedt een lichte maaltijdserivce voor deze vlucht. Zelf heb ik gekozen voor soep. Een kaasplank of een salade behoort eveneens tot de keuzemogelijkheden. De soep smaakt goed en na ongeveer 45 minuten na de take-off komt de maaltijdservice tot een einde. Prettig als je zoveel mogelijk slaap wil meepakken.

Gulf Air Business Boeing
De maaltijdservice: soep

Na de maaltijd bestel ik nog een glas rode wijn: Tempranillo. Daarna is het tijd om te slapen.

Tempranillo

Een groot voordeel van de Apex Suites is dat het bed heel ruim is. Je kunt je benen onbeperkt strekken, op je zij liggen, etc. Geheel tegen mijn gewoonte in slaap ik dan ook echt goed aan boord van een vliegtuig. De laatste keer dat me dit gelukt is was aan boord van Cathay Pacific First Class.

Ongeveer 2,5 uur voor de landing wekt de crew mij voor het ontbijt. Dat zou wat mij betreft ook wel een uur later mogen zijn, maar ik ben al blij dat ik zo goed geslapen heb. Ik druk op de dim knopjes van de ramen en zie dat we inmiddels al in het daglicht aan het cruisen zijn.

Gulf Air Business Boeing
Eindelijk weer licht

Nadat ik enigszins wakker ben komt de crew de tafel klaarmaken voor het onbijt. Een glas jus ‘d orange, water en fruit is wat er als eerste komt.

Het ontbijt: fruit, water en jus ‘d orange

Vervolgens is het tijd voor het hoofdgerecht. Een paar kazen en vleeswaren. Wat mij betreft ruim voldoende allemaal, maar de maaltijd is niet spectaculair.

Kaas en vleeswaren

Na het ontbijt is het tijd om me om weer om te kleden en de stoel weer rechtop te zetten: klaar voor de landing!

Klaar voor de landing

Bij de nadering van Changi bedenk ik mij dat dit de eerste landing in Singapore is terwijl ik niet met Singapore Airlines vlieg. Ik herinner mij dit vooral omdat de muziek van Singapore Airlines tijdens de landing dit keer ontbreekt.

Nadering op Singapore Changi Airport

Gulf Air Business Class Boeing 787: Conclusie

Ik vond Gulf Air Business Class aan boord van de Boeing 787 een stuk beter dan aan boord van de A321 Neo. Natuurlijk speelt mee dat de Apex Suites gewoon erg fijne stoelen zijn. Maar de service aan het begin van de vlucht was ook beter en sneller. Wel blijf ik van mening dat Gulf Air niet op hetzelfde niveau zit als andere maatschappijen uit het Midden-Oosten en Azië.

Zou ik Gulf Air opnieuw boeken? Zeker! Maar het zou niet mijn eerste keuze zijn. Bovendien zou ik bij een volgende keer proberen om ook de dagvlucht aan boord van de Dreamliner te boeken.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven