Review: Singapore Airlines A380 First Class Suites

Vandaag is het zover: ik vlieg de nieuwe Singapore Airlines A380 First Class Suites! Nadat ik gister van Madrid naar Shanghai vloog met Iberia A330 Business Class, had ik tijd om Shanghai even te verkennen. Een mooie belevenis!

Shanghai!

Na een ontbijt in het schitterende Waldorf Astoria Shanghai is het tijd om naar het vliegveld te gaan. De Maglev brengt me met 300 km/h naar het vliegveld. Betrekkelijk langzaam, want gister was het 430 km/h.

Op het vliegveld van Shanghai moet ik nog even wachten voordat de check in balie opengaat. Er is een speciale incheckbalie voor First Class passagiers. Het is gelijk duidelijk dat Singapore Airlines dit uitbesteed heeft. Het inchecken is weliswaar efficiënt, erg enthousiast is het allemaal niet. Maar goed, ik ben in het bezit van mijn “Gouden Ticket”!

Golden Ticket!

Vluchtgegevens:

Route: Shanghai Pudong (PVG) – Singapore (SIN)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Airbus A380
Stoel: 3A
Klasse: First Class Suites
Prijs: 36.000 Singapore Airlines Krisflyer miles

Air China First Class lounge

Nadat ik bij de paspoortcontrole en de beveiliging ben geweest ga ik naar de Air China First Class lounge. Deze is gemakkelijk te vinden en is maar een paar minuten lopen vanaf de beveiligingscontrole.

Air China First Class Lounge

De lounge is lekker rustig en er is een gedeelte waar men gerechten vanaf het menu serveert. Ik besluit een paar dumplings te bestellen en die smaken uitstekend. Naast het menu is er ook een buffet met warme en koude gerechten.

Air China First Class Lounge
Air China First Class Lounge

De lounge is best oké maar voor een First Class Lounge niet indrukwekkend. Bovendien ontbreekt een uitzicht over het vliegveld. Zo’n half uur voor boarding time besluit ik eens een glaasje champagne te bestellen, maar dat hebben ze niet.

Singapore Airlines A380 First Class Suites, boarding

Vanuit de vertrekhal in het vliegveld van Shanghai heb je een goed uitzicht over het platform. De Airbus A380 van Singapore Airlines is inmiddels al gearriveerd. Hoewel ik de A380 persoonlijk minder iconisch vind dan de Boeing 747 blijft de A380 een mooie en indrukwekkende verschijning.

Singapore Airlines A380
Bijna gereed voor vertrek

Het boarden start pas 30 minuten voor de geplande vertrektijd, terwijl de A380 vrijwel uitverkocht is. Al snel blijkt hoe ze dit voor elkaar krijgen: voor het boarden gebruikt men 3 jetbridges. Ook worden de passagiers strikt gescheiden. Ik sta in de Business Class rij te wachten, maar een grondstewardess die mijn boarding pass bekijkt verzoekt me vriendelijk doch dringend in de suites rij te wachten.

Omdat ik een brave jongen ben en de grondstewardess haar instructies opvolg ben ik als eerste aan boord. Bij de deur wordt ik opgewacht door een aantal vriendelijk lachende en enthousiaste medewerkers van Singapore Airlines. “Welkom aan boord meneer de Jonge! Volgt u mij, we slaan linksaf richting de suites. Kijk eens aan meneer de Jonge, suite 3A is voor u vandaag. Maak het uzelf gemakkelijk, dan komen we zo bij u terug”.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Singapore Airlines A380 First Class Suites

Singapore Airlines A380 First Class Suites, cabine

De Singapore Airlines A380 Suites cabine bevindt zich op het bovendek van de A380 en is uitgevoerd in een 1-1 configuratie, bestaande uit zes suites. De oude versie van Singapore Airlines First Class suites bevinden zich op het benedendek. Hier zijn 12 suites geplaatst in een 1-2-1 opstelling.

