Review: Cathay Pacific Business Class A350

Cathay Pacific Business Class met de A350 van Jakarta naar Hong Kong. Voor mijn terugvlucht vanaf Denpassar Bali had ik aanvankelijk gekozen voor een vlucht met Garuda Indonesia. Met de nieuwste stoelindeling zou ik met de A330 rechtstreeks naar Hong Kong vliegen voor slechts 25.000 Flying Blue miles. Maar ik besloot wat langer op Bali te blijven, waardoor ik mijn vlucht moest omboeken. Bij Flying Blue was dit helaas onmogelijk en bovendien kost een vlucht nu ineens 50.000 Flying Blue miles. Over devaluatie gesproken.

Ik annuleerde dus mijn Garuda vlucht en moest op zoek naar iets anders. Cathay Pacific vliegt rechtstreeks van Bali naar Hong Kong. Daarom wisselde ik 31.250 American Express Rewards punten in voor 25.000 Asia Miles. Ondanks dat deze transfer slechts enkele dagen duurt was award beschkbaarheid helaas verdwenen. Gelukkig was er wel beschikbaarheid van Jakarta naar Hong Kong! Met als grote voordeel dat deze uitgevoerd zou worden door de Airbus A350-900 met het “volwaardige” Business Class product. Leuk om te vergelijken met Cathay Pacific’s First Class

Vluchtgegevens:

Route: Jakarta (CGK) – Hong Kong (HKG)
Maatschappij: Cathay Pacific
Toestel: Airbus A350-900
Stoel: 18A
Klasse: Business Class
Prijs: 25.000 Asia Miles

Cathay Pacific Business Class A350: cabine

Na een vlucht van Denpassar Bali naar Jakarta met Batik Air (vrijwel exact hetzelfde als Malindo Air) wissel ik van terminal op luchthaven Soekarno-Hatta. Persoonlijk vind ik het niet zo’n fijn vliegveld. De bewegwijzering is redelijk onduidelijk. Na een snelle check in procedure kan ik gelijk door naar de lounge. Cathay Pacific heeft geen eigen lounge op deze luchthaven. Hier breng ik nog een paar uur door voordat ik me naar de gate begeef.

Bij de gate zijn twee wachtruimtes: één wachtruimte voor premium passagiers, inclusief passagiers met elite status. De andere wachtruimte voor de rest. Vlak voor het boarden begint valt me op dat het tamelijk rustig is in de “premium wachtruimte”.

Dit wordt een rustige vlucht

Het boarden begint redelijk op tijd en verloopt relaxed. Bij binnenkomst word ik hartelijk begroet door de crew. De Airbus A350-900 van Cathay Pacific is uitgerust met drie klasses: Economy, Premium Economy en Business Class. De cabine ziet er heel strak uit en het vliegtuig ruikt zelfs nog enigszins nieuw.

Cathay Pacific Business Class
Cathay Pacific A350 Business Class cabine

Cathay Pacific heeft reverse herringbone stoelen geïnstalleerd, wat voor longhaul vuchten de norm is bij Cathay Pacific. Deze stoelen bieden veel privacy en iedereen heeft directe toegang tot het gangpad. Hoewel de stoel nagenoeg perfect is, is het niet mijn favoriete stoel in business class. Dit komt omdat je enigszins van het raam afzit. Hierdoor kun je moeilijker naar buiten kijken dan bij andere business class stoelen, zoals de Delta One suite.

Cathay Pacific Business Class
Cathay Pacific A350 Business Class cabine

De A350 Business Class ziet er in perfecte conditie uit. Hoewel er weinig sprake is van “bling bling” vind ik de cabine er elegant uitzien.

Cathay Pacific Business Class
Cabine

Cathay Pacific Business Class A350: de stoel

Vandaag heb ik stoel 18A uitgekozen: de voorlaatste raamstoel van de eerste business class cabine. Achter stoel 19 zijn de toiletten en keuken. Hierachter is een tweede business class cabine die uit slechts 2 rijen bestaat. As je dus een intieme cabine wilt, kies je rij 20 of 21.

Cathay Pacific Business Class
Cathay Pacific A350 Business Class stoel

De stoel is lekker ruim, waarbij ook het voeteneind redelijk ruim te noemen is. Hierdoor kun je tijdens het slapen je voeten nog enigszins bewegen.

Cathay Pacific Business Class
Reverse Herringbone Cathay Pacific A350

Wat ik heel prettig vind aan deze stoel is dat aan de zijkant een soort “bankje” loopt vanaf het voeteneind tot het begin van de stoel. Hierdoor heb je altijd ergens plek om je voeten te kunnen plaatsen. Niet dat het anders afzien zou zijn, maar het is toch een prettige toevoeging!

Cathay Pacific Business Class
Voetenbank Cathay Pacific A350 Business Class

Aan zijkant van de stoel is een opbergvakje geplaatst (met spiegel), waar ook de geluidsdempende koptelefoon in is gehangen.

Opbergvakje

Naast de stoel is nog een groter opbergvak geplaatst, waardoor je per saldo redelijk veel opbergmogelijkheden hebt.

Opbergvak vloer

Het In Flight Entertainment systeem is haarscherp. Dit mag je natuurlijk verwachten van een splinternieuw toestel, maar ik vind het grote 18,5 inch scherm in combinatie met de hoge resolutie prettig.

