Gratis hotelovernachtingen: de basics

Gratis hotelovernachtingen: het zal iedereen als muziek in de oren klinken. Het is relatief eenvoudig, maar je moet wel even je weg weten te vinden. Daarom sta ik in dit artikel stil bij een aantal basiszaken die je moet weten als je voor gratis nachten wilt sparen:

  • Iedere betaalde nacht levert iets op;
  • Waarom bestaan gratis hotelovernachtingen?
  • Niet alleen als je vaak een hotel boekt;
  • Staar je niet blind op één hotelketen;
  • Hotels.com: als je niet getrouwd bent met een hotelketen;
  • Kies een strategie voor je gratis hotelovernachtingen;
  • Vergeet Booking.com.

Wil je meer weten over specifieke hotelprogramma’s, kijk dan op de volgende pagina’s:

Iedere betaalde nacht levert iets op

Allereerst is het goed om je te realiseren dat je voor iedere betaalde overnachting die je boekt iets kunt terugverdienen. In de meeste gevallen zijn dit hotelpunten, maar er zijn ook loyaliteitsprogramma’s waarbij je na 10 betaalde nachten een gratis nacht kunt verblijven. Bij een keten kan dit vaak sneller, vooral als je slim gebruik maakt van promoties.

Het is wel belangrijk dat je vooraf weet dat je iets kunt terugverdienen aan je overnachting. Als je een aantal overnachtingen boekt via Expedia, Booking.com of Hotels.com is het vaak niet meer mogelijk om punten bij het hotelprogramma te verdienen.

Soms is het zelfs behoorlijk fors wat je terug kunt verdienen met een hotelovernachting. Onlangs betaalde ik € 160,00 voor een overnachting (inclusief parkeren, eten en drinken). De punten die ik terugverdiende hebben een waarde van ongeveer € 30,00. Dit werkt namelijk hetzelfde als de miles bij airlines: iedere punt heeft een bepaalde waarde.

Als ik de punten niet zou hebben geclaimd dan zou ik nog steeds gewoon € 160,00 hebben moeten betalen. Deelname aan de loyaliteitsprogramma’s is gratis. Kortom, je laat gewoon geld liggen als je het niet doet.

Naast de punten kun je – net als bij een luchtvaartmaatschappij – bepaalde voordelen opbouwen bij een hotelketen. Denk bijvoorbeeld aan een gratis upgrade, gratis welkomstdrankje, etc.

Niet alleen punten zijn belangrijk….

Waarom bestaan gratis hotelovernachtingen?

Maar waarom doen hotels dit? Want ja, een gratis overnachting weggeven kost toch alleen maar geld? Grote hotelketens binden graag loyale klanten aan zich. Vooral zakelijke reizigers die jaarlijks vele nachten in hotels doorbrengen zijn behoorlijk interessant voor ze. Toch is ze er ook veel aan gelegen om de minder frequente bezoeker rechtstreeks aan zich te binden. Een hotel moet namelijk een vergoeding betalen aan tussenpersonen zoals Booking.com, Expedia, Hotels.com en andere partijen.

De vergoeding voor een hotel kan behoorlijk oplopen. Zo laat de website van Booking.com zien dat je daar als “partner” tussen de 10 en 25 procent commissie moet betalen.

Vanzelfsprekend staat er het nodige tegenover deze vergoeding, zoals de vindbaarheid van een hotel. Het boekingsplatform is dan ook een serieus marketinginstrument voor een hotel.  Als je er in slaagt om deze kosten (gedeeltelijk) te elimineren dan doe je goede zaken. Mede om deze reden geeft het hotel punten (en andere voordelen) aan degene die rechtstreeks boekt.

Gratis hotelovernachtingen
Boek rechtstreeks voor een betere kamer en punten (Hotel Indigo Seminyak)

Niet alleen als je vaak een hotel boekt

Een gratis overnachting is niet alleen weggelegd voor de reiziger die jaarlijks tientallen betaalde verblijven boekt. Soms kun je slim omspringen met promoties en kun je al snel een gratis nacht meepikken. Het is niet ongebruikelijk om hier al na twee betaalde nachten zicht op te hebben!

Denk dus niet: voor mij is dit niet weggelegd. Op lange of korte termijn zul je de punten altijd kunnen gebruiken. Bovendien is het soms ook mogelijk om punten van een hotelketen in te zetten voor andere zaken: denk daarbij aan een upgrade. Kortom: punten sparen moet je gewoon altijd doen.

Gratis hotelovernachtingen
Hilton Garden Inn Bali – Slechts 5.000 Hilton punten per nacht

Staar je niet blind op één hotelketen

Het doel van de hotels is natuurlijk loyaliteit creëren. Soms werkt dat echter zo goed dat mensen zich volledig blind staren op één hotelketen. En dat is lang niet altijd voordelig. Bovendien kan een klein hotel veel aantrekkelijker zijn om te overnachten.

Natuurlijk kan het voordelig zijn om voor een elite status bij een hotelketen te gaan. Of om je punten zoveel mogelijk te sparen bij een hotelketen. Dat kan je ook behoorlijk beperken. Zorg daarom voor een “backup” programma of boek bij een platform waar je ook voor gratis nachten kunt sparen.