In totaal heeft iedere suite ongeveer 4 vierkante meter aan vloeroppervlak. Daarmee zijn het – behoudens “The Residence” van Etihad de grootste suites aan boord van een commercieel vliegtuig. De suites zijn -zoals je verwacht – volledig af te sluiten met een deur.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Singapore Airlines A380 First Class Suites

Hoewel de suites geen hoog “Bling-Bling” gehalte hebben zijn ze in mijn ogen heel elegant. Ik vloog drie keer eerder in de Etihad A380 appartementen en de suite van Singapore Airlines voelt ruimtelijker aan. Bij Etihad zit je met je stoel in een hoek en kun je de overige ruimte eigenlijk niet gebruiken.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Singapore Airlines A380 First Class Suites

Aan de wand van de suite hangt een 32 inch flatscreen televisie. Gelet op de afstand tussen de stoel en de wand is dit een perfect formaat.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Singapore Airlines A380 First Class suites flatscreen televisie

Achter de televisie is een kast voor kleding, waar ook je handbagage in past. Er zijn – logischerwijs – geen bagagevakken aanwezig boven de suites.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Inbouwkast

Achter de stoel zijn nog een aantal vakken aanwezig voor kleinere spullen. Hier ligt ook de Bang & Olufsen noise cancelling headphone klaar. Amenity kits worden op deze korte vlucht niet verstrekt.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Opbergruimte en Bang & Olufsen koptelefoon

Onder het kastje is nog een stopcontact en een USB stroompunt aanwezig. Verder is een HDMI poort en een contactloze creditkaartlezer aanwezig.

Stopcontact en USB laders

Singapore Airlines A380 First Class Suites, welkom!

De suite is natuurlijk vele malen indrukwekkender dan de 1-2-1 First Class cabine in de Boeing 777-300 van Singapore Airlines, die ik eerder vloog tussen Tokyo en Singapore. Dat neemt niet weg dat de service bij Singapore Airlines First Class destijds geweldig was. Nadat ik wat foto’s geschoten heb en de prachtige suite nog even op me laat inwerken komt de service voor deze vlucht op gang: “Meneer de Jonge, kan ik u een drankje aanbieden? Misschien een glas champagne? Heeft u liever een glas Krug 2004 of Dom Perignon? We hebben beide namelijk!”. Bij de vraag heeft de stewardess een grijns van oor tot oor en is duidelijk trots op het superieure aanbod champagnes.

Ik kan het niet helpen, maar als je kunt kiezen tussen twee fantastische – en bovendien peperdure champagnes dan weet ik even niet meer waar ik het zoeken moet van geluk. Er zijn airlines die tijdens het boarden een goedkopere variant champagne schenken, maar dit is bij Singapore Airlines niet aan de orde.

Vandaag kies ik voor een glas Dom Perignon, welke binnen nog time gebracht wordt. De champagne wordt geserveerd met gemixte nootjes.

Singapore Airlines A380 First Class Suites
Dom Perignon 2009
Een lastige keuze: Krug 2004 of Dom Perignon 2009

Vervolgens neemt de stewardess alle tijd om de functies van de suite uit te leggen. De stoel staat in de “take off positie” naar de muur gericht. Met een eenvoudig bedieningspaneel kun je de stoel echter verstellen, waardoor deze zich richting het gangpad beweegt. Naast de stoel kun je met dit bedieningspaneel ook de televisie verstellen.

Stoel & TV bediening

Verder wordt me uitgelegd dat de eet- / werktafel zich in het kastje naast de stoel bevindt.

Locatie van de eet- / werktafel

Normaal gesproken wordt de stoel in Business- of First Class omgetoverd tot bed. In dit geval zijn de stoel en het bed echter twee separate items, net zoals bij Etihad. Het bed is ingeklapt zodat de suite zo ruim mogelijk blijft.

Het bed is ingeklapt ten behoeve van ruimte

De televisie en ramen kun je bedienen met een kleine controller in de stoel of met een touchscreen tablet, waarop je eveneens vluchtgegevens kunt bekijken.

Eenvoudige bediening televisie
Singapore Airlines A380 Touch Screen tablet

Shanghai – Singapore: take-off

Hoewel First Class vandaag volledig uitverkocht is blijft de stoel tegenover mijn suite leeg zodra de deur is gesloten. De stewardess geeft aan dat de betreffende passagier niet is komen opdagen.

Geen buren vandaag

Keurig op tijd en twee champagne refills verder worden we weggedrukt bij de gate.

Pushback Shanghai

Na de pushback volgt een vrij korte taxi naar startbaan 34L. Er is ook maar een beperkt aantal vliegtuigen in de wachtrij voor ons. Een China Southern Boeing 737 mag voor ons opstijgen. Vanuit de ramen van de A380 is dit goed te volgen.

