Review: Delta One A350 Amsterdam – Detroit

De eerste vlucht van de vakantie begint met Delta One A350 van Amsterdam naar Detroit. Een bijzondere vlucht, want het vliegtuig is nog niet zo lang toegevoegd aan de vloot van Delta. Bovendien is het voor business class nog redelijk ongebruikelijk om een afgesloten “suite” te hebben. Voor zover ik weet biedt alleen Delta dit aan op trans-Atlantische vluchten. Voor vluchten naar het Midden-Oosten kun je terecht bij Qatar Airways, die met de Qsuite een zelfde soort product heeft.

Gelukkig voel ik me redelijk, in ieder geval fit genoeg om te vliegen. Eerder deze week was ik namelijk ziek en het omboeken van mijn vlucht is dankzij de slechte bereikbaarheid van Air France – KLM’s Flying Blue klantenservice niet gelukt.

Vluchtgegevens:

Route: Amsterdam – Detroit
Maatschappij: Delta Airlines
Toestel: Airbus A350-900
Stoel: 7D
Klasse: Delta One (Business Class)
Prijs: 62.500 Flying Blue miles

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, check in

De Delta Check in wordt uitgevoerd door KLM medewerkers. Voor Business class en Skyteam Elite passagiers is een speciale incheckbalie beschikbaar. Hier is het lekker rustig en wachten is niet nodig. Nadat ik mijn paspoort heb afgegeven en mijn vluchtnummers heb genoemd kan ik mijn koffer op de band zetten. Nog geen minuut later krijg ik twee instapkaarten: Amsterdam – Detroit en Detroit – Newark.

Na het inchecken is er nog genoeg tijd voor een kopje koffie met mijn moeder en zus, die me vandaag uitzwaaien. Om iets voor achten loop ik richting de beveiliging en paspoortcontrole. Mijn rugtas krijgt een extra controle vandaag. Hierdoor ben ik zo’n 15 minuten bezig, anders zou het met 5 minuten wel klaar geweest zijn.

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, boarden

Als je met Delta vliegt moet je eerst naar gate E1 om een aantal beveiligingsvragen te beantwoorden. Dit is gelukkig zomaar klaar, waarna ik te horen krijg dat mijn vlucht vanaf gate E8 vertrekt. Na een klein rondje door de terminal is het tijd om naar het toestel te lopen. Een bezoek aan de KLM Crowne Lounge sla ik over, omdat deze lounge in mijn ogen veel te druk is en weinig toevoegt.

Bij de gate staat al een aardige rij met mensen te wachten voor de Skypriority rij. Vreemd genoeg worden businessclass passagiers even later gevraagd om in een separate rij aan te sluiten. Een paar minuten later start het boarden.

Helaas pikken ze mij er wederom uit voor een extra controle. Mijn tas moet nogmaals – grondig –  worden gecontroleerd. Daarnaast moeten ook mijn schoenen en jasje uit, zodat deze gecontroleerd kunnen worden. Nadat dit ook allemaal weer achter de rug is kan ik aan boord van de A350 van Delta.

Delta One A350 Suite

Iedereen komt het vliegtuig door dezelfde deur binnen, in het midden van het toestel (L2 voor Aviation Geeks). Aan de rechter zijde bevindt zich Delta Premium Select en Economy. Aan de linkerzijde is de Delta One cabine geïnstalleerd.

De businessclass cabine ziet er erg mooi uit met voor iedereen een aparte “suite”. Er is geen overbodige blingbling aanwezig, wat me wel aanspreekt. Zodra je gaat zitten heb je erg veel privacy. Eigenlijk zie je andere passagiers alleen als ze langslopen.

Vandaag heb ik gekozen voor stoel 7D. Bij het boeken van het ticket waren vrijwel alle stoelen nog vrij. Stoelen met een oneven nummer zitten direct tegen het raam met een console aan het gangpad. Dit vergroot je privacy en bovendien kun je goed uit het raam kijken.

Delta One A350
Delta One A350 stoel 7D
Delta One A350
Bij Delta noemen ze het natuurlijk “Suite 7D”

Op de stoel ligt een deken en een flink hoofdkussen. Verder is er een Tumi amenity kit, twee flessen water en een koptelefoon in het opbergkastje geplaatst.