In Flight Entertainment

Het In Flight Entertainment systeem is te bedienen door middel van touch screen, maar ook met een afstandsbediening. De afstandsbediening is gemonteerd naast de stoelbediening, die qua gemak voor zichzelf spreekt.

Bediening stoel + IFE

Vertrek naar Hong Kong

Bij binnenkomst word ik hartelijk begroet door een vriendelijke medewerker. De dame vraagt me of ik bekend ben met de stoel en of ze de functies van de stoel moet uitleggen. Even later vraagt ze of ik een welkomstdrankje wil. Ik kan kiezen uit water, sinaasappelsap of champagne. Geen moeilijke keuze: champagne graag!

Cathay Pacific Business Class
Welkom Champagne

Na enige tijd wordt het lege glas weer opgehaald en krijg ik een menukaart. Daarnaast krijg ik alvast een landingskaart voor aankomst in Hong Kong.

Menukaart

Tijdens het wachten op de pushback verken ik het In Flight Entertainment systeem nog even. Mijn favoriete functie is aanwezig: een camera! En dit keer is het ook nog eens een heel scherpe camera.

Een loepzuivere camera!

Mooi op tijd worden we weggedrukt bij de gate en taxiën we richting de startbaan. Onderweg komen we de enige Lion Air Boeing 747 tegen. Het lijkt me een heel bijzondere ervaring: een low cost carrier vliegen in de Queen of the Skies!

Lion Air Boeing 747

Verder is het niet ongewoon dat afgedankte vliegtuigen bij het vliegveld geparkeerd staan. Toch heb ik zelden vliegtuigen in zo’n deplorabele staat gezien als hier. Het lijkt wel alsof ze verongelukt zijn.

Kerkhof

Helaas moeten we vrij lang wachten voordat we kunnen opstijgen, vanwege een aardige groep binnenkomende toestellen. Na zo’n tien minuten aan de startbaan gestaan te hebben zijn we er klaar voor.

Ready for takeoff!

De start verloopt rustig en weinig spectaculair. Het is een beetje heiig rond Jakarta, waardoor het zicht niet zo mooi is bij de takeoff.

Bye Jakarta!
Helaas geen goed uitzicht

Eten en drinken aan boord

Het duurt niet zo lang na het opstijgen voordat de service op gang komt. De business class cabine is extreem rustig: er zijn zeven mensen aanwezig. De mini cabine is volledig leeg. Er is dan ook volop ruimte voor wat persoonlijke interactie. De crew geeft aan dat ze het wel lekker vinden dat het zo rustig is, normaliter moeten ze flink aanpoten.

Als drankje kies ik wederom voor champagne, waar ik nootjes bij krijg. Cathay Pacific schenkt Besseart de Bellefon Grande Tradition. Deze champagne heb ik nog nooit gedronken en hij smaakt me goed.

Cathay Pacific Business Class
Nootjes en champagne

De menukaart op deze vlucht ziet er als volgt uit:

Menukaart
Drankenlijst
Champagne en witte wijn
Rode wijn

De zalm en Sint-Jacobsschelp zijn uitstekend. Normaal sla ik de broodjes vaak over (je krijgt toch al giga veel eten), maar de knoflookbroodjes van Cathay zijn verrukkelijk!

Cathay Pacific Business Class
Zalm

Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor de garnalen sambal. Vooraf vraagt de crew of ik van scherp eten houd, wat het geval is. Toch waarschuwen ze me nog even: het gerecht is echt heel pittig. En dat klopt! Desondanks smaakt de maaltijd voortreffelijk.

Cathay Pacific Business Class
Hoofdgerecht

Na het hoofdgerecht doet de crew haar best om me te overtuigen van een nagerecht. Maar daar bedank ik vriendelijk voor. Ongeveer tien minuten later komen ze gewoon nog een keer. Een kaasplankje kan toch wel meneer? En dus… komt er een kaasplankje met een glas Shiraz.

Cathay Pacific Business Class
Kaas met rode wijn

Nadat de tafel is afgeruimd wordt de cabine gedimd en worden de luikjes van de ramen zoveel mogelijk gesloten. Ik kan het wel waarderen dat dit niet opgelegd wordt: ze doen dit alleen bij de lege stoelen. Persoonlijk geniet ik het liefst af en toe van het uitzicht. De crew trekt zich na het eten terug. Als ik even later naar het toilet loop ligt een groot deel van de crew te slapen in de mini cabin 🙂 . Ik geef ze geen ongelijk. Buiten begint het inmiddels al weer schemerig te worden.

De schemering valt

Voor de landing volgt er nog een drankenronde. Ook hierbij is weer tijd voor een praatje met de crew. Omdat het mooi rustig weer is in Hong Kong is er geen lange wachtrij voor landingen. Hierdoor landen we mooi op tijd in Hong Kong.

Nadering vliegveld Hong Kong

Cathay Pacific Business Class A350: conclusie

Voor een vijf uur durende vlucht is het een luxe om met de A350 van Cathay Pacific te vliegen. Zowel de cabine, stoelindeling als de service van Cathay Pacific Business Class  is prima. Het service niveau is van een hogere kwaliteit dan een Amerikaanse maatschappij.

Cathay Pacific zet de Airbus A350 (zowel de A350-900 als de A350-1000) ook in op de route tussen Amsterdam en Hong Kong. Voor de elf uur durende vlucht is dit een prima keuze: een modern toestel met haarscherp In Flight Entertainment. Tel daar de goede service bij op en je hebt een fijne vlucht.