China Southern Boeing 737

Even later draaien we de startbaan op, waarna we aan een relatief lange take off kunnen beginnen.

Naar 34L

Een – klein – nadeel van de suites is dat je geen zicht hebt op de motoren. Als vliegtuiglieffer is dat altijd leuk, met name tijdens het opstijgen.

Klaar voor vertrek vanaf Shanghai
Vertrek vanaf Shanghai
Climb out

Tijdens het eerste deel van de climb out is het zicht nog goed, maar al snel wordt het helaas heiig. Hierdoor valt er weinig te genieten van het uitzicht uit het raam.

Helaas Heiig

Singapore Airlines A380 First Class Suites, eten en drinken

Gelukkig gaat de enthousiaste show van het cabinepersoneel gewoon door. Een minuut of vijftien nadat we zijn vertrokken vanaf Shanghai is het tijd voor een drankje. Ik besluit te gaan voor nog een glas Dom Perignon 2009.

Eerste drankje na het opstijgen: Dom Perignon 2009

Even later wordt de Canape geserveerd: Singapore kip- en lam saté. Een heerlijke start!

Saté en Dom Perignon

Nadat de satéstokjes op zijn wordt de tafel gedekt en klaar gemaakt voor het eerste gerecht. Singapore Airlines serveert op langere routes Kaviaar na de saté, maar op deze korte route is dat niet het geval.

Tafelzetting

Het voorgerecht bestaat uit oven gebakken bamboe kokkels. Het smaakt lekkerder dan het er uit ziet.

Starter

Na het voorgerecht volgt een soep. Ik heb de keuze uit romige doperwtensoep en wintermeloensoep. Ik kies voor het laatste. Volgens de stewardess is dat een uitstekende keuze, want daar blijf je jong bij 🙂 .

Wintermeloensoep

Na de soep volgt een salade. Aangezien het glas Dom Perignon iedere keer is bijgevuld lijkt het mij verstandig om over te stappen op iets anders. Nadat ik dit kenbaar maak zegt de steward: prima keuze, ik heb nog veel meer lekkere wijntjes! Ik kies voor een glas Chatau Rauzan-Segla uit 2008.

De andere rode wijnen zijn:

  • Maison Albert Bichot Chateau Gris Nuits Premier Cru Monopole (2015);
  • Albert Bichot Morey-Saint-Denis Premier Cru Les Sorbets (2014);
  • Pieropan Amarone della Valpolicella (2013).
Salade

Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor Kung Pao kip, geserveerd met rijst. De steward raadt me echter aan om hier een witte wijn bij te nemen.

Voor de witte wijn is er ook weer keuze uit drie soorten:

  • Domaine Long-Depaquit Premier Cru (2015);
  • Maison Albert Bichot, Grand Cru (2016);
  • Selbach Oster Zeltinger Sonnenuhr (2015);
  • Deidesheimer Herrgottsacker Riesling Kabinett (2016).

Ik kies voor de Maison Albert en in combinatie met het hoofdgerecht smaakt het perfect.

Hoofdgerecht

“Meneer de Jonge, het feest is niet compleet als u geen kaasplank met een glas 20 jaar oude port na neemt”. Tja, wat moet je daar nu op zeggen? Als ik terug kom van het toilet waan ik me in het kantoor van een drankorgel:

Kantoor van een drankorgel….

De crew lijkt er oprecht van te nieten als je verschillende drankjes probeert. Het blijft me fascineren: bij sommige maatschappijen kwakken ze zuchtend een blikje Dr. Pepper op je tafel terwijl andere maatschappijen je met de grootste grijns drank blijven schenken.

Lading drank en kaas

“Meneer de Jonge, kijk eens: groene thee Tiramisu cake”. Ik neem één hapje. Of het nu komt omdat ik inmiddels nog amper door de suitedeuren pas of niet: dit smaakt mij niet.

Nagerecht

De badkamer is mooier dan thuis

Ondertussen gaat de zon prachtig onder. Vanuit suite 3F ziet dit er schitterend uit.

Het is weer een feest!

Tijd om het toestel nog een beetje te verkennen. De “gang” van de First Class cabine is compact en past geheel bij de stijl van de maatschappij.

De gang van First Class

Er is geen sprake van wanden die van de vloer tot het plafond lopen, zoals bij Emirates. Desondanks ervaar je een hoge mate van privacy aan boord.

A380 Gang

In de punt van het upperdeck bevindt zich het trappetje naar beneden. Dat blijft altijd iets speciaals: trappen in vliegtuigen. Hieronder is de Premium Economy cabine gevestigd met daarachter Economy.

Ahhh… het trappetje

De badkamer is spectaculair. In tegenstelling tot Etihad en Emirates zijn er geen douches aanwezig. Aan ruimte echter geen gebrek!

Singapore Airlines A380 First Class Suites Badkamer
Een lekker ruime badkamer

Tijdens “het wijnen” ben ik aan de praat geraakt met de cabin manager over de verschillende maatschappijen die First Class aanbieden. Ze vraagt me met welke maatschappijen ik nog meer in First Class heb gevlogen en ze vindt het geweldig om te horen hoe ik dat ervaren heb. Ook grappen we nog een tijdje over het verschil qua service niveau ten opzichte van bijvoorbeeld Amerikaanse maatschappijen.

Ze vraagt of ik de Business Class cabine nog even wil bekijken. Hier is het helaas wel donker, waardoor de foto’s niet optimaal zijn. Achter First Class bestaat het volledige upperdeck uit Business Class stoelen. Hier zijn in totaal 55 stoelen geplaatst in een 1-2-1 configuratie.

De nieuwe Business Class Singapore Airlines A380
Singapore Airlines A380 Business Class

Het bed aan boord van Singapore Airlines A380

Als ik terug kom in de First Class cabine is één van de stewardessen bezig het dubbele bed van suite 1A en 2A op te maken. In tegenstelling tot suite 3A zijn deze bedden namelijk te koppelen. Ideaal als je samen vliegt!

Het dubbele bed bij Singapore Airlines First Class

Hoewel ik niet voornemens ben om te gaan slapen vindt de cabin manager het een goed idee om mijn bed toch even op te maken. “Dat is toch leuk, dan kun je het aan andere mensen laten zien”. En inderdaad, hieronder kun je het eenpersoonsbed van suite 3A zien!

Het bed in 3A

Ik moet zeggen dat het bed er ontzettend comfortabel uit ziet. Mocht je vermoeid zijn als je dit leest dan krijg je er spontaan zin in!

Bed suite 3A

Vanuit het bed kun je uiteraard perfect televisie kijken.

Prima om TV te kijken vanuit bed

Na een uitgebreide maaltijd, (veel) te veel alcohol en een rondleiding over het upperdeck zit de vlucht er al bijna weer op. De crew brengt me een flinke fles water om weer een beetje fit te worden.

Hydrateren!

Na de landing op de luchthaven van Singapore besluit ik nog een kijkje te nemen in “The Private Room”. Het staat niet gepubliceerd, maar deze lounge kun je ook als “arrivals lounge” gebruiken.

Why not?

Singapore Airlines A380 First Class Suites: conclusie

Om eerlijk te zijn moet ik zoeken naar woorden om een goede conclusie te trekken. Geweldig? Fantastisch? Ongelofelijk? Eigenlijk kun je alles neerzetten. Ik denk niet dat er nog veel te wensen overblijft na zo’n vlucht:

  • De suites zijn elegant en ruim. Dichter bij een privé jet komt het waarschijnlijk niet;
  • Toch zijn de suites niet “over de top”. Geen goud, mini-bars die toch niet gebruikt, etc.;
  • Het cabinepersoneel: alsof ik met mijn vrienden een avondje aan het stappen was. Alle crewleden hadden humor, men is enthousiast en niets is te gek;
  • Twee top champagnes;
  • Vier goede witte- én rode wijnen;
  • Etc.

Ondanks het feit dat de vlucht slechts 5 uur heeft geduurd heb ik toch een ruimschoots complete ervaring gehad met de nieuwste suites. Vooral voor het lage aantal miles (36.000) en toeslagen (een paar tientjes) zal dit waarschijnlijk één van mijn beste award tickets geweest zijn. De meeste van deze miles heb ik overigens ontvangen bij een gratis American Express credit kaart (klik voor een mooie signup bonus).

Als je ooit de kans krijgt om Singapore Airlines First Class suites te vliegen: DOEN!