Batik Air Business Class Review (2023)

Batik Air Business Class is een betaalbaar alternatief binnen Indonesië of in Azië. Batik Air is de full service maatschappij van de Lion Air Group. Voorheen bestond het full service onderdeel uit twee maatschappijen: Malindo Air en Batik Air. Met beide maatschappijen vloog ik in het verleden al vaker, zo kun je hier de volgende reviews teruglezen:

Tijd om weer eens opnieuw te kijken naar de service van Batik Air in Businessclass anno 2023! Vandaag vlieg ik van Jakarta naar Lombok. Normaliter geen route om in Business Class te doen, maar vanwege de hoeveelheid bagage is dit vandaag de meest economische keuze. De ticketprijs valt met € 130,00 alles mee.

Maatschappij: Batik Air
Route: Jakarta Soekarno Hatta Airport (CGK) – Lombok International Airport (LOP)
Toestel: Boeing 737-800
Klasse:
Business Class
Stoel:
2F

Check in en Lounge

Na een lekker ontbijt bij het Hilton Garden Inn Jakarta Taman Palem bestel ik om 7.00 uur een taxi via Grab. Normaliter duurt de rit zo’n 20 minuten, maar vanwege de ochtendspits arriveer ik uiteindelijk om 7.45 op het vliegveld.

Jakarta Soekarna Hatta Terminal 2

Terminal 2 van Jakarta Soekarno Hatta is wat mij betreft erg charmant. Eerder vond ik deze luchthaven hectisch en onoverzichtelijk. Als je de weg een beetje kent is het allemaal juist leuk om te zien. Het inchecken duurt ongeveer 20 minuten en is ongewoon onvriendelijk voor Indonesische begrippen. Dat mijn bagage 5 kilo zwaarder is dan toegestaan is echter geen enkel probleem.

Check In desk Jakarta

Voor Business Class passagiers heeft Batik Air zelfs een lounge.

Batik Air Business Class
Batik Air Business Class Lounge

Dit is een prima plek om even rustig te zitten. Er zijn genoeg zitplaatsen aanwezig en er is een – enigszins belemmerd – uitzicht op het platform aanwezig.

Lounge met voldoende zitgelegenheid

Kortom een prima plek om een kop koffie of thee te drinken. Water zou ook nog kunnen, maar andere keuzes zijn er niet.

Water, koffie of thee.

Er zijn diverse Indonesische gerechten aanwezig bij het buffet. Veel vluchten vanuit Jakarta vertrekken erg vroeg, waardoor het handig kan zijn om in de lounge nog even te ontbijten.

Batik Air Business Class
Een Indonesisch buffet in de lounge

Alles overziend gaat het om een eenvoudige lounge, maar comfortabel genoeg.

Batik Air Business Class
Een comfortabele wachtkamer

Batik Air Business Class Jakarta – Lombok

Nadat ik de lounge verlaat is het tijd voor de security check. Deze vindt vlak voor de gate plaats en is relatief snel en eenvoudig.

De wachtruimtes voor de gates zijn een soort “eilanden”, die afgescheiden zijn van de rest van de terminal. Batik Air wisselt nog wel eens lastminute van gate, waardoor je gemakkelijk je vlucht zou kunnen missen als je niet oplet.

Gate voor de vlucht naar Lombok

Het boarden begint mooi op tijd en vervolgens worden we per bus naar onze Boeing 737-800 gebracht. Ons toestel is op de vroege ochtend overgevlogen vanuit Kuala Lumpur.

Batik Air Business Class
De 737-800 van vandaag

Het betreft een 9 jaar oud toestel, voorheen in eigendom van Garuda Indonesia.

Boarding

De Boeing 737-800 ziet er bekend uit van binnen. Overduidelijk betreft dit een voormalig Garuda Indonesia toestel: het interieur is nog volledig in de huisstijl van de oude eigenaar.

Batik Air Business Class
Batik Air Business Class

Qua comfort is er helemaal niets mis met deze stoelen. Wel is het zichtbaar dat het interieur inmiddels wat ouder is. De nieuwere toestellen van Batik Air zien er in mijn optiek beter uit. Vandaag zijn 4 van de 12 Business Class stoelen bezet. Ook Economy Class is amper voor de helft bezet.

Batik Air Business Class
Batik Air Business Class stoelen

De beenruimte is ruimschoots voldoende.

Batik Air Business Class
Beenruimte

Jakarta – Lombok

Het inflight entertainment systeem is nog wel aanwezig, maar werkt niet meer. Ook in nieuwere toestellen schijnt dit het geval te zijn.

In Flight Entertainment

Voor films en series kun je gebruik maken van TRIPPER op je eigen mobiele telefoon of tablet. Je moet daarvoor verbinding maken met de Wifi. Op dit voormalige Garuda Indonesia werkpaard is echter echter geen WIFI geïnstalleerd.

In Flight Entertainment

Een welkomstdrankje wordt niet aangeboden in Business Class. Voorheen was dit wel het geval.

We vertrekken mooi op tijd aan de tafe-off. Het zicht in Jakarta is beperkt door de hoeveelheid smog.

Take-off Jakarta

Er is keuze uit twee maaltijden: rijst met kip of rijst met vis. Hoewel het voor deze review leuker zou zijn om dit te bestellen besluit ik daar toch vanaf te zien. Ik zie echter bij mede passagiers dat de maaltijd geserveerd wordt in echt servies met metalen bestek. Ik denk even terug aan Air France Premium Economy….

Qua drankjes wil Batik Air het de passagiers niet al te moeilijk maken: water, thee of koffie. Ik kies voor het laatste. De koffie wordt geserveerd in een Batik Air kopje.

Batik Air Business Class
Koffie

Na de koffie vraag ik nog om wat water, wat met plezier gebracht wordt.

Water

De vlucht verloopt verder rustig en zonder noemenswaardige zaken. Na een uur en vijftig minuten landen we veilig op het vliegveld van Lombok.

Landing op Lombok

Batik Air Business Class: Conclusie

Een prima vlucht met Batik Air Business Class. Comfortabele stoelen en een vriendelijke crew. Een maaltijd naar keuze die er – vanaf een afstandje gezien – prima uitzag.

Wel lijken er ten opzichte van voor COVID een aantal veranderingen te zijn aangebracht. Zo worden geen drankjes meer geserveerd voor de take-off. Ook zijn frisdranken niet meer beschikbaar tijdens de vlucht. Tot slot is het In Flight Entertainment systeem uitgeschakeld en vervangen door een app.

Batik Air is hiermee vooral een winnaar op prijs. Een enkele reis is ongeveer € 200,00 goedkoper ten opzichte van Garuda in Business Class. Ten opzichte van Economy Class met Garuda was deze vlucht slechts € 20,00 duurder. Reis je met veel bagage of wil je gewoon goed zitten met een lekker bord eten? Dan is Batik Air beslist aan te raden!