Kan een LATAM Pass Club abonnement uit?

Aan het einde van 2018 kon je op diverse websites lezen dat je een LATAM Pass Club abonnement kunt afsluiten. De Nederlandse versie kun je op Insideflyer lezen, die het bericht van Travel with Massi vertaalde.

Bij het duurste abonnement, Club 5.000 Plus, krijg je voor $ 82,00 per maand Oneworld Ruby elite status. Daarnaast krijg je 5.000 LATAM miles per maand. Het is natuurlijk aardig om te weten dat deze mogelijkheid bestaat, maar kan het uit? Een analyse tref je hieronder aan.

LATAM Pass Club abonnement: de voorwaarden

Het abonnement is redelijk rechttoe rechtaan. Voor $ 82,00 per maand krijg je 5.000 LATAM Pass miles en Gold status (Oneworld Ruby). Dit komt dus neer op € 863,49 per jaar voor 60.000 miles.

Het abonnement kun je volgens de voorwaarden na drie maanden op ieder moment beëindigen. Kortom, je bent tenminste € 215,87 kwijt voor drie maanden Oneworld Ruby status en 15.000 LATM Pass miles.

Een interessante optie is dat je eenmaal per jaar gratis miles kunt overschrijven, met een minimum van 9.000 en een maximum van 70.000. Je moet dit wel tijdens de looptijd van je abonnement doen.

Oneworld Ruby: wat krijg je er voor?

Het klinkt natuurlijk goed om Oneworld elite status te verkrijgen zonder dat je hoeft te vliegen. Oneworld Ruby is echter de laagste status binnen de Oneworld alliante, waarbij de voordelen beperkt zijn:

  • Inchecken bij de business class lounge;
  • Je kunt stoelen reserveren die normaliter geblokkeerd zijn. Zogenaamde “preferred” seats;
  • Voorrang tijdens het boarden.

Als Oneworld Ruby lid moet je bij British Aiways bijvoorbeeld nog gewoon betalen voor je stoelreservering. Alleen vanaf zeven dagen voor vertrek kun je gratis een stoel reserveren. Bij American Airlines – waar “gewone stoelen” toch al gratis zijn – kun je 24 uur voor vertrek gratis Main Cabin Extra stoelen reserveren. In praktijk zullen de beste stoelen dan echter al vergeven zijn.

Kortom, de voordelen zijn redelijk beperkt. In mijn ogen is er geen “return on investment” als je stoelen pas zeven dagen voor vertrekt gratis kunt selecteren.

Wat kun je met 60.000 LATAM Pass miles?

Behalve de Oneworld Ruby elite Status krijg je ook 5.000 miles per maand. LATAM Pass is een relatief onbekend Frequent Flyer programma. Laten we eens kijken naar de award tabel van LATAM Pass. Er is sprake van een award tabel op basis van afstand.

Latam Pass Club
LATAM Pass award tabel

Toen ik deze tabel voor het eerst zag moest ik naar adem happen. Dit is een wonderschone award tabel! Voor 41.750 miles van Frankfurt naar Doha met Qatar First Class. Graag!

Het nadeel is echter dat je alleen retour award tickets kunt boeken. In feite wordt het hier niet veel slechter van, want hierdoor kun je Frankfurt-Doha-Frankfurt voor 78.000 miles boeken in First Class. En voor 62.500 miles in Business Class (Qatar gebruikt de Qsuite op deze route). Na een abonnement van 13 maanden (€ 935,00) kun je dus een retourvlucht in Business Class boeken.

LATAM Pass Club
De Qatar bar aan boord van de A380

Toch vind ik dat je een behoorlijk risico neemt met een dergelijk abonnement. Want LATAM Pass kan de award tabel halverwege je abonnement aanpassen. Een alternatief is dan Avios kopen bij Groupon bijvoorbeeld. Voor € 951,00 koop je 75.000 Avios, voldoende voor hetzelfde retourticket bij Qatar. Je hoeft dan slechts een paar weken op je punten te wachten.

Ook zijn er regelmatig goede business class deals te vinden. In sommige gevallen kun je dan al na één retourticket elite status (Oneworld Sapphire) halen.

Latam Pass Club abonnement: conclusie

Alles overziend denk ik dat een LATAM Pass Club abonnement niet interessant is voor mensen in Europa. Natuurlijk zijn er een aantal voordelen te behalen met Oneworld Ruby elite status. Ook de miles lijken op het eerste oog heel waardevol. Het risico op devaluatie is me echter een doorn in het oog. Mocht je echt graag elite status willen behalen, dan zijn er prima alternatieven te bedenken!