Review: Cathay Dragon Business Class

Met Cathay Dragon Business Class van Hanoi naar Hong Kong. Rond de jaarwisseling boekte ik de First Class deal van Cathay Pacific: Hanoi – New York JFK voor iets meer dan duizend euro. Een koopje, waar in de media flink over werd geschreven. Dit kwam mij perfect uit, want ik had een trip naar Bali geboekt. Over mijn heenreis heb ik al geschreven, hieronder kun je de artikelen terugvinden:

Nadat ik met Singapore Airlines van Bali naar Saigon was gevlogen in Business Class, nam ik een korte binnenlandse vlucht met Vietnam Airlines naar Hanoi. Deze vlucht van Hanoi naar Hong Kong wordt uitgevoerd door Cathay Dragon, een dochtermaatschappij die voorheen Dragonair heette. Cathay Pacific voert zelf namelijk geen vluchten uit op deze route. Normaliter betaal je voor deze vlucht zo’n € 220,00 in Economy en € 589,00 in Business Class.

Een – aantrekkelijk – alternatief is om deze vlucht te boeken met British Airways Avios: 6.000 Avios voor Economy en 12.500 Avios voor Business Class. Via Bijzonderetickets.nl kun je een gratis American Express Gold kaart aanvragen waarbij je 16.000 Avios cadeau krijgt! 

12.500 Avios voor deze vlucht

Route: Hanoi (HAN) – Hong Kong (HKG)
Maatschappij: Cathay Dragon
Toestel: Airbus A320
Stoel: 16K
Klasse: Business Class
Prijs: inbegrepen in First Class ticket naar New York

Hanoi Business Class Lounge

Na een vlotte check in en een relatief soepele paspoortcontrole is het tijd om naar de lounge te gaan. Cathay Pacific heeft geen eigen lounge op het vliegveld van Hanoi. Als Business Class passagier kun je gebruik maken van de Noi Bai International Airport Business Lounge. Deze lounge is ook toegankelijk voor Priority Pass passagiers.

Business Class Lounge entree

De lounge is behoorlijk groot en ziet er keurig verzorgd uit. Er is ruimschoots voldoende personeel aanwezig om de zaak schoon en netjes te houden.

NIA Business Lounge

Wat de lounge het mooist maakt zijn de grote ramen, waardoor je fantastisch uitzicht hebt op de landingsbaan. Uitzicht op het platform kan een lounge in mijn ogen al maken of breken.

Veel glas in de lounge

In de lounge is ook een vrij uitgebreid buffet aanwezig. Voor een complete maaltijd kun je dan ook in de lounge terecht.

NIA Business Lounge Buffet

Dichtbij de ramen zijn een aantal relaxte stoelen geplaatst en ik besluit dan ook dat ik daar maar ga zitten. Ik zou daar zomaar een hele dag kunnen zitten: lekker vliegtuigen kijken.

Zitplaatsen bij het raam

Vanuit de lounge heb ik dan ook uitzicht op diverse toestellen van Vietnam Airlines. Vietnam Airlines heeft een zeer moderne widebody vloot, bestaande uit Boeing 787’s en Airbus A350’s. Ik ben van mening dat Vietnam Airlines een werkelijk schitterende livery heeft!

De prachtige Vietnam Airlines Livery

Na enige tijd zie ik een Airbus A320 van Cathay Dragon landen: dat moet “mijn” toestel zijn. Het is dus tijd om richting de gate te lopen.

De Airbus A320 van Cathay Dragon staat aan de gate

Cathay Dragon Business Class cabine

De Cathay Dragon Business Class cabine aan boord van de Airbus A320 bestaat uit slechts 8 Business Class stoelen. Deze zijn geplaatst in 2 rijen in een 2-2 opstelling. Hiermee is het dus een behoorlijk kleine cabine.

Cathay Dragon Business Class
Cathay Dragon Business Class cabine Airbus A320

Zelf heb ik stoel 16K geselecteerd in de achterste rij van de Business Class cabine.

Cathay Dragon Business Class
Rij met stoelnummer 16

De stoelen kunnen niet volledig plat waardoor ze niet geschikt zijn om in te slapen. Bovendien heeft niet iedere stoel directe toegang tot het gangpad. Dit is dus een nadeel ten opzichte van de “eigen” vluchten van Cathay Pacific. Deze vluchten worden uitgevoerd met widebody toestellen die meestal voorzien zijn van stoelen die volledig plat gaan. Aan de andere kant: het gaat hier om een korte vlucht van ca. 2 uren. In Europa krijg je in dat geval gewoon een Economy stoel. In dat opzicht zijn deze stoelen veel comfortabeler.

Beenruimte heb je ruimschoots voldoende in deze stoelen, zowel de “bulkhead” stoelen in de eerste rij als de stoelen in de andere rij. Daarnaast is de stoel lekker breed, zodat je niet zo snel aan het “armworstelen” bent met je buurman.

Cathay Dragon Business Class
Bulkhead stoel
Cathay Dragon Business Class
Genoeg beenruimte

In de brede armleuning zijn knopjes aangebracht om de stoel eenvoudig te kunnen verstellen. De stoel gaat redelijk ver naar achteren. Verder kun je een voetensteun uitklappen, maar dat vind ik zelf niet zo comfortabel.