Sommige hotelketens hebben gewoon geen goed loyaliteitsprogramma. De Nederlandse hotels doen het in mijn optiek bedroevend slecht. Zo heeft Bilderberg bijvoorbeeld geen loyaliteitsprogramma, terwijl die keten wel mooie hotels heeft. De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher, heeft ook geen loyaliteitsprogramma. Alleen Van der Valk doet een poging, maar het stelt – helaas- weinig voor.

Als je iets wilt boeken waar je favoriete keten niet zit dan kun je ook een hotel boeken via Hotels.com. Je kunt dan alsnog sparen voor een gratis hotelovernachting.

Gratis hotelovernachtingen
Geen keten? Gewoon sparen voor gratis overnachtingen! Hotel Katamaran Lombok

Hotels.com: als je niet getrouwd bent met een hotelketen

Wil je niet gebonden zijn aan een hotelketen en/of boek je slechts een paar overnachtingen per jaar? Dan kan Hotels.com een prima alternatief zijn. Het programma van Hotels.com is redelijk rechttoe-rechtaan. Na tien betaalde overnachtingen krijg je een gratis overnachting van Hotels.com. Deze gratis overnachting heeft de waarde van het gemiddelde dat je de afgelopen tien nachten hebt betaald.

Naast het Hotels.com Rewards programma kun je ook Cashback krijgen. Zo krijg je bijvoorbeeld via CashbackXL 4% cashback op iedere boeking. Het maakt daarbij niet uit of je nu wel of niet gebruik maakt van het Hotels.com Rewards programma.

Niet gebonden zijn aan een keten biedt vrijheid

Kies een strategie voor je gratis hotelovernachtingen

Hoe begin ik? Het is een vraag die ik wel eens voorbij zie komen. Allereerst kun je gewoon gelijk beginnen met sparen bij je volgende boeking. Als je een hotel hebt uitgekozen, kijk dan eens of de hotelketen een loyaliteitsprogramma heeft waarmee je punten kunt sparen. Kijk dan vooral ook of de keten momenteel een promotie heeft, want dat kan echt een groot verschil maken.

Heeft de keten geen programma waar je punten kunt verdienen, boek dan via Hotels.com. Maak een Hotels.com Rewards account aan en je bent begonnen met sparen! Plak tot slot nog een geeltje op op je dat je nooit meer bij Booking.com moet boeken en je bent echt lekker op weg.

Zoals bij de inleiding vermeld zal ik de komende periode wat vaker schrijven over promoties die hotelketens hebben. Hierdoor kun je wat beter een goede strategie maken voor jezelf. Ook mag je altijd een berichtje sturen als je hulp nodig hebt bij het maken van een strategie.

Doubletree Kusadasi Hotel

Vergeet Booking.com

Vrijwel ieder hotel is te boeken bij Booking.com. Zoals je hierboven kunt lezen moet het hotel een vergoeding betalen aan Booking.com. Daar is niets mis mee, maar Booking.com geeft daarvan niets terug aan de klant.

Als klant krijg je wel een Genius status waarmee je korting kunt krijgen. Bij Genius level 2 krijg je een iets hogere korting, gratis ontbijt en kamer upgrades. Deze Genius status is super eenvoudig te verdienen. Alle voordelen komen echter voor rekening van het hotel zelf: Booking.com doet geen duit in het zakje. Ook moet het hotel nog steeds dezelfde commissie afdragen.

Bovendien is de Genius korting alleen voor bepaalde hotels van toepassing. Wat grotere hotels doen vaak niet mee. Ook andere populaire hotels doen liever niet mee, vanwege de hoge kosten. En dan is de Genius korting ook alleen van toepassing op bepaalde (vaak de goedkoopste) kamers. Gratis ontbijt? Lang niet alle hotels doen daar aan mee. Een beperkt aanbod dus, terwijl het gevoelsmatig “zonde” is om te laten liggen. En zo zwem zowel jij als het hotel steeds verder in de Booking.com fuik.

Nogmaals: er is allemaal niets mis mee. Besef echter wel dat je bij Booking.com niet kunt sparen voor gratis overnachtingen. En dus laat je geld liggen als je boekt bij Booking.com. De voordelen die je via een loyaliteitsprogramma kunt opbouwen blijven helaas ook achterwege.

Booking.com Genius – de sigaar uit eigen doos

Gratis hotelovernachtingen basics: conclusie

Je hebt kunnen lezen dat je met iedere betaalde hotelovernachting kunt sparen voor een gratis hotelovernachting. Vooral door slim gebruik te maken van promoties kun je al snel een gratis nacht sparen. Het gebruik van Booking.com moet je zoveel mogelijk beperken als je ooit een gratis overnachting wilt kunnen doen. Hotels.com is een prima alternatief als je niet aan een hotelketen vast wilt zitten.

Het is niet nodig om vaak bij een hotel te verblijven. Ook als je maar een paar keer per jaar een nachtje weg boekt kan het al de moeite waard zijn. Bovendien zijn er naast gratis overnachtingen nog andere voordelen te behalen, zoals gratis ontbijt en laat uitchecken. Daar kom ik in een volgend artikel op terug.