Business Class Light: een nieuwe trend
Business Class Light lijkt een nieuwe trend te worden binnen de luchtvaart. Emirates begon hier enkele jaren geleden mee, gevolgd door Qatar. Inmiddels is ook Finnair aangehaakt met Business Class Light. Wat is het precies?
Binnen de luchtvaart is het nu eenmaal gebruikelijk om zoveel mogelijk “extra diensten” te verkopen. In de luchtvaart zijn dit voornamelijk zaken die voorheen inbegrepen waren bij een ticket. Zo was het vrij gebruikelijk dat je een koffer kon inchecken op een intercontinentale vlucht, tegenwoordig moet je hier in Economy Class vaak extra voor betalen.
Een Business Class ticket boeken was vaak juist aantrekkelijk omdat alles hierbij inbegrepen was. Heeft het dan nog wel zin om Business Class te vliegen?
Business Class Light: uitgeklede versie
Een Business Class Light ticket is de meest uitgeklede versie van een Business Class ticket. Eenmaal aan boord krijg je hetzelfde als alle andere gasten. Wel zijn er een aantal andere beperkingen:
- Geen loungetoegang;
- Een stoel kun je alleen selecteren tegen betaling;
- Je krijgt minder miles.

Finnair doet daar nog een schepje bovenop:
- Je moet bijbetalen als je een koffer wilt inchecken;
- Prioriteitsdiensten, zoals priority boarding en fasttrack security, vervallen.

Voordelen voor de reiziger?
Volgens de airlines zelf kan men met deze tarieven lagere tarieven aanbieden. Onder het motto: “je hoeft als klant niet te betalen voor diensten die je niet gebruikt”. In de praktijk passen de maatschappijen dit echter vooral toe op routes waar de tarieven reeds laag waren.
Daarnaast lijkt het bij zowel Qatar, Emirates al Finnair het laagste tarief vrijwel altijd een Business Class light tarief te zijn. De tarieven zijn over het algemeen niet lager geworden ondanks de introductie van Business Class light.
De meeste services die geschrapt zijn bij het Business Class Light tarief hebben een hele lage of zelfs geen kostprijs. Loungetoegang kost een maatschappij hooguit enkele tientjes. Het voor de luchtvaartmaatschappij meest kostbare element blijft namelijk hetzelfde: de vlucht.

Het is dan ook vooral zo dat airlines meer willen verdienen door extra producten te verkopen aan klanten die een tarief met een beperkte marge boeken. Voordelen voor de reiziger zie ik dan ook niet.
Wat heb je aan Business Class Light binnen Europa?
Business Class binnen Europa loopt nu niet bepaald over van luxe. Je zit in dezelfde stoel als in Economy Class, maar dan houden ze – als je geluk hebt – de middelste stoel vrij. Op deze manier zit je iets comfortabeler.
Verder is binnen Europa de catering in Business Class beter dan in Economy Class. Veel meer onderscheidend vermogen is er niet.

Het aanbod is – behalve de catering en de vrije middenstoel – behoorlijk matig dus. Als zaken zoals fasttrack security, lounge toegang en een gratis koffer dan ook nog eens vervallen blijft er weinig over van “Europe Business Class”.
De vraag is dan ook in hoeverre het nog verdedigbaar is om fors meer te betalen voor een vlucht in Business Class binnen Europa. Voor een vlucht met Finnair van Amsterdam naar Helsinki betaal je bijvoorbeeld € 86,14.
Voor dezelfde vlucht in Business Class betaal je € 291,14. Een fors verschil voor uitsluitend een iets beter hapje en een drankje.
Slecht nieuws dus?
Er is weinig positiefs te melden over de introductie van “Business Class Light”. Toch hoeft het geen grote ramp te zijn, met name op langere vluchten. Als de prijs concurrerend is ten opzichte van andere maatschappijen zijn de elementen die weggelaten worden wel te overbruggen. Bijvoorbeeld met de volgende elementen:
Elite status:
Met elite status krijg je veel voordelen die uit het Business Class Light tarief zijn geschrapt alsnog. Hierdoor is de impact nauwelijks merkbaar, terwijl je niet beslist een hoger tarief hoeft te kiezen.
Priority Pass:
Als je een Priority Pass abonnement hebt kun je alsnog gebruik maken van de lounge. Zo krijg je bij een gratis AMEX Gold al twee keer gratis toegang tot de lounge.
Betalen indien nodig:
Tot slot kun je nog besluiten om voor de additionele services te betalen. Wil je er bijvoorbeeld zeker van zijn dat je naast elkaar zit als je samen reist? Of wil je gegarandeerd toegang tot de lounge hebben bij een lange overstap? Dan kun je vaak alsnog extra betalen. Meestal lijkt een iets duurder Business Class tarief dan de meest geschikte oplossing. Zo betaal je bij het eerder besproken tarief van Finnair € 65,00 extra. Daar krijg je dan stoelselectie, lounge en een koffer voor terug.
Business Class Light: conclusie
Het is duidelijk zichtbaar dat diverse maatschappijen Business Class Light introduceren. Dit lijkt er vooral op gericht te zijn om revenuen te verhogen.
Voor reizigers is de opkomst van Business Class Light duidelijk een nadeel. Wel hangt het van de situatie af hoe groot de impact is. Heb je elite status of een Priority Pass abonnement? Dan is de impact beperkt.
Er zullen ongetwijfeld meer maatschappijen volgen met de introductie van Business Class Light. Toch verwacht ik niet dat iedere maatschappij dit zal doen: het kan namelijk ook averechts werken. Bovendien wordt revenue management complexer.
Geef een reactie