Delta One A350
Koptelefoon, amenity kit en twee flessen water liggen klaar
Delta One A350
Delta One Tumi amenity kit
Delta One A350
Delta One Noise Cancelling hoofdtelefoon

De stoel zelf is niet extreem ruim, maar dankzij de “suite” heb je dit gevoel wel. Bovendien spreekt het voor zich dat je aan beenruimte geen gebrek hebt en allerminst krap zit. De suite beschikt verder over een groot In Flight Entertainment scherm, dat een haarscherp beeld heeft.

Delta One A350
Delta One A350 In Flight Entertainment

Alle functies van de stoel kun je heel eenvoudig instellen met een groot bedieningspaneel naast je. Voor als je gaat slapen is er ook nog een bedieningspaneel dat wat lager geplaatst is.

Delta One A350
Delta One A350 stoelbediening

Vandaag zijn alle stoelen in Delta One bezet. Ik meen te hebben opgevangen dat een paar passagiers een last minute upgrade hebben gekregen, mogelijk met een upgrade certificaat van Delta.

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, klaar voor vertrek

Redelijk snel nadat ik plaats heb genomen in de stoel, wordt een glas jus d’orange of bruiswijn aangeboden. Op de grond serveert Delta Cava in plaats van echte champagne, zodat ze minder belastingen hoeven te betalen. Ik ben niet helemaal fit, maar dit is wel de officiële start van mijn vakantie. Cava dan maar!

Delta One A350
Delta One Cava voor vertrek

Even later stelt Carmen zich voor als purser en heet me hartelijk welkom. Daarbij deelt ze de menukaart uit. De menukaart ziet er als volgt uit:

Delta One A350
Voorgerechten – Delta One Menu
Delta One A350
Hoofdgerechten – Delta One Menu
Delta One A350
Nagerechten – Delta One Menu

Zoals je kunt zien valt er genoeg te kiezen. Naast de keuze uit verschillende gerechten snacks is er ook een ruimschoots voldoende uitgebreide drankenkaart aanwezig.

Delta One A350
Drankenkaart – Delta One Menu
Delta One A350
Wijnlijst – Delta One Menu

We hebben enige vertraging omdat het toilet in businessclass is overgelopen. Na wat schoonmaakwerk komt men tot de conclusie dat dit toilet niet gebruikt kan worden. Gelukkig is er nog een toilet voorin het toestel. Daarnaast zijn er twee toiletten in het midden van het toestel, welke ook gebruikt worden door Delta Premium Select passagiers. Met een kleine vertraging wordt het toestel uiteindelijk weggedrukt bij de gate.

Tijdens het taxiën wordt de veiligheidsdemonstratie gegeven en Carmen vraagt iedereen alvast welk hoofdgerecht ze willen. Een beetje gek is het wel om rond half tien ’s morgens een warm kipgerecht te bestellen, maar ja. De moodlight gaat ondertussen staat ondertussen op standje “roze”.

Delta One A350
Delta A350 Moodlight

Na een lange rit naar de Polderbaan stijgen we met een half uur vertraging op richting Detroit. Het is helaas zwaar bewolkt. Pas rond 9500 voet stijgen we boven het wolkendek uit en komt eindelijk de zon tevoorschijn.

Delta One A350
De lange rit naar de Polderbaan
Delta One A350
Tijd voor actie!
Delta One A350
Zware bewolking in Nederland
Delta One A350
Pas op 9500 voet was daar eindelijk de zon!

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, eten en drinken

Omdat ik nog herstellende ben van een verkoudheid valt me op dat de A350 wel extreem stil is. Na enige tijd knappen mijn oren echter open en blijkt dat toch wel een beetje mee te vallen.

Na ongeveer een half uur wordt er een schaaltje warme nootjes, water en een ander drankje naar keuze uitgedeeld. Mijn keuze is gevallen op een glas Lanson champagne.

Delta One A350
Warme nootjes, champagne en water na vertrek

Na ongeveer een uur wordt het voorgerecht gebracht. Mijn interpretatie van het menu was dat je een keuze moest maken tussen de verschillende voorgerechten, maar je krijgt ze allebei. Het smaakt lekker, al is de gerookte zalm ietwat droog.

Delta One A350
Voorgerecht Amsterdam – Detroit Delta One A350

Het hoofdgerecht smaakt vervolgens heerlijk. Ook de drankjes worden steeds bijgeschonken. Een prima service! Ik heb wel eens minder gegeten om half twaalf ’s morgens 😊.

Delta One A350
Gevulde kip

Nadat ik het hoofdgerecht op heb zit ik behoorlijk vol. Maar ja, die trolley met ijs spreekt me toch wel heel erg aan… En dus besluit ik een ijsje te nemen. Vliegen en calorieën…

Delta One A350
Nagerecht

Tussen de gerechten door wordt steeds gevraagd of ik nog meer champagne wil, maar na twee glazen houd ik het voor gezien.

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, tijdens de vlucht

Na de maaltijdservice besluit ik eens de deur van de suite te sluiten. De bemanning heeft al uitgelegd dat ze dit beschouwen als “niet storen” en verlenen dan geen service meer. Met een druk op de knop gaat de deur dicht. Vreemd genoeg lijkt de deur een beetje op een kier te staan.

Delta One A350
Delta One A350 gesloten suitedeur

Als de deur dicht is heb je een absoluut gevoel van privacy. Om te kunnen slapen is dit waarschijnlijk heel prettig, maar op een dagvlucht is het wat mij betreft iets te geïsoleerd. Daarom heb ik de deur redelijk snel weer geopend. Zonder de deur te sluiten heb je in mijn ogen al genoeg privacy.

Delta One A350
Deur maar weer open….
Delta One A350
De meeste mensen denken er zo over

De suite leent zich uitstekend als kantoor. Het tafeltje is ruim genoeg om een 17 inch laptop op te plaatsen en je rugtas kan prima naast je staan. Op de console heb je daarnaast nog extra ruimte voor drinken, een telefoon, etc. Zoals je verwacht beschikt de stoel over een USB aasluiting en een 110 volt stopcontact.

Delta One A350
Prima kantoor!

Na ongeveer vier uur vliegtijd komt de crew langs met een snack naar keuze. Ook drinken kun je steeds bijbestellen. Weer even later volgt een heerlijk opgewarmd chocolade koekje. Tijdens deze vlucht leggen ze je dus goed in de watten! Ondertussen is het uitzicht boven Groenland schitterend.

Delta One A350
Mooie view over Groenland

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, landing in Detroit

Met (betaalde) Wifi, een goed boek, laptop en voldoende drinken gaat de tijd als een speer voorbij. Voor ik het weet is de resterende vliegtijd nog slechts een uur. Bijna landen dus. Maar vooraf serveert Delta nog een maaltijd. Honger zul je namelijk niet krijgen. Ik kies voor de warme krabkoekjes salade. Deze smaakt wederom goed. Nog een glas champagne kan volgens mijn inschatting geen kwaad 😉 .

Delta One A350
Warme krabkoekjessalade

De landing naar Detroit verloopt rustig, mede dankzij de relatief goede weersomstandigheden. Zonder al te veel spektakel staan we dan ook ruim op tijd aan de grond in Detroit. Ideaal als je nog verder moet vliegen binnen de Verenigde Staten: genoeg mogelijkheden om een vlucht vanaf hub Detroit te pakken.

Delta One A350
Nadering richting Detroit
Delta One A350
Touchdown in Detroit

Delta One A350 Amsterdam – Detroit, conclusie

Na de vlucht naar Detroit volgt een snelle – en vriendelijke – gang langs de Amerikaanse douane. Helaas zitten mijn oren dicht, waardoor het wachten op mijn volgende vlucht extra lang lijkt te duren. Hierna vlieg ik met een oude Boeing 717 naar New York.

Delta One A350
Boeing 717 Delta

Alles overziend vond ik de vlucht met Delta in haar nieuwste toestel erg prettig. De Delta One Suite is comfortabel en je hebt enorm veel privacy. Het personeel is heel attent, dit vond ik echt een opvallend verschil ten opzichte van American Airlines. Het eten en drinken aan boord smaakte goed en ook qua presentatie vond ik alles er goed uit zien. Naast de regelmatige gang door de cabine was er weinig voor nodig om een extra drankje te bemachtigen.

Ik denk dat dit de meest comfortabele manier is om vanaf Amsterdam naar de Verenigde Staten te vliegen.