Stoelverstelling in de armleuning

In de armleuning is tevens een vakje aanwezig voor tijdschriften. Ook is hier een koptelefoon met geluidsdemping in gestopt.

Tijdschriften en koptelefoon met geluidsdemping

Cathay Dragon Business Class service

Iedereen moet boarden via de deur vlak achter de cockpit. Hierdoor is het druk in de Business Class cabine. Alle stoelen in Business Class zijn bezet en ook Economy is nagenoeg vol. De man in de stoel naast mij reist samen met zijn familie. Hij zit in Business Class, vrouw en kinderen reizen in Economy.

Zodra het wat rustiger wordt komt de vriendelijke bemanning langs voor een welkomstdrankje. Er is keuze uit water en een cocktail. Ik besluit deze keer voor een glas water te kiezen. Het water wordt geserveerd in echt glas. Bij het water wordt ook een fris doekje uitgereikt.

Cathay Dragon Business Class
Water en een fris doekje

Ook worden menukaarten uitgedeeld. Ik ben daar van onder de indruk, gelet op de korte vluchtduur is dat een erg goede service.

Cathay Dragon Business Class
Menukaart

Vervolgens komt de bemanning langs met kranten. Ook worden tablets uitgedeeld, voorzien van de nodige films en series. De tablet kan in een speciale tablet houder in de stoel geplaatst worden, wat een handige optie is.

Cathay Dragon Business Class tablet

Gelukkig is ook mijn favoriete functie aanwezig op deze tablet: een kaart om het verloop van de vlucht te kunnen volgen.

Cathay Dragon Business Class
Tablet in houder, voorzien van “moving map” functie

We worden op tijd weggedrukt bij de gate en taxiën richting de startbaan. Het is vrij druk met vertrekkende vliegtuigen, waardoor we relatief lang in de rij staan voordat we daadwerkelijk kunnen opstijgen.

Een lange wachtrij

Toch vertrekken we redelijk op tijd en na een korte sprint zijn we aanbeland op het rotatiepunt.

Bye Bye Hanoi

Het is zwaar bewolkt, waardoor er zowel bij het opstijgen als na het bereiken van de kruishoogte weinig te zien valt.

Zware bewolking

Eten en drinken

Vlak na het opstijgen begint de crew met het opnemen van de bestellingen voor de lunch. Tijdens de overstap die volgt zal ik gebruik maken van de Cathay Pacific First Class Lounge, waardoor ik besluit alleen een voorgerecht te nemen. De menukaart voor deze vlucht ziet er als volgt uit:

Cathay Dragon Business Class
Menukaart

Dit is een verse mini loempia met zalm en vermicelli en smaakt – in combinatie met de chili saus – heerlijk.

Bij het voorgerecht worden steeds diverse soorten warme broodjes aangeboden. De knoflook broodjes van Cathay zijn niet te weigeren, dus ik neem daar twee stuks van.

Cathay Dragon Business Class
Voorgerecht

Er is keuze uit maar liefst vier (!) soorten witte wijn en ook vier soorten rode wijn. Indrukwekkend!

De wijnkaart
Wijnkaart: rode wijnen

Ik besluit te kiezen voor een glas champagne. Cathay Dragon schenkt Piper-Heidsieck, wat ik een lekkere champagne vind.

Cathay Dragon Business Class
Piper Heidsieck Champagne

Tijdens de vlucht biedt men regelmatig een refill van de champagne aan. Tevens wordt er een nagerecht aangeboden: Häagen-Dazs ijs, maar ook deze sla ik dit keer af.

Na nog een paar cirkeltjes gevlogen te hebben wegens drukte op Hong Kong naderen we na zo’n twee uur vliegen onze bestemming. Gelukkig valt er dan ook eindelijk buiten weer iets te zien.

Nadering Hong Kong

De landing verloopt verder rustig, waarna we worden afgezet bij een bus gate.

Hong Kong
Touchdown Hong Kong

Na een nieuwe beveiligingsronde op het vliegveld van Hong Kong is het tijd om één van de mooiste lounges van de wereld te betreden: The Pier!

The Pier First Class Lounge Hong Kong

Cathay Dragon Business Class: conclusie

Een vlucht van slechts twee uur in een narrowbody vliegtuig, daar kun je vaak niet al te veel van verwachten. Toch ben ik aangenaam verrast door deze vlucht met Cathay Dragon. Ten opzichte van Singapore Airlines en Cathay Pacific is het grote verschil dat je geen “Lie-Flat Business Class” stoel hebt en dus ook geen directe toegang tot het gangpad.

Ten opzichte van een Business Class binnen Europa is dit product echter op veel punten beter:

  • Je hebt een brede stoel met veel beenruimte;
  • Een tablet wordt uitgereikt, inclusief geluiddempende koptelefoon;
  • Er is een menukaart aanwezig met een ruime wijnkaart;
  • Een drankje vooraf en lekkere champagne.

Daarnaast was de bemanning op deze vlucht heel vriendelijk. Kortom: een perfecte vlucht wat mij betreft!