Upgraden met miles: hoe werkt het?

Upgraden met miles: hoe werkt het? In dit artikel staan we stil bij het gebruik van frequent flyer miles voor het kopen van een upgrade.

In mijn optiek werd het wel eens tijd om alle mythes rondom een upgrade naar Business Class te ontkrachten, zodat je weet wat je moet doen om echt in Business Class te belanden. Dit artikel maakt dan ook deel uit van drie artikelen:

Upgraden met miles, de basis

Bij een upgrade met miles koop je een “normaal” ticket. Vervolgens koop je met miles een upgrade naar de volgende reisklasse. Over het algemeen kun je één klasse upgraden, bijvoorbeeld van Premium Economy naar Business Class. Daarnaast is de upgrade vaak voor een deel van de reis, bijvoorbeeld de heen- of de terugreis.

Het is goed om je te realiseren dat je miles krijgt over de oorspronkelijke boekingsklasse. Bij de goedkoopste Economy Class tickets krijg je bijvoorbeeld meestal 25% over de gevlogen afstand.

Upgraden met miles
Een lege business class garandeert nog geen upgrade beschikbaarheid

Om te kunnen upgraden moet er natuurlijk wel plaats zijn in de volgende klasse. En met plaats bedoel ik upgrade beschikbaarheid. Als er nog twee stoelen beschikbaar zijn wil dat namelijk niet automatisch zeggen dat deze ook beschikbaar zijn voor een upgrade. Sterker nog: soms is er nog geen ticket verkocht maar is een upgrade desondanks niet beschikbaar. Vaak kun je op de website van de airline zien of er beschikbare upgrades zijn, maar ook op gespecialiseerde websites zoals Expertflyer is dit mogelijk.

Bij vrijwel alle airlines krijg je ook alle voordelen die bij de upgrade horen, zoals toegang tot de business class lounge, extra bagage, etc.

Upgraden met miles
Loungetoegang is meestal inbegrepen

Hoeveel miles heb je nodig?

Het aantal miles dat je nodig hebt is – logischerwijs – afhankelijk van de route die je wilt upgraden. Bovendien hebben verschillende maatschappijen verschillende regels en award tabellen voor upgrades. Omdat het weinig toevoegt om dit allemaal uit te diepen pak ik er een paar voorbeelden uit zodat je een idee krijgt.

Bij Flying Blue hanteert men “dynamische” prijzen, waardoor je vooraf helaas geen inschatting kunt maken over de kosten voor een upgrade. Ik zou er bij KLM en Air France daarom niet teveel op rekenen dat upgraden gunstig is.

Dynamische award prijzen bij Flying Blue….

Bij British Airways Executive Club is de formule simpel: je rekent uit hoeveel avios je kwijt bent voor de reis in je huidige klasse. Vervolgens reken je uit hoeveel avios je kwijt bent in de hogere klasse en het verschil is het aantal avios dat je moet betalen. Voorbeeld:

  • Londen – Seattle;
  • Geboekt in Business Class (Club World): aantal avios =  62.500;
  • Aantal benodigde avios voor First: 85.000;
  • Avios nodig voor upgrade: 22.500.
Upgraden met miles
Londen – Seattle

Bij Miles & More (Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines) werkt het weer compleet anders. Daar bestaat een speciale upgrade award tabel waar je kunt zien hoeveel miles je nodig hebt. Van Europa naar Noord Amerika kost een upgrade van Business Class naar First Class 50.000 miles. Van Economy naar Business Class betaal je eveneens 50.000 miles. Dit is een enkele reis.

Tot slot zie je dat er nog best veel uitsluitingen zijn voor een upgrade. Niet iedere boekingsklasse komt hiervoor in aanmerking.

Moraal van het verhaal: check eerst óf je kunt upgraden en wat de prijs is. Controleer vervolgens of er wel beschikbaarheid is voor de door jou gewenste upgrade.

Is upgraden met miles een goede deal?

Upgraden met miles kan een ontzettend goede deal zijn. Bij British Airways betaal je bijvoorbeeld behoorlijk hoge toeslagen als je een normaal “award ticket” boekt. Zoals je hierboven kunt zien betaal je € 491,27 voor een enkele reis naar New York. Bij een upgrade hoef je die toeslagen niet te betalen, of slechts een kleine toeslag. Kun je een sterk afgeprijsd Business Class ticket kopen en vervolgens voor weinig avios upgraden? Dan is dat een heel sterke deal!

Goedkoop First Class
British Airways 787 First Class

De miles die je gebruikt hebben ook een bepaalde waarde, zoals ik in dit artikel al eens uitgelegd heb. Koop je voor € 750,00 een Economy ticket met Lufthansa en moet je vervolgens 100.000 miles neertellen voor een upgrade? Dan betaal je in feite € 1850,00 voor een retourticket in Business Class (100.000 x € 0,011 per mile + € 750,00). Dat is aan de hoge kant, aangezien je miles (en elite status miles) worden bepaald aan de hand van het oorspronkelijke economy class ticket. Maar aan de andere kant: bij Lufthansa betaal je normaal gesproken ook al zo’n € 600,00 aan toeslagen bij een Business Class retour ticket.

Upgraden met miles
Zorg dat je niet teveel betaalt voor dat glaasje champagne

Mijn advies is om eerst te kijken wat een regulier award ticket kost. Is het verschil met een regulier award ticket en een upgrade award slechts klein? Overweeg dan een gewoon award te boeken, tenzij de toeslagen heel hoog zijn. In dat laatste geval kan het gunstig zijn om te upgraden met miles.

Upgraden met miles, conclusie

Upgraden met miles kan bij sommige frequent flyer programma’s een mooie uitkomst zijn, vooral om hoge toeslagen enigszins uit de weg te gaan. Bij British Airways gaven we al eens een mooi voorbeeld om goedkoop van Premium Economy naar Business Class te upgraden.

Toch is het belangrijk om met een kritische blik te kijken naar de prijzen voor upgrades. Is het eigenlijk niet alsnog duurkoop? Daarnaast is upgraden met miles ook enigszins gecompliceerd: soms mag een bepaalde boekingsklasse niet, zoeken naar beschikbaarheid etc.

Voor mensen die geen keuze hebben in het kiezen van een reisklasse, zoals werknemers met een strak reisbeleid, kan upgraden met miles een mooie uitkomst zijn. Ook als je vaak vliegt en graag status wilt behouden kan het soms handig zijn.

Verwacht je nog een last minute aanbieding aan boord? Check dan wat de normale award prijzen zijn en zorg dat je weet hoeveel de miles ongeveer waard zijn. Niet zelden zijn deze last minute aanbiedingen helemaal niet zo gunstig